Werk & Studie alle pijlers

Stage Plaatsen Pedagogiek

06-10-2008 18:18 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Voor volgend jaar, mijn 3de jaar van Pedagogiek, moet ik een heel jaar lang full time stage gaan lopen.

Ik denk dat er hier best een hoop meer mensen zijn die Pedagogiek, of misschien MWD, CMV of SPH studeren. En dacht misschien is het wel leuk om in dit topic, verschillende stage plekken en instellingen neer te zetten. Zo kan iedereen zich goed orienteren en weet je een beetje waar de leuke plekken zijn!

Dus iedereen met leuke tips voor stage plekken..zet het hier neer, zo kunnen we elkaar een handje helpen!

Jitske.
Hoi,

Ik heb net zelf mijn 4de jaar pedagogiek afgerond. Zelf heb ik in mijn derde en vierde jaar stage gelopen bij de voorzieningen voor pleegzorg. Ik heb het daar zelf enorm naar mijn zin gehad. Je leert over de verschillende gebieden die tegenkomt in de pedagogiek enorm veel. Heb daar meer geleerd dan in 4 jaar school bijna

Groetjes Lien
in welke regio zoek je?
Hoi,

Ik kan ook wel wat tips gebruiken. Zit op dit moment in het 3e jaar en dus het stage jaar., nou ben ik me al een tijd suf aan het zoeken en solliciteren voor een plek in de gezinsbegeleiding, maar de meeste organisaties hebben al voldoende stagiaires.. Ik begin de moed langzaam te verzliezen. Een tip begin echt ruim op tijd met solliciteren!
Hoi,

Ik wil in regio Utrecht, tenminste dat is mijn streven. En ik denk dat dat wel moet lukken.

Ik wil idd erg op tijd beginnen, want ik hoor van iedereen dat andere de echt leuke en intressante stages al vergeven zijn.

Jitske.
de leukste gaan meestal het snelste weg. Jeugdzorg selecteert al heel vroeg in het jaar. Welke richting spreekt je aan? Zou daarna gewoon gaan googlen en kijken welke instellingen in de omgeving van Utrecht dat aanbieden en dan gewoon proberen zoveel mogelijk brieven versturen

Ook kan het helpen als je iemand kent die in de jeugdwereld werkt. Zo heb ik mijn stage ook gekregen erg laat in het jaar.
Hoi,

Ja mij lijkt het erg intressant om in een ziekenhuis mijn stage te doen. Of iets met traumaverwerking * misbruik etc. * maar van die laatste weet ik eigenlijk niet zo goed hoe ik dat zoeken moet, waar dat onder valt of dat er echt een naam aan zit.

Jitske.
Ik zit nu in het derde jaar van Pedagogiek. Ik heb een hele leuke stageplek, ik doe deels onderzoek door het hele land en ik ben heel praktisch bezig om een kinderopvang op poten te zetten en allochtone vrijwilligsters te trainen.

* Start vroeg met solliciteren, plekken in de jeugdzorg zijn erg gewild, plekken in een ziekenhuis zijn al bezet voordat je kunt solliciteren.

* Wees origineel in je sollicitatiebrief, zorg dat je niet op de grote hoop beland.

* Ga doelgericht te werk, welke richting trekt je aan, wat wil je daar leren en wat heb je hun te bieden. Lastig om die laatste twee nu al te formuleren maar wel noodzakelijk.

Succes
Ik heb in mijn laatste jaar de sollicitaties van de nieuwe stagiaires mee mogen doen

Waar wij toen erg sterk opletten was iemand die in brief echt heel duidelijk liet merken dat ze iets met de organisatie had. Dan niet zo'n kort stukje maar echt een heel stuk over wat je al weet en hoe je daar past. Daar werden ze bij ons al op voor geselecteerd.
Hoi,

Lien275: Zou je misschien wat meer over jou stage willen vertellen? Over wat je daar deed voor werkzaamheden etc. En in welke regio was?

Ik heb vandaag een aantal praktijken voor kinder en/of speltherapie gemaild, en het valt vies tegen. Heb van de helft al een reactie dat ze niet werken met stagiaires, de rest moet nog een reactie geven. Maar nog geen enkele positieve. Erg jammer, want het lijkt me ontzettend leuk en intressant om daar mijn stage te doen.

Jitske.
@passion: Zit je nu in het 3e jaar? Dan had je toch al vanaf september moeten beginnen met de stage of niet? Ik loop momenteel ook stage en ik had daarvoor in juni of zo al een sollicitatiegesprek. En vanaf februari moesten we ons (vanuit school) al gaan oriënteren en zo.

TO: Ik doe trouwens MW en loop nu stage bij de Reclassering. Ik vind het geweldig, maar is niet echt Pedagogiek natuurlijk, dus weet niet of je dan veel aan mijn ervaring hebt

Bij mijn sollicitatiegesprek waren ze tevreden over mij (hoorde ik later) omdat ik de goede antwoorden gaf (blijkbaar) op van die vragen als 'wat zou je doen als je zo'n soort cliënt zou krijgen' enz. Vond dat toen wel moeilijk omdat ik van tevoren niet veel info kon vinden, toch een beetje inside-information daar allemaal; hoe ze te werk gaan enz. Dus ik zou als het kan proberen vooral de werkwijze van je stageplek kennen tijdens je sollicitatiegesprek.

Succes in ieder geval!
Voorzieningen voor pleegzorg in Zuid-west Brabant. Maar instanties zitten in alle plaatsen.

Je bent gewoon pleegzorgwerker. Maar je werd hier in 'opgeleid'. Dus in stappen

Ik heb pleegzorgbegeleidingen gedaan. Hierbij sta je in contact met pleegouders, biologische ouders, Bureau jeugdzorg, school van het pleegkind en evt andere betrokken. Binnen de pleegzorg begeleiding ben je veel in gesprek met de verschillende partijen. Dus er wordt veel gevraagd van je gesprekstechnieken.

Je bent veel aan het adviseren en analyseren. Dat vond ik het leukste. Als het kind problemen heeft moet je gaan uitdokteren waardoor het wordt veroorzaakt en hoe je het kind hierbij kan ondersteunen en helpen. Voor de rest schrijf je een behandelplan hiervoor

Verder heb ik ook AWBZ begeleidingen gedaan (nu nog steeds) Bij een AWBZ begeleiding sta je 1 op 1 in contact met het kind en begeleid je het kind op bepaalde gebieden (waarvoor de indicatie is aangevraagd) Erg leuk. Zo ben ik op scholen terecht gekomen (rt eigenlijk gegeven) Maar ook spelbegeleiding viel onder de AWBZ. Weet alleen niet of bij alle pleegzorginstellingen de AWBZ indicaties die voor pleegkinderen worden aangevraagd ook worden gevuld door stagiaires

Je leert bij de pleegzorg doordat je in aanraking komt met veel verschillende stoornissen (hechtingstoornis, adhd autisme e.d.) en getraumatiseerde kinderen (seksueel misbruik, mishandeld en verwaarloosd) enorm veel over hoe je hier mee omgaat en wat het beste is voor deze kinderen. Omdat je het in de praktijk leert vind ik dat je er gewoon veel meer van op steekt dan vanuit de boeken

Groeten Lien

ps stage bij spelbegeleiding en speltherapie los zijn erg moeilijk omdat je voor deze beroepen eigenlijk al een hbo pedagogiek moet afgerond hebben en meerdere jaren werkervaring (het lijkt mij ook super om te doen dus al wat onderzoek in gedaan) Voor speltherapie moet je 3 professionele werkervaring hebben voordat je aan de opleiding mag beginnen
Hoi,

Ja klopt Speltherapie is een Post-HBO, maar soms werken ze binnen instellingen wel ook met therapeuten, waardoor je het wel kunt doen. Maar de reden waarom ik wordt afgewezen is niet vanwege de opleiding, maar gewoon omdat ze gewoon ruimte en plek hebben voor een stagiaire. Gelukkig vonden ze me wel allemaal erg enthousiast en mijn motivatie ook erg goed en de meesten vonden het jammer dat ze me geen plek konden aanbieden. Geeft wel wat meer vertrouwen voor een andere plek, dat in elk geval mijn motivatie wel goed zit.

Wat jij vertel over pleegzorg, lijkt me ook erg intressant. Eens googlen of er iets wat meer in de buurt zit. Als je toevallig iets weet in de regio Utrecht, hoor ik het natuurlijk graag.

Jitske.
http://www.rading.nl/algemeen/contact/

http://www.rading.nl/pleegouders

Deze instelling verzorgt de pleegzorg in Utrecht e.o.
quote:lien275 schreef op 08 oktober 2008 @ 23:52:

http://www.rading.nl/algemeen/contact/

http://www.rading.nl/pleegouders

Deze instelling verzorgt de pleegzorg in Utrecht e.o.Super dankjewel. Had hem toevallig ook zelf al gevonden. Dit lijkt me toch ook wel erg leuk hoor. Ik ga eens contact opnemen, om te zien hoe hun werken met stagiaires.
Anderen nog ideeen? Vind dat het best karig is kwa stage plaatsen. Veel instellingen nemen er maar 1 of 2 en er zijn niet overdreven veel instellingen. Ben erg benieuwd! Moet goed mijn best doen op mijn emails en gesprekken.
Het is inmiddels een tijdje geleden dat hier een reactie is geplaatst, maar ik wilde hem graag weer her-openen :-)

Ik ga namelijk beginnen aan de (deeltijd) opleiding Pedagogiek en ik ben, voor naast mijn studie, ook op zoek naar een leuke baan.

Dit mag uiteraard ook een stage zijn, aangezien ik nog geen pedagogische opleiding heb voltooid en dus eigenlijk niet echt in aanmerking kom voor een volledig betaalde baan, helaas... (Echter heb ik wel heel veel ervaring in de verzorging van kids, maar dat ter zijde)

Mijn vraag daarom: waar hebben jullie stage gelopen en/of waar lopen jullie nu stage en hoe is dat bevallen? (als het kan/mag, met naam organisatie erbij)

Liefst organisaties in de buurt van Utrecht.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Je profiel plaatsen op zoekpgbzorg.nl. (zit ineens te twijfelen of dit wel klopt; kan ook zoekpg zijn). Daar zitten ouders die middels een PGB zorg kunnen inkopen voor kinderen met een speciale zorg, maar kan natuurlijk ook als stage.
anoniem_36142 wijzigde dit bericht op 14-04-2011 12:16
Reden: aangepast
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven