Taken van een huishoudelijke hulp
zaterdag 8 januari 2022 om 23:35
Hoi vivaleden,
Ik heb een vraagje.
Sinds een half jaar komt er huishoudelijk hulp bij ons thuis voor schoonmaak. Ik heb geen eerdere ervaringen hiermee en was even benieuwd naar het e.ea.
Met haar heb ik afgesproken dat ze overal stofzuigt, dweilt en doekje haalt over de meubels. Zij komt om de 2 weken 4 uurtjes bij ons thuis voor deze taken. We hebben een gezinswoning van 2 verdiepingen en vrij weinig decoratie liggen. Dus het is echt een doek over de meubels. Haar pauzes zitten in deze tijd inbegrepen. Nou vraag ik mij af of deze tijd gemiddeld is bij de taken die zij uitvoert.
Wat is jullie ervaring hiermee en welke taken voert de huishoudelijk hulp bij jullie uit of eventueel als er leden zijn op het forum die dit werk doen: hoe doen jullie dit?
Ik heb een vraagje.
Sinds een half jaar komt er huishoudelijk hulp bij ons thuis voor schoonmaak. Ik heb geen eerdere ervaringen hiermee en was even benieuwd naar het e.ea.
Met haar heb ik afgesproken dat ze overal stofzuigt, dweilt en doekje haalt over de meubels. Zij komt om de 2 weken 4 uurtjes bij ons thuis voor deze taken. We hebben een gezinswoning van 2 verdiepingen en vrij weinig decoratie liggen. Dus het is echt een doek over de meubels. Haar pauzes zitten in deze tijd inbegrepen. Nou vraag ik mij af of deze tijd gemiddeld is bij de taken die zij uitvoert.
Wat is jullie ervaring hiermee en welke taken voert de huishoudelijk hulp bij jullie uit of eventueel als er leden zijn op het forum die dit werk doen: hoe doen jullie dit?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-01-2022 03:23
Reden: Titel aangepast
Reden: Titel aangepast
7.01% gewijzigd

zondag 9 januari 2022 om 10:02
Lotje12345 schreef: ↑09-01-2022 09:20Even on topic, denk dat het goed is dat je in kaart brengt wat je graag gedaan zou willen hebben. Wij starten binnenkort met een huishoudelijke hulp en ik heb een goed beeld bij wat nodig is. Alleen je moet maar net iemand treffen die die dingen wilt doen die jij belangrijk vindt. Sommige hulpen in het huishouden willen hun eigen weg gaan, wat natuurlijk prima is.
Maar als zij alleen de standaard dingen wil doen en jij voornamelijk extra klusjes belangrijk vindt.... Sommige hebben dat inzicht ook niet, zien niet altijd wat extra aandacht nodig heeft. Ik ben vroeger zelf ook 7 jaar lang bij verschillende adressen hulp in het huishouden geweest en werk nu in een organisatie waarin ik in een andere functie wel regelmatig te maken heb met hulpen in het huishouden.
Het standaardlijstje is inderdaad: alles stofzuigen, stoffen/droog of nat, badkamer, keuken, dweilen... En een extra klusje zoals beneden ramen lappen of de koelkast goed uitsoppen. Dat moet makkelijk gaan binnen die tijd die je noemt. Al weet ik niet hoe groot jullie wonen. De mate van hoe vol een woning staat speelt qua tijd ook een rol. Maar je gaf al aan dat jullie weinig decoratie hebben. Dat scheelt echt enorm.
Wat eerder is voorgesteld, zelf een keer 4 uurtjes nemen en kijken hoe ver je komt. En dus bedenken wat voor jou belangrijk is.
Voor ons zijn dat voornamelijk de extra klussen die te lang blijven liggen: kozijnen goed schoonmaken ivm roet van autowegen in onze buurt en fijnstof, die worden echt heel snel vies bij ons. Besteklade eens per maand goed schoonmaken, koelkast en magnetron eens per maand helemaal goed poetsen, deuren en handgrepen nat afnemen, badkamer ontkalken, stoffen op plekken die wij vaak vergeten zoals boven op kozijnen of bovenkant van boeken, etc etc. Wij wonen redelijk klein (onder de 65m2), huis met twee slaapkamers - baby op komst en 2 huisdieren. Waarschijnlijk blijft er voor de 2 a 3 uur p. 14 dagen dat ze komt voldoende tijd om ook stof te zuigen, te stoffen etc.
Dat is prima dat ze dat willen, maar niet bij mij. Ik heb huishoudelijke hulp voor díe dingen die ik wil laten doen. Andere dingen die ik liever zelf. Ik ben de werkgever dus ik bepaal het takenpakket.
Mijn hulp heeft een vast takenpakket. Toch doet ze wel eens dingen die ik niet gevraagd hebt en waar ik toch blij mee ben. Zo stoft en zuigt ze weleens de logeerkamer waarvan ik vind dat het niet elke week hoeft. Alleen maar fijn dat ze dat dan ziet en doet. Ik zou het bijzonder gek vinden als ze mijn trapkast zou gaan opruimen/schoonmaken. Ze pakt daar elke week de stofzuiger en schoonmaakspullen. Op de planken staat voorraad en daar ga ik zelf over. Als ze zich daar mee bezig zou gaan houden heeft ze kennelijk tijd te veel.
Bij het aannemen van iemand moet de taakverdeling gewoon meteen duidelijk zijn. Toen ik een advertentie had geplaatst reageerde er ook iemand waarmee ik even gechat had. Ze zou komen en even kijken wat er nodig was in mijn huis en dan bepalen hoeveel tijd ze nodig had en hoe vaak ze hoefde komen. Prima als iemand dat fijn vindt maar ik had gelijk door dat wij geen 'match made in heaven' zouden zijn. Ik wil iemand die een vast aantal wekelijkse klussen voor mij doet zodat ik me daar verder nooit meer bezig hoef te houden. Dat had ik ook heel duidelijk in de advertentie staan overigens.
zondag 9 januari 2022 om 10:13
Groot verschil: thuiszorg werkt volgens de WMO norm schoon en leefbaar, de overheid springt in met belastinggeld omdat clienten t zelf echt niet meer kunnen. Particulier werkhuis ligt t werktempo veel hoger en betalen ze voor luxe om in de hoeken en gaten te komen.LoiseauVélo schreef: ↑09-01-2022 00:04Ik heb ooit een paar jaar in de thuiszorg gewerkt en dan kwam ik drie uur bij mensen.
In die 3 uur kon ik met gemak afstoffen, zuigen, badkamer, wc en keuken schoonmaken en dan nog wat extra (dweilen, keukenkastjes uitmesten of bedden opmaken oid). En uitgebreid theedrinken en kletsen met de cliënten.
Jullie hulp zou naar mijn idee dus best wat extra's kunnen doen in die vier uur. Misschien kun je een lijstje maken met wat klussen waar ze er 1 of 2 van uitkiest om erbij te doen?
zondag 9 januari 2022 om 13:17
Ik heb ook meerdere poetshuisjes.
Overal standaard doe ik stoffen, stofzuigen en dweilen. De wc’s en badkamer. Ook de keuken, gasfornuis, kastjes aan de buitenkant en tegeltjes.
De meeste mensen waar ik kom hebben huisdieren dus dan ben ik langer bezig met stofzuigen want in alle hoeken en onder banken liggen haren. Ook neem ik altijd even de plinten mee.
Maar de spiegels als ze vies zijn of als de vaatwasser nog uitgeruimd moet worden doe ik dat.
Heel divers dus.
Overal standaard doe ik stoffen, stofzuigen en dweilen. De wc’s en badkamer. Ook de keuken, gasfornuis, kastjes aan de buitenkant en tegeltjes.
De meeste mensen waar ik kom hebben huisdieren dus dan ben ik langer bezig met stofzuigen want in alle hoeken en onder banken liggen haren. Ook neem ik altijd even de plinten mee.
Maar de spiegels als ze vies zijn of als de vaatwasser nog uitgeruimd moet worden doe ik dat.
Heel divers dus.

maandag 10 januari 2022 om 21:42
Ik was invaller, en soms kwam je in een kleine, overzichtelijke seniorenwoning waar de boel je al tegemoet glom als je binnenkwam, maar ik was ook vaak zat in grote huizen die ontzettend smerig waren en waar het dus hard werken was. Ik was me (toen) niet bewust van de norm van de overheid, ik deed gewoon wat er gevraagd werd en wat er nodig was binnen de tijd die ik had.Joske11 schreef: ↑09-01-2022 10:13Groot verschil: thuiszorg werkt volgens de WMO norm schoon en leefbaar, de overheid springt in met belastinggeld omdat clienten t zelf echt niet meer kunnen. Particulier werkhuis ligt t werktempo veel hoger en betalen ze voor luxe om in de hoeken en gaten te komen.
Qua werktempo denk ik dan ook dat dit meer afhangt van de persoon die schoonmaakt, dan van de werkgever. Er zullen ook genoeg particuliere hulpen zijn die op hun dooie akkertje door het huis gaan. Zoals ook de hulp van TO, als ik dat zo lees.
maandag 10 januari 2022 om 22:33
Ik heb om de week een hulp voor 2 uur. Hulp, want alleen red ik het om diverse redenen niet.
To do:
-mini badkamer (XLdouchekabine met wasbak (1x2m))
-wc
- stofzuigen hele huis
- dweilen beneden
- afstoffen of iets anders dat nodig is op dat moment.
Hoe grondig alles gedaan wordt verschilt heel sterk is mijn ervaring.
To do:
-mini badkamer (XLdouchekabine met wasbak (1x2m))

-wc
- stofzuigen hele huis
- dweilen beneden
- afstoffen of iets anders dat nodig is op dat moment.
Hoe grondig alles gedaan wordt verschilt heel sterk is mijn ervaring.
Been there, done that, got the T-shirt.
maandag 10 januari 2022 om 22:52
LoiseauVélo schreef: ↑10-01-2022 21:42Ik was invaller, en soms kwam je in een kleine, overzichtelijke seniorenwoning waar de boel je al tegemoet glom als je binnenkwam, maar ik was ook vaak zat in grote huizen die ontzettend smerig waren en waar het dus hard werken was. Ik was me (toen) niet bewust van de norm van de overheid, ik deed gewoon wat er gevraagd werd en wat er nodig was binnen de tijd die ik had.
Qua werktempo denk ik dan ook dat dit meer afhangt van de persoon die schoonmaakt, dan van de werkgever. Er zullen ook genoeg particuliere hulpen zijn die op hun dooie akkertje door het huis gaan. Zoals ook de hulp van TO, als ik dat zo lees.
De 2e doelgroep is die van mijn werkgever en dan is een schoon toilet, keuken en bed het allerbelangrijkste, ook om de leefomgeving van evt. kinderen te waarborgen. Wij krijgen trainingen hoe je je werk uit kan voeren en op welk tempo, juist om te voorkomen dat je overbelast raakt. Eerste doelgroep die je benoemd komen vaak bij mijn werkgever terecht als hun standaard te hoog is (conflicten met andere aanbieders). Als wij t niet rechtgetrokken krijgen verwijzen gemeenten door naar een particuliere hulp die door hen zelf bekostigd moet worden (ze mogen op eigen initiatief 1x per jaar wisselen van aanbieder, vaak een maximum van 3x). Met name ouderen die vanuit een particuliere hulp overschakelen naar een WMO hulp omdat dat maar 19 euro per maand kost, moeten wennen aan het feit dat er echt moet worden samengewerkt en bekeken wat ze zelf of evt. mantelzorg kan doen. WMO neemt over wat cliënt niet meer kan, particuliere hulp neemt over wat cliënt wenst.
[/quote]
joske11 wijzigde dit bericht op 10-01-2022 22:59
11.17% gewijzigd

maandag 10 januari 2022 om 23:19
Ah oke, ja wat dat betreft zijn het inderdaad verschillende situaties.Joske11 schreef: ↑10-01-2022 22:52De 2e doelgroep is die van mijn werkgever en dan is een schoon toilet, keuken en bed het allerbelangrijkste, ook om de leefomgeving van evt. kinderen te waarborgen. Wij krijgen trainingen hoe je je werk uit kan voeren en op welk tempo, juist om te voorkomen dat je overbelast raakt. Eerste doelgroep die je benoemd komen vaak bij mijn werkgever terecht als hun standaard te hoog is (conflicten met andere aanbieders). Als wij t niet rechtgetrokken krijgen verwijzen gemeenten door naar een particuliere hulp die door hen zelf bekostigd moet worden (ze mogen op eigen initiatief 1x per jaar wisselen van aanbieder, vaak een maximum van 3x). Met name ouderen die vanuit een particuliere hulp overschakelen naar een WMO hulp omdat dat maar 19 euro per maand kost, moeten wennen aan het feit dat er echt moet worden samengewerkt en bekeken wat ze zelf of evt. mantelzorg kan doen. WMO neemt over wat cliënt niet meer kan, particuliere hulp neemt over wat cliënt wenst.
Ik denk dat ik daar als invaller minder mee te maken had. Ik kwam hooguit 1 of 2 keer bij dezelfde persoon, dus vond het dan gewoon fijn om naast het 'gewone' werk wat extra's te doen waar die mensen blij van werden, ook al was dat het onkruid tussen de tegeltjes vandaan halen

Groot verschil is denk ik ook het sociale aspect: ik kwam regelmatig bij mensen die zo ontzettend eenzaam waren dat ze het liefst hadden gehad dat ik 3 uur met ze ging koffiedrinken ipv schoonmaken. Dat zal met particuliere hulp niet snel gebeuren