Werk & Studie alle pijlers

Takenpakket wordt uitgebreid en nu?

05-02-2010 12:38 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk voor een buitenlandse overheid in Nederland, en heb best wel een leuke functie. Arbeidsvoorwaarden zijn minder en ik ontvang alleen loon en vakantiegeld, geen pensioenopbouw of reiskostenvergoeding.

In de jaren dat ik in dienst ben vind ik dat er veel van mij gevraagd wordt. De functie is uitgebreid geworden en zijn er taken bijgekomen.Veel van de werkzaamheden staan er zodanig in opgenomen dat het alle kanten op kan gaan.

Volgens mijn werkgever kan je wat dat betreft alle kanten op.

Bijvoorbeeld een marktstudie kan een studie zijn op papier of actief op pad.

Ik vind mijn loon er niet op aansluiten. Naast een administratie opzetten en bijhouden moet ik inhoudelijk werk verrichten (samen met nog een collega). Nadat ik in dienst ben is de boekhouding als taak erbij gekomen en moet ik reisjes maken buiten kantoor.

Nu vraag ik mij af bij een uitbreiding van een takenpakket hoort daar ook niet een bepaald loon bij? Moet dit niet in samenspraak?

Het is als ware opgelegd en zo van dat moet je doen.

Hoe en waar kan je een functiewaardering laten uitvoeren?
Onder welk recht valt jouw arbeidsovereenkomst?

Volgens het Nederlands recht geldt niet automatisch dat een uitbreiding van het takenpakket tot een hoger salaris moet leiden. Bovendien staat het de werkgever vrij om in enige mate het takenpakket eenzijdig te wijzigen.
Nederlands recht.
In enige mate te wijzigen dat begrijp ik maar waar is de grens wuiles? Weet jij dat?
Weet iemand ook waar en hoe men een functiewaardering kan laten uitvoeren? Dat het loon bij de taken van je werk past?
quote:beessies schreef op 05 februari 2010 @ 12:56:

In enige mate te wijzigen dat begrijp ik maar waar is de grens wuiles? Weet jij dat?

Het moet gaan om een wijziging die redelijk en billijk is. Dat is niet met een schaartje te knippen. Je zou de zaak aan de rechter kunnen voorleggen maar dat lijkt me niet verstandig.

Wat is precies je probleem hiermee?

Er zijn overigens bureaus die functiewaarderingstrajecten uitvoeren (google is je beste vriend). Dat brengt doorgaans hoge kosten met zich mee en het is de vraag of je werkgever bereid is die kosten op zich te nemen.
Mijn probleem hiermee is dat ik vind dat er een lijn getrokken moet worden.

Ook vooral wanneer er maar veel van je gevraagd wordt en je er niks voor terugkrijgt of hebt gekregen.

Het loon sluit niet aan bij mijn functie. Ik heb er 2 jaar aan gedaan het loon marktconform op te kunnen krikken. Wat ongeveer gelukt is, maar niet helemaal want het loon is nog steeds erg laag. In de paar jaar dat ik daar werk nooit een kerstpakket of wat dan ook. Toen ik dienst kwam had ik dit niet verwacht.

Ik snap het ook wel dat je blij mag wezen in deze periode met een baan etc..
werkgever zal niks betalen

Ik zou het zelf moeten doen. Ik had eens gegoogeld maar kwam niet echt verder
Heb je nu wel een functieomschrijving? Als die er is, zou je je 'eigen' omschrijving er naast kunnen leggen en je baas duidelijk kunnen maken wat je allemaal doet. Je kunt eens kijken naar dergelijke functies in andere branches. Dat soort dingen, toch?
quote:beessies schreef op 05 februari 2010 @ 13:08:

Mijn probleem hiermee is dat ik vind dat er een lijn getrokken moet worden.

Ook vooral wanneer er maar veel van je gevraagd wordt en je er niks voor terugkrijgt of hebt gekregen.

Het loon sluit niet aan bij mijn functie. Ik heb er 2 jaar aan gedaan het loon marktconform op te kunnen krikken. Wat ongeveer gelukt is, maar niet helemaal want het loon is nog steeds erg laag. In de paar jaar dat ik daar werk nooit een kerstpakket of wat dan ook. Toen ik dienst kwam had ik dit niet verwacht.

Ik snap het ook wel dat je blij mag wezen in deze periode met een baan etc..Uiteindelijk is het heel simpel: als jij niet bereid bent om voor deze arbeidsvoorwaarden te blijven werken en je werkgever is niet bereid de arbeidsvoorwaarden te verbeteren dan zul je moeten uitzien naar een andere baan. De zaak aan de rechter voorleggen zal hooguit kunnen leiden tot de uitspraak dat je werkgever niet in redelijkheid mag verwachten dat je deze extra taken uitvoert. Tenzij er sprake is van een CAO, wat ik niet verwacht, want dan zou je met de CAO in de hand je werkgever kunnen dwingen het salaris te betalen dat hoort bij de functie.
Ik heb wel een functieomschrijving. Ook weet ik een bijna soortgelijke functie ergens anders maar mijn functie is meer uitgebreider en dat heb ik toentertijd aangekaart.

Daar werd/wordt verder niks mee gedaan.
Wuiles ja klopt ben ook aan het rondkijken en solliciteren.

Nee geen sprake van CAO.

Laat ik het zo zeggen de medewerkers die werkzaam zijn in het land van de overheid, hebben wel een cao waar ook pensioen, reiskosten en dat soort dingen staan vastgesteld.

Ik voel mij wat dat betreft gediscrimineerd dat wij werkzaam zijn in Nederland, met Nederlands contract zonder al dat extra. Ze hebben bewust voor datgene gekozen omdat in andere landen zij ook werken met lokaal contract

Als ik dit voor de rechter zou brengen zou het ergens naar toe kunnen leiden?
quote:beessies schreef op 05 februari 2010 @ 14:21:

Wuiles ja klopt ben ook aan het rondkijken en solliciteren.

Nee geen sprake van CAO.

Laat ik het zo zeggen de medewerkers die werkzaam zijn in het land van de overheid, hebben wel een cao waar ook pensioen, reiskosten en dat soort dingen staan vastgesteld.

Ik voel mij wat dat betreft gediscrimineerd dat wij werkzaam zijn in Nederland, met Nederlands contract zonder al dat extra. Ze hebben bewust voor datgene gekozen omdat in andere landen zij ook werken met lokaal contract

Als ik dit voor de rechter zou brengen zou het ergens naar toe kunnen leiden?Die vraag heb ik al beantwoord.
Al beantwoord?

Ook als men in land van herkomst wel pensioen en allerlei zaken heeft geregeld en hier niet?

Als we spreken over een zelfde werkgever?

Is dat niet raar dat daar ook rekening mee wordt gehouden dus met iedere werknemer in dienst?
quote:beessies schreef op 05 februari 2010 @ 14:31:

Al beantwoord?

Ook als men in land van herkomst wel pensioen en allerlei zaken heeft geregeld en hier niet?

Als we spreken over een zelfde werkgever?

Is dat niet raar dat daar ook rekening mee wordt gehouden dus met iedere werknemer in dienst?

Je stelt zelf:

"Laat ik het zo zeggen de medewerkers die werkzaam zijn in het land van de overheid, hebben wel een cao waar ook pensioen, reiskosten en dat soort dingen staan vastgesteld. Ik voel mij wat dat betreft gediscrimineerd dat wij werkzaam zijn in Nederland, met Nederlands contract zonder al dat extra. Ze hebben bewust voor datgene gekozen omdat in andere landen zij ook werken met lokaal contract"

Er bestaat geen internationale wetgeving die gebiedt dat een werkgever die in meerdere landen vestigingen heeft in elk land dezelfde arbeidsvoorwaarden moet bieden. Al is het alleen maar omdat het prijspeil in verschillende landen totaal anders kan liggen, het arbeidsrecht kan verschillen en de arbeidsmarkt nergens hetzelfde is.
Ok bedankt voor de opheldering.

Daarom was ik ook benieuwd naar de functiewaardering.

Ze geven aan goed onderzoek te hebben gedaan maar de lonen slaan nergens op. Vooral niet als in landen waar de kosten voor levensonderhoud erg laag liggen en zelfs waar ze in sommige landen geen belasting hoeven te betalen.

Ik heb een beetje vergeleken met mijn collega's in het buitenland en bij diverse soortgelijke functies in Nederland, met de vereiste opleidingen.

Wuiles - bedankt.. kort maar krachtig en op naar de zoektocht voor een andere baan met goede secundaire arbeidsvoorwaarden.
Wuiles heeft helemaal gelijk.

Voor wat betreft je functie is het haast onmogelijk om deze te laten waarderen. Functiewaardering maakt meestal deel uit van een heel systeem wat eerst in overleg met het bedrijf wordt ingericht aan de hand van de gekozen systematiek.

Je zou wel kunnen benchmarken (vergelijken op loonwijzer e.d. sites), maar elke functie is op detailniveau verschillend en juist die details kunnen veel uitmaken. De mate van zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, beslissingsbevoegdheid, enz kunnen nogal uiteenlopen en dat is nu precies waar functies op gewaardeerd worden.

Ik ben het dus met Wuiles eens dat je het best een andere baan kunt zoeken als jij je onvoldoende gewaardeerd voelt.

En ten aanzien van internationale collega's hoeft idd niet hetzelfde pakket aan secundaire arbeidsvoorwaarden geboden te worden, Misschien hebben zij wel pensioen, maar bijv. een lager salaris, of een langere werkweek, of minder vrije dagen, of geen doorbetaling bij ziekte... enz. Met alle internationale regelgeving is het meestal appels met peren vergelijken.
Wat is marktwerking toch iets moois.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven