Werk & Studie alle pijlers

Studeren na je 25e (30e)

13-04-2010 10:07 190 berichten
Lieve forummers,

Ik zou graag ervaringen lezen van mensen die na hun 25e een nieuwe studie begonnen zijn (en waarom). En van mensen die na hun 30e nog studeerden of weer zijn gaan studeren.

Ik ben nu 27 en overweeg - voorzichtig - om weer een studie te gaan doen. In het verleden heb ik gestudeerd maar toen ik er door ziekte een tijd uit de roulatie raakte heb ik het studeren gelaten voor wat het was. (klinkt makkelijker dan het ging maar daar wil ik dit topic niet om laten draaien).

Als ik (eventueel) begin ben ik 28. Ik zal niet voor mijn 30e klaar zijn. Vanaf 30 gaat het collegegeld omhoog.

Ik zit nog met een heleboel vragen en punten te overdenking. Weer gaan studeren houdt in dat ik minder te besteden heb en misschien tot mijn 30e (minimaal) op een studentenkamer zal leven.

Dingen die ik nu met vriendinnen doe, zullen dan waarschijnlijk teveel geld kosten.

Voor vakanties ben ik weer aangewezen op de schoolvakanties (voor zover ik die dan heb)

Nou... ben gewoon benieuwd naar jullie ervaringen. Hoef nog niet direct advies van 'doen' of 'niet doen'. Zit nu in een proces waarin ik dingen tegen elkaar aan het afwegen ben.
quote:josje111 schreef op 16 april 2010 @ 22:43:

Ben bijna 40 en van plan om NEVI te gaan doen. Iemand hier die NEVI 1 en 2 al heeft gedaan. Wat vond je er leuk aan, wat minder?

Het is in deeltijd goed te doen: 1 jaar 1 avond per week, of 1 jaar 1 dag per 2 weken. Combi kan ook, dan duurt het een half jaar.

En kan iemand mij uitleggen hoe het systeem werkt met de studie punten? Ik lees bij elke studie hoeveel punten het oplevert enzo, maar ben daar niet zo in thuis (helemaal niet:-)

Dank vast!Ik raad je aan even een eigen topic hierover te openen. Dan heb je ook meer kans op reacties.
Janna: bedankt!

Zoals ik al zei laat ik even alle informatie bezinken. Ik weet je te vinden
Alle reacties Link kopieren
quote:Moonlight82 schreef op 20 april 2010 @ 15:10:

[...]

Ik snap je punt. Heb contact met GGZ en als zij het afraden zal ik het heroverwegen. Maar dat verwacht ik niet.

Fijn dat je adviseert maar je kent me niet dus kunt ook niet inschatten hoe mijn pumps zitten en wat voor mij zevenmijlslaarzen zijn.? Volgens mij lees je iets dat er niet staat.

Ik zou je zeker geen studie afraden (goed plan juist) en ik heb ook niet gezegd wát maatje 36-pump voor jou dan zou inhouden.

De combinatie van feiten die jij noemt zijn voor iemand met wie verder alles koek en ei gaat al doodvermoeiend, laat staan voor iemand die vanwege psychiatrische problematiek jarenlang in de WAJONG heeft gezeten.

That's all my dear. Was goed bedoeld.
quote:Moonlight82 schreef op 20 april 2010 @ 15:19:

Oh Spinster, nog even iets want je opmerking zit me dwars. Dat merkte ik al.

Ik doe wel vrijwilligerswerk. Helemaal uit het arbeidsproces ben ik niet, wat dat betreft. En heb ook een baan gehad terwijl ik al afgekeurd was, dat ging redelijk tot goed. Mooi.

Vanuit GGZ word ik juist gestimuleerd om aan studie of werk te beginnen, al vrij lang. Maar eerder was ik er nog niet klaar voor. Logisch. Goed dat je er nu werk van maakt.

Wat ik tijdens mijn baan gemerkt heb is dat ik er goed aan deed structuur te hebben en ergens heen te moeten. Keerzijde was dat ik in die baan moeilijk grenzen kon stellen. Tevens had ik buiten werk om wat sores (gedoe met huisbaas) wat maakte dat het moeilijk was om rust te nemen, soms. Daarom denk ik ook dat het goed is niet 100 dingen tegelijk te willen.

Maar ik heb mijn contract volgemaakt, het werd nog met twee maanden verlengd omdat men mij een goede collega vond en er nog een gat in de bezetting was.

Wat de psychologe vorige week constateerde: aan mij is niet snel te zien dat de grens bereikt is of dat ik het niet meer trek.

Ik heb eigenschappen die me een fijne collega maken en ben geen zeur. Ook niet als het heel druk is of er dingen mis gaan.

Ben ook niet geheel uit het leerproces geweest, heb meerdere cursussen gevolgd, dit ging grotendeels goed.

Binnenkort volgt een psychologische onderzoek en wat daar uit komt zal ik ook ter harte nemen.

Maar mijn hele leven baantjes onder mijn niveau blijven doen, of bergen werk verzetten maar er niet voor betaald krijgen, lijkt me niet het beste doel. Dat heeft, zover ik gelezen heb, niemand ook gesuggereerd, wel?
Ja heb dan idd iets gelezen wat er niet staat.

Ik heb ergens een soort afraden gelezen maar dat staat er idd niet.

Ja je hebt een punt hoor. Anders had het me ook niet dwars gezeten en zou ik er niet verder over na zijn gaan denken vanmiddag.

Als ik mijn Wajong kan behouden voorlopig, laat zeggen het eerste jaar, hoef ik er niet bij te werken om rond te komen. Wel zal ik mijn uitgaven moeten aanpassen, vergeleken met hoe ik nu leef. Maar dan doen meer studenten.

Na één jaar kan ik dan kijken hoe het gaat. De studie is ook in deeltijd te doen dus het is een optie om op een gegeven moment dat te besluiten, en ernaast te gaan werken. Als alles goed gaat.

Als ik prioriteit kan leggen bij studeren is dat mijn hoofddoel. Ik hoef er niet meer allerlei dingen bij te verzinnen om de dag door te komen of het idee te hebben dat ik nuttig bezig ben. Vrijwilligerswerk, oppassen, forummen, dat soort dingen.

(Hoewel het me pijn zal doen het vrijwilligerswerk los te laten maar een mens kan idd niet alles)

Dus. Blij dat het geen afraden was, zoals ik het had vertaald.
Oh en bedankt. Vergeet ik nog te zeggen
quote:Moonlight82 schreef op 20 april 2010 @ 17:43:

Oh en bedankt. Vergeet ik nog te zeggen Graag gedaan . Was absoluut niet als afraden bedoeld inderdaad! Ik ben juist heel benieuwd wat je verder besluit te gaan doen en ik blijf met interesse je topic lezen.
Dat is leuk om te horen.

Het proces vindt momenteel vooral plaats in mijn hoofd en in het echte leven, niet in dit topic.

Heb het forum een week gemeden omdat ik er weer te veel aan verslingerd raakte. Komende tijd is het ook de bedoeling dat ik er niet te veel achter zit.

Ben blij met alles wat hier geschreven is, fijn dat mensen mee willen denken.

Ik heb in het 'echte leven' mijn plannen met een paar mensen besproken (hang het absoluut nog niet aan de grote klok) en die reageerden positief.

Half mei heb ik een psychologische test die via het GGZ aangevraagd is. Mijn SPV-er 'verwacht er veel van', zegt hij. Voor mij is het goed om zwart op wit bepaalde dingen te lezen, voornamelijk wat ik wel kan. En bij de dingen die moeilijker gaan (zoals vermoedelijk de concentratie, dat is altijd een beetje een probleem geweest) kan ik dan hulp krijgen.

Verder is het belangrijk dat ik op de universiteit de geboden hulp aangrijp. En dat ik leer gewoon aan te geven wat mijn probleem is, in plaats van mijn houding: 'kijk maar er is niks aan de hand, ik kan alles wel' vol te houden.

Dat is soms nog moeilijk, gewoon aangeven wat mijn valkuilen zijn en daar hulp bij vragen.

Binnenkort contact met mijn maatschappelijk werkster om naar de financiën te kijken. (Ze zat vast in het buitenland door de aswolk dus heeft wat achterstallig werk).

Ik zal dit topic waarschijnlijk niet heel regelmatig updaten, maar kom zeker nog eens schrijven hier.
Ik vind het juist een hele goeie beslissing dat je weer gaat studeren doen dus!!

Ik ben zelf ook 25 en 26 als ik weer aan een studie begin in september. In deze tijd is het juist heel belangrijk goeie diplomas te hebben want zonder diploma is het geen doen om werk te zoeken weet ik uit ervaring...
Kaatje, daar heb je een goed punt. Paar jaar geleden had ik de ervaring dat je makkelijk van telefoniste doorrolde in iets beters en als je maar genoeg in de buurt kwam van de directrice hadden ze telkens nieuwe klussen.

Ik ben daardoor wellicht wat naief geworden, heb steeds geroepen dat je het zonder diploma's ook kunt redden.

Nu ik zie dat goed opgeleide mensen ook thuis zitten, en weet dat ik zelf niet meer de ' ideale werknemer' ben omdat ik scherp mijn grenzen in de gaten houd, zie ik ook in dat het allemaal niet zo makkelijk is als het toen leek.

Ik geloof nog steeds dat het mogelijk is zonder papiertje ver te komen, maar denk dat het makkelijker is om met papiertje ver te komen.

Wat iemand laatst ook zei: je kunt bij t ene bedrijf ver komen maar als je verhuist bijvoorbeeld en ander werk moet zoeken, dan begin je weer gewoon onderaan want ben je weer degene zonder papiertje. (en met dat rommelCV, dat zei zij niet maar dat heb ik even aangevuld)

Komt nog bij dat het me geweldig lijkt ooit in het buitenland te wonen, misschien voor een tijdje. Maar dan niet met horeca, maar met verstand van 'iets'.

Ik zie aan afgestudeerde vrienden dat het onderdeel van het werk kan zijn om een jaartje elders te vertoeven. Dat zie ik mensen zonder diploma's minder makkelijk doen, tenzij het in de toeristische sector of horeca is.

(En ook die is min of meer ingestort in de crisis... )

Maar wat ik wilde zeggen: Ben lekker bezig. In het topic Stap voor stap heb ik in een paar warrige posts neergezet waarmee ongeveer.

Heb er wat mails uit gegooid. Merk dat ik eigenlijk behoefte heb aan 'geen mensen', even rust en helemaal op mezelf zijn. Anders laat ik me komende weken gewoon weer meesleuren in de verhalen van mensen, gezellig uitgaan, gezellig winkelen, vrijwilligerswerk overeind houden, blablabla, maar deze paar weken zijn echt essentieel. Voor ik t weet is t vakantie en dan moet ik de knoop al gehakt hebben.

Dus hier even mijn update.

Misschien moet ik mijn caravan eens 'van stal halen' en een paar dagen op een camping in the middle of nowhere gaan staan. t is alleen wel bijna hemelvaart, dan is t zelfs op de camping druk... *shit*
Normaal is 28 toch niet oud om aan een studie te beginnen?

Nooit iets laten waar je spijt van krijgt, alleen moet je wel realistisch zijn op financieel gebied, studiekeuze etc.

Ik ben na mijn 23e een tijd uit het onderwijs geweest om voor mijn studie te sparen, vandaar dat ik ook een soort ´laatbloeier´ ben geworden.

Liever iets later dan nooit. Bovendien heb ik door te sparen geen studieschuld opgebouwd.
Viva naar de knoppen.
Hallo allemaal,

Ik zit al een paar jaar met het 'studie probleem'.

Ik wil heel graag een gaan studie volgen. Het jaar 2010 is voor mij een jaar om knopen door te gaan hakken en nu toch echt aan een studie te beginnen.

Ik ben 25 dit jaar 26, ik heb nooit een studie afgemaakt *bloos* én ik voel mij daar best wel rottig om.

Ik heb (zoals het nu heet) mijn vmbo diploma gehaald en daarna ben ik begonnen aan een MBO opleiding maar deze heb ik nooit afgemaakt, ik wilde er 'eventjes' tussenuit. Nu zijn we + - 8 jr verder en heb ik géén ene diploma op zak !

Ik vind het heel moeilijk, ik weet dat ik papieren 'nodig' heb om verder te komen.
Arthemis, fijn dat je dat zegt. Maar heb je zelf nooit het gevoel gehad dat je laat was?

Wat mij lastig lijkt, is dat sommige regelingen maar gelden tot je 30e. En dat het onderwijs dat ik wil gaan doen, in principe gericht is op 18-jarigen met werkgroepjes etc.

Ik heb dat er wel voor over en werk nu ook veel met mensen van die leeftijd... denk dat het wel gaat lukken. Maar het lijkt me soms lastig.

Verder heb ik het gevoel dat ik 'achter ga lopen' bij vriendinnen die nu al geruime tijd werken en meer geld om handen hebben. Dat is ook niet zozeer erg, maar ik realiseer me dat ik niet meer 3 x per weekend met ze uit eten kan gaan volgend jaar en wellicht niet met ze mee op vakantie omdat ik op de centjes moet letten.

Maar dat geeft allemaal niet, zo close zijn we al niet. Vind alleen dat ik het me vooraf moet realiseren.

Fullana, welkom hier.

Heb je enig idee wat je leuk zou vinden? Wat heb je in die 8 jaar gedaan?
Vriend van me heeft trouwens ook alleen Mavo. Hij heeft 2 MBO opleidingen verprutst. (ik zeg het even spottend).

Moet nog steeds vragen waar dat nou aan lag want hij is best slim. Maar misschien was MBO ook niet t goede niveau voor hem. En blowde hij te veel

Misschien kunnen wij je helpen, via het forum. Heb er zelf veel aan, meestal.
Hi Moonlight,

Ik neig naar de opleiding facilitair management. Ik heb een aantal jaar gewerkt als interieurverzorgster en daarna als leidinggevende, ik heb het met veel plezier gedaan. Doordat ik ben verhuisd moest ik een andere baan vinden en sindsdien werk ik op kantoor (administratie/boekhouding) .

De reden waarom ik ben gestopt met mijn MBO opleiding : omdat het voor dat moment allemaal een beetje te veel was. Ik gooide er met de pet naar en vond het allemaal wel 'prima' . Eenmaal aan het werk raakte ik aan het geld gewend en heb school op de lange baan geschoven.

Ik zit nu al ruim 2 jaar in dubio op weer een opleiding te gaan volgen.

Gelukkig heb ik een lieve vriend achter mij staat en die het ook stimuleert. Soms is het wel moeilijk... hij heeft op hoog niveau gestudeerd en heeft een goede baan. Daardoor voel ik mij (hoe gek het ook klink) soms wel minder door, hij geeft mij dat gevoel totaal niet dat ligt absoluut aan mezelf.

2010 is het jaar om knopen door te hakken
Goed dat 2010 het jaar is om knopen te hakken.

Kun je de opleiding op 1 september beginnen en op 1 januari? Als t alleen in september kan moet je wel opschieten met je knoop

Facility Management (ik 'ken' t als HBO) wil je dat op HBO doen, of MBO?

En heb je nog iets nodig voordat je toegelaten kunt worden? (een test ofzo)

Ik herken het 'met de pet ernaar gooien' wel. Als je nog jong bent is het leven zo veel ofzo, je kunt zoveel dingen doen en daarvan is studeren soms het minst leuke. Misschien ben je nu ouder en wijzer en rustiger en meer gemotiveerd en lukt het wel.

Als je vriend een goede baan heeft, is het voordeel wel dat jullie niet direct krap bij kas zitten zodra jij studeert. Denk ik. Wonen jullie samen of apart?
Moonlight;

Weet je van de nieuwe regeling af die door de eerste en tweede kamer is aangenomen?

Als je nog geen Bachelor hebt dan kun je gewoon tegen wettelijk collegeld studeren, of je nu jonger of ouder bent dan 30 maakt niet uit.
Als ik dit jaar met de studie wil beginnen moet ik inderdaad opschieten

De bedoeling is om het op HBO niveau te doen. Er zijn diverse opties om op het HBO te komen : eerst mavo/havo diploma halen óf beginnen met een MBO opleiding en zo doorstromen naar het HBO.

Er bestaat een 21+ test voor het HBO daar heb ik ook informatie over aangevraagd.

Mijn vriend en ik wonen samen, het is de bedoeling dat ik 1 dag in de week naar school ga. Ik zie mijzelf eerlijk gezegd niet zo snel 5 dagen naar school gaan
quote:Moonlight82 schreef op 09 mei 2010 @ 18:40:

Arthemis, fijn dat je dat zegt. Maar heb je zelf nooit het gevoel gehad dat je laat was?

Wat mij lastig lijkt, is dat sommige regelingen maar gelden tot je 30e.

Dat bedoel ik dus. Juist omdat de regelingen maar beperkt zijn. Ik wilde sowieso niet met een studieschuld te maken krijgen, daarom leek het me verstandig om de studie uit eigen zak te betalen.

Ik ben een echte stapelaar, want ik ben begonnen op mavo, een zijstap naar MBO, was nog geen prestatiebeurs destijds ( MBO beviel niet door slechte coördinatie en begeleiding van de opleiding) daarna havo, uiteindelijk VWO. SPH heb ik tussendoor geprobeerd, maar dat paste niet bij mij (dat jaar zelf betaald).

Omdat ik een lange opleidingsweg achter de rug heb, kan ik mezelf geen werkelijke ´laatbloeier´ noemen.

Soms heb ik spijt dat het niet sneller is gegaan, maar ik besef me ook dat spijt niet echt terecht is. Ik heb het veel te druk gehad om me überhaupt te beseffen dat de jaren verstreken.

Het is heel gewoon trouwens dat er wel volwassenen zitten in het hoger onderwijs en op de universiteit. De meeste jongeren zijn tegenwoordig nog niet voor hun 18e klaar met havo/vwo, dus als het goed is kom je niet zo snel tussen de pubers. En daarnaast kun je in veel gevallen voor een avondopleiding kiezen.

Tja, soms voel ik me inderdaad alsof ik ´laat´ ben, maar aan de andere kant beter nu, dan dat ik later spijt krijg dat ik niet de studies heb gevolgd die ik echt wilde doen.

En: als ik het financieel ruim had gehad, dan was ik ook eerder en met meer gemak in een studie gestapt. Ik moest er nu eenmaal voor sparen.
Viva naar de knoppen.
Oh ja, ik was op het MBO trouwens een groentje, ik was in het eerste jaar 16 en er zaten veel klasgenoten van 20-24 bij me in de groep. Veelal meiden die eerst gewerkt hadden maar toch weer een opleiding wilden.

Toen voelde ik me te jong, kun je nagaan hoe vergankelijk ´leeftijdsbesef´ is
Viva naar de knoppen.
Ik ben 28 en begin binnenkort met hbo rechten.

Ik vind mezelf helemaal niet te oud! Ik heb namelijk in mijn jeugd heel veel pech gehad, toen ik nog bij mijn ouders woonde.

Ik had namelijk probleem ouders, waardoor het voor mij, tot ik op mezelf ging wonen onmogelijk was om een opleiding af te ronden.

Ik kon ook niet zomaar weg, en op kamers gaan wonen, omdat ik de verantwoordelijkheid had over mijn jongere broertje en zusje.

Nu woon ik 6 jaar samen, heb een tijdje gewerkt en mijn kindje gaat in september voor het eerst naar school, dus in september begin ik met hbo rechten want ik heb kwa studie nog heel wat in te halen...
We live in a free world
quote:toop schreef op 10 mei 2010 @ 09:06:

Moonlight;

Weet je van de nieuwe regeling af die door de eerste en tweede kamer is aangenomen?

Als je nog geen Bachelor hebt dan kun je gewoon tegen wettelijk collegeld studeren, of je nu jonger of ouder bent dan 30 maakt niet uit.

Wist ik niet toop. Bedankt voor deze info.

Ik wil niet dom klinken, maar ik heb me nog niet zo in alle regels verdiept. Mijn prioriteit lag bij de studeer-angst overwinnen en aan het idee wennen dat ik mogelijk in september weer student ben.

Dat begint te wennen

A.s. maandag heb ik een afspraak met de maatschappelijk werkster en vanaf dan zal ik me meer in de praktische en financiële kant gaan verdiepen.

Overigens heb ik op de open dag iemand van DUO aangesproken. Die wist weinig maar heeft me ook niet verteld over die nieuwe regeling. Wist hij misschien ook niet. Sinds wanneer is dat zo?

Voor mij wel voordelig. Ik heb dus wel losse vakken gehaald maar geen 'complete' bachelor.
quote:witbloempje schreef op 11 mei 2010 @ 13:08:

Ik ben 28 en begin binnenkort met hbo rechten.

Ik vind mezelf helemaal niet te oud! Ik heb namelijk in mijn jeugd heel veel pech gehad, toen ik nog bij mijn ouders woonde.

Ik had namelijk probleem ouders, waardoor het voor mij, tot ik op mezelf ging wonen onmogelijk was om een opleiding af te ronden.

Ik kon ook niet zomaar weg, en op kamers gaan wonen, omdat ik de verantwoordelijkheid had over mijn jongere broertje en zusje.

Nu woon ik 6 jaar samen, heb een tijdje gewerkt en mijn kindje gaat in september voor het eerst naar school, dus in september begin ik met hbo rechten want ik heb kwa studie nog heel wat in te halen...

Wow dan heb je inderdaad geen zorgeloze jeugd gehad, als je de zorg over je broertje en zusje had. Wat goed dat je nu alsnog aan je eigen wensen toe komt.

Fijn dat je al een kindje hebt en dat die bijna naar school gaat.

Ik heb ook een kinderwens en dat maakt wel dat ik vind dat ik óf nu moet gaan studeren, of niet meer. (Wat volledige voltijdopleiding betreft, bedoel ik.) Wil niet hebben dat ik pas op mijn 38 kan gaan proberen zwanger te worden, bij wijze van spreken.

Ik heb geen vriend nu, en zoals iemand zei heeft het geen zin 'om nu rekening te houden met kinderen van een vent die ik nog tegen moet komen'.

Maar als ik nu zou gaan werken zonder te studeren, en bij wijze van spreken morgen een prins met een wit paard op de stoep had staan, zou ik rond mijn 30e wel kids willen. Met een studie is dat lastiger.

Maargoed, das allemaal als, als, als.

Kan beter zorgen dat ik een papiertje heb zodat ik later geld heb om mijn kinderen te eten te geven enzo.

Zeker nu met die crisis krijg ik steeds meer het idee dat het goed is om NU te studeren. Anders sleep ik mezelf van t ene simpele baantje naar t andere en sta ik om de haverklap op straat.

(en das voor mijn stabiliteit en stemming dan weer niet best)

Ik reageer nog niet op iedereen, ben even met wat dingen bezig maar heb alles gelezen en waardeer de bijdragen
Shit ik verneem net dat er geen meeloopdag meer mogelijk is. Hebben die studenten nu al vakantie dan??

Helaas pindakaas. Kan nog wel gesprekken hebben met diverse mensen maar kennelijk loopt t jaar al op zijn eind.

(wel leuk vooruitzicht voor volgend jaar deze tijd, hahaha )
Moonlight:

De regeling is er ook pas sinds begin dit jaar en wel op mij van toepassing. Tenminste als ik een HBO studie wil volgen (maar dat is in mijn andere topic :-)). Veel instanties

(w.o. Postbus 51, verschillende Hogescholen of zelfs het min.v. OCW en DUO-groep weten er helemaal niets vanaf!).

Ik heb hier veel over opgezocht op internet en ben uiteindelijk bij de Landelijke studentenbond (Lsvb) uitgekomen. Zij konden me er uiteindelijk wel wat meer over vertellen.

Kijk maar eens op http://http://punt.avans.nl/index.php?o ... &Itemid=46

Daar staat iets over studeren en 30+. Tevens behoud je wel nog een stukje studiefinanciering als ik jouw verhaal goed lees, aangezien je nog geen 4 jaar hebt gestudeerd?

Succes ermee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven