Werk & Studie alle pijlers

SPSS, iemand?

29-07-2013 12:39 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik zit in de laatste fase van het afronden van mijn scriptie en ben druk bezig om mijn resultaten uit mijn favoriete programma, SPSS, te laten rollen.. Echter levert dit een paar kleine onenigheden op tussen mij en de Koning van statistiek..

Iemand ervaring met non-parametische toetsen? Ik kom er totaal niet uit
Heb je het boek van andy field Tot je beschikking?
Nee! Is dat een goed boek?
Ja, erg fijn. Ik Zou even in de bieb gaan kijken als ik jou was.
Inderdaad Field staat alles in! Heeft mij enorm geholpen tijdens mijn scriptie.

Succes!
Hmm, heb 'm gereserveerd! Hij komt alleen pas over een paar dagen..

In de tussentijd iemand die verstand heeft van non-parametric tests?
Ik weet wel het e.e.a... wat is de vraag?
Oke, ik gebruik een ordinale variabele als afhankelijke variabele, dan moet ik toch sowieso al een niet-parametrische toets toepassen?

En mijn SPSS geeft aan dat ik geen ordinale variabele kan hebben als afhankelijke variabele?
Ja je moet inderdaad non-parametrisch toetsen, omdat ordinale variabelen categorische variabelen zijn.

Welke toets heb je geselecteerd? Waar in het proces van analyse geeft het aan dat je geen ordinale variabele kan kiezen?

Ook belangrijk om te weten welk meetniveau de onafhankelijke variabele is
quote:LillyFeeee schreef op 29 juli 2013 @ 12:40:

Heb je het boek van andy field Tot je beschikking?Hij heeft ook een website.

Misschien helpt dat?

Ik heb namelijk een beetje en vergelijkbaar probleem

Btw, schrik niet.. de website ziet er een beetje... apart/niet-academisch uit, zo zijn de voorbeelden in zijn boek ook wel een beetje. Marr dat is nou eenmaal zijn stijl

Don't worry
Ik ben er al enigzins uit.. Ik heb toch een interval variabele als dependent variable.

Ik moet een t-toets uitvoeren om een vergelijking te maken met de control group en de experimentele groep. Heb twee experimentele en twee controle groepen. Dus een independent sample t-test, maar hoe weet ik of ik nu alsnog een non-parametric test moet doen of een normale toets?

Bedankt voor de website, ik ga kijken
Dat ligt er ook aan hoeveel personen er in die groepen zitten. Onder de 30 of bij geen normale verdeling van de scores moet je non parametrisch toetsen.

Maar hoe ga je het nu doen dan? Een paar keer een t-toets voor onafh steekproeven?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven