Studiekosten en belasting?
zondag 23 december 2018 om 15:57
Mijn werkgever heeft mijn studie betaald, met als voorwaarde dat ik de studie volledig afrond. Helaas is dat niet volledig gelukt en ik kan ook niet meer afstuderen. De werkgever beroept zich op het onderwijscontract (dit heb ik aan het begin van de studie getekend) en eist het volledige bedrag van de studie plus de uitbetaalde uren cursusuren terug. Dit is een bedrag boven de 15.000 euro. Ik mag deze per maand terugbetalen, hij trekt dit van mijn nettolloon af maar het staat nergens op mijn loonstrook dat hij dit bedrag inhoudt. Ook de overuren en vakantiegeld zal worden verrekend met het openstaande bedrag.
Hierdoor ben ik zeker 2,5 jaar bezig om terug te betalen. (Ik kan ivm gezin niet fulltime werken)
Kan ik deze kosten ergens nog verhalen bij mijn aangifte inkomstenbelasting voor afgelopen jaar en de komende jaren?
Heeft mijn werkgever de studiekosten kunnen opgeven zodat hij daardoor netto minder voor hoeft te betalen?
Wie kan er advies geven wat ik kan doen hiemee?
Hierdoor ben ik zeker 2,5 jaar bezig om terug te betalen. (Ik kan ivm gezin niet fulltime werken)
Kan ik deze kosten ergens nog verhalen bij mijn aangifte inkomstenbelasting voor afgelopen jaar en de komende jaren?
Heeft mijn werkgever de studiekosten kunnen opgeven zodat hij daardoor netto minder voor hoeft te betalen?
Wie kan er advies geven wat ik kan doen hiemee?
zondag 23 december 2018 om 21:28
Ja tuurlijk ga ik het terug betalen maar zou mijn werkgever dit niet op mijn loonstroken moeten verwerken? Als ik zelf direct mijn studie had betaald dan had ik dit bedrag kunnen aftrekken van mijn inkomstenbelasting. Maar zou ik dat nu nog kunnen? Omdat ik het mijn werkgever moet terug betalen?
Het lijkt nu net dat ik gewoon alles uitbetaald krijg maar hij betaald mij elke maand dus een stuk minder uit dan dat er op mijn loonstrook staat.
Het lijkt nu net dat ik gewoon alles uitbetaald krijg maar hij betaald mij elke maand dus een stuk minder uit dan dat er op mijn loonstrook staat.
zondag 23 december 2018 om 22:30
zondag 23 december 2018 om 22:37
Studiekosten mocht je tot en met 2017 aftrekken bij de belastingdienst. Je moet ook even goed nagaan of je de kosten ex of inclusief BTW betaalt. Jouw werkgever kan nl de BTW terugvorderen.
Je werkgever heeft deze kosten al voorgeschoten dus jij betaalt min of meer een lening aan je werkgever af. Wel vervelend zeg.
Je werkgever heeft deze kosten al voorgeschoten dus jij betaalt min of meer een lening aan je werkgever af. Wel vervelend zeg.
maandag 24 december 2018 om 22:37