Werk & Studie alle pijlers

Studiekeuze help

11-08-2009 11:26 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn neef wilt graag doorstuderen maar hij heeft geen flauw idee wat. Hij heeft een technische opleiding gevolgd in de VS op mbo nivea. (3 jaar) Hij kan motoren reparen van verschillende merken. Nu wilt hij in Nederland doorstuderen '09 - 10 aan een HBO. Hoe kan ik hem helpen met een beroepskeuze ? Bestaat er gratis sites waar je dit kan toetsen ? graag uw tips aub !
Misschien moet je neef dat zelf gaan uitzoeken. Hij wil tenslotte HBO gaan volgen, daar hoort ook zelfstandigheid bij.

Wat wil hij studeren? Iets technisch? HBO is geen opleiding maar een opleidingniveau, varierend van verzorgend, technisch, economisch tot creatief. Gezien je beperkte info ga ik even uit van een technische opleiding.

Je kan op de sites van verschillende hogescholen info vinden over techische opleidingen. Google maar eens op hogeschool + technisch.

Zijn toelating zal getoetst worden door een examencommissie. Nogmaal kan je met MBO niveau 4 (let op, MBO niveau 1-3 geeft géén toegang tot het HBO) doorstromen naar het HBO. Buitenlandse diploma's worden apart getoetst of je moet deze via de Informatiebeheergroep (www.ib-groep.nl) laten waarderen naar het Nederlandse systeem.

Een andere mogelijkheid is het afleggen van de 21+ toetst (vanaf 21 jaar kan je een toelatingstoets doen om te kijken of je over het vereiste niveau beschikt). Info kan je vinden op de site van de betreffende hogeschool en de IB groep.
Ik weet niet of hij nog op tijd is als hij geen direct geaccepteerd diploma heeft. Meestal moet je je voor die toetsen ver van tevoren aanmelden.
Hij is inderdaad rijkelijk laat.. zie nu pas dat hij in september al wil beginnen. Dat kan hij vergeten. Zeker met een buitenlands diploma. Toelatingstoetsen zijn al geweest.

Misschien instromen in januari maar dat hangt af van de opleiding.

Maar aangezien je neef niet weet wat hij wil gaan studeren acht ik dat ook nog lastig. Neem aan dat hij wat open dagen wil bezoeken, informatie over de opleiding wil verzamelen etc.
Een vriend van mij is met een technische MBO opleiding een interne opleiding bij defensie gaan volgen. Hij repareert nu F16's, wellicht is dit iets voor jouw neef?

http://www.kombijdefensie.nl/
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
Voor het instromen bij een HBO opleiding met een buitenlands MBO diploma is hij inderdaad (te?) laat. Laat hem eerst uitzoeken of het niveau van zijn diploma vergelijkbaar is met een Nederlands MBO diploma en of hij uberhaupt toegelaten kan worden aan het HBO.
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
Mips thanks voor de snelle info.

I.d.d. hij wilt naar een HBO niveau !!!

Ik vreesde al dat hij te laat zou zijn maar nevertheless wil ik toch proberen hem te begeleiden en te helpen met adviezen. Ik zal jouw tips samen met hem natrekken, mischien is er nog een kans in september anders wordt het januari. Op dit moment is hij nog in het buitenland dus het wordt nu heel erg kritisch.

Nog meer tips mensen ???

Gr
Als hij nu nog niet eens weet wat hij wil is het misschien helemaal niet zo'n gek plan om dat beginnen een jaartje uit te stellen. Dan kan hij in dat jaar rustig opendagen en meeloopdagen bezoeken van verschillende opleidingen. En ondertussen werken zodat hij een beetje geld heeft tijdens zijn studie, is ook niet onprettig.

Lijkt mij slimmer dan halsoverkop ergens aan beginnen en er in januari achterkomen dat het het toch niet is.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:tropicfish schreef op 11 augustus 2009 @ 11:47:

Op dit moment is hij nog in het buitenland

Dan zou ik het helemaal uitstellen! Iedere opleiding heeft toch een andere sfeer, andere uitstraling. Het loont echt om van te voren eens in zo'n gebouw te gaan kijken of je je er een beetje thuisvoelt.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
ik heb OPTB gedaan aan de hogeschool van rotterdam, dat zijn 4 richtingen in het eerste jaar. naa eerste jaar moet je een keuze maken.

- Bedrijfs economie

- Civiele techniek

- Elektrotechniek

- Werktuigbouw

Voordeel is dat je een brede basis krijgt, nadeel is wel dat je 2e achterloopt omdat je minder colleges hebt gehad voor die specifieke richting.
anoniem_76352 wijzigde dit bericht op 11-08-2009 12:39
Reden: 4e was verkeerd
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven