Werk & Studie alle pijlers

Stewardess ontslagen wegens kort haar

26-10-2010 13:50 225 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:Stewardess ontslagen wegens kort haar

Uitgegeven: 26 oktober 2010 13:02

Laatst gewijzigd: 26 oktober 2010 13:22

AMSTERDAM – Stewardess Ilse Hesselberth is door KLM ontslagen, omdat haar haart te kort is. Omdat het haar korter is dan 1 centimeter spreekt de luchtvaartmaatschappij van ‘extravagante haardracht’ en dat mag niet volgens uniformvoorschriften



Dat melden de GPD-dagbladen. Hesselberth heeft al kort haar sinds ze in maart 1998 in dienst trad bij KLM als stewardess. Ze kreeg nauwelijks commentaar totdat een collega in 2005 een klacht indiende.



Volgens Hesselberth is op een bepaald moment een ondergrens van 1 centimeter vastgesteld. Hesselberth moest met een pincet een haar uittrekken die vervolgens langs een linieaal gelegd werd en deze bleek met 0,8 centimeter te kort.



Extravagant

Tijdens het functioneringsgesprek in 2007 werd het haar voor het eerst als extravagante haardracht beschouwd, terwijl voor die tijd werd gezegd dat het haar weliswaar kort was. “Maar ja, wat is extravagant?”



Tussen 2007 en 2010 kreeg Hesselberth drie officiële waarschuwingen en een berisping. Hesselberth stelde voor een pruik te dragen, maar dat werd niet toegestaan.



Ontslag

Eind juni werd Hesselberth van een vlucht gehaald en geschorst wegens haar korte haar. In juli werd haar ontslag aangezegd wegens verstoorde arbeidsverhoudingen. De Haarlemse kantonrechter stelde dat het bijna kaalscheren van hoofdhaar bij vrouwen maatschappelijk niet algemeen aanvaard is en stelde de luchtvaartmaatschappij in het gelijk.



Hesselberth geeft aan zich gediscrimineerd te voelen. “Van passagiers kreeg ik altijd complimenten over mijn haar. Maar belangrijker is de manier waarop een passagier wordt behandeld. Ik heb mijn werk altijd goed gedaan.”



KLM wil tegenover NUzakelijk geen reactie geven. "Wij gaan niet in op individuele gevallen."

© NUzakelijk/Rikke van Geest



Omdat ik erg geïnteresseerd ben in de verhouding gevoel-feit en ook niet te beroerd ben om knuppels in hoenderhokken te gooien waar het op een leuke discussie doen ontstaan aankomt, deze.



Wat vinden jullie? Heeft KLM gelijk als ze stelt dat dit niet past in het beroepsprofiel van een stess, gaat ze alle boekjes te buiten juist, of heeft de dame in kwestie wel érg haar zin door willen drijven?



Ik ben er zelf echt serieus nog niet uit. (Al heb ik me rot gelachen bij de visualisatie van de pincet-interventie)

KLM ontslaat stewardess wegens kort haar

Totaal aantal stemmen: 164

Terecht, zulk kort haar is niet representatief te noemen (26%)
Onterecht, de lengte van het haar bepaalt niet de kwaliteit (45%)
De dame in kwestie heeft groot gelijk dit vol te houden voor (13%)
De dame in kwestie is wel érg principieel gebleven en begrij (13%)
Anders, want.... (3%)
quote:Zwuppeliennn schreef op 26 oktober 2010 @ 14:06:

[afbeelding]



Deze foto staat bij het artikel in de Telegraaf.



Ik denk dat ze het iets te ver doordrijft eerlijk gezegd. De KLM heeft bepaalde regels en ik vind het niet heel vreemd dat er van je verwacht wordt je daar aan te houden. Dat het eerst wel is toegestaan maakt het wel wat dubieuzer, maar toch.



Ze had het ook heel simpel kunnen oplossen door haar haar net iets langer dan een centimeter te houden.

Mooie vrouw met spontane uitstraling, alleen jammer dat ze haar haar in coupe 'net klaar met chemokuur' heeft laten knippen.



Wat is haar reden om zo dwars te zijn? Ze zou er met half lang haar 'n stuk plezierig uit zien.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 26 oktober 2010 @ 14:14:

[...]



Mooie vrouw met spontane uitstraling, alleen jammer dat ze haar haar in coupe 'net klaar met chemokuur' heeft laten knippen.



Wat is haar reden om zo dwars te zijn? Ze zou er met half lang haar 'n stuk plezierig uit zien.



Helemaal mee eens!



En het was al opgelost geweest als ze haar haar een halve centimeter langer had gedragen.
Alle reacties Link kopieren
Vind het vreselijk lelijk

Net of ze chemo heeft gehad.

Kan me nieyt voorstellen dat ze alleen maar positieve reacties van passagiers krijgt.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
quote:HansHier schreef op 26 oktober 2010 @ 14:11:

[...]





Ja Tonkje, je bent inderdaad niet erg objectief in deze kwestie. Als je een paar maanden wacht ( en niet naar de kapper gaat.) zul je zien dat je mening verandert.En dat mijn haar er niet uitziet...
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Zou me persoonlijk aan me reet roesten hoe lang of hoe kort haar haar is als ik maar door haar hulp uit een vliegtuig kom als er iets aan de hand is.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig ben ik een, inmiddels, ex-collega van deze dame. Ik heb zelf nooit met haar gevlogen, maar ken veel collega's die wel met haar gevlogen hebben. Het is een hele lieve sterwardess, die veel voor haar passagiers over heeft. En nu komt ie: Maar, ze doet er werk bij als model, waardoor zij haar haar zo kort heeft geknipt. Zo krijgt zij als model makkelijker opdrachten (don't ask me why?). Even simpel gezien heeft KLM haar uiteindelijk voor de keus gesteld; of werken als stewardess met je haar iets langer, of kiezen voor je beroep als model, met je haar zo kort als jezelf wilt.

Ik heb haar wel eens gezien op Schiphol en persoonlijk vind ik dat het er niet mooi uitziet, zo'n korte 'coupe' bij het uniform. Veel mensen hebben bij het zien van een vrouw zonder/met heel erg kort haar toch de associatie met enge ziektes, zoals kanker. Ook ik had deze associatie, hoe kortzichtig dat ook mag zijn. Ik vind het dus wél terecht dat deze dame na meerdere waarschuwingen van de KLM ontslagen is. Ik hoop dat zij een bloeiende modellencarriere tegemoed gaat
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je je aan de gedragsregels van je werkgever hoort te houden. Als je het daar niet mee eens bent, kun je zelf beter een andere werkgever zoeken. Na de 1e waarschuwing had ze beter moeten weten.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Kort haar is prima, maar dit is gemillimeterd en dat vind ik wel wat anders. Ik kan me wel een beetje voorstellen dat een werkgever dit niet wil voor een representatieve functie, en als een werkgever dat als voorschrift opneemt en je verschillende waarschuwingen geeft, dan vind ik het wel raar om per se zo onbuigzaam te willen zijn.



Maar er klopt iets niet als ze al zo in dienst is genomen. Dan had dat meteen moeten blijken. Of zijn ineens de regels zo aangescherpt of zo?
Alle reacties Link kopieren
quote:Snormel schreef op 26 oktober 2010 @ 14:22:

Maar er klopt iets niet als ze al zo in dienst is genomen. Dan had dat meteen moeten blijken. Of zijn ineens de regels zo aangescherpt of zo?Volgens mij was haar haar langer toen ze werd aangenomen. Heeft ze het in de loop der jaren steeds korter geknipt.
Alle reacties Link kopieren
In de krant Leidsch Dagblad zegt Ilse Hesselberth dat de problemen begonnen zijn na een klacht van een vrouwelijke collega. Ze draagt de korte coupe al sinds 1998 en tot voor kort zonder problemen.



Dus de KLM vond het wel okay de laatste 12 jaar. Totdat die collega ( waar bemoeit zij zich mee?) zich ermee bemoeide.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, je kiest nu eenmaal voor dat beroep en om voor die maatschappij te werken, je hebt er dus voor gekozen om je te schikken naar hun regels.



Toen ik op de hotelschool zat hadden we ons ook aan regels te houden (geen sieraden, zichtbare piercings, altijd nette kleding aan, jongens moesten kort haar hebben etc etc) Er was daar een jongen die tevens model was met lang haar, ze hebben hem ook voor een keus gesteldl of je modellencarriere, of de hotelschool.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het raar dat er nu ineens wel over gevallen wordt.

Wat Hans zegt dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik sta toch net iets meer aan de kant van de KLM denk ik. Kan best zijn dat ze niet consequent waren in het toepassen van de regels in het begin, maar uiteindelijk is ze er op aangesproken en heeft ze drie waarschuwingen gehad. Drie kansen om er wat aan te doen, dus.

Regels zijn regels, en als je het er niet mee eens bent, moet je maar ergens anders gaan werken, of je aanpassen.



Vind het overigens ook geen mooi kapsel. En natuurlijk zou het niet uit moeten maken wat voor kapsel je hebt, als je je werk maar goed doet. Maar zeker in een functie als stewardess weet je dat er van je gevraagd kan worden dat je er representatief uit ziet. En wat 'representatief' is, bepaalt de werkgever..
Alle reacties Link kopieren
D.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat ze eruit ziet alsof ze ernstig ziek is geweest. Helemaal niet prettig om te zien.

Maar je weet dat je een representatieve functie hebt bij een maatschappij met bepaalde kledingvoorschriften en als je dan 3 keer gewaarschuwd bent en daar geen hol mee doet..tja. Stom dat ze het zo op de spits heeft gedreven. Hanekammen, dreads of paars haar is ook niet geaccepteerd bij dergelijke functies.
Alle reacties Link kopieren
quote:HansHier schreef op 26 oktober 2010 @ 14:34:

Er ontbraken 0.8 mm. Haar groeit ongeveer 1 cm per maand, dus in dit geval een week of drie om de door de KLM vereiste lengte te hebben.

Plus dat de stewardess had voorgesteld een pruik te dragen.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik het bekrompen om een verder goed-functionerende werknemer te ontslaan wegens 'maatschappelijk niet algemeen geaccepteerd' haar. Ze ziet er verzorgd uit en dan vind ik niet dat verdere uiterlijke kenmerken van belang moeten zijn.



Het is niet verboden om als bedrijf bekrompen gedragsregels op te stellen, en ik snap dus dat een bedrijf dat veel waarde hecht aan een traditioneel uiterlijk van haar werknemers kan verlangen zich daaraan aan te passen. Wat dat betreft is ontslag na drie waarschuwingen volgens de regels. Alleen erg stom om er eerst jarenlang niets van te zeggen en na een klacht (wat voor klacht, vraag ik me af?) actie te ondernemen. Dan is het bedrijf zelf niet consequent in het naleven van hun eigen code en is het dus onterecht om dat dan wel van een werknemer te vragen. had dan vanaf het begin gezegd dat te kort haar niet mocht, of het pruikalternatief geaccepteerd. Snap niet helemaal waarom dat geen optie was.



Slotconclusie: niet eens met dit ontslag, vooral wegens de dubbele boodschap naar de stewardess toe.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
quote:HansHier schreef op 26 oktober 2010 @ 14:26:





Dus de KLM vond het wel okay de laatste 12 jaar. Totdat die collega ( waar bemoeit zij zich mee?) zich ermee bemoeide.Misschien heeft die collega er wel nare associaties mee.
Stressed is just desserts spelled backwards
En als ze nou beweert dat ze een boeddhistische non is geworden ? Dan moet/mag ze toch elke negen dagen haar haren afscheren ?





(Pak me niet op het aantal dagen, ik heb me nooit echt verdiept in het boeddhisme).
Alle reacties Link kopieren
Gaf de KLM ook nog een reden waarom een pruik niet mocht? Want dat lijkt mij nou de perfecte oplossing. Zij kan heur haar zo kort dragen als ze wil en als nodig is voor haar modellenwerk, en als stewardess ziet ze eruit zoals de KLM wenselijk acht.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
quote:tyche schreef op 26 oktober 2010 @ 14:37:

Slotconclusie: niet eens met dit ontslag, vooral wegens de dubbele boodschap naar de stewardess toe.Volgens mij gaf een ex-collega hier net aan dat het haar met de jaren steeds iets korter is geworden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Maleficent schreef op 26 oktober 2010 @ 14:37:

[...]





Misschien heeft die collega er wel nare associaties mee.Misschien heb ik wel nare associaties bij blond haar. Dat is toch geen argument!
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Hmm, ik meen mij te herinneren dat er ooit in een topic werd gezegd dat het heel logisch is wanneer je te dik bent om uiteenlopende redenen niet als stewardess kan werken. Het verbaasd mij daarom dat veel hier het onterecht vinden dat ze is ontslagen. Wat is het verschil? (En dan heb ik natuurlijk niet over zo dik dat je je niet door de paadjes kan manoeuvreren)
Alle reacties Link kopieren
Op de telegraaf staat een foto van deze mevrouw.

Zelf zou ik zo'n kort kapsel niets vinden maar er ook niet over klagen.

Als diegene zijn werk goed doet, is dat belangrijker lijkt mij.



Wel vind ik dat ze door de waarschuwingen gewezen is op haar korte kapsel, je krijgt toch niet zomaar een officiele waarschuwing.
Alle reacties Link kopieren
KLM hanteert uniformvoorschriften, en daar voldoet deze dame niet aan met deze coupe. (Ben zelf ex-stewardess). Een andere collega moest eerst haar haren laten groeien voordat zij uiteindelijk definitief werd aangenomen. (Met als reden: Wij zijn een conservatief bedrijf).

De uniformvoorschriften zijn er om nageleefd te worden, hoewel er niet altijd even streng op wordt toegezien. Zichtbare piercings en tattoo's mogen niet of moeten worden afgeplakt, armbandjes bij mannen mogen ook niet. Je mag als vrouw een max. aantal ringen en armbandjes dragen. Alles in het kader van de uniformiteit.

Dat weet je, dus kun je je er maar beter aan houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven