Werk & Studie alle pijlers

Studieverlof

15-06-2021 10:52 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even benieuwd naar ervaringen. Ik wil graag een master gaan doen om mijn eerstegraad te halen (werk in het vo, nu als tweedegraads docent). Ik heb hiervoor studieverlof aangevraagd bij mijn werkgever maar hier wordt nog niet zo happig op gereageerd.

Voor dit soort situaties bestaat de lerarenbeurs, maar die heb ik helaas niet gekregen (en wat ik begreep van de studiecoördinator niemand van de studenten die afgelopen jaar begonnen is, het plafond van de lerarenbeurs is vrij laag geworden). Nou ben ik benieuwd wat nou redelijk is om van mijn werkgever te vragen.

De studiekosten zelf betalen vind ik op zich het probleem niet, dat valt ook allemaal erg mee qua kosten, maar dat verlof zou wel heel erg fijn zijn. Wat kregen jullie aan studieverlof? Vraag ik iets heel onredelijks of is het normaal om wel iets te krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je betaalde studietijd? Bij mij was het andersom: de werkgever betaalde alle kosten maar ik studeerde volledig in mijn eigen tijd.
Volgens mij is twee a vier uur betaalde studietijd per week normaal wat ik bij medestudenten zag
- Fight for your right to party -
Alle reacties Link kopieren
Vanuit de CAO zijn dit je rechten: 'De vergoeding voor uw studieverlof is een vast bedrag per onderwijssector, per verlofuur. Voor een bachelor, premaster of schakelprogramma geldt bij een volledige aanstelling een maximum van 160 klokuren per jaar. Dat komt neer op 4 uur per week. Bij een deeltijdaanstelling vergoeden we naar rato.'

Dus ben je FT in dienst dan 4 uur per week en anders naar rato.
Het is niet heel veel.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
ZonnedauwRegenboog schreef:
15-06-2021 10:58
Bedoel je betaalde studietijd? Bij mij was het andersom: de werkgever betaalde alle kosten maar ik studeerde volledig in mijn eigen tijd.
Volgens mij is twee a vier uur betaalde studietijd per week normaal wat ik bij medestudenten zag
Dat bedoel ik ja. Interessant dat jouw werkgever het juist andersom bekeek.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
15-06-2021 10:58
Vanuit de CAO zijn dit je rechten: 'De vergoeding voor uw studieverlof is een vast bedrag per onderwijssector, per verlofuur. Voor een bachelor, premaster of schakelprogramma geldt bij een volledige aanstelling een maximum van 160 klokuren per jaar. Dat komt neer op 4 uur per week. Bij een deeltijdaanstelling vergoeden we naar rato.'

Dus ben je FT in dienst dan 4 uur per week en anders naar rato.
Het is niet heel veel.
Dankjewel. Waar in de CAO vind jij dit? Ik zoek me suf maar kan er niets over vinden. En zou er dan nog een verschil zitten tussen bachelor/premaster/schakelprogramma en een master?

Al zou ik maar die paar uurtjes krijgen, is het al een stuk meer dan mijn werkgever nu wil bieden, dus als het in de CAO staat, zou dat erg fijn zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik vrees dat ik iets te snel heb gereageerd. Die uren gelden vooral voor niet-bevoegde leraren.

Dit staat op de website van de vakbond: www.aob.nl/professionalisering/scholing-en-cao/
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
15-06-2021 11:07
Ik vrees dat ik iets te snel heb gereageerd. Die uren gelden vooral voor niet-bevoegde leraren.

Dit staat op de website van de vakbond: www.aob.nl/professionalisering/scholing-en-cao/
Ah ja die 600 euro en 83 uur kon ik inderdaad vinden. In de CAO staat niet 'naar rato', zou dan betekenen dat je ook als je geen volledige baan hebt, je recht hebt op die 83 uur? Ik heb geen idee of jij hier verstand van hebt hoor, maar ik vind dat zelf altijd lastig en wil wel graag een poot hebben om op te staan voor ik het mijn werkgever voor de voeten gooi ;).
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg met lerarenbeurs een halve dag studieverlof per week en voor alle tentamens.

Komend studiejaar is het overigens half collegegeld, dat scheelt ook weer.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik vind het eigenlijk heel normaal dat je dit zelf tijd kost.
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
15-06-2021 11:09
Ah ja die 600 euro en 83 uur kon ik inderdaad vinden. In de CAO staat niet 'naar rato', zou dan betekenen dat je ook als je geen volledige baan hebt, je recht hebt op die 83 uur? Ik heb geen idee of jij hier verstand van hebt hoor, maar ik vind dat zelf altijd lastig en wil wel graag een poot hebben om op te staan voor ik het mijn werkgever voor de voeten gooi ;).
Ik zou het bij HR vragen en daarna pas bij je leidinggevende.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
15-06-2021 13:00
Ik kreeg met lerarenbeurs een halve dag studieverlof per week en voor alle tentamens.

Komend studiejaar is het overigens half collegegeld, dat scheelt ook weer.
Ja klopt, dat collegegeld vind ik ook echt het probleem niet.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
15-06-2021 13:09
Ik vind het eigenlijk heel normaal dat je dit zelf tijd kost.
Natuurlijk! Die paar uur die ik vanuit mijn werkgever zou willen, zullen ook nooit de studielast dekken. Maar het zou alles wel veel beter haalbaar maken in combinatie met een jong gezin.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
15-06-2021 13:09
Ik vind het eigenlijk heel normaal dat je dit zelf tijd kost.
In het onderwijs werkt het weer net een beetje anders. Omdat je de studie ook deels doet voor de school.

Veel lerarenopleidingen in de deeltijd zijn ook van 13:00 -21:00 dus dan moet je die middag ook roostervrij zijn.
De ‘vrije’ tijd is dan ook om colleges te kunnen volgen. Het studeren doe je dus in je eigen tijd.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Maar kun je wel studieverlof aanvragen als je de lerarenbeurs niet hebt gekregen? Of betaalt de werkgever het dan uit eigen zak? Want dan is het logisch dat ze het niet graag willen.

Want ik heb studieverlof via de lerarenbeurs, mijn werkgever krijgt daar geld voor.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Heb je al bericht gehad van de lerarenbeurs dus? Ik nog niet.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
15-06-2021 14:48
Maar kun je wel studieverlof aanvragen als je de lerarenbeurs niet hebt gekregen? Of betaalt de werkgever het dan uit eigen zak? Want dan is het logisch dat ze het niet graag willen.

Want ik heb studieverlof via de lerarenbeurs, mijn werkgever krijgt daar geld voor.
Dan moeten ze het idd uit eigen zak betalen. Ik was te laat voor de deadline van de lerarenbeurs (het hele plan master doen is eigenlijk vrij nieuw, maar erg nodig in de school). Maar ik begreep van de studiecoördinator dus dat zelfs als ik hem op tijd had aangevraagd de kans nihil was geweest dat ik hem had gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
15-06-2021 14:53
Dan moeten ze het idd uit eigen zak betalen. Ik was te laat voor de deadline van de lerarenbeurs (het hele plan master doen is eigenlijk vrij nieuw, maar erg nodig in de school). Maar ik begreep van de studiecoördinator dus dat zelfs als ik hem op tijd had aangevraagd de kans nihil was geweest dat ik hem had gekregen.
Als je werkgever er belang bij heeft zullen ze je wel wat bieden. Zo niet, dan zelf betalen en de tijd investeren.
Maar als je werkgever er geen belang bij heeft dan moet je je afvragen waarom je het eigenlijk doet?
Alle reacties Link kopieren
Magick88 schreef:
15-06-2021 18:35
Als je werkgever er belang bij heeft zullen ze je wel wat bieden. Zo niet, dan zelf betalen en de tijd investeren.
Maar als je werkgever er geen belang bij heeft dan moet je je afvragen waarom je het eigenlijk doet?
Ze hebben er zéker belang bij maar zeggen ‘zonder lerarenbeurs kunnen we niks’. Dat plafond aan de lerarenbeurs is er blijkbaar nog niet zo heel erg lang, ik weet het niet precies, maar eerder had iedereen dat altijd dus nu moeten ze ineens zelf gaan nadenken. En daarom probeer ik hier even te achterhalen wat een beetje normaal/redelijk is om te vragen 😊
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
15-06-2021 19:13
Ze hebben er zéker belang bij maar zeggen ‘zonder lerarenbeurs kunnen we niks’. Dat plafond aan de lerarenbeurs is er blijkbaar nog niet zo heel erg lang, ik weet het niet precies, maar eerder had iedereen dat altijd dus nu moeten ze ineens zelf gaan nadenken. En daarom probeer ik hier even te achterhalen wat een beetje normaal/redelijk is om te vragen 😊
Er is vorig jaar coronageld uit de lerarenbeurspot gehaald, en dit jaar weer. Daarom is er nu minder geld beschikbaar.

Ik krijg overigens, naast mijn lerarenbeurs, 750 euro per jaar van mijn werkgever voor mijn studiekosten. Daar kwamen ze uit zichzelf mee, heb ik niet om hoeven vragen.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
15-06-2021 19:54
Er is vorig jaar coronageld uit de lerarenbeurspot gehaald, en dit jaar weer. Daarom is er nu minder geld beschikbaar.

Ik krijg overigens, naast mijn lerarenbeurs, 750 euro per jaar van mijn werkgever voor mijn studiekosten. Daar kwamen ze uit zichzelf mee, heb ik niet om hoeven vragen.
Wauw wat goed zeg! Mijn werkgever vindt dat nog even moeilijk. Ik hoop echt dat ze nog over de brug komen, ben nog in onderhandeling maar verder dan 40 uur op jaarbasis ben ik nog niet gekomen…
Alle reacties Link kopieren
De salarisverhoging van leraren is voor een deel betaald uit de pot van de lerarenbeurs. Er is nu iets minder dan tweederde van het oorspronkelijke bedrag per jaar. Dat betekent dat je minder kans maakt; niet bijna geen kans, maar wel een stuk kleinere kans.
Alle reacties Link kopieren
Geen studieverlof, wel afgelopen jaar in 1 jaar een eerstegraads bevoegdheid gehaald. Ik was er echt wel fulltime mee bezig. Het schijnt nogal te verschillen aan welke universiteit je lesgeeft en welk vak je geeft. Bovendien had ik weinig ervaring met lesgeven waardoor het leren lesgeven en het voorbereiden van lessen mij ook heel veel tijd heeft gekost. Dat zal bij jou wellicht anders zijn.
Daar tegenover staat dat ik jaren vakinhoudelijke werkervaring heb in het eerstegraads gebied waardoor ik de lessen inhoudelijk zo uit mijn mouw schud. Wat ik wil zeggen is: onderschat niet hoeveel tijd de opleiding je gaat kosten.
Alle reacties Link kopieren
perzikboom6 schreef:
21-06-2021 20:52
Geen studieverlof, wel afgelopen jaar in 1 jaar een eerstegraads bevoegdheid gehaald. Ik was er echt wel fulltime mee bezig. Het schijnt nogal te verschillen aan welke universiteit je lesgeeft en welk vak je geeft. Bovendien had ik weinig ervaring met lesgeven waardoor het leren lesgeven en het voorbereiden van lessen mij ook heel veel tijd heeft gekost. Dat zal bij jou wellicht anders zijn.
Daar tegenover staat dat ik jaren vakinhoudelijke werkervaring heb in het eerstegraads gebied waardoor ik de lessen inhoudelijk zo uit mijn mouw schud. Wat ik wil zeggen is: onderschat niet hoeveel tijd de opleiding je gaat kosten.
Precies daarom zou ik studieverlof nodig hebben en 2-3 jaar bezig zijn. Ik kan nou eenmaal niet fulltime studeren met kinderen erbij. Maar mijn werk wil helaas totaal niet meedenken. Ik denk dat ik het pas op een later moment ga doen, als de kinderen naar school gaan ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Met hele kleine kinderen zou ik het ook niet aan durven. Die van mij zijn 8 en 13, op die leeftijd kan je ze in ieder geval uitleggen wat je probeert te doen.
Zou je werkgever wel bereid zijn om je eerstegraads uren te geven (en te betalen) terwijl je nog met je opleiding bezig bent? Als je geen stage hoeft te lopen maar je stage uren kan invullen met een betaalde baan dan heb je ook al een behoorlijk gat gevuld.
Anders moet je misschien gewoon solliciteren op een eerstegraads functie in je vakgebied en tijdens het gesprek aangeven dat je heel graag een eerstegraads bevoegdheid zou willen halen. Wellicht komt een andere werkgever wel met mogelijkheden die jou daarin helpen.
Alle reacties Link kopieren
Kindjes zijn hier 1 en bijna 3, dus echt nog heel klein. Werkgever wil op zich wel meedenken maar er spelen in de sectie wat dingen waardoor mensen komend jaar maar deels belastbaar zijn waardoor het de school nu echt even niet uitkomt. Maar ze hebben wel een eerstegrader nodig dus ik hoop dat er later wel een moment voor komt.

Uren in eerstegraads gebied gewoon betaald krijgen zal tzt ook geen probleem zijn. Dat scheelt inderdaad een hoop!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven