Werk & Studie alle pijlers

Stageplaatsen

11-03-2009 09:41 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd wat jullie voor leuke stage plekken hebben/gehad.

Ik doe de opleiding communicatie en loop sinds 3 weken stage bij een mosterdfabrikant in Groningen. Taak: mosterd hip maken! Daarbij een kookboek: 'koken met mosterd' promoten. Een uitdaging, maar ik heb het er moeilijk mee. Mosterd is een lastig product. Dan heb ik ook nog eens weinig budget en een met de leidinggevenden lig ik niet helemaal op 1 lijn. Als iemand nog leuke tips (een ludieke actie of iets waardoor mosterd een hipper imago krijgt, like coca cola/heinz) heeft hoor ik ze graag!

Voor mijn 4e jaars stage wil ik zoiezo iets heel anders. Dus ik ben ook benieuwd naar jullie leuke! stageplaatsen!
quote:Pliene schreef op 11 maart 2009 @ 12:18:

[...]

tschijnt ook nog goed voor je te zijn, het bevordert je spijsvertering en meer.

dat was ook nog iets waar ik dacht het misschien op te kunnen profileren.Mmm, ik mag toch hopen dat je in elk geval de USP's al bijeen hebt geraapt...
quote:Elynn schreef op 11 maart 2009 @ 12:18:

Kunnen we even terug naar de basis? Wat is de bedoeling? Je moet het mosterdmerk hip en sexy maken. Ik neem daarmee aan dat het allereerst gaat om rebranding en pas in latere instantie om het naar buiten treden met spiegeltjes en kraaltjes.

Bij 'iets leuks bedenken' denk ik aan een promotieactie en niet aan een doorwrocht plan voor het venieuwen en herpositioneren van het merk. Wat is jouw taak? Moet jij het merk in zijn huidige vorm promoten of moet je een nieuw gewenst imago definieren en het daaropvolgende proces begeleiden?

In eerste instantie was de opdracht (toen ik op sollicitatie kwam) Mosterd is een oudbollig product, vaak gebruikt door de traditionele consument. Gebruikt bij het stukje kaas, de bitterbal of de kroket.

Consumenten (geen specifieke doelgroep) moeten vinden dat mosterd mosterd een lekker, hip, sexy en gezond product is.

De directeur had allemaal prachtige ideeen in zijn hoofd. Ga redacties af, benader BNN, zorg voor een ludieke stunt of actie.

Hij doelde vooral op studenten actie en hij vond het zo jammer dat er nu geen ontgroeningen waren om op in te spelen. Hij dacht aan bodypainten met mosterd, het wk bommetje in mosterd

als je het mij vraagt een beetje vreemde ideeen, maar het klonk wel uitdagend.

Rebranding gaat het niet zozeer om. Er wordt weinig reclame gemaakt over mosterd, ook door de concurrentie niet. Het is meer een vergeten product waar de consument nu weer even aan herinnerd moet worden. 3 jaar geleden zijn de etiketten al opgeleukt met goed en mooie foto's.

Daarom hebben ze ook in samenwerking met een uitgever dat kookboek gemaakt.

Het boek is in 2007 geintroduceert en daar zijn wel wat persberichten van verschenen, maar de verkoop ligt nu stil. moet dus ook weer aan de rol gebracht worden.

Ik ben al met een aantal ideeen gekomen voor promotieacties, op beurzen, in grotere steden, een kook/eet wedstrijd organiseren net als laatst het wk snert koken hier in Groningen, Heb al contact gehad met de horeca opleidingen hier voor een samenwerking. ik kan willem van Big brother krijgen! (beetje achterhaald misschien, maar hij is kok) maar het wordt allemaal niet goedgekeurd. I

Ik ben met het kookboek groningen in geweest en boeken-, kook-, en delicatessen zaken afgeweest om eens te kijken of er interesse in is, maar dit viel zwaar tegen.
unique selling points heb ik al overnagedacht. Staan al in een marketingplan waar ik mee bezig ben. want ik schrijf inderdaad wel een advies plan voor ze, maar het leuke is natuurlijk als ik ook iets kan uitvoeren.

Maar omdat veel goedgekeurd wordt ben ik dit dan ook begonnen om nog eens leuke ideeen van anderen te horen!
quote:Elynn schreef op 11 maart 2009 @ 12:23:

[...]

Mmm, ik mag toch hopen dat je in elk geval de USP's al bijeen hebt geraapt...ik snap wat je bedoelt met deze reactie. Er is alleen erg weinig onderzoek gedaan naar de echte werkingen van mosterd op je lichaam. in Canada wel wat. en voordat je een product als gezond kan profileren en communiceert moet je wel een goede bron hebben en moet het wel bewezen zijn. Er zijn zelf onderzoeken gedaan naar de effecten van mosterd op colonkanker maar nog niets is met zekerheid te zeggen
Hallo Pliene,

Moet zo weg en kan je de rest van de dag helaas niet verder helpen. Zal je topic morgen weer even opzoeken.

Veel succes!

Elynn
[quote]ElleMichelle schreef op 11 maart 2009 @ 11:49:

[...]

Maak er een leuk programma van voor een goed doel.

Koken met sterren is koken met mosterd.

Ga naar BNN vraag of ze je format uit willen zenden,charter een paar leuke sterren die kosteloos mee willen weken voor een goed doel,de nierstichting ter ere voor Bart De Graaf,oprichter van BNN.

Charter Herman als topkok,ook kosteloos voor het goede doel en hij leert de sterren koken met mosterd,die in dat kookboek koken met mosterd staan.

Het gaat tegenwoordig niet meer zo makkelijk om BNers kostenloos iets voor je te laten doen. hoe vaak ze wel niet benadert worden, allemaal verkapte reclame.

Ik heb al wel contact gehad met een stel van Mijn tent is top!

leuk is wel dat in veronica magazine Koert-jan de Bruijn zijn koelkast liet zien... en wat stond daar....! Bij een eerdere actrice ook al een potje (weet niet hoe ze heet) Daar ga ik nog eens goed overnadenken of ik daar wat mee kan.

Over de nierstichting gesproken. een compress met mosterd op de onderrug verlicht irritatie in de nieren.
quote:Elynn schreef op 11 maart 2009 @ 12:54:

Hallo Pliene,

Moet zo weg en kan je de rest van de dag helaas niet verder helpen. Zal je topic morgen weer even opzoeken.

Veel succes!

ElynnIn ieder geval bedankt, ik vind het super dat het best wat reacties opbrengt. geeft mij wel weer wat moed!
Pliene, voordat je begint met allerlei ludieke acties, wilde plannen etc. zou ik eerst eens met die directeur om tafel gaan zitten en een concreet plan en doel bespreken.

Er worden hier echt wel leuke aparte dingen genoemd maar verdoe je tijd niet met allerlei "ludieke" acties in het wilde weg. Maar werk doelgericht.

Als je geen duidelijk plan hebt wat je wil/moet bereiken en hoe je dit gaat doen zie ik je opdracht als een behoorlijke kansloze taak voor een stagiaire (met twee keer de "i"... communicatie enzo ).

Je doet HBO, pak het dan ook aan als een HBO'er....Je zit in het 3e jaar. Dan mag van je verwacht worden dat je het e.e.a. wat gestructureerder aanpakt.

Ik neem aan dat jullie ook projecten etc hebben moeten doen tijdens je opleiding. Daar begin je ook niet zomaar en in het wilde weg aan.

Je schrijft dat je directeur ook marketing "heeft gedaan"..(ach, wie niet tegenwoordig..), maar zoals je het nu beschrijft roept en doet hij maar wat met enkel " mosterd moet hip" worden in zijn hoofd. Ga eens doorvragen, waarom moet het hip, hoe past dit in zijn bedrijfsstrategie etc. Vraag hem het hemd van het lijf, maak een projectplan (zie mijn eerste reactie) en pak het professioneel aan anders verzuip je in deze opdracht.
Pliene, nog aanwezig? Ben benieuwd hoe het nu is. Zou iig leuk zijn als je nog even een reactie hier plaatst...:-)
Beter laat dan nooit.

De puzzelstukjes zijn redelijk in elkaar gevallen. De directeur gaat het bedrijf verlaten. Hij wist dit al voordat ik met mijn stage begon, maar ik was hier toen niet van op de hoogte gesteld. Vandaar dat hij met weinig instemde denk ik. Het organiseren van iets ludieks staat niet meer op de eerste plaats. Als er ineens iets opkomt en het is uitvoerbaar doen we het en anders maar niet...

Ondertussen ben ik bezig met een aantal leuke dingen, libelle zomerweek, NK bbq en samenwerkingen met bbq-merken voor de BBQ mosterd. Veel tijdschriften benaderen.. etc. Het mag alleen nog steeds niets kosten!
Hoi Pliene,

Leuk om te lezen hoe de mosterdvlag er momenteel bij hangt. Het feit dat je directeur al langer wist dat hij zou vertrekken zou inderdaad kunnen verklaren waarom er geen doelen, strategie en integraal plan zijn bepaald.

Maar nogmaals: schieten met losse flodders is niet zinvol. Mocht je toch raak schieten, dan is dat niet meer dan een toevalstreffer. Binnen de andere disciplines van het bedrijf gaat men, neem ik aan, ook niet voor toevalstreffers. Waarom bij marketing/communicatie dan wel?

Zou als ik jou was de nieuwe directeur absoluut wijzen op het belang van een projectplan. Zo'n plan is voor het bedrijf op langere termijn waardevol en het opstellen en uitvoeren ervan brengt jou als stagiair weer een stuk verder in je ervaring in dit vakgebied.

Succes bij alle acties (en uiteraard ook bij het bevechten van een serieus, doordacht, strategisch en gestructureerd marketing-/commincatiebeleid).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven