Thuisblijfstudent
woensdag 3 april 2013 om 10:46
Sinds kort werk ik niet meer, met het doel me te storten op mijn studie (laatste loodjes he...).
Maar ik merk dat ik moeite heb met het vinden van een ritme. Toen ik werkte (onregelmatig, 10 a 30 uur per week) was dat het grootste deel van de week en als ik tijd over had ging ik nog ff snel studeren. Tot midden in de nacht vaak.
Nu dus niet meer. En ik moet een ritme vinden. Ik sta elke ochtend op als mijn vriend opstaat dus het slaapritme zit wel goed. Maar ik vroeg me af hoe andere studenten die niet werken hun dag indelen? Hoeveel uur per dag studeer je en wanneer dan en hoe deel je je pauzes in? Ik merk bij mezelf dat het heel erg het een of het ander is. of ik zit de hele dag te lummelen, of ik studeer te veel (te weinig pauze) en ben dan helemaal gebroken aan het einde van de dag.
woensdag 3 april 2013 om 10:56
Je moet je studie behandelen als een fulltime baan. Het is vervelend maar wel logisch dat je gebroken bent aan het einde van een studiedag. De tip is dat je niet thuis gaat zitten.
Als ik hard moet studeren maar ik heb geen college gaat het meestal als volgt.
08.00 Opstaan
09.15 Richting de Universiteitsbibliotheek
10.45 Koffiepauze
12.00 Pauze in het restaurant met vriendinnen die ook in de ub zijn
13.30 Terug naar boven aan de studie
15:30 Koffiepauze (eventueel eetafspraken met vriendinnen maken)
17:30 Naar huis
En als ik heel binnenkort een tentamen heb en nog veel meer moet ga ik vervolgens van 19:30 tot 23:00 nog weer naar de UB met tussendoor 1 of 2 koffiepauzes.
Als ik hard moet studeren maar ik heb geen college gaat het meestal als volgt.
08.00 Opstaan
09.15 Richting de Universiteitsbibliotheek
10.45 Koffiepauze
12.00 Pauze in het restaurant met vriendinnen die ook in de ub zijn
13.30 Terug naar boven aan de studie
15:30 Koffiepauze (eventueel eetafspraken met vriendinnen maken)
17:30 Naar huis
En als ik heel binnenkort een tentamen heb en nog veel meer moet ga ik vervolgens van 19:30 tot 23:00 nog weer naar de UB met tussendoor 1 of 2 koffiepauzes.
woensdag 3 april 2013 om 11:01
Ephina bedankt voor je reactie! De UB zit ik idd ook veel maar daar een beetje hetzelfde probleem als thuis...of de halve dag forummen, of te veel doen. Jouw schema ziet er echt heel goed uit, ik denk dat ik de fout maak om te lange sessies te maken. Ik ga dan van 9 tot 13.00 studeren en dan weer van 14.00 tot 18.00 en dat is misschien ook wel gewoon te veel.
woensdag 3 april 2013 om 11:06
quote:Orzoo schreef op 03 april 2013 @ 11:01:
Ephina bedankt voor je reactie! De UB zit ik idd ook veel maar daar een beetje hetzelfde probleem als thuis...of de halve dag forummen, of te veel doen. Jouw schema ziet er echt heel goed uit, ik denk dat ik de fout maak om te lange sessies te maken. Ik ga dan van 9 tot 13.00 studeren en dan weer van 14.00 tot 18.00 en dat is misschien ook wel gewoon te veel.
Denk wel dat dat teveel is ja. Je brein heeft ook tijd nodig om wat je bestudeerd hebt te verwerken en op te slaan. Kan je beter per dag minder doen dan één dag te veel en de volgende dag niks.
Oh, en doelen stellen. Heel kleine doelen. Eigenlijk al niet eens wat je per dag wil doen, maar wat je per sessie (dus tot aan een pauze) gaat doen. Blijf daarbij realistisch! Je kunt beter laag inzetten dan te hoog. En dan is het belangrijk dat je dan ook tevreden bent met wat je gedaan hebt (ongeacht of dat meer of minder is dan je had gepland) zodat de motivatie blijft.
Ephina bedankt voor je reactie! De UB zit ik idd ook veel maar daar een beetje hetzelfde probleem als thuis...of de halve dag forummen, of te veel doen. Jouw schema ziet er echt heel goed uit, ik denk dat ik de fout maak om te lange sessies te maken. Ik ga dan van 9 tot 13.00 studeren en dan weer van 14.00 tot 18.00 en dat is misschien ook wel gewoon te veel.
Denk wel dat dat teveel is ja. Je brein heeft ook tijd nodig om wat je bestudeerd hebt te verwerken en op te slaan. Kan je beter per dag minder doen dan één dag te veel en de volgende dag niks.
Oh, en doelen stellen. Heel kleine doelen. Eigenlijk al niet eens wat je per dag wil doen, maar wat je per sessie (dus tot aan een pauze) gaat doen. Blijf daarbij realistisch! Je kunt beter laag inzetten dan te hoog. En dan is het belangrijk dat je dan ook tevreden bent met wat je gedaan hebt (ongeacht of dat meer of minder is dan je had gepland) zodat de motivatie blijft.
woensdag 3 april 2013 om 11:12
woensdag 3 april 2013 om 11:14
Ik ging ook altijd naar de UB. Nu ben ik een stuk ouders dan jij vermoed ik en had ik geen computer/ ipad/ iphone of iets anders electronisch tot mijn beschikking (behalve het spelletje snake op mijn Nokia ) en kon ik ongeveer hetzelfde schema aanhouden als Ephina. De lunch was meestal korter en dan deden we 's middags 1 pauze extra. Ik sprak altijd af met medestudenten om het ritme te houden. Maar dat is dus mijn advies: afspreken met medestudenten (ook een soort dagprogramma) en vivaforum en spelletjes en dergelijke blokkeren/ vermijden. Gebruiken jullie nog boeken of alleen digitaal?
woensdag 3 april 2013 om 11:22
Ik was (bij het schrijven van mijn scriptie, maar dat maakt verder niet veel uit) ook van plan om volgens zo'n dagschema te werken. Maar het lukte me niet. Ik bleek vooral vanaf 15.00 effectief te zijn tot laat in de avond. Kon dan veel meer stof verwerken dan bijv 's ochtends.
Op een gegeven moment ging ik 's ochtends dan maar andere dingen doen, boodschappen ofzo, want studeren was dan frustrerend.
Bieb of thuis maakte voor mij echt niet uit. Wat ik wel deed, was bijv zoekwerk in de bieb, dat kon ik dan wel weer 's ochtends doen. Ik maakte dan mega veel kopieen omdat ik het pas 's avonds echt goed tot me door kon laten dringen.
Nog steeds heb ik dat in mijn werk, als ik echt veel moet doen in korte tijd of me langere tijd moet kunnen concentreren ergens op, dan gaat dat laat in de middag of 's avonds het beste.
Dus als je van jezelf weet of je een ochtend of avond mens bent, stel je daar dan gewoon op in. Was voor mij meer bevredigend. Verder had ik iedere dag een vaste pauze, niet lang maar wel iets wat ik (toen) heel leuk vond, GTST, dan kon ik er daarna weer tegenaan.
Op een gegeven moment ging ik 's ochtends dan maar andere dingen doen, boodschappen ofzo, want studeren was dan frustrerend.
Bieb of thuis maakte voor mij echt niet uit. Wat ik wel deed, was bijv zoekwerk in de bieb, dat kon ik dan wel weer 's ochtends doen. Ik maakte dan mega veel kopieen omdat ik het pas 's avonds echt goed tot me door kon laten dringen.
Nog steeds heb ik dat in mijn werk, als ik echt veel moet doen in korte tijd of me langere tijd moet kunnen concentreren ergens op, dan gaat dat laat in de middag of 's avonds het beste.
Dus als je van jezelf weet of je een ochtend of avond mens bent, stel je daar dan gewoon op in. Was voor mij meer bevredigend. Verder had ik iedere dag een vaste pauze, niet lang maar wel iets wat ik (toen) heel leuk vond, GTST, dan kon ik er daarna weer tegenaan.
woensdag 3 april 2013 om 11:56
Toen ik nog studeerde, was dit zo ongeveer mijn ritme:
5.00 opstaan, koffie drinken, ontbijt
5.30 studeren
10.30 pauze
11.00 studeren
13.00 lunch
13.30 iets huishoudelijks/administratiefs
14.30/15.00 me-time!
Soms zelfs al om 11.00 me-time Afhankelijk van de hoeveelheid werk die ik (nog) in het studeren/scriptie moest steken.
5.00 opstaan, koffie drinken, ontbijt
5.30 studeren
10.30 pauze
11.00 studeren
13.00 lunch
13.30 iets huishoudelijks/administratiefs
14.30/15.00 me-time!
Soms zelfs al om 11.00 me-time Afhankelijk van de hoeveelheid werk die ik (nog) in het studeren/scriptie moest steken.
woensdag 3 april 2013 om 12:01
Hi Orzoo,
Als je de sessies niet te lang wil maken, dan kun je ook de pomodoro techniek gebruiken, zie hier: http://www.pomodorotechnique.com/ .
Door die techniek zit je niet uren achtereen, maar gun je jezelf regelmatig vijf minuten pauze en na een langere tijd een kwartier. Zo blijf je fris.
Er zijn allerlei apps verkrijgbaar om de techniek uit te voeren. Ik hoop dat je er wat aan hebt om je studie te 'fine-tunen'.
Groetjes Cheery
Als je de sessies niet te lang wil maken, dan kun je ook de pomodoro techniek gebruiken, zie hier: http://www.pomodorotechnique.com/ .
Door die techniek zit je niet uren achtereen, maar gun je jezelf regelmatig vijf minuten pauze en na een langere tijd een kwartier. Zo blijf je fris.
Er zijn allerlei apps verkrijgbaar om de techniek uit te voeren. Ik hoop dat je er wat aan hebt om je studie te 'fine-tunen'.
Groetjes Cheery
woensdag 3 april 2013 om 12:08
Ik ging altijd naar de ub om te werken. Maar plande meestal 1 ochtend in de week thuis in soms de hele dag. Weekenden probeerde ik vrij te houden.
Qua ritme was het meestal:
8 uur opstaan
845 bus naar ub
915 - 1030 scriptie
Kwartiertje koffie
1045-12.30 scriptie
12.30-13.00 lunchen
1300-1500 scriptie
Kwartiertje koffie
15.15 - 1645 scriptie
Echt een beetje een werkdag van maken. Meestal zat ik samen met een vriendin waardoor we gewoon samen planden. Enige nadeel is dat je soms zo lekker bezig bent, als je dan ineens loffie gaat drinken is dat niet heel productief.
Qua ritme was het meestal:
8 uur opstaan
845 bus naar ub
915 - 1030 scriptie
Kwartiertje koffie
1045-12.30 scriptie
12.30-13.00 lunchen
1300-1500 scriptie
Kwartiertje koffie
15.15 - 1645 scriptie
Echt een beetje een werkdag van maken. Meestal zat ik samen met een vriendin waardoor we gewoon samen planden. Enige nadeel is dat je soms zo lekker bezig bent, als je dan ineens loffie gaat drinken is dat niet heel productief.
woensdag 3 april 2013 om 18:01
Maak het idd behapbaar. Toen ik aan mijn scriptie werkte was mijn dagindeling als volgt:
08:00 - 08:30 douchen en ontbijt
08:30 - 10:00 scriptie
10:00 - 10:30 ontspanning
10:30 - 12:00 scriptie
12:00 - 12:30 ontspanning met lunch
12:30 - 14:00 scriptie
14:00 - 14:30 ontspanning
14:30 - 16:00 scriptie
De rest van de dag / avond gaf ik mezelf vrij, en het gehele weekend ook. Per week besteedde ik dus ongeveer 30 uur aan mijn scriptie, en dat lijkt niet zoveel, maar door de indeling en de balans van inspanning - ontspanning waren het juist bijna allemaal zeer vruchtbare uren, waardoor ik veel werk verzette en vrij snel klaar was.
08:00 - 08:30 douchen en ontbijt
08:30 - 10:00 scriptie
10:00 - 10:30 ontspanning
10:30 - 12:00 scriptie
12:00 - 12:30 ontspanning met lunch
12:30 - 14:00 scriptie
14:00 - 14:30 ontspanning
14:30 - 16:00 scriptie
De rest van de dag / avond gaf ik mezelf vrij, en het gehele weekend ook. Per week besteedde ik dus ongeveer 30 uur aan mijn scriptie, en dat lijkt niet zoveel, maar door de indeling en de balans van inspanning - ontspanning waren het juist bijna allemaal zeer vruchtbare uren, waardoor ik veel werk verzette en vrij snel klaar was.
woensdag 3 april 2013 om 20:08
Ben je nu al met je master bezig Orzoo?
Voor mij werkt het beter om iets later op te staan, later te beginnen en dan ook tot later door te gaan. Ben niet zo'n 9-to-5-er.
En indd naar de uni of de UB gaan om te studeren. En de computer uit laten! Telefoon niet voor je neerleggen, maar in je tas laten.
En ook gewoon een beetje hard zijn voor jezelf. Niet al tevreden zijn als je 4 uurtjes gestudeerd hebt op een dag, maar dan 's avonds de verloren tijd inhalen.
Voor mij werkt het beter om iets later op te staan, later te beginnen en dan ook tot later door te gaan. Ben niet zo'n 9-to-5-er.
En indd naar de uni of de UB gaan om te studeren. En de computer uit laten! Telefoon niet voor je neerleggen, maar in je tas laten.
En ook gewoon een beetje hard zijn voor jezelf. Niet al tevreden zijn als je 4 uurtjes gestudeerd hebt op een dag, maar dan 's avonds de verloren tijd inhalen.
Liever elitair dan een pauper!