Werk & Studie alle pijlers

Studeren op latere leeftijd, doen of niet?

03-02-2018 18:23 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op mijn werk staat persoonlijke ontwikkeling heel hoog in het vaandel, er is in 2018 nieuw budget vrijgemaakt om medewerkers een opleiding of cursus laten volgen, ik heb altijd HBO SJD willen doen maar ik zat toen nog in de luiers, met gebroken nachten etc.
Nu is er meer structuur in mijn leven, ik wil alle uren die ik steek in het volgen van series nu steken in het volgen van een studie
Ik wil volgende week met mijn TL om de tafel gaan zitten om te kijken of de mogelijkheid bestaat om een HBO opleiding te volgen, ik kan zelfs ook een gedeelte van mijn IKB inzetten indien nodig. Maar nu komt het ik ben 47 jaar oud, ik zie mezelf al in een klas zitten 1xpw met allemaal jonkies die mij mevrouw noemen, of erger nog die mij vragen waarom nu pas.
Wat denken jullie beginnen aan een HBO opleiding ( deeltijd) op je 47e is dat verstandig?
Oh je kan tegenwoordig je opleiding versneld afronden, dus als ik een gezond studietempo aanhou dan kan ik binnen 2 tot 2,5 jaar mijn diploma op zak hebben.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met studeren op latere leeftijd? En is een HBO opleiding een beetje te doen?
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Helemaal goed toch!
Je zal sowieso nog 20 jaar moeten werken, dus het lijkt mij een prima investering.
Kan je de studie ook van thuis uit doen?

Ik zou sowieso starten met een "normaal ritme".
Eerst effe kijken hoe dat loopt en of je dat aankan.
Want je bent waarschijnlijk wel minstens 20 jaar "uit" het studeren geweest.
Moet er persoonlijk niet aan denken! Zolang ook nog! Een workshop van een paar dagen/week zou ik nog wel trekken maar geen langdurige studie.
Doen Miskotto!
Waar wil je de opleiding gaan volgen?
Je kunt hem ook bij het NCOI volgen. Die staan goed aangeschreven en is voor werkenden.
Tuurlijk! Ik heb de HBO-v duaal gedaan en zat met 50+ in de klas. Nu, op mijn 38ste, ben ik begonnen met een universitaire master, nog geen moment spijt van gehad!
En of een HBO-opleiding te doen is? Ik vind van wel, maar dat zegt natuurlijk niets over jou...
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Wat voor werk doe je nu trouwens?
minnimouse schreef:
03-02-2018 18:57
Wat voor werk doe je nu trouwens?
Ik ben nu budgetbegeleider bij de Gemeente, maar alles is in beweging vandaar dat ik niet stil wil blijven zitten.
Tornacense schreef:
03-02-2018 18:46

Ik las op de site van Inholland dat je grotendeels zelfstandig werkt, vanuit huis en via je werkplek, eens in de zoveel tijd krijg je een workshop of seminar op school , maar vaste dagen naar school hoeft niet echt meer. Als student heb je zelf de regie in handen en dat spreekt me aan.
Tornacense schreef:
03-02-2018 18:46

Oh ja en dit natuurlijk, ik las versneld, 2 jaar, diploma op zak en ik dacht yesss. Maar inderdaad eerst maar eens kijken of ik het aankan.
[quote=minnimouse post_id=28106475 time=1517680616 user_id=184187]
Doen Miskotto!
Waar wil je de opleiding gaan volgen?
Je kunt hem ook bij het NCOI volgen. Die staan goed aangeschreven en is voor werkenden.
[/quote

Dank je wel minnimouse.
Ik heb ook gekeken naar de NCOI maar die zijn behoorlijk aan de prijs.
Miskotto schreef:
03-02-2018 19:10
Ik las op de site van Inholland dat je grotendeels zelfstandig werkt, vanuit huis en via je werkplek, eens in de zoveel tijd krijg je een workshop of seminar op school , maar vaste dagen naar school hoeft niet echt meer. Als student heb je zelf de regie in handen en dat spreekt me aan.
Hoe vaak ga je dan naar school?
Heb zelf naar de AD zitten kijken van SJD.

Mag ik jou trouwens een privé vraag stellen via pb?
Miskotto schreef:
03-02-2018 19:22
Klopt inderdaad, maar dacht dat je werkgever een deel meebetaalde, vandaar ;-)
Ik zou je niet laten tegenhouden als het praktisch en financieel haalbaar is en je er zin in hebt! Wat heb je te verliezen?
anoniem_342341 wijzigde dit bericht op 03-02-2018 21:19
Reden: privé
75.79% gewijzigd
minnimouse schreef:
03-02-2018 19:27
Klopt inderdaad, maar dacht dat je werkgever een deel meebetaalde, vandaar ;-)
Ja mijn werkgever betaalt alles if een gedeelte, maar ze zullen wel voor de goedkoopste optie gaan.
Miskotto schreef:
03-02-2018 19:46
Ja mijn werkgever betaalt alles if een gedeelte, maar ze zullen wel voor de goedkoopste optie gaan.
En denk je na je studies te kunnen blijven in een andere functie?
Of is die er gewoon niet?

Zou zonde zijn dat je 3 à 4 jaar studeert, dat zij financieren en dat je dan vaststelt dat je in dezelfde job blijft zitten.
minnimouse schreef:
03-02-2018 19:27
Hoe vaak ga je dan naar school?
Heb zelf naar de AD zitten kijken van SJD.

Mag ik jou trouwens een privé vraag stellen via pb?
Ja hoor dat mag.
Wat ik heb begrepen ga je naar school indien nodig, maar als ik de open dag ga bezoeken dan zal ik dit nog eens navragen.
Ik heb wel ervaring met de studie SJD, maar dan als voltijdstudent. Ik zit in het eerste studiejaar nu. Ik weet niet of je iets aan mijn ervaringen hebt, maar als je vragen hebt wil ik ze wel beantwoorden, voor zover mogelijk. :)
Een oud-collega van mij is onlangs ook begonnen met een HBO opleiding, als 50+er. Ik zou het doen
Tornacense schreef:
03-02-2018 19:48

Zou zonde zijn dat je 3 à 4 jaar studeert, dat zij financieren en dat je dan vaststelt dat je in dezelfde job blijft zitten.
TO is budgetbegeleider, daarvoor is SJD bij uitstek de perfecte studie.
En het is een brede studie. Misschien wil TO ook wel niet weg? Maar een diploma is nooit weg.
Dus omdat andere leerlingen het misschien vreemd kunnen gaan vinden dat jij in die klas zit, wil jij misschien geen studie volgen. Dat is toch van de zotte. Die leerlingen zijn straks allang aan je gewend en na een paar jaar zijn ze je alweer vergeten.

Ik zou echt tegen mensen willen gillen zeggen doe geen dingen niet of wel alleen vanwege het idee wat zal men wel niet denken.
Denk alsjeblieft aan je eigen toekomst
Enne veel succes. Want ik neem aan dat die studie er gewoon gaat komen. :-D
Ik heb HBO deeltijd gedaan en was “het broekje van de klas” toen ik daar op mijn 26e mee begon. De gemiddelde leeftijd lag zo rond de 40. Het zal ongetwijfeld wat verschillen per studie, maar bij SJD schat ik in dat je zeker niet de enige 40+ zal zijn en vermoedelijk ook niet de oudste student.
Tornacense schreef:
03-02-2018 19:48

Waarom zou dat zonde zijn? Extra kennis hebben is altijd mooi meegenomen.

Ik zou het gewoon doen to.
Ik zou het gewoon doen. Wat @sugarmiss zegt, extra kennis is altijd meegenomen en je blijven ontwikkelen is ook ontzettend goed voor je hersenen en straks ben je 90 en heb je spijt dat je nooit je onderwijsdroom hebt waargemaakt toen je alsnog die kans had.

Als twintiger heb ik ook vaak genoeg colleges gevolgd met mensen van 40 - 55 jaar en het is nooit in mij opgekomen om die mensen aan te spreken met 'mevrouw' of 'meneer'. Laat staan dat ik het raar vond. Ik vond het eerder inspirerend dat mensen later nog een studie gingen volgen. Veel interessante gespreken gevoerd en toen bleek die 'generatiekloof' eigenlijk wel mee te vallen ;)
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Deeltijd wordt vaak wel door wat oudere mensen gevolgd, ik denk niet dat je bij alleen maar 'jonkies' in de klas zit.
Vond het persoonlijk trouwens ook juist altijd wel leuk als er wat oudere mensen bij zaten, zij hadden toch vaak een andere visie/stelden andere vragen.
Dus jij dit zelf ziet zitten zou ik zeggen: doen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven