Werk & Studie alle pijlers

Stomme opdrachtgever

15-04-2010 11:10 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu ik bijna werkloos ben probeer ik wat freelance klussen op te pakken in mijn vakgebied; gewoon, om ieder ieder geval aan het werk / bezig te blijven en wellicht mijn contacten uit te breiden. Nu dient het volgende probleem zich aan: via een vriendin heb ik een klus te pakken gekregen voor ongeveer 3 weken werk (in totaal). Maar, al voor we elkaar ontmoet hebben erger ik me ontzettend aan de opdrachtgever: ik vind hem grof en hij walst over me heen. Eigenlijk is het nu al zo (dus voor ik goed en wel begonnen ben!) dat ik er helemáál geen zin in heb. Ik heb al wel min of meer toegezegd het te doen én er is nogal haast bij geboden.

Hoe los ik dit elegant op? De klus klaren of nu nog afzeggen? En bij afzeggen: hoe doe ik dat tactvol (opdrachtgever en ik hebben immers een gezamelijke vriend...)
Gewoon de klus gaan doen. En jezelf zo opstellen dat je zo weinig mogelijk last van zijn gedrag ervaart. Duidelijke grenzen stellen dus.
tsja, tanden op elkaar en gewoon het werk doen...tis maar 3 weken....als bijna werkloze kun je het geld vast goed gebruiken....
Je hebt je opdrachtgever dus nog niet ontmoet? Hoe heb je dit beeld van hem gekregen?

Probeer zo snel mogelijk elkaar te ontmoeten en rond de tafel te zitten, via telefoon en mail kunnen sommige dingen anders overkomen dan bedoeld.
Sluit je ervoor af en doe het gewoon. Op welke manier walst hij over je heen? Wat moet je precies doen?
@ Vlinder en Gelukkigmeisje: duudelijk. Dat is ook precies wat mijn rationele kant zegt hoor.. niet zeuren maar poetsen.

@ Keeprunning: Nee, we hebben elkaar nog niet IRL ontmoet. Wel een aantal keer gebeld en gemaild en tja.. dat kan inderdaad anders zijn dan rond de tafel. Normaalgesproken loop je niet zo makkelijk over mij heen, maar hem lukte het zonder problemen. En dat stoort me nogal :-)

Ik ga proberen z.s.m. even met hem af te spreken!
Bij ontmoeting: geef hem een heel erg stevige hand, kijk hem recht in de ogen en geef hem geen enkele kans tot over je heen gewals In real life gaat het vast makkelijker.
@ Summerbreeze: ja, goeie tip!

En dan heel duidelijk taken omschrijven en bepalen wanneer (over welke periode).

Ik ga hem NU bellen. Dankjulliewel! Ik stond op het punt hem af te bellen (niks voor mij)
anoniem_39197 wijzigde dit bericht op 15-04-2010 11:58
Reden: domme typfout
% gewijzigd
Haha, Supperbreeze?

Goed van je, succes!
Zoiets heb ik ook gehad: over de mail kon er niks, ging er niks en moest ik het zelf maar uitzoeken.

Toen heb ik gebeld en kon er ineens van alles! Heel raar, over de mail bleef het moeizaam gaan, maar als ik belde draaide de situatie 180 graden!

Succes!
Als ik er geen zin in heb, maken we de voorwaarden wat scherper of de prijs wat hoger.

B.v 50% vooruit betalen of het uurtarief met een paar euro omhoog.

Als de klant dan toch met jou in zee wil heb je in ieder geval wat meer zekerheid en/of euro's.
quote:summerbreeze21 schreef op 15 april 2010 @ 11:43:

Haha, Supperbreeze?

Goed van je, succes!Hahahaha! Wat een gekke typefout... Excuus
Goed zo efa dat je je opdrachtgever hebt gebeld. Face to face kan zo anders zijn.

Succes bij het gesprek!
goedzo!

als freelancer zul je gewoon te maken hebben met 'gekke klanten' en als je die allemaal af zou zeggen, zou je veel geld mislopen...(heb zelf een webwinkel en heb soms klanten met de meest vreemde verzoekjes...zoals het laten luisteren van een reeks muziekdoosjes door de telefoon....uiteindelijk heeft ze er wel 5 gekocht )

good luck met de opdracht!
Kiezen op elkaar, het brengt wel brood op de plank en staat weer goed op je cv : Kan omgaan met asociale hufters.....
@Dangeensuus
quote:efa schreef op 15 april 2010 @ 11:10:

Ik heb al wel min of meer toegezegd het te doenaan het werk dan, en lekker hier komen klagen. Dat klagen is prima, dat lucht op, maar ben wel zo professioneel dat je doet wat je hebt toegezegd.
quote:rider schreef op 15 april 2010 @ 12:15:

[...]

aan het werk dan, en lekker hier komen klagen. Dat klagen is prima, dat lucht op, maar ben wel zo professioneel dat je doet wat je hebt toegezegd.

Oké. Ook duudelijk. Dan doop ik dit topic bij deze om tot een algemeen klaagtopic over stomme opdrachtgevers.

Kom maar op met die horrorverhalen en klaagzangen! Gedeelde smart is uhm... net even lekkerder werken!

Wie biedt?
Zie het als een uitdaging. Formuleer van te voren welke dingen je zou kunnen leren van je omgang met deze opdrachtgever. Als je hem als leerobject beschouwt, kijk je misschien ook gelijk positiever naar hem

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven