Werk & Studie alle pijlers

Tarief teksten verbeteren

24-11-2009 17:08 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Dames,

Ik ben vandaag door een tekstschrijver, waar ik eerder mee gewerkt heb tijdens mijn stage, gevraagd om een tekst van 100 pagina's te verbeteren. Ik zal dan de spelling en kromme zinnen verbeteren.

Nou vroeg hij wat hem dat zou kosten en hoe lang ik er mee bezig zal zijn.

Ik heb geen flauw idee hoelang dit zal duren. Ik hoop dat iemand van jullie een idee heeft Ik dacht er zelf over om ¤15 per uur te vragen.

Heeft iemand wat advies voor me?

Overige info: ik zit in het laatste jaar van mijn studie communicatie en ben hopelijk over een half jaar professioneel copywriter.
Wat een leuke opdracht!

Ik heb geen idee wat 'normaal' is maar ik zou zeker op een uur tarief van 25,00 gaan zitten (ondanks dat je nog niet afgestudeerd bent).
Goh, dat wil ik ook wel gaan doen.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
quote:Sidhe schreef op 24 november 2009 @ 17:08:

Hoi Dames,

Ik ben vandaag door een tekstschrijver, waar ik eerder mee gewerkt heb tijdens mijn stage, gevraagd om een tekst van 100 pagina's te verbeteren.

Heeft iemand wat advies voor me?

Ja, verbeter eerst je eigen tekst. 'waarmee' is hier fout. Dit kan alleen verwijzen naar een ding. Als je verwijst naar een persoon, zoals 'een tekstschrijver' , dan is het met wie.

Overige info: ik zit in het laatste jaar van mijn studie communicatie en ben hopelijk over een half jaar professioneel copywriter.
Ik werk bij een uitgeverij en soms besteden we het redigeerwerk uit aan thuiswerkers. Die krijgen ¤10,-- per uur.

Wij kunnen wel inschatten hoeveel tijd er gemiddeld nodig is voor die opdracht(en).
quote:zoe73 schreef op 24 november 2009 @ 18:02:

[...]

Er is een groot verschil tussen een snel in de trein geschreven topic en het verbeteren van een tekst waarbij ieder woord op een gouden schaaltje zal worden gewogen.

Bedankt voor de reacties
quote:viva1973 schreef op 24 november 2009 @ 18:18:

Ik werk bij een uitgeverij en soms besteden we het redigeerwerk uit aan thuiswerkers. Die krijgen ¤10,-- per uur.

Wij kunnen wel inschatten hoeveel tijd er gemiddeld nodig is voor die opdracht(en).Is goed, stuur maar.
quote:viva1973 schreef op 24 november 2009 @ 18:18:

Wij kunnen wel inschatten hoeveel tijd er gemiddeld nodig is voor die opdracht(en).

Schandalig (niet van jou of je werkgever, maar van 'de markt'), een schoonmaakster krijgt nog meer. Is dat trouwens netto of bruto?

*Begrijpt ineens waarom er tegenwoordig zelfs in gelikte reclamefolders nog zo vaak domme fouten staan*
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Ik doe dit al jaren voor een bevriende journaliste en ik krijg per woord betaald. Ben alleen even vergeten hoeveel per woord ook al weer.

Ik hou globaal bij hoelang ik bezig ben met een tekst en ik krijg ook ongeveer een tientje per uur.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Als ik mijn loonstrookje eens goed bekijk en ga rekenen krijg ik 13,50 netto per uur. Voor toch best een redelijk serieuze en verantwoordelijke baan. Dat ga ik meteen maar weer eens blocken, want als je het zo bekijkt is dat helemaal niet veel eigenlijk.....

Als je het "wit" gaat doen zou ik 15 euro wat weinig vinden. Doe je het zwart dan is het wel okay.
quote:Toet schreef op 24 november 2009 @ 19:12:

Als ik mijn loonstrookje eens goed bekijk en ga rekenen krijg ik 13,50 netto per uur. Voor toch best een redelijk serieuze en verantwoordelijke baan. Dat ga ik meteen maar weer eens blocken, want als je het zo bekijkt is dat helemaal niet veel eigenlijk.....

Als je het "wit" gaat doen zou ik 15 euro wat weinig vinden. Doe je het zwart dan is het wel okay.13,50 netto is ook geen slecht loon, voor een vast dienstverband. Maar zoals ik het stukje hier begrijp gaat het om thuiswerkers, en ik neem aan dat die als ZZP'er werken, dus als zelfstandige. Zij hebben dus géén recht op doorbetaling bij ziekte, géén vakantiedagen, géén recht op WW, géén inkomsten als ze eens een poosje geen opdrachten hebben, ze bouwen géén pensioen op...

Dan is 10,00 euro per gewerkt uur ineens erg weinig. Ook als het netto is. (Maar helemáál als het bruto is natuurlijk, en ze er ook nog zelf tijd en moeite in moeten stoppen om alles goed te administreren en alle verplichte belastingen en premies af te dragen - wat bij een vast dienstverband voor het grootste deel door de werkgever wordt geregeld.)
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Dana, ik werk vanuit huis en typ en redigeer o.a. ook teksten. Ik heb verschillende opdrachtgevers, en ook een loondienstverband bij een bedrijf. Voor dit bureau typ ik geluidsbestanden uit en daarvoor ontvang ik ongeveer een tientje bruto per uur. Bij een paar bureaus waarvoor ik werk op opdrachtbasis en via payrolling betaald word, krijg ik ruim 20 euro per uur (ook een loondienstsalaris dus). Het ZZP-tarief ligt meestal rond de 35 euro.

Dat tientje, dat ik verdien in loondienst, is weinig. Maar ik werk toch voor dat bedrag, voor dit bedrijf, omdat het een constante stroom werk oplevert. Bovendien hoef ik er de deur niet voor uit (dus geen reistijd, die je eigenlijk ook bij je werktijd moet tellen), kan ik werken wanneer het mij uitkomt, zelf aangeven hoeveel uur ik wil werken én vind ik het heel erg leuk om te doen. Dat zijn ook belangrijke aspecten voor mij, niet alléén het geld telt. Ik laat bij deze werkgever de heffingskortingen toepassen en daarom verdien ik dat tientje vrijwel ook netto.

xx lisa.
quote:Elmervrouw schreef op 24 november 2009 @ 18:30:

[...]

Is goed, stuur maar.

Ev, ik ben benieuwd wat jouw ervaring zal zijn. Ik denk ook wel eens over dit soort werk, maar het er nooit serieus naar gezocht.

De anderen: ook bedankt voor jullie informatie en ervaringen.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
.
Lisa, even geheel off topic, maar hoe ben je aan je baan gekomen? Ik zit er al tijden over te denken om vanuit huis teksten te gaan redigeren, maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen om een opdrachtgever te vinden!
Moonlight, ik heb ongeveer tien jaar in het grafische vak gewerkt, verschillende functies binnen drukkerijen, en daar heb ik ook veel correctiewerk gedaan.

Grafische diploma's heb ik wel, maar dat is dan in de richting drukwerkvoorbereiding, niet speciaal op het gebied van tekstcorrectie.

Lisa, ik ben ook benieuwd hoe je aan die baan bent gekomen. Ik hoop dat je nog reageert!
@to

Ik vind 15 euro niet heel veel voor een freelance-opdracht.

Hoeveel uur?

Dat hangt af van de kwaliteit van de huidige tekst en hoe rigoreus je dient te veranderen. Dus: gaat het om punten en komma's of moet je de rode draad zien te vinden, alles omgooien en er een pakkend verhaal van maken.

In geval 1 zou ik er denk ik ongeveer 10 uur mee bezig zijn.

In geval 2 ga je toch meer richting de 30 uur.

Succes!
De thuiswerkers/controleurs waar ik eerder over schreef, hebben een oproepovereenkomst en bouwen ook vakantierechten e.d. op. Ze weten dat ze niet rijk worden van onze opdrachten, maar vinden het leuk om te doen als bijbaantje/hobby. Dan is ¤10,-- netto per uur toch mooi meegenomen. Ik krijg geen geld voor mijn hobby

De teksten die ze moeten controleren zijn/worden ook minstens 3x uitgebreid door de redactie bekeken dus het gaat er alleen om dat het nog een keer door 'andere ogen' globaal wordt doorgenomen.
Het is in ieder geval méér dan ik met taxirijden verdiende.
Uiteindelijk heb ik de vaste baan die ik in dit verband heb, gewoon via een advertentie in de krant gevonden! Dat verbaast mij ook, haha. Inmiddels had ik me ook al ingeschreven bij een notuleerbureau en een detacheringsbureau voor werknemers en ZZP'ers op hoger secretarieel en administratief niveau. Via een van hen werk ik momenteel bijvoorbeeld voor de Tweede Kamer als verslaglegger.

Weet je wat het is: als je eenmaal precies weet wat je wilt, krijg je een andere focus. Dan zie je dingen en pik je kansen op. Ik ben op dit moment exact waar ik een jaar geleden had bedacht dat ik wilde zijn. Eigenlijk is het nog veel sneller gegaan dan ik had verwacht.

In dit werk - en nog ander werk dat ik doe, ook flexibel en vanuit huis - komt eigenlijk alles dat ik graag doe en goed kan samen. Alle gevolgde opleidingen en opgedane (werk)ervaring op velerlei gebied kan ik hiervoor aanwenden. En dat op tijden die ik zelf bepaal en zonder dat er iemand op mijn vingers kijkt. Deze week heb ik het toevallig enorm druk en ik het even wat minder leuk, daardoor, maar over het algemeen... heerlijk!

xx lisa.
Ooh Lisa, ik ben jaloers! Nee, alle gekheid op een stokje, het lijkt me een geweldige baan en ik ga ook maar eens goed op zoek naar zoiets! (ik kijk dus nooit in de krant, sufferd die ik ben.)
Bedankt, Lisa. Ik heb al wat zitten googlen.

Gewoon even ter orientatie, want ik ga bijna starten met een reïntegratietraject.
Lisa, wat heb jij voor vooropleiding dat je dit soort werk kunt doen? Ik zit er ook al tijden aan te denken, maar heb volgens mij geen relevante vooropleiding. Toch weet ik dat ik het zou kunnen....
Ik heb verschillende dingen gedaan. Havo en daarna een jaar vwo. Daarna een kopjaar Meao-secretarieel (3 jaar in 1 jaar) omdat ik niet wist wat ik wilde gaan doen. Later nog volwassenenonderwijs voor het bijspijkeren van exacte vakken, ik heb dus vrijwel alle vakken gehad op havo- en/of vwo-niveau. Daarna een hbo-opleiding (Voeding & Diëtetiek).

Ik heb werkervaring opgedaan bij heel diverse bedrijven. Commercieel, gezondheidszorg, ik heb zelf jarenlang een praktijk gehad, heb in de politiek gezeten, ben ook als tekstschrijver actief geweest. Bovendien was bij mij als peuter al duidelijk dat ik aanleg had voor taal/talen. En, niet onbelangrijk, ik haal rond de 400 aanslagen per minuut op een toetsenbord.

Waar ik verder heel veel aan heb, is mijn vermogen te analyseren, verbanden te leggen, een goed inzicht in het algemeen en heel goed geheugen voor bepaalde zaken (trivialiteiten vaak).

Hahahahaha, als ik dat zo lees, dan lijkt het wel een reclamespotje voor mezelf. Geloof me, ik barst ook van de minder leuke en positieve kanten. Maar wat ik wél goed kan, komt allemaal samen in wat ik nu doe en dat voelt heerlijk.

Wat ik maar bedoel: een specifieke vooropleiding is niet nodig, denk ik. Het is wel heel belangrijk dat je zeer breed algemeen ontwikkeld bent en zeer taalvaardig. Ik heb het nu dan vooral over notuleren bij opdrachtgevers en het uitwerken van interviews etc. Teksten uittypen op één bepaald vakgebied is alweer anders, en ook maakt het erg veel uit of teksten ingesproken zijn met als doel dat ze uitgewerkt worden (zoals onder andere artsen en advocaten vaak doen), of dat het vergaderingen of gesprekken zijn.

xx lisa.
Dank je wel Lisa. Het geeft me wel moed. Ik heb namelijk bijvoorbeeld geen Nederlands gestudeerd, en toch wil graag iets met taal doen. Ik ben iemand die graag teksten van anderen leest, en daar ook vaak de spel- en stijlfouten uitpikt. Ook als dat niet het doel is waarmee ik de tekst lees. Laat mij een website lezen, en ik zie er een spelfout in. En ik meld dat dan ook altijd, kan het niet over mijn hart verkrijgen dat te laten gaan . Ik houd van de Nederlandse taal.

Vandaar dat ik al vaker gedacht heb daar iets mee te doen. Maar ben dan onzeker, omdat ik geen vooropleiding op dat vlak heb. Ik denk dan al gauw: waarom zou een opdrachtgever dan voor mij kiezen, als hij ook iemand kan kiezen die wel een relevante opleiding heeft.....

Heb gisteravond wel zitten kijken naar een LOI studie copywriter. Maar of dat het nou is (en dan denk ik vooral aan studeren via de LOI)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven