Werk & Studie alle pijlers

strenge stage

28-08-2014 20:51 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dinsdag begonnen met mijn stage voor tien weken waar ik 36 uur in de week draai. Van te voren hoorde ik al van andere mensen dat ze in deze instelling streng zijn en dat er meerdere stagiaires huilend weg zijn gegaan. Ik doe de opleiding verzorgende ig en zit in het laatste jaar. Ik had Door die verhalen al minder zin en dinsdag kwam ik er voor het eerst. Nu heb ik drie dagen gewerkt daar en inderdaad, de meeste collega's vind ik erg arrogant en totaal ongeïnteresseerd in mij als stagiaire vind ik. Mijn begeleider is wel heel leuk maar zij werkt niet veel dus haar zie ik niet vaak. In deze stage word weinig vertelt over de verschillende ziektes die ik tegenkom en sws word er weinig uitgelegd. Ook omdat ik laatste jaar ben gaan ze er vanuit dat ik alles kan en dus laten ze mij nu al mijn eigen gang gaan. Ik moet hier echt heel veel uit mezelf vragen terwijl ik in mijn vorige stage zo veel goede uitleg kreeg van mijn collega's. Ik ga gewoon niet met een heel goed gevoel hierheen en ben bang dat ik hier nog wel een onvoldoende kan krijgen.. ik heb feedback gevraagd en ze vonden dat ik het super deed en goed alles oppik. Maar toch, het zit mij niet heel goed daar. De collega's zijn ook totaal andere types. Een beetje aso laat ik maar zeggen terwijl ik heel rustig en best kalm ben.. ik moet alle opdrachten heel goed uitwerken en ben gewoon bang dat het mij niet gaat lukken. Terwijl ik gewoon nooit onzeker ben over mijn stages, ik voel mij niet helemaal fijn daar en dat ligt echt aan de collega's. Ze klagen ook vaak en doen net alsof ze het zelf niet leuk vinden daar, dat is niet echt motiverend voor mij.. ik loop in een verpleeghuis stage voor de duidelijkheid
.

Neem alle adviezen hier ter harte, en verder laat je in de toekomst niet meer vol vooroordelen stoppen door verhalen van horen zeggen. En wie weet kom je er over een half jaar achter dat deze stage de beste was die je gehad hebt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Het is je laatste jaar, logisch dat ze verwachten dat jij zelf met de vragen komt en ze je niet meer aan het handje meenemen.
Ten eerste ben je al bevooroordeeld begonnen aan deze stage. Met zo'n vernauwde blik een stage ingaan, is vragen om problemen.

Wat mij verder opvalt is dat je zegt dat je geen uitleg krijgt over ziektebeelden etc. Je zit in het laatste jaar van je opleiding. Waarom neem je niet zelf het heft in handen? Je kan toch ook zelf de literatuur induiken om ziektebeelden uit te pluizen. Leer je een hoop van en kun je uiteindelijk je collega's wellicht weer wat leren middels een klinische les.

Als jij vindt, dat je nu al teveel los gelaten wordt, dan moet je dat aangeven. Je bent zelf verantwoordelijk voor je leerproces. Niet je collega's.

Jij zegt dat je je daar niet fijn voelt en dat ligt echt aan de collega's. Je bent er PAS 3 dagen. Je hebt waarschijnlijk nog lang niet alle collega's ontmoet. Je oordeelt en veroordeeld veel te snel.

En dat er veel geklaagd wordt....is niet zo gek. Het is keihard werken in een verpleeghuis.
De omgeving daar moet je maar mee leven, tis maar tijdelijk. Denk je dat je niet genoeg leert daar dan moet je dat aangeven bij je opleiding oid. Er zijn bedrijven die een stagiaire niets bijbrengen alleen een goedkope hulp willen.
quote:itsssme schreef op 28 augustus 2014 @ 21:04:

Ik heb wel een tweede begeleider achter de hand. Zij is ook wel redelijk leuk. Vaak zijn die stomme collega's van de andere afdeling maar soms moet ik daar wel helpen en in de pauze zijn we ook samenPardon? Jij komt net kijken en dan collega's al stom vinden? Je uitlatingen zijn verre van professioneel. Mogelijk zijn dit zeer ervaren collega's waar je veel van kunt leren. Heb je het zo al eens bekeken?

Ik heb wel een tweede begeleider achter de hand. Zij is ook wel redelijk leuk. Vaak zijn die stomme collega's van de andere afdeling maar soms moet ik daar wel helpen en in de pauze zijn we ook samenHet gaat er om of zij vakbekwaam is en goed met stagiaires overweg kan. Of zij dingen kan overbrengen, zodat het bij jou blijft hangen. Daar hoeft ze niet "leuk" voor te zijn.
quote:itsssme schreef op 28 augustus 2014 @ 20:51:

OP stond hier vermeld

Even voor de duidelijkheid. Je hebt 3 dagen stage gelopen (dus niet: gewerkt), waarin:

- je hebt vastgesteld dat je collega's erg arrogant, totaal ongeïnteresseerd en een beetje aso zijn;

- ten gevolge van dat gedrag jij je niet fijn voelt en je niet wordt gemotiveerd;

- duidelijk is gebleken dat je alles uit jezelf moet vragen en er maar weinig wordt uitgelegd.

Verder is de stage voor 10 weken en heb je al na die 3 dagen feed back gevraagd.

Je hebt nogal wat noten op je zang. Je weet dat er voordat jij kwam een aantal stagiaires huilend is weggelopen. Je had dus ook kunnen verwachten dat sommige collega's een bepaalde reserve hebben ten opzichte van stagiaires, en je niet meteen met open armen ontvangen. Je hebt je daar blijkbaar niet op voorbereid, maar bent er zo ongeveer van uitgegaan dat deze stage net zo zou gaan als de andere stage die je hebt gehad.

Vraag: vind je jezelf nou niet een beetje naïef ?
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 29-08-2014 00:57
Reden: quoten OP is niet toegestaan
% gewijzigd
Nouja, er zit een hoop tussen 'bij het handje genomen worden' en 'aan je lot overgelaten worden'. Gezien je laatstejaars bent moet je inmiddels wel initiatief kunnen tonen. Als je het gevoel hebt dat je niet krijgt wat je nodig hebt dan moet je dat aangeven en erom vragen.

Goed dat je feedback hebt gevraagd! En de feedback was positief, die kan je in je zak steken.

Als je vindt dat er structureel iets niet klopt, maak dit bespreekbaar met je stagebegeleider tijdens een gesprek. Als je niet krijgt wat je nodig hebt op de werkvloer, bespreek dit ook met je stagebegeleider. Maak een plan wat jij gaat doen om van dat gevoel af te komen. Misschien zit het in je zekerder gaan voelen en gewoon meer op jezelf durven vertrouwen, of misschien heb je toch meer begeleiding nodig en moet je gaan durven meer vragen te stellen. Misschien heeft het te maken met leren omgaan met collega's die je niet met open armen ontvangen of die niet zo geduldig zijn omdat ze zich drie slagen in de rondte moeten werken.

Het initiatief ligt in ieder geval bij jou. Geef aan wat je nodig hebt. Met je stagebegeleider kom je er dan wel uit wat jij kan doen en wat je collega's kunnen doen hierin. En er zullen altijd collega's zijn met wie je het minder goed kan vinden, daar moet je ook mee leren omgaan en je niet door uit het veld laten slaan. Hoe blijf je respectvol en professioneel zonder over je grenzen te gaan? Waar liggen je grenzen überhaupt? Wat is daarin realistisch in jouw werkveld enz. enz. enz.

Hoort dus allemaal bij het leerproces en juist een pittige stage gaat je hierin veel opleveren.

Succes!
Soms bestaat werk uit niet leuke zaken en dan moet je leren om ondanks dat het niet leuk is toch gewoon je werk te doen. Deze stage lijkt mij bij uitstek een goede plek voor jou om daarin te gaan leren. Prima dat jij jouw ideeen hebt maar nu moet je ondanks jouw ideeen over hoe zaken voor jou zouden moeten verlopen je dus aanpassen aan hoe zij het willen en zien. En heus dat is voor tien weken denk ik echt niet verkeerd om ook mee te maken. Ze zijn nog positief over je ook! Bezie het vanaf nu even van een andere kant want jouw kijk op hen en het werken daar is vrij helder. Het is dan toch een uitdaging om de kijk van je collega's op jou, jouw werk en op hun eigen werk te gaan bevragen?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik vond mijn stage verschrikkelijk de eerste week. Man wat heb ik de eerste week bij thuiskomst iedere dag gejankt. Toen dacht ik bij mijzelf: verman jezelf je zit hier nog een jaar. Toen mijn houding tegenover hun veranderde ging het vanzelf.. Tot nu echt oprecht het meest geweldige werk /leerjaar geweest wat ik heb gehad. Heb nog contact met die mensen en mis het nog steeds heel erg.

Geef het een kans. Het komt van twee kanten

Als deze mensen lastig zijn om mee samen te werken, moet jij proberen de opening te vinden. Misschien hebben zij slechte ervaringen met stagiaires en hebben zij daarom die houding. Niet rot bedoeld want ik vind het oprecht een mooi vak, maar jouw opleiding trekt ook bepaalde types aan die er soms echt een zooitje van kunnen maken en dus geen leuke stagiaires zijn.

Geldt ook voor de opleiding die ik heb afgerond.
TO is al weg.
Vandaag heb ik een redelijk leuke dag gehad vond ik en ook waren er leuke collega's. Ik wou alleen oefenen met de verpleegyechnischse handelingen en dat mocht niet want ik moest eerst de theorie laten zien en daarna pas oefenen. Erg raar want dit was in andere stages echt niet. Dit moet ik even overleggen met mijn begeleider maar.. die zie ik pas over twee weken aangezien ze weinig uren werkt..
Meen je nou echt dat je dat raar vindt? Ik vind het eerder raar dat het in je andere stages niet zo ging. Je moet toch eerst je theoretische achtergrond betreffende handelingen beheersen, voordat je iets gaat doen? Ik begrijp best dat ze hier niet zomaar mee akkoord gaan.

En je bent er nog maar een week. Ik zou mijn focus eerst op hele andere dingen leggen, ipv op verpleegtechnische handelingen.
Je bent 4 dagen bezig?

Ik heb wel een tweede begeleider achter de hand. Zij is ook wel redelijk leuk. Vaak zijn die stomme collega's van de andere afdeling maar soms moet ik daar wel helpen en in de pauze zijn we ook samenWelkom in de grote mensenwereld waar je altijd collega's hebt die niet altijd even leuk zijn. Zoals gezegd, het is geen 'oude jongens krentenbrood', het zijn geen stapmaatjes van je en nergens bestaat een wet dat het 'gezellig' moet zijn. Je moet werken. Klaar. Hebben ze je daar niet op voorbereid op je school? Zo niet, "dit is het werkende leven pop"
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
En natuurlijk mag je in de zorg, waar je werkt met echt mensen niet 'zomaar leuk oefenen' op die mensen. Het zijn geen poppen. Eerder heel vreemd dat je dat hiervoor wel mocht. Ik heb tot voor kort zelf lang verpleging nodig gehad en no way dat zonder de toestemming van de behandelaar een stagiair op mij ging oefenen. En als, dan alleen als de hoofdbehandelaar daarbij aanwezig was. Ik had ook niet anders geaccepteerd.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
quote:itsssme schreef op 29 augustus 2014 @ 19:15:

Vandaag heb ik een redelijk leuke dag gehad vond ik en ook waren er leuke collega's. Ik wou alleen oefenen met de verpleegyechnischse handelingen en dat mocht niet want ik moest eerst de theorie laten zien en daarna pas oefenen. Erg raar want dit was in andere stages echt niet. Dit moet ik even overleggen met mijn begeleider maar.. die zie ik pas over twee weken aangezien ze weinig uren werkt..Je vond het niet nodig om te reageren op alle reacties van forummers die hier met je meedenken, maar enkel opnieuw je gal te spuien?
Ik spreek toch geen Chinees?!
quote:itsssme, 16 uur geleden

Vandaag heb ik een redelijk leuke dag gehad vond ik en ook waren er leuke collega's. Ik wou alleen oefenen met de verpleegyechnischse handelingen en dat mocht niet want ik moest eerst de theorie laten zien en daarna pas oefenen. Erg raar want dit was in andere stages echt niet. Dit moet ik even overleggen met mijn begeleider maar.. die zie ik pas over twee weken aangezien ze weinig uren werkt..

Je hebt een tweede begeleider. Jank niet zo en die de dingen waar je voor bent.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Even op je tanden bijten en doorgaan. Je haalt jezelf allemaal rampscenario's in je hoofd door meningen en ervaringen van anderen. Het is 10 weken, en ik weet ook, dat kan dan erg veel zijn. Maar probeer er het beste van te maken want ook al zijn ze aso, probeer toch voor die tien weken en je diploma door te zetten. Je bent er pas drie dagen, er kan nog van alles gebeuren.

Welkom in de zorg, het is inderdaad op dit moment om te janken.
Ik vind jouw attitude om te huilen.
Dus na 4 dagen vind jij het al tijd om een stapje harder te gaan? Je collega's vinden dat je eerst de theorie moet laten zien, hen moet overtuigen dat je dit weet. Je begint, zoals bij elke stage, onderop. En hoe meer jij van jezelf laat zien, hoe betrouwbaarder je wordt en hoe sneller jij dingen mag gaan doen. Maar eerst zul je je moeten bewijzen.

Overigens is dit niet alleen op stage zo, maar op elke plek waar je nieuw binnenkomt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven