Werk & Studie alle pijlers

stufi

21-05-2012 17:39 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik doe een niveau 2 opleiding en in juli haal ik mijn diploma.

Vanaf september ga ik niveau 3 doen en zie net bij DUO dat mijn stufi 90 euro meer word omdat je bij niveau 3 een gift hebt.

Klopt dit?
Geen enkele vorm van stufi is een gift. Alles is een prestatiebeurs of lening. Misschien krijg je 90 euro meer omdat je een hoger niveau gaat doen? Voor zover ik weet is daar alleen verschil in tussen MBO en HBO/WO, maar ik kan het mis hebben.

Anders even DUO bellen/mailen, mijn ervaring is dat ze altijd snel reageren.
Je studiefinanciering voor niveau 3 of 4 is de eerste vier jaar een prestatiebeurs. Deze prestatiebeurs kan bestaan uit een basisbeurs, een aanvullende beurs en een studentenreisproduct. DUO betaalt de prestatiebeurs eerst uit als lening. Alleen een aanvullende beurs is in de eerste twaalf maanden direct al een gift. Je hoeft de lening niet altijd terugbetalen (zie Diploma halen).

Diploma halen

Als je binnen de diplomatermijn een diploma haalt op niveau 3 of hoger, hoef je de prestatiebeurs niet terug te betalen. De ov-lening voor je studentenreisproduct wordt dan ook een gift, zelfs in de leenfase. De diplomatermijn duurt tien jaar en begint te lopen vanaf de eerste maand dat je recht hebt op studiefinanciering voor het mbo. Haal je geen diploma, dan moet je de prestatiebeurs met rente terugbetalen. Je mag de prestatiebeurs gebruiken voor meerdere studies op niveau 3 of 4. Je hoeft dus niet per se een diploma halen voor de opleiding waarmee je bent begonnen. Uiteraard moet je een rentedragende lening wel altijd terugbetalen.

Bron: ib-groep

Dat je meer stufi krijgt heeft niets te maken met een gift.
Ik kijk net even naar de bedragen die op de site van DUO staan, maar ik zie geen verschil van 90 euro. Gaat je aanvullende beurs niet omhoog, omdat je vader minder verdient?
Nee mijn vader verdient niet minder..

Heb tenminste niks doorgegeven

Maar er staat ook twee keer een basisbeurs..

eerst staat er gewoon basisbeurs 75 en daarna nog een keer basisbeurs niveau 3/4 +75
Maar het is wel goed lijkt mij toch?

ik heb alleen een verandering van opleiding doorgegeven en ze berekenen het vast niet fout...
Volgens mij is wat jij bedoeld een prestatiebeurs? Die kan je er inderdaad bij nemen dan krijg je meer, maar dan moet je wel je diploma halen anders moet je het terug betalen...
Les 1: Ga er nooit van uit dat alles goed gaat, zeker niet bij DUO.

Ik zou toch even bellen, want straks kun je dik terugbetalen als het je teveel hebt gehad. Dat houden ze dan in op je stufi.
Ik heb even weer gekeken..

er staat; aanvullende beurs gift

en die is 90 euro meer dan nu mijn aanvullende beurs
quote:twinkiestar schreef op 21 mei 2012 @ 18:48:

Volgens mij is wat jij bedoeld een prestatiebeurs? Die kan je er inderdaad bij nemen dan krijg je meer, maar dan moet je wel je diploma halen anders moet je het terug betalen...Een prestatiebeurs "neem je er niet bij". Die krijg je standaard als je een niveau 3 opleiding gaat doen. Dat is dan je basisbeurs.
quote:twinkiestar schreef op 21 mei 2012 @ 18:48:

Volgens mij is wat jij bedoeld een prestatiebeurs? Die kan je er inderdaad bij nemen dan krijg je meer, maar dan moet je wel je diploma halen anders moet je het terug betalen...

Die kan je waar bij nemen?

De bedragen die op de duo-site staan zijn als volgt:

Bedragen per maand geldig van augustus 2011 t/m 31 juli 2012

Uitwonend Thuiswonend

Basisbeurs ¤ 246,00 ¤ 75,39

Aanvullende beurs* ¤ 329,33 ¤ 309,40

Lenen ¤ 164,21 ¤ 164,21

Totaal ¤ 739,54 ¤ 549,00

* Als je nog geen lesgeld hoeft te betalen, dan is de maximale aanvullende beurs of lening ¤ 86,92 lager

Als het verschil 90 euro is ongeveer kan het zijn dat je eerst een opleiding volgede zonder lesgeld en nu eentje met en je een maximale aanvullende beurs krijgt?
quote:desyyyy schreef op 21 mei 2012 @ 18:56:

Ik heb even weer gekeken..

er staat; aanvullende beurs gift

en die is 90 euro meer dan nu mijn aanvullende beursDan staat het er vast ook bij dat dat komt omdat je nu een opleiding gaat volgen waar je lesgeld moet betalen en dat bij je huidige opleiding niet het geval is.
In juli en augustus krijg ik gewoon stufi betaalt staat op duo, dus dat gebeurt dan ook wel? Want ik hoorde dat je in de zomervakantie geen studiefinanciering krijgt
Nee, ze zetten het voor de grap op de website
Ik bedoel eigenlijk een beetje, 4 juli krijg ik mijn diploma maar in mijn duo staat dat ik in juli ook nog studiefinanciering krijg! Klopt dit wel omdat ik mijn diploma dan al heb?
Natuurlijk krijg je in de zomer studiefinanciering! Je kunt niet even twee maanden ophouden met eten :)
Als het er al bijstaat krijg je inderdaad stufi om de zomer mee te overbruggen. In sommige gevallen moet je het apart aanvragen, maar hoe dat bij mbo werkt zou ik niet weten. Bij twijfel bel ik ze zelf altijd even, meestal krijg je dan goed antwoord.
desyyyy schreef op 21 mei 2012 @ 21:45:

Ik bedoel eigenlijk een beetje, 4 juli krijg ik mijn diploma maar in mijn duo staat dat ik in juli ook nog studiefinanciering krijg! Klopt dit wel omdat ik mijn diploma dan al heb?

Desyyyyy, je moet echt eens gaan leren verder te kijken dan je neus lang is. Onderstaande komt van de site van DUO.

Vraag

Krijg ik geld in de periode tussen mijn oude en mijn nieuwe opleiding?

Antwoord

Volg je een opleiding in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) en ga je na deze opleiding verder met een andere mbo-opleiding of een opleiding in het hoger onderwijs? Dan is het mogelijk dat je studiefinanciering krijgt in de periode tussen de uitschrijfdatum van je oude opleiding en de start van je nieuwe opleiding. Dit wordt een overbrugging genoemd.

Ga je een vervolgopleiding volgen na een studie in het hoger onderwijs? Dan is een overbrugging niet mogelijk.

De voorwaarden om in aanmerking te komen voor een overbrugging zijn:

■De nieuwe opleiding geeft ook recht op studiefinanciering.

■De periode tussen de uitschrijfdatum van je oude mbo-opleiding en je nieuwe opleiding duurt maximaal vier maanden.

■Je stapt over van mbo naar mbo of hbo.

■Je vraagt de overbrugging aan binnen vier maanden na de uitschrijfdatum van je oude opleiding.

Conclusie, er bestaat dus een overbrugging tussen 2 opleidingen. Hoe vraag je dat dan aan is vast je volgende vraag. Ook dat staat op de site van DUO.

Vraag

Hoe kan ik een overbrugging aanvragen?

Antwoord

Een overbrugging vraag je snel en gemakkelijk online aan.

Je vraagt een overbrugging als volgt aan:

■Klik op onderstaande link om in te loggen op Mijn DUO en ga naar 'Mijn gegevens'. Klik vervolgens op 'School/Studie'

■Klik op 'Wijzig' achter de 'opleiding' en pas zonodig de einddatum van oude opleiding aan.

■Geef vervolgens je nieuwe opleiding door.

Aan de hand van de door jou verstrekte gegevens beoordelen wij of je in aanmerking komt voor de overbrugging en voor hoeveel maanden.

■Let op: Je kunt een overbrugging aanvragen binnen vier maanden na de datum van uitschrijving bij je oude opleiding. Om te voorkomen dat je tijdelijk geen studiefinanciering krijgt en geen gebruik kunt maken van je studentenreisproduct, kun je de overbrugging het beste aanvragen voordat je wordt uitgeschreven bij je oude opleiding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven