Werk & Studie alle pijlers

Stotteren en solliciteren

11-07-2012 10:32 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd hoe jullie over het volgende denken.

Mijn man verkoopt auto's in het hogere segment. Nu heeft er een hele leuke man gesolliciteerd, maar hij stottert, en blijft vaak in zijn tekst hangen.

Nu is mijn man erg in twee strijd, de sollicitant is erg geschikt voor de baan, maar mijn man is bang dat het stotteren de aandacht van de auto/verkoop afleid, en omdat het om dure aankopen gaat, is de verkoop wel erg belangrijk, niet dat de klant gaat twijfelen/afgeleid wordt oid, en daarom niet de auto koopt.

Wat denken/vinden jullie?
Zowel mijn vriend als mijn schoonvader stotteren. Ik was de eerste keer wel geschrokken en was erg bang dat ik er niet mee om zou kunnen gaan. Maar tegenwoordig merk ik het haast niet meer. heeft ook te maken met bepaalde woorden waarvan ik al weet dat hij ze er niet uit krijgt. Soms zorgt dit wel voor wat gelach van mijn kant, maar dat moet kunnen vind ik.

Hij heeft een leidinggevende functie en wordt er niet minder serieus door genomen oid.

Bij vriend merk ik trouwens dat hij (natuurlijk) ook weet welke woorden vervelend zijn, en hij deze vaak verwisseld door andere woorden of in een andere zinsopbouw waardoor het er wel makkelijker uit komt.

Ik heb een spraakgebrek waardoor ik mijn naam niet goed kan uitspreken, dat vind ik erger dan mijn vriend en zijn stotteren..

Als mensen serieus voor een auto komen kijken, denk ik dat ze niet zozeer geinteresseerd zijn in het verkooppraatje maar al weten wat ze willen. Ik denk nl dat mensen zich eerst aardig inlezen via internet bijvoorbeeld, en als ze eenmaal in de showroom staan al behoorlijk ver zijn in hun keuze.

Ik denk dat mensen misschien even verbaasd zullen zijn over het feit dat hij stottert, maar dit niet als vervelend ervaren.

Ik heb overigens regelmatig een ambtenaar aan de telefoon die ontzettend stottert. Hij begint ook altijd hele verhalen te vertellen, wat ik wel eens als vervelend ervaar als ik maar een korte vraag heb. Toch merk ik dat deze man het prettig vind dat hij gewoon kan uitpraten.
Het hangt er naar mijn mening vanaf hoe erg de sollicitant stottert. Het lijkt mij uitermate vervelend (zowel voor hem als voor de klant) als hij helemaal blokkeert en niet kan zeggen wat hij wilt. Maar als hij gewoon lekker zijn verhaal kan doen (dan wel met stotteren) en hij is goed verstaanbaar zou ik het zeker proberen. Ik heb overigens zelf een stotterprobleem. Ik ben meer een verborgen stotteraar en kan vrij vloeiend praten, maar ervaar helaas problemen op mijn werk door het stotteren. Maar het kan natuurlijk zo zijn dat de sollicitant helemaal niet als een probleem ervaart, maar het moet zijn functioneren niet erg beinvloeden vind ik.
quote:Deana schreef op 11 juli 2012 @ 23:48:

Paloma (en anderen)

Ik denk (dat geldt voor mij) doe maar gewoon zoals je bij ieder ander doet.

Ik zoek ook altijd oogcontact...en ik vind het vervelend als iemand mijn zinnen afmaakt. Maar ja dat geldt voor mij.

Ja, dat is dan denk ik toch bij iedereen verschillend :-) Ik had een stotterende collega die zei: "Maak mijn z-z-zinnen (sorry, grapje) maar af want jij kan het waarschijnlijk sneller dan ik".

Eerste keer barstte ik trouwens heel hard in lachen uit toen hij stotterde. Ik had het hem nog nooit horen doen en dacht dat hij een grapje maakte. Het was in die zin toevallig ook nog eens heel grappig

Tegenwoordig hoor ik het bijna niet meer en we hebben er allebei geen problemen mee!
quote:Deana schreef op 11 juli 2012 @ 23:48:

Paloma (en anderen)

Ik denk (dat geldt voor mij) doe maar gewoon zoals je bij ieder ander doet.

Dan blijf ik (bij mijn collega) doen, zoals ik altijd heb gedaan . Ik kijk hem gewoon aan en ik wacht totdat hij is uitgesproken.

Ik ben benieuwd hoe het met Savoije en haar man is en of hij al een besluit heeft genomen.
Loopt nog, is uitgenodigd voor een 2e gesprek, wordt vervolgd!
Ach 90% van de communicatie is non-verbaal. Lijkt me dus geen enkel probleem!
Ik wil wel nog even wat rechtzetten. De reden waarom ik zeg dat het de verkoop van autos in een hogere segment betreft, is meer om aan te geven dat het niet een louche autoverkoper is. Ik ben me er heel erg van bewust dat een auto van een paar duizend euro voor sommige mensen ook onbetaalbaar zijn, maar het beeld dat mensen hebben van "autohandelaars" is vaak negatief. Dit is een nette zaak, misschien had ik het anders moeten verwoorden.

Ook ben ik het er niet mee eens dat hoger opgeleide mensen, netter in omgang zijn. Het is zelfs vaak zo, dat deze hoger opgeleide mensen je eerder om de oren slaan met juridische taal, en dreigementen, dat je soms bij jezelf denkt kan je niet meer op een normale manier communiceren?? Heel jammer.

De sollicitant is aangenomen,en gaat nu een proefperiode in, hij zal zich goed moeten ontwikkelen in de kennis van de auto's, en als hij het goed oppakt, dan heeft hij echt een hele mooie baan. Mijn man heeft zich niet laten leiden door de vooroordelen, en de sollicitant moet zichzelf nu gewoon gaan bewijzen, net zoals ieder ander!

Bedankt voor alle reacties, deze waren erg welkom!
Wat een mooi nieuws ! En wat goed dat jouw man zich niet heeft laten leiden door vooroordelen en ongefundeerde angst .

Je toelichting over hogere segment is heel duidelijk en begrijpelijk.
Thanks!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven