Werk & Studie alle pijlers

Te nerveus nieuwe baan

14-01-2017 07:58 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Graag wil ik weten of jullie ook zo`n ontzettende stress/ nerveusiteit ervaren, wanneer je een nieuwe baan hebt gevonden?.

Mijn huidige baan liep af door een interne wijziging, dus moest wel uitkijken naar een nieuwe baan. Gesolliciteerd naar een zelfde soort functie en meteen aangenomen. Kan over een paar weken beginnen.

Laat ik voorop stellen dat ik erg blij ben een nieuwe baan te hebben gevonden in relatief korte tijd! Maar wat ben ik nerveus/ in de stress om weer "opnieuw" te beginnen!! Krijg er een knoop van in mijn maag.

Ervaren jullie een nieuwe baan ook zo en hoe doorstaan jullie de zenuwen? Misschien heeft iemand goede tips?
Ja tuurlijk, dat is toch ook hartstikke spannend! Je kent er nog niemand, weet niet wat de gewoontes en tradities daar zijn, en al deed je vergelijkbaar werk dan slaat toch de twijfel even toe of het allemaal wel gaat lukken...

Ik focus op positieve dingen, het nieuwsgierige. Andere mindset.
Ja hoor ik herken dat wel. Ik probeer er gewoon heel erg positief in te staan: begroet iedereen, stel jezelf voor en toon veel interesse. Qua werkzaamheden zelf schrijf ik alle belangrijke dingen voor mezelf op zodat ik dat altijd bij de hand heb en niet nog een paar keer na hoef te vragen als het me niet duidelijk was door de zenuwen van de eerste dag(en)
Ik herken het niet, maar ik heb vaak tijdelijke banen gehad en heb al zo vaak een eerste dag meegemaakt. Ook voor een sollicitatiegesprek draai ik mijn hand niet meer om. Zo'n eerste werkdag vind ik alleen maar leuk!

Veel plezier en succes met je nieuwe job!
Nee, ik vind dat altijd heel erg leuk. Alles nieuw. Heerlijk. Ff denken wat ik dan doe:

Me open opstellen, voor mezelf bedenken wat de belangrijkste taken binnen de functie zijn en hoe ik deze zo snel mogelijk onder de knie kan krijgen. Dingen opschrijven. Meekijken met collega's. Mensen spreken, samen koffie drinken. Soms heb je het gevoel dat je niks toevoegt, zeker als er niemand is die je kan inwerken. Dan alvast een paar taakjes vragen waarmee je een directe collega ontlast. Uitzoeken waar je informatie over processen kunt vinden.

Veel plezier TO!
Van tevoren ben ik vaak wel wat gespannen, maar als ik er eenmaal ben, vind ik het ook wel weer leuk.

Heb wel een keer gehad dat ik een baan waar ik voor aangenomen was al niet meer zag zitten voordat ik er begonnen was en had toen nog de mazzel dat ik kon kiezen. Heb ze vriendelijk bedankt en ben dezelfde dag bij een ander bedrijf begonnen.

Ik zou het een kans geven. Vergeet niet dat je daar nieuw binnen komt en er niet gelijk van alles van je verwacht wordt. Je moet toch nog ingewerkt worden. Als het jou wat rust geeft (en je het nog niet gedaan hebt), kun je altijd nog vragen of je een dag mee mag lopen.
Erg bedankt voor jullie reacties en tips! Daar kan ik wat mee en zal ik in gedachten houden de eerste werkdag!

Heb altijd superveel zenuwen voordat ik aan iets nieuws begin, maar moet maar gewoon met volle angst vooruit en niet teveel piekeren..
quote:Appelmoes83 schreef op 14 januari 2017 @ 09:49:

Erg bedankt voor jullie reacties en tips! Daar kan ik wat mee en zal ik in gedachten houden de eerste werkdag!

Heb altijd superveel zenuwen voordat ik aan iets nieuws begin, maar moet maar gewoon met volle angst vooruit en niet teveel piekeren..Je nieuwe collega's zijn daar ook ooit voor de eerste keer binnen gestapt. Je wordt vast goed opgevangen. En een beetje zenuwen is niet erg toch? Tuurlijk is het spannend. Spannend nieuw!
Ik heb regelmatig gewisseld van werkgever, ben bijna 15 jaar continue via uitzendbureaus aan het werk geweest en ik vind het ook spannend zo'n nieuwe uitdaging. Maar ik vind de knoop in mijn maag meer als vlinders voelen. Nieuw baan, nieuwe werkzaamheden, nieuwe mensen, nieuwe ervaringen. Niemand verwacht dat je de eerste dag meteen volop aan het werk gaat. Geef jezelf de kans om kennis te maken met het werk en de collega's. En na die eerste dag weet je waar de koffie vandaag komt, waar je werkplek is en wie er bij je in buurt zit.. dan is het hele nieuwe er al af.
Goblin King, Goblin King,Wherever you may be take this child of mine far away from me!
Ik ben net een paar maanden werkzaam in mijn nieuwe baan. Heel herkenbaar. Meeste is al gezegd hierboven. Inderdaad dingen opschrijven, jezelf voorstellen, desnoogs koffie halen voor je directe collega's.

Ik heb in mijn nieuwe baan in de eerste paar weken ook meegekeken met niet directe collegas waar ik wel mee te maken, kreeg. Actief voorgesteld om het bedrijf een beetje te leren kennen.

Vond het ook doodeng, na jaren nieuwe baan, hele andere branch ook nog. En geef het ook tijd. Ik werk er nu een half jaar en kan nu wel zeggen dat ik mijn plek heb gevonden, maar dat duurt altijd even. Succes!
Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe baan!

Ik zit in hetzelfde schuitje, over een paar weken begin ik aan een nieuwe baan en de zenuwen zijn volop aanwezig.

Ik heb me ook voorgenomen om er open in te staan en te proberen zo snel mogelijk de belangrijke taken onder de knie te krijgen.

Het zijn echt de eerste dagen waar je even doorheen moet. Daarna weet je een beetje hoe het gaat, bij wie je moet zijn en hoe dingen opgepakt worden bij je nieuwe baan.

Een nieuwe baan geeft je nieuwe mogelijkheden, mogelijkheden om te leren, nieuwe inspirerende mensen te ontmoeten en jezelf te ontwikkelen, pak die kans!
Dankjewel Bezig Bijtje, zo ga ik het ook aanpakken. Ook al vind ik het ontzettend spannend.

Jij ook gefeliciteerd met je nieuwe baan en veel succes gewenst!
Zo, de eerste werkdag zit erop! Een hoop informatie en nieuwe indrukken opgedaan, ben kapot!

De collega's komen erg aardig over, daar ben ik blij om. Het gaat nog wel even duren voordat ik ingewerkt ben en alles beheers. Maar dat is logisch.

Maar wat vind ik verandering lastig! Ben iemand die niet vaak uit de comfortzone komt en daar bevind ik mij nu wel buiten. Het huilen (van de spanning) en nieuwigheid staat mij nader dan het lachen na de eerste dag.

Kan dit gevoel met niemand delen in mijn omgeving, vandaar dat ik het even uit op het forum.
quote:Appelmoes83 schreef op 30 januari 2017 @ 18:48:

Zo, de eerste werkdag zit erop! Een hoop informatie en nieuwe indrukken opgedaan, ben kapot!

De collega's komen erg aardig over, daar ben ik blij om. Het gaat nog wel even duren voordat ik ingewerkt ben en alles beheers. Maar dat is logisch.

Maar wat vind ik verandering lastig! Ben iemand die niet vaak uit de comfortzone komt en daar bevind ik mij nu wel buiten. Het huilen (van de spanning) en nieuwigheid staat mij nader dan het lachen na de eerste dag.

Kan dit gevoel met niemand delen in mijn omgeving, vandaar dat ik het even uit op het forum.

Ik herken dit heel goed. Ik ben ook slecht met verandering, kan er moeilijk mee om gaan. We zijn net verhuisd en ik heb weken in het oude huis lopen huilen en me rot gevoeld. Nu we in het nieuwe huis zitten gaat het gelukkig goed alleen voel ik me doelloos want ik heb geen werk meer. Dat had ik, een nieuwe baan, maar voor mijn proeftijd afliep werd de overeenkomst beëindigd. Toen ik daar begon kwam ik ook iedere dag zo'n beetje huilend thuis van alle indrukken en dingen die waren voorgevallen.

Ik snap dus heel goed wat je bedoeld.
lastig is dat he? Je wilt het zo graag, maar tegelijkertijd is het ook doodeng en heel vermoeiend.

Vaak lijkt het andere mensen zo makkelijk af te gaan; nieuwe situaties, nieuwe mensen, veranderingen.
quote:Appelmoes83 schreef op 30 januari 2017 @ 18:48:

Je bent niet alleen. En een beetje zenuwen is wat anders dan wat jij omschrijft. Ik heb dat trouwens alleen met nieuw/ onbekend werk. Met andere dingen juist helemaal niet. Het word vanzelf beter. Huil maar lekker uit en slaap goed.

quote:Appelmoes83 schreef op 31 januari 2017 @ 19:03:

lastig is dat he? Je wilt het zo graag, maar tegelijkertijd is het ook doodeng en heel vermoeiend.

Vaak lijkt het andere mensen zo makkelijk af te gaan; nieuwe situaties, nieuwe mensen, veranderingen.Ja klopt, dat zie ik bij anderen mensen ook zo. In ieder geval dat ze zich niet zo druk maken erom als ik dat doe. Helaas ben ik erg gevoelig en ook voor veranderingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven