Werk & Studie alle pijlers

taalvraagje..

25-05-2011 08:27 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Even snel een vraagje, ben een gedicht aan het maken en dat komt op canvas, nu ga ik ineens erg twijfelen ver het volgende:

Nu heb ik 1 vraag:

Is het een .. KUN je niet kiezen OF

Is het een .. KAN je niet kiezen??

Ik hoop snel op een reactie!
Mag allebei.

Volgens mij hangt het ook een beetje van de context af wat gepaster zou kunnen ogen.
Kun: als je iemand direct aanspreekt

Kan: als je de hele wereld aanspreekt, meer algemeen dus.
Volgens mij kan het idd allebei ...
Volgens mij kan het allebei, maar ik vind 'kun' mooier...
Een zus kun je niet kiezen, dat is een voldongen feit..

Het is dus een zeer persoonlijk gedicht.

Ik vind een zus kan je niet kiezen hierin ook een beetje afstandelijk klinken...

Weten jullie dus zeker fat het allebei kan?
"Dat kan je niet maken. (= 'men kan dat niet maken', gericht tot niemand in het bijzonder)

(1b) Dat kun je niet maken. (directer gericht tot een jij)"
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Een zus kun je niet kiezen klinkt prima
Hmm oke!

Ik ga dus toch op mijn gevoel af en maak er KUN van!

Dank!
quote:rooibosch schreef op 25 mei 2011 @ 08:38:

Volgens mij kan het allebei, maar ik vind 'kun' mooier...Volgens mij kun het allebei?
Van: www.taaladvies.net

Kennen / kunnen

Vraag

Is het Ik ken hem niet uitstaan of Ik kan hem niet uitstaan?

Antwoord

De correcte zin is Ik kan hem niet uitstaan. Ik ken hem niet uitstaan komt in Nederland wel veel voor, maar behoort niet tot de standaardtaal.

Toelichting

Kennen heeft als hoofdbetekenissen 'onderscheiden, herkennen' en 'bekend, vertrouwd zijn met' en wordt daarnaast onder andere ook gebruikt in de betekenis 'door studie of oefening geleerd hebben', 'beheersen'. Kunnen heeft als hoofdbetekenissen 'mogelijk zijn', 'in staat zijn'. De betekenissen van beide werkwoorden zijn dus nauw aan elkaar verwant. Kennen heeft echter als overgankelijk werkwoord altijd een lijdend voorwerp bij zich.

(1) Ik heb hem wel eens ontmoet, maar ik ken hem niet goed.

(2) Hij heeft flink zijn best gedaan en kent zijn les.

Kunnen is daarentegen een hulpwerkwoord en wordt gecombineerd met een infinitief.

(3) Ze kunnen wel verdwaald zijn.

(4) Hij kan dansen als een edelman.

Vooral in het westen van Nederland worden beide werkwoorden door veel taalgebruikers met elkaar vermengd, waarbij vormen van de tegenwoordige tijd van kennen gebruikt worden in de betekenis van kunnen en vormen van (meestal de verleden tijd van) kunnen in de betekenis van kennen (dus kon(den) in plaats van ken(den)).

(5) Dat ken jij wel zeggen, maar ik geloof het toch niet. (in Nederland, geen standaardtaal)

(6 ) Ken het zijn dat ik u kan? (in Nederland, geen standaardtaal)

(7) Hij deed net alsof hij haar al jaren kon. (in Nederland, geen standaardtaal)

Aangezien dit gebruik over het algemeen wordt veroordeeld als onverzorgd en plat, verdient het beslist geen aanbeveling, ook niet in informele spreektaal.
quote:carenza schreef op 25 mei 2011 @ 09:09:

Van: www.taaladvies.net

Kennen / kunnen

Vraag

Is het Ik ken hem niet uitstaan of Ik kan hem niet uitstaan?

Antwoord

De correcte zin is Ik kan hem niet uitstaan. Ik ken hem niet uitstaan komt in Nederland wel veel voor, maar behoort niet tot de standaardtaal.

Toelichting

Kennen heeft als hoofdbetekenissen 'onderscheiden, herkennen' en 'bekend, vertrouwd zijn met' en wordt daarnaast onder andere ook gebruikt in de betekenis 'door studie of oefening geleerd hebben', 'beheersen'. Kunnen heeft als hoofdbetekenissen 'mogelijk zijn', 'in staat zijn'. De betekenissen van beide werkwoorden zijn dus nauw aan elkaar verwant. Kennen heeft echter als overgankelijk werkwoord altijd een lijdend voorwerp bij zich.

(1) Ik heb hem wel eens ontmoet, maar ik ken hem niet goed.

(2) Hij heeft flink zijn best gedaan en kent zijn les.

Kunnen is daarentegen een hulpwerkwoord en wordt gecombineerd met een infinitief.

(3) Ze kunnen wel verdwaald zijn.

(4) Hij kan dansen als een edelman.

Vooral in het westen van Nederland worden beide werkwoorden door veel taalgebruikers met elkaar vermengd, waarbij vormen van de tegenwoordige tijd van kennen gebruikt worden in de betekenis van kunnen en vormen van (meestal de verleden tijd van) kunnen in de betekenis van kennen (dus kon(den) in plaats van ken(den)).

(5) Dat ken jij wel zeggen, maar ik geloof het toch niet. (in Nederland, geen standaardtaal)

(6 ) Ken het zijn dat ik u kan? (in Nederland, geen standaardtaal)

(7) Hij deed net alsof hij haar al jaren kon. (in Nederland, geen standaardtaal)

Aangezien dit gebruik over het algemeen wordt veroordeeld als onverzorgd en plat, verdient het beslist geen aanbeveling, ook niet in informele spreektaal.Wat heeft kennen er mee te maken?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Misschien heb je hier iets aan?

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/442
quote:flint schreef op 25 mei 2011 @ 08:36:

Kun: als je iemand direct aanspreekt

Kan: als je de hele wereld aanspreekt, meer algemeen dus.

Dit is echt onzin. Er is geen betekenisverschil. Wel is 'kun je' meer geschreven taal en 'kan je' spreektaal. Maar volgens mij is het hele zinnetje eigenlijk een uitdrukking, spreektaal dus.

Mag allebei.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven