Stappenplan eigen bedrijf; hulp/advies
dinsdag 5 oktober 2021 om 08:02
Ik wil volgend jaar starten met een eigen bedrijf.
Ben al eerder ondernemer geweest maar toen in het buitenland waar een veel simpelere wetten/regelcultuur en het voor mij allemaal wat behapbaarder was dan nu in NL.
Ik kamp met ADHD, is mss wel handig even te vermelden, voordat mensen zeggen 'dat kun je prima zelf' en 'gewoon inlezen' etc. Dat is voor mij soms best lastig namelijk.
Tot zo ver de disclaimer
Goed, hou het een beetje vaag maar wil volgend jaar starten in de agro-food sector.
Eerste belangrijkste stap is natuurlijk een bedrijfsplan/financieel plaatje/
Dan denk ik ook aan een inzichtelijk beeld van alle regels/wetten/vergunningen/bestemmingsplannen/RVO en KvK, belastingdingen, marktonderzoek.
Chronologisch stappenplan etc.
Nou wil ik dus voor bovenstaande advies\hulp zoeken.
Iemand die met mij samen bovenstaande dingen uitzoekt en duidelijk op papier kan zetten.
Ik heb redelijk goed in mijn hoofd wat ik wel en niet wil en het zou fijn zijn als deze persoon ook een beetje mee kan sparren.
Iemand die bekend is in de sector.
Die mij dus voor een x aantal uur per week (?) bijstaat om mij plannen te realiseren en dan voornamelijk het 'theoretische' gedeelte duidelijk voor mij te krijgen.
Wie weet waar ik op zoek kan gaan naar zo'n iemand?
Wat voor bureau/kantoor kan ik daar voor inhuren?
Het liefste zou ik het samen doen met een vrouw; vanuit idealistisch oogpunt.
Wie kan mij helpen?
Bedankt!!
Ben al eerder ondernemer geweest maar toen in het buitenland waar een veel simpelere wetten/regelcultuur en het voor mij allemaal wat behapbaarder was dan nu in NL.
Ik kamp met ADHD, is mss wel handig even te vermelden, voordat mensen zeggen 'dat kun je prima zelf' en 'gewoon inlezen' etc. Dat is voor mij soms best lastig namelijk.
Tot zo ver de disclaimer

Goed, hou het een beetje vaag maar wil volgend jaar starten in de agro-food sector.
Eerste belangrijkste stap is natuurlijk een bedrijfsplan/financieel plaatje/
Dan denk ik ook aan een inzichtelijk beeld van alle regels/wetten/vergunningen/bestemmingsplannen/RVO en KvK, belastingdingen, marktonderzoek.
Chronologisch stappenplan etc.
Nou wil ik dus voor bovenstaande advies\hulp zoeken.
Iemand die met mij samen bovenstaande dingen uitzoekt en duidelijk op papier kan zetten.
Ik heb redelijk goed in mijn hoofd wat ik wel en niet wil en het zou fijn zijn als deze persoon ook een beetje mee kan sparren.
Iemand die bekend is in de sector.
Die mij dus voor een x aantal uur per week (?) bijstaat om mij plannen te realiseren en dan voornamelijk het 'theoretische' gedeelte duidelijk voor mij te krijgen.
Wie weet waar ik op zoek kan gaan naar zo'n iemand?
Wat voor bureau/kantoor kan ik daar voor inhuren?
Het liefste zou ik het samen doen met een vrouw; vanuit idealistisch oogpunt.
Wie kan mij helpen?
Bedankt!!

Una noche loca
dinsdag 5 oktober 2021 om 08:56
dinsdag 5 oktober 2021 om 09:08
Ik denk dat je voor verschillende onderdelen misschien beter bij verschillende mensen terecht kunt.
Iemand die de branche kent en wil meedenken vind je op een netwerkevent of congres. Voor de regelgeving kun je een jurist vragen en voor het financiële plaatje een accountant. Als je het allemaal bij één iemand zoekt wordt het meer echt een zakenpartner en daar ben je nou ook weer niet naar op zoek denk ik?
Misschien heb ik het mis hoor, zijn er bureaus die dit allemaal doen.
Iemand die de branche kent en wil meedenken vind je op een netwerkevent of congres. Voor de regelgeving kun je een jurist vragen en voor het financiële plaatje een accountant. Als je het allemaal bij één iemand zoekt wordt het meer echt een zakenpartner en daar ben je nou ook weer niet naar op zoek denk ik?
Misschien heb ik het mis hoor, zijn er bureaus die dit allemaal doen.
dinsdag 5 oktober 2021 om 09:33
Coaching is meer gericht op vragen stellen en gedachten ordenen, maar een coach zal niet vaak mee willen helpen in de uitvoering, terwijl ik de indruk krijg dat TO die meer praktische hulp juist ook zoekt.
Ik adviseer je om eens te kijken naar mentoring. Een goede mentor is iemand met specifieke ervaring in de branche, die jou de klappen van de zweep bij wil brengen, en die ook al weet waar zij moet zoeken om jou te helpen om antwoorden op jouw vragen te vinden.

dinsdag 5 oktober 2021 om 09:52
Mijn tip: begin met marktonderzoek. Wie is jouw doelgroep? Wat zijn de belangen van die doelgroep? Wat vinden zij belangrijk bij hun leveranciers. Wie zijn de beslissers in jouw doelgroep en hoe kun jij die bereiken? Zit er geld bij jouw doelgroep? Hoeveel budget is er voor jouw dienst/product?
Dit zijn belangrijke vragen, want als je dit niet weet, dan weet je ook niet hoe je je aanbd kunt toespitsen op hun behoeftes en hoe je dat aanbod kunt vermarkten (marketing budget)
Misschien heb je iets aan het business model canvas. Dat is een schema waarin je verschillende onderdelen van je bedrijf overzichtelijk kunt ordenen.
Dit zijn belangrijke vragen, want als je dit niet weet, dan weet je ook niet hoe je je aanbd kunt toespitsen op hun behoeftes en hoe je dat aanbod kunt vermarkten (marketing budget)
Misschien heb je iets aan het business model canvas. Dat is een schema waarin je verschillende onderdelen van je bedrijf overzichtelijk kunt ordenen.