Werk & Studie alle pijlers

Studeren op latere leeftijd, doen of niet?

03-02-2018 18:23 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op mijn werk staat persoonlijke ontwikkeling heel hoog in het vaandel, er is in 2018 nieuw budget vrijgemaakt om medewerkers een opleiding of cursus laten volgen, ik heb altijd HBO SJD willen doen maar ik zat toen nog in de luiers, met gebroken nachten etc.
Nu is er meer structuur in mijn leven, ik wil alle uren die ik steek in het volgen van series nu steken in het volgen van een studie
Ik wil volgende week met mijn TL om de tafel gaan zitten om te kijken of de mogelijkheid bestaat om een HBO opleiding te volgen, ik kan zelfs ook een gedeelte van mijn IKB inzetten indien nodig. Maar nu komt het ik ben 47 jaar oud, ik zie mezelf al in een klas zitten 1xpw met allemaal jonkies die mij mevrouw noemen, of erger nog die mij vragen waarom nu pas.
Wat denken jullie beginnen aan een HBO opleiding ( deeltijd) op je 47e is dat verstandig?
Oh je kan tegenwoordig je opleiding versneld afronden, dus als ik een gezond studietempo aanhou dan kan ik binnen 2 tot 2,5 jaar mijn diploma op zak hebben.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met studeren op latere leeftijd? En is een HBO opleiding een beetje te doen?
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Tuurlijk. Hersencellen moet je blijven uitdagen; dan worden ze minder snel afgebroken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik heb een paar geleden eerst de ad sfd en daarna sjd in deeltijd bij inholland gedaan. Gemiddelde leeftijd in onze groep was 38 ofzo denk ik. Alleen bij de afstudeerrichtingen zaten ook jongeren omdat dat samen met voltijd was. Ik had trouwens veel groepsopdrachten dus ik ben benieuwd hoe ze t programma nu hebben vorm gegeven als je niet meer elke week naar de les hoeft. Zou wel veel fijner zijn want wij hadden soms dagen van 12 uur s middags tot 10 uur s avonds en dat was best zwaar.
mooiedromen schreef:
03-02-2018 22:56
Ik heb een paar geleden eerst de ad sfd en daarna sjd in deeltijd bij inholland gedaan. Gemiddelde leeftijd in onze groep was 38 ofzo denk ik. Alleen bij de afstudeerrichtingen zaten ook jongeren omdat dat samen met voltijd was. Ik had trouwens veel groepsopdrachten dus ik ben benieuwd hoe ze t programma nu hebben vorm gegeven als je niet meer elke week naar de les hoeft. Zou wel veel fijner zijn want wij hadden soms dagen van 12 uur s middags tot 10 uur s avonds en dat was best zwaar.
Had jij een relevante baan tijdens de AD opleiding?
En wat doe je nu voor werk?
Ik heb ook een deeltijd verkorte hbo opleiding gedaan. Ik was een van de jongste mensen in de groep, er waren meerdere 40+ers.
Mijn werk is iets te specifiek om hier te benoemen maar ik werk in de financiële dienstverlening. Dat deed ik al tijdens sfd en daarnaast heb ik vrijwilligerswerk gedaan bij humanitas.

Ik lees nu op de site dat ze de manier van studeren volledig hebben omgegooid. Ik ben benieuwd of ze kunnen waarmaken wat ze zeggen en echt rekening houden met je persoonlijke situatie. Een paar jaar geleden waren ze daar niet zo goed in. Zo is bij ons vaste les dag 3 keer veranderd ( niet handig als je werkt naast je studie) en moesten we voor twee blokken naar een andere locatie).
8-16 uur studie belasting lijkt me ook erg laag als de les uren erbij zitten. Dan kom je niet aan t uren criterium voor je studiepunten.
redbulletje schreef:
03-02-2018 18:52
Moet er persoonlijk niet aan denken! Zolang ook nog! Een workshop van een paar dagen/week zou ik nog wel trekken maar geen langdurige studie.
Je zult tot je 70e moeten werken, dat is niet eens een heel gekke schatting. Waarom is op je 40e 2 jaar studeren dan te lang??
Je moet als je klaar bent nog 28 jaar werken.
Ik zou het zeker doen. Dat maakt jou op de arbeidsmarkt een stuk minder kwetsbaar.
Ik ben 48 en net begonnen met een HBO studie. Ik heb de tijd van mijn leven, er gaat een wereld voor me open.
In mijn klas zitten mensen tussen de 20 (doorstromers van het MBO) en 55 (carriereswichers, spijtoptanten, laatbloeiers). Het geeft een hele bijzondere dynamiek en iedereen helpt elkaar, steunt elkaar en heeft weer een andere invalshoek om dingen te benaderen.

Bottomline: om je leeftijd hoef je het absoluut niet te laten.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je leven een aantal jaar om je studie draait, in plaats van andersom. Je moet daarom goed gemotiveerd zijn. In dat opzicht is een wat hogere leeftijd zelfs een voordeel, omdat je over meer zelfinzicht en doorzettingsvermogen beschikt.

Ook zijn mijn oudere medestudenten vaak doortastender. De quote "dit hebben we in de les niet gehad" als er onverwachte toetsvragen zijn, komt negen van de tien keer van een jongere student.
Dymphnatam schreef:
04-02-2018 10:05
Ik ben 48 en net begonnen met een HBO studie. Ik heb de tijd van mijn leven, er gaat een wereld voor me open.
In mijn klas zitten mensen tussen de 20 (doorstromers van het MBO) en 55 (carriereswichers, spijtoptanten, laatbloeiers). Het geeft een hele bijzondere dynamiek en iedereen helpt elkaar, steunt elkaar en heeft weer een andere invalshoek om dingen te benaderen.

Bottomline: om je leeftijd hoef je het absoluut niet te laten.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je leven een aantal jaar om je studie draait, in plaats van andersom. Je moet daarom goed gemotiveerd zijn. In dat opzicht is een wat hogere leeftijd zelfs een voordeel, omdat je over meer zelfinzicht en doorzettingsvermogen beschikt.

Ook zijn mijn oudere medestudenten vaak doortastender. De quote "dit hebben we in de les niet gehad" als er onverwachte toetsvragen zijn, komt negen van de tien keer van een jongere student.
Heh wat een leuke post, ik voel mezelf ook een laatbloeier, maar zoals velen zeggen dat geeft niet, ik ben bereid mijn leven tijdelijk on hold te zetten voor mijn studie, ik weet niet waar jij je studie volgt maar bij hogeschool Inholland is de studie zodanig in elkaar gezet waardoor ze ook rekening houden met je gezinsleven is dat bij jou ook zo of moet jij 1x per week naar school? Ik ga hier in ieder geval wel vragen over stellen tijdens de open dag.
Tornacense schreef:
03-02-2018 19:48
En denk je na je studies te kunnen blijven in een andere functie?
Of is die er gewoon niet?

Zou zonde zijn dat je 3 à 4 jaar studeert, dat zij financieren en dat je dan vaststelt dat je in dezelfde job blijft zitten.

Jazeker, het is wel de bedoeling dat ik doorstroom, en weet je waar ik ook tegenaan loop, bij ons op de werkvloer is alles in beweging, wij hebben constant te maken met veranderingen, op onze afdeling bijzondere bijstand heeft er een reorganisatie plaatsgevonden collega's moesten opnieuw solliciteren op hun eigen functie, en heel veel mensen zijn het niet geworden, deze mensen komen in een soort traject waarbij ze 2 jaar de tijd hebben om een nieuwe functie te vinden .
Ik sluit niet uit dat er op mijn afdeling ook zo een soort reorganisatie komt, voor alsnog is daar geen sprake van maar je weet nooit, en ik denk dat collega's die aan aan hun persoonlijke ontwikkeling werken toch een betere indruk achterlaten dan degene die dat niet doen.
fientje1982 schreef:
03-02-2018 20:55
Dus omdat andere leerlingen het misschien vreemd kunnen gaan vinden dat jij in die klas zit, wil jij misschien geen studie volgen. Dat is toch van de zotte. Die leerlingen zijn straks allang aan je gewend en na een paar jaar zijn ze je alweer vergeten.

Ik zou echt tegen mensen willen gillen zeggen doe geen dingen niet of wel alleen vanwege het idee wat zal men wel niet denken.
Denk alsjeblieft aan je eigen toekomst
Enne veel succes. Want ik neem aan dat die studie er gewoon gaat komen. :-D
Ja dat klopt Fientje, ik ga ervoor, maar de opleding begint pas in september hoor.
Miskotto, is het ok als ik je een PB stuur?
Dymphnatam schreef:
04-02-2018 12:42
Miskotto, is het ok als ik je een PB stuur?

Ja natuurlijk stuur maar leuk !
Ik heb ook 40 plussers bij mij in de klas deeltijd voor een 4 jarige hbo studie.
Vooral doen. Je wordt er nooit minder van.

Overigens worden deeltijd studies door allerlei mensen van allerlei leedtijden en met verschillende motivaties gedaan. Waarom zou jij daar niet tussen passen?

Doe er je voordeel mee (af en toe de tanden op elkaar) en veel plezier gewenst!
@TO: Waarom niet? Momenteel volg ik een HBO Bachelor opleiding bij NCOI, ook deeltijd en daar zie je leeftijden van begin 20 tot 55+. En er is echt niemand die daar raar van opkijkt. Juist leuk om te zien dat zo'n diverse groep het zo goed kan vinden met elkaar.

Sidenote: als je voor een opleiding gaat, zou ik absoluut NCOI niet aanraden! Het is schreeuwend duur. Ik betaal ruim € 500,- per maand (!) en ze vragen om elke scheet extra centen (alsof ze al niet genoeg verdienen). En de lessen / docenten zijn ook niet altijd van even goede kwaliteit.

Na het halen van mij Propedeuse ga ik daarom ook overstappen.
Consistency compounds.
Zou het zeker doen. Je hebt nog lang te gaan tot je pensioen, dus nog tijd genoeg om je droombaan na te jagen.
Zit er zelf ook aan te denken. Wat mij tegenhoudt zijn de kosten. Want als je al een fatsoenlijk diploma hebt moet je instellingscollegegeld betalen en dat is niet weinig...
OwlyOne schreef:
06-02-2018 09:58
@TO: Waarom niet? Momenteel volg ik een HBO Bachelor opleiding bij NCOI, ook deeltijd en daar zie je leeftijden van begin 20 tot 55+. En er is echt niemand die daar raar van opkijkt. Juist leuk om te zien dat zo'n diverse groep het zo goed kan vinden met elkaar.

Sidenote: als je voor een opleiding gaat, zou ik absoluut NCOI niet aanraden! Het is schreeuwend duur. Ik betaal ruim € 500,- per maand (!) en ze vragen om elke scheet extra centen (alsof ze al niet genoeg verdienen). En de lessen / docenten zijn ook niet altijd van even goede kwaliteit.

Na het halen van mij Propedeuse ga ik daarom ook overstappen.
Mijn voorkeur ging eerst uit naar de NCOI, op zaterdag naar school was voor mij ideaal, totdat ik de kosten zag.
Dus dat word gewoon Inholland voor mij.
Waar vragen ze zoal extra centen voor ?
coravanmora schreef:
06-02-2018 10:20
Zou het zeker doen. Je hebt nog lang te gaan tot je pensioen, dus nog tijd genoeg om je droombaan na te jagen.
Zit er zelf ook aan te denken. Wat mij tegenhoudt zijn de kosten. Want als je al een fatsoenlijk diploma hebt moet je instellingscollegegeld betalen en dat is niet weinig...

Iets van € 1700 en je kan een gedeelte terugkrijgen van de Belastingdienst.
Miskotto schreef:
06-02-2018 10:53
Mijn voorkeur ging eerst uit naar de NCOI, op zaterdag naar school was voor mij ideaal, totdat ik de kosten zag.
Dus dat word gewoon Inholland voor mij.
Waar vragen ze zoal extra centen voor ?
Ik zou zeker voor InHolland gaan. Daar ga ik vanaf september ook heen en daar betaal ik gewoon het wettelijk vastgestelde collegegeld (ongeveer € 150,- per maand.

NCOI vraagt extra geld voor zo'n beetje alles. Google maar eens (verder dan de site van NCOI) en dan zul je zien hoeveel klachten er eigenlijk zijn. Helaas ben ik er te laat achtergekomen. Voor een herkansing vragen ze bijvoorbeeld rond de € 200,- terwijl je het bij InHolland kosteloos nog een keer proberen. Wat helemaal belachelijk is, is dat er in die € 500,- al examenkosten zitten, rond de € 85,- per maand maar dat je voor een herexamen nog eens € 200,- extra moet bijlappen. Voor eten en drinken op locatie ook rond de € 20,- per keer. Sowieso vind ik € 500,- per maand of € 150,- per maand een wezenlijk verschil voor eenzelfde opleiding met hetzelfde programma. En het betaald zich echt niet terug als je kijkt naar de kwaliteit van lesgeven / expertise van sommige docenten.
Consistency compounds.
Zelf heb ik een zorg-opleiding gedaan op mijn 46ste, leeftijd van klasgenoten zat tussen de 18 en 53. Het is even wennen om dit met je werk en gezin te combineren. Af en toe ook flink hectisch en huishouden heeft er wel eens onder geleden, maar geen seconde spijt gehad. Wel 1 keer per week naar school, af en toe daar wel van gebaald maar gewoon het uiteindelijke doel (diploma) voor ogen gehouden en gaan.

Mijn ervaring is, als het een papiertje is wat je graag wil hebben en wat je qua niveau bij je past, dan lukt het.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
Miskotto schreef:
06-02-2018 10:54
Iets van € 1700 en je kan een gedeelte terugkrijgen van de Belastingdienst.
Dat zou ik nog wel te doen vinden. Voor de studie waarin ik geinteresseerd ben is het meer dan 10.000 euro per jaar, aan een nederlandse universiteit. Ik heb al een doctoraal.
Misschien niet vergelijkbaar, maar ik ben op mijn 29e begonnen met hbo en ben de oudste van de klas (de jongste is nog geen 18). Ik weet dat er in andere klassen ook mensen van 50+ zitten.
Ik kreeg meer vragen waarom ik mijn middelbare school niet had afgemaakt dan "waarom nu wel?"

Ik zou er gewoon voor gaan als ik jou was.
OwlyOne schreef:
06-02-2018 11:13
Ik zou zeker voor InHolland gaan. Daar ga ik vanaf september ook heen en daar betaal ik gewoon het wettelijk vastgestelde collegegeld (ongeveer € 150,- per maand.

NCOI vraagt extra geld voor zo'n beetje alles. Google maar eens (verder dan de site van NCOI) en dan zul je zien hoeveel klachten er eigenlijk zijn. Helaas ben ik er te laat achtergekomen. Voor een herkansing vragen ze bijvoorbeeld rond de € 200,- terwijl je het bij InHolland kosteloos nog een keer proberen. Wat helemaal belachelijk is, is dat er in die € 500,- al examenkosten zitten, rond de € 85,- per maand maar dat je voor een herexamen nog eens € 200,- extra moet bijlappen. Voor eten en drinken op locatie ook rond de € 20,- per keer. Sowieso vind ik € 500,- per maand of € 150,- per maand een wezenlijk verschil voor eenzelfde opleiding met hetzelfde programma. En het betaald zich echt niet terug als je kijkt naar de kwaliteit van lesgeven / expertise van sommige docenten.
Ook al zou mijn werkgever NCOI willen betalen dan nog kies ik voor Inholland omdat ik NCOI gewoon te duur vind, ik heb ze gebeld en ik heb gevraagd of het cursusgeld niet naar beneden kan als ik mijn eigen eten en drinken meeneem omdat ik nu eenmaal allergieën heb, ik kreeg een nuffig antwoord dat er over het lesgeld niet te onderhandelen valt.
Maar het is toch raar, overal heb je een kantine, sommige studenten willen even naar buiten om een frietje te halen, maar NCOI verplicht je dus eigenlijk om datgene te eten wat ze je voorschotelen omdat eten nu eenmaal bij het lesgeld zit inbegrepen.
Ik vraag me af wat het programma Kassa of radar hiervan zou vinden.
Miskotto schreef:
06-02-2018 13:45
Ook al zou mijn werkgever NCOI willen betalen dan nog kies ik voor Inholland omdat ik NCOI gewoon te duur vind, ik heb ze gebeld en ik heb gevraagd of het cursusgeld niet naar beneden kan als ik mijn eigen eten en drinken meeneem omdat ik nu eenmaal allergieën heb, ik kreeg een nuffig antwoord dat er over het lesgeld niet te onderhandelen valt.
Maar het is toch raar, overal heb je een kantine, sommige studenten willen even naar buiten om een frietje te halen, maar NCOI verplicht je dus eigenlijk om datgene te eten wat ze je voorschotelen omdat eten nu eenmaal bij het lesgeld zit inbegrepen.
Ik vraag me af wat het programma Kassa of radar hiervan zou vinden.
Ja, echt belachelijk. Ik vind € 20,- voor een broodje en wat jus ook best aan de prijzige kant.

Nadat ik een halfjaar bezig was met de opleiding, zag ik op hun site ineens dat ze dezelfde opleiding aanboden maar dan ruim € 10.000,- goedkoper! Dus ik belde of ik dan na jaar 1 kon stoppen en dan mezelf opnieuw inschrijven met die regeling, scheelt me enorm veel geld en zij verliezen er niks op want het verschil werd door de overheid aan hen uitbetaald. Dat kon wel hoor, moest ik alleen nog even ruim € 1.000,- boete betalen omdat ik mijn eerdere inschrijving vervroegd beëindig. Dat heb ik dus niet gedaan ;) heb ze meteen gemeld dat ik na het halen van mijn P wegga en dat ik mijn opleiding lekker bij de concurrent ga vervolgen. Ik kan niet wachten!
Consistency compounds.
Oja, en eind vorig jaar was ik echt ziek. Ik ben nooit ziek maar had dit keer flink de griep te pakken. Ik kon al een week letterlijk niks maar ik had in die week een examen gepland staan. Dus ik belde dat ik erg graag wilde komen, maar dat het me niet verstandig leek aangezien ik echt ziek was en of mijn examen niet 1,5 week opgeschoven kon worden. Toen kreeg ik dit te horen: ''U klinkt inderdaad erg ziek. Helaas kunnen we geen uitzondering maken. Als u niet naar het examen komt, moet u een herkansing aanvragen en dat kost u 200,-''.

Ik kon wel janken toen ik ophing want ik heb dat geld niet zo even en ik voelde me echt beroerd. Uiteindelijk heeft een vriendin mij gebracht omdat autorijden me niet verstandig leek en godzijdank heb ik het examen wel gehaald maar wat heb ik ze vervloekt zeg. Ik heb zelfs gehoopt dat ik iemand van NCOI zou aansteken tijdens het afleggen van mijn examen. :$
Consistency compounds.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven