stage sollicitatiebrief
zaterdag 4 september 2010 om 00:31
Ik moet volgend jaar september stage gaan lopen. Ik weet al wat ik wil en ik weet ook dat het een gewilde plek is en dat er maar een beperkt aantal plaatsen zijn.
Ik wil er vroeg bij zijn, zodat ik niet de kans loop om afgewezen te worden dat ik me te laat heb aangemeld.
Ik heb nog nooit stage gelopen, dit is de eerste en laatste keer, want wij hebben maar 1 stage. Ik wil dus graag deze ene stage goed benutten.
Hoe kan ik nou in mijn brief op een goede/leuke manier laten zien wie ik ben, wat ik wil en kan, zonder dat het afgezaagd is, te arrogand of te popi jopi overkomt. Ik vind het moeilijk om een goede balans te vinden.
Hebben jullie wel eens mensen voor stage moeten aannemen. Of zien jullie die brieven voorbij komen. Wat spreekt je dan aan, en wat is er echt not done?
Ik wil er vroeg bij zijn, zodat ik niet de kans loop om afgewezen te worden dat ik me te laat heb aangemeld.
Ik heb nog nooit stage gelopen, dit is de eerste en laatste keer, want wij hebben maar 1 stage. Ik wil dus graag deze ene stage goed benutten.
Hoe kan ik nou in mijn brief op een goede/leuke manier laten zien wie ik ben, wat ik wil en kan, zonder dat het afgezaagd is, te arrogand of te popi jopi overkomt. Ik vind het moeilijk om een goede balans te vinden.
Hebben jullie wel eens mensen voor stage moeten aannemen. Of zien jullie die brieven voorbij komen. Wat spreekt je dan aan, en wat is er echt not done?
zaterdag 4 september 2010 om 00:33
http://www.stageplaza.nl/ ... ezen/tips-en-adviezen.asp
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zaterdag 4 september 2010 om 08:00
Arrogant is met een t ipv een d. Wat me brengt op mijn tip. Laat je brief altijd door iemand anders checken. Ik doe dat zelf ook. Soms lees je namelijk over fouten heen, omdat je de brief al tig keer hebt gelezen.
Bedenk van tevoren wat jouw motivatie is, waarom wil je jouw stage daar door brengen, wat spreekt je aan, etc. Verwerk dit ook in de brief. Enthousiasme is goed, overdreven enthousiast niet.
Bedenk van tevoren wat jouw motivatie is, waarom wil je jouw stage daar door brengen, wat spreekt je aan, etc. Verwerk dit ook in de brief. Enthousiasme is goed, overdreven enthousiast niet.
zaterdag 4 september 2010 om 10:07
Ik zou, als bedrijf, weinig kunnen met een stagiair die zich nu al voor volgend jaar komt melden. Ik zou dus zeker nu nog geen brieven gaan sturen.
Wat je wel al kunt doen, is je goed voorbereiden zodat ze jou straks al kennen. Dingen waar ik dan aan denk, zijn:
- Zoek uit wie daar dit jaar stage lopen. Neem contact met ze op en stel vragen over hoe het bevalt, waar het stagebedrijf erg op let, enz. Dat zijn dingen die je volgend jaar in je brief mee kan nemen.
- Vraag aan de stagiaires van nu of je eens bij hun mag komen kijken / meedraaien ter voorbereiding op je stage. Doe dat dan 2 of 3x en straal tijdens dat meedraaien een en al serieuse professionele interesse en enthousiasme uit en zorg ervoor dat dit de stagebegeleider opvalt.
Op die manier weet je stageplek al wie jij bent wanneer je brief binnen komt en dan heb je - als je het goed hebt aangepakt - automatisch een streepje voor.
Succes!
Wat je wel al kunt doen, is je goed voorbereiden zodat ze jou straks al kennen. Dingen waar ik dan aan denk, zijn:
- Zoek uit wie daar dit jaar stage lopen. Neem contact met ze op en stel vragen over hoe het bevalt, waar het stagebedrijf erg op let, enz. Dat zijn dingen die je volgend jaar in je brief mee kan nemen.
- Vraag aan de stagiaires van nu of je eens bij hun mag komen kijken / meedraaien ter voorbereiding op je stage. Doe dat dan 2 of 3x en straal tijdens dat meedraaien een en al serieuse professionele interesse en enthousiasme uit en zorg ervoor dat dit de stagebegeleider opvalt.
Op die manier weet je stageplek al wie jij bent wanneer je brief binnen komt en dan heb je - als je het goed hebt aangepakt - automatisch een streepje voor.
Succes!
zaterdag 4 september 2010 om 11:05
Wij hebben iedere jaar stagiaires van een gezondheidszorgopleiding (hbo) die ook moeten solliciteren. Mijn tip (en ook van mijn collega's -dat weet ik zeker) zet je brief niet overvol met sterke/zwaktepunten, maar zet er 1 in van elk. Vertel heel kort iets over jezelf en waarom je bij ons stage wil lopen. Alles kort en concreet. Merk dat de stagiaires daar over t algemeen nog t moeilijkste mee hebben!
Succes!!
Succes!!
zaterdag 4 september 2010 om 11:12
zaterdag 4 september 2010 om 12:24
zaterdag 4 september 2010 om 14:17
Het is heel goed dat je nu al bezig bent met je toekomst, maar ik zou je echt heel erg afraden om nu al een brief te gaan sturen. Bel ze in januari oid op en geef aan dat je interesse hebt en vraag wanneer de procedure gaat starten. Nu zijn ze zo ongeveer nog niet eens begonnen met het inwerken van de stagiaires van dit jaar, laat staan dat ze al wat kunnen met een brief van iemand die volgend jaar wil komen. Grote kans dat je ergens in een la gaat belanden, en dat ze niet meer aan je denken als de tijd eenmaal daar is. Dat zou echt zonde zijn, zeker als je zo gemotiveerd bent!
Daarnaast zou ik ook zeker niet nu al de brief schrijven. Zeker als je nog onderwijs volgt ontwikkel je jezelf vrij sterk in een korte periode. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar je verslagen van een jaar geleden, dat zou je nu ongetwijfeld heel anders aanpakken.
Kortom mijn advies: Schrijf groot in je agenda dat je in januari gaat starten met je focussen op deze stageplek, dat is echt vroeg genoeg.
Succes!
Daarnaast zou ik ook zeker niet nu al de brief schrijven. Zeker als je nog onderwijs volgt ontwikkel je jezelf vrij sterk in een korte periode. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar je verslagen van een jaar geleden, dat zou je nu ongetwijfeld heel anders aanpakken.
Kortom mijn advies: Schrijf groot in je agenda dat je in januari gaat starten met je focussen op deze stageplek, dat is echt vroeg genoeg.
Succes!