THuiswerken of op kantoor
woensdag 23 september 2009 om 09:19
Ik heb gesolliciteerd op eenzelfde functie bij 2 verschillende bedrijven.
Het enige (grote) verschil is dat je bij het ene bedrijf vanuit huis werkt en bij het andere bedrijf gewoon op kantoor zit.
Ik heb het gevoel dat het bij het thuiswerk-bedrijf wel goed zit (uitgenodigd voor 2e gesprek, ze waren erg enthousiast), maar ik twijfel hoe ik dat thuiswerken ga vinden.
Ik kan zelf al behoorlijk wat voor -en nadelen van thuiswerken bedenken, maar ik hoop dat er hier ervaringsdeskundigen zijn die me er meer over kunnen vertellen.
Dus: waarom werk je thuis en hoe ervaar je dat, of waarom heb je juist gekozen voor de baan op kantoor? (als die keuze er was natuurlijk)
Het enige (grote) verschil is dat je bij het ene bedrijf vanuit huis werkt en bij het andere bedrijf gewoon op kantoor zit.
Ik heb het gevoel dat het bij het thuiswerk-bedrijf wel goed zit (uitgenodigd voor 2e gesprek, ze waren erg enthousiast), maar ik twijfel hoe ik dat thuiswerken ga vinden.
Ik kan zelf al behoorlijk wat voor -en nadelen van thuiswerken bedenken, maar ik hoop dat er hier ervaringsdeskundigen zijn die me er meer over kunnen vertellen.
Dus: waarom werk je thuis en hoe ervaar je dat, of waarom heb je juist gekozen voor de baan op kantoor? (als die keuze er was natuurlijk)
woensdag 23 september 2009 om 09:22
Ik werk vanuit huis. Dat leek me ideaal. Maar ik vind het niet leuk, veel te alleen. Zelfstandig werken vind ik fijn maar samen met collegás even een bakje koffie doen ook. En dat mis ik zo erg dat ik het echt niet op kan brengen. Mede oorzaak ook dat ik nu overspannen ben.
Ik moet zeggen dat mijn prive-situatie ook niet meehelpt. (kleine kinderen, alleenstaand) waardoor ik tijdens de werkdagen dagen achter elkaar geen normaal mens zie.
Ik moet zeggen dat mijn prive-situatie ook niet meehelpt. (kleine kinderen, alleenstaand) waardoor ik tijdens de werkdagen dagen achter elkaar geen normaal mens zie.
woensdag 23 september 2009 om 09:23
Ik heb zelf verschillend thuiswerk gedaan en het grote voordeel was dat je je eigen dagindeling kon maken, zelf kon weten wanneer je wilde werken etc. Aan de andere kant was het soms moeilijk gedisciplineerd te zijn...dan was ik te laat begonnen en zat ik na middernacht nog te werken....je hebt geen collegae en soms voel je je daarom eenzaam....
Zelf vond ik de voordelen belangrijker dan de nadelen dus als ik de keuze had, zou ik weer voor thuiswerk kiezen.
Zelf vond ik de voordelen belangrijker dan de nadelen dus als ik de keuze had, zou ik weer voor thuiswerk kiezen.
woensdag 23 september 2009 om 09:35
Het leek me ook ideaal, thuiswerken. Hiervoor had ik een baan waarbij ik een dag in de week thuis werkte. Dat was heerlijk, eindelijk de rust om dingen af te maken die al tijden bleven liggen. Nu werk ik al een aantal maanden vanuit huis en ik heb het helemaal gehad. Ik had het nooit verwacht, ik werk altijd zelfstandig, maar ik mis het hebben van collega's. De grapjes tussendoor, dingen overleggen, de praatjes bij het koffieapparaat.
Kortom, ik zou nooit kiezen voor een baan waarbij je alleen maar thuis werkt. Wel voor een baan waarbij dat 1 dag in de week kan, zodat je toch de contacten hebt.
Kortom, ik zou nooit kiezen voor een baan waarbij je alleen maar thuis werkt. Wel voor een baan waarbij dat 1 dag in de week kan, zodat je toch de contacten hebt.
woensdag 23 september 2009 om 09:36
Bestaat er leuk thuiswerk?
Ik zou inderdaad de collegas missen. Maar je hebt wel heel veel vrijheid!
Ben momenteel nu zwanger (whaaaah!!!) (het is nog pril) dus zit daar steeds vaker aan te denken. Om thuis te werken dus.
Verdient dat ook goed? Afhankelijk van de sector denk ik ook...
Maar misschien moet ik dan mn eigen topic openen.
Succes met kiezen Wallece!!
Ik zou inderdaad de collegas missen. Maar je hebt wel heel veel vrijheid!
Ben momenteel nu zwanger (whaaaah!!!) (het is nog pril) dus zit daar steeds vaker aan te denken. Om thuis te werken dus.
Verdient dat ook goed? Afhankelijk van de sector denk ik ook...
Maar misschien moet ik dan mn eigen topic openen.
Succes met kiezen Wallece!!
woensdag 23 september 2009 om 09:41
Ik werk nu zo'n 2 jaar thuis en het bevalt mij prima. Ik werk als planner en intercedent, dus ik spreek genoeg mensen via de telefoon. Zelfs met 2 kleine dames vind ik het super te combineren. Moet er wel bijzeggen dat ik een hele flexibele werkgever heb. Dus als het even lastig wordt om de telefoon te beantwoorden omdat de dames gillend in de gordijnen hangen, dan kan ik doorschakelen.
woensdag 23 september 2009 om 09:42
Is het 100% thuiswerk of ben je nog wel eens een dag op kantoor? Heb je veel telefonisch contact met collega's/klanten etc? Zijn er geregeld vergaderingen? Wat voor werk je doet is wel belangrijk hierin. Ik vond het altijd fijn om thuis te werken omdat ik dan niet gestoord werd. Daarnaast ben ik niet zo'n dagelijks bijbep mens bij de lunch - 1 tot 2 keer in de week is voldoende. Ik heb ook rust & tijd nodig voor mijn eigen (werk)gedachten en deel dan ook graag de dag zelf in.
Een 9-5 mens ben ik niet. 8 tot 10, 12 tot 3 6 tot 9 en tussendoor andere dingen doen voor mezelf, heerlijk! De ervaring die ik heb en van anderen ken is dat als je je werk leuk vindt en thuis werkt, je vaak meer/efficienter werkt dan op kantoor. Let er maar eens op hoevaak mensen op kantoor beppen (niet over werk en tegelijkertijd niet werken), rondhuppen/hangen bij de koffie/andere collega's etc.
Het ligt er dus maar aan wat voor mens je bent en wat voor werk je hebt.
Een 9-5 mens ben ik niet. 8 tot 10, 12 tot 3 6 tot 9 en tussendoor andere dingen doen voor mezelf, heerlijk! De ervaring die ik heb en van anderen ken is dat als je je werk leuk vindt en thuis werkt, je vaak meer/efficienter werkt dan op kantoor. Let er maar eens op hoevaak mensen op kantoor beppen (niet over werk en tegelijkertijd niet werken), rondhuppen/hangen bij de koffie/andere collega's etc.
Het ligt er dus maar aan wat voor mens je bent en wat voor werk je hebt.

woensdag 23 september 2009 om 09:48
Ik werk thuis, ik kan zelf mijn tijden bepalen en mijn werk is ook nog eens leuk, het is voor mij ook ideaal om het zo te doen, maar ik moet wel zeggen dat ik het soms wel erg eenzaam vind, ik kom niet echt onder de mensen en dat breekt me soms wel op. Ik ben erg blij met het werk dat ik doe, maar ik mis het soms wel om gewoon vaste werktijden, een vaste structuur en een werkplek buitenshuis te hebben.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
woensdag 23 september 2009 om 09:50
Oh en inderdaad zoals anderen al gezegd hebben - ook ik zou 100% thuiswerk weer wat veel van het goede vinden. Het idee dat je op kantoor toch even bijkletst en je collega's en face ziet is voor mij wel belangrijk. (Trok ik die pyama ook wat eerder uit want als ik vroeg begon deed ik dat niet en ging ik pas lekker op mijn gemakje douchen en ontbijten om een uur of 10. Af en toe optutten voor je werk is ook leuk ipv alleen voor de bakker/slager.)
woensdag 23 september 2009 om 10:04
Thanks voor de reacties zover!
Hangmat, sterkte, lijkt me geen makkelijke situatie waar je in zit.
Bebje, gefeliciteerd!!! Op je vragen kan ik je geen antwoord geven, sorry.
Madelief, ik sta er denk ik in zoals jij; ik kan goed alleen werken, vind dat ook prettig, maar heb denk ik ook behoefte aan contact.
Ik zal even verduidelijken; het werk zal voor 50% bestaan uit rapportages schrijven (dus echt thuis zijn) en 50% huisbezoeken (dus bij mensen langs).
1 keer per week heb je overleg met je team. Met dat team schijn je ook telefonisch en via de mail intensief contact te hebben, maar goed, dat heb ik alleen van 'horen zeggen'.
Het is dus niet zo dat ik daaaagen achter elkaar thuis zal zitten.
Ik woon samen en heb 2 kinderen, maar wederhelft is gewoon aan het werk en kinderen gaan gewoon naar de creche. Het is een vrij pittige functie die ik echt niet kan uitvoeren met 2 kinderen om me heen.
Hangmat, sterkte, lijkt me geen makkelijke situatie waar je in zit.
Bebje, gefeliciteerd!!! Op je vragen kan ik je geen antwoord geven, sorry.
Madelief, ik sta er denk ik in zoals jij; ik kan goed alleen werken, vind dat ook prettig, maar heb denk ik ook behoefte aan contact.
Ik zal even verduidelijken; het werk zal voor 50% bestaan uit rapportages schrijven (dus echt thuis zijn) en 50% huisbezoeken (dus bij mensen langs).
1 keer per week heb je overleg met je team. Met dat team schijn je ook telefonisch en via de mail intensief contact te hebben, maar goed, dat heb ik alleen van 'horen zeggen'.
Het is dus niet zo dat ik daaaagen achter elkaar thuis zal zitten.
Ik woon samen en heb 2 kinderen, maar wederhelft is gewoon aan het werk en kinderen gaan gewoon naar de creche. Het is een vrij pittige functie die ik echt niet kan uitvoeren met 2 kinderen om me heen.

woensdag 23 september 2009 om 10:43
Thuis kun je prettig en geconcentreerd werken, vind ik. Discipline is bij mij niet zo'n probleem. Wat ik wel lastig vind, is dat je veel input mist, je ziet en hoort niet waar collega's mee bezig zijn en daardoor is het lastig om goed op dingen in te spelen, het overzicht te houden, of dingen van elkaar te leren. Praatjes bij de koffie mis ik niet, maar wel het informele overleg over sommige zaken.
Ik heb zelf geen kinderen maar ben wel benieuwd hoe je dit dan gaat doen als een kind ziek is. Betekent dat dat jij er automatisch voor opdraait, omdat je thuis bent?
Ik heb zelf geen kinderen maar ben wel benieuwd hoe je dit dan gaat doen als een kind ziek is. Betekent dat dat jij er automatisch voor opdraait, omdat je thuis bent?
woensdag 23 september 2009 om 10:54
Korenwolf, het is wel iets waar ik bang voor ben ja; ik ben toch thuis en kan dus ook wel eventueel zieke kinderen opvangen.
Daar moeten we duidelijke afspraken over maken, want dat gaat echt niet werken. Het scheelt wel dat ik dus regelmatig afspraken buiten de deur heb en niet vanzelfsprekend thuis ben. Zeker iets om rekening mee te houden!!
Emmetje, ja! Doe een onderzoek! "Hoe werkt de Viva-forum-vrouw thuis"
Daar moeten we duidelijke afspraken over maken, want dat gaat echt niet werken. Het scheelt wel dat ik dus regelmatig afspraken buiten de deur heb en niet vanzelfsprekend thuis ben. Zeker iets om rekening mee te houden!!
Emmetje, ja! Doe een onderzoek! "Hoe werkt de Viva-forum-vrouw thuis"
woensdag 23 september 2009 om 11:09
Wallace, klinkt leuk! Inderdaad wbt afspraken daar ben je zelf bij Zeker als je man in de buurt werkt en ook flexibel is kun je half om half doen als je afspraken hebt staan. Ik neem aan dat je niet chaotisch gedurende de dag afspraken hebt, maar een dag deel inpland. Dan kan je man daar dus ook rekening mee houden mocht er een kind ziek zijn. In wat voor branche werk je eigenlijk (mocht je dat kwijtwillen natuurlijk)?
@korenwolf, het hangt er helemaal van af wat voor collega's je hebt. Indien deze het zelfde werk doen zullen ze ook niet altijd aanwezig zijn. Mij collega's waren altijd indirect en meestal van een lager niveau in de organisatie - je hebt dan een minder netwerk contact, maar vooral koffieleut praat en dat stoort als je dat hebt terwijl je net een mega reportage moet afmaken. Stuur je mensen/team aan dan is het ook weer wat anders.
@korenwolf, het hangt er helemaal van af wat voor collega's je hebt. Indien deze het zelfde werk doen zullen ze ook niet altijd aanwezig zijn. Mij collega's waren altijd indirect en meestal van een lager niveau in de organisatie - je hebt dan een minder netwerk contact, maar vooral koffieleut praat en dat stoort als je dat hebt terwijl je net een mega reportage moet afmaken. Stuur je mensen/team aan dan is het ook weer wat anders.

woensdag 23 september 2009 om 22:01
In mijn bedrijf heeft iedereen thuiswerkfaciliteiten. Ik maak daar regelmatig gebruik van. Als je zoals ik afwisseld thuis en op de zaak werkt moet je wel goed plannen wat je meeneemt naar huis: de goede stukken, boeken etc die je nodig hebt. Anders kun je alsnog de trein in om naar de zaak te gaan. Ook als je bijvoorbeeld moet wachten op een monteur die "tussen 8 en 1" komt (grrr) is het heel fijn als je dat geen vrije ochtend kost, maar als je dan gewoon thuis aan de slag kan.
Wel moet je de verleidingen kunnen weerstaan om toch maar even een wasje te doen / die ene vriendin te bellen / te lang met de hond te wandelen etc etc etc. Zelfdiscipline is dus wel handig!
Maar ik vind vooral de afwisseling (en de vrijheid) heel prettig. En het scheelt reistijd! Al met al kun je je dag veel efficienter indelen als je niet vastgebakken zit aan de trein van 7.15 's morgens en die van 17.15 's middags.
Geen kinderen hier, dus op dat punt ook geen ervaring. Maar ik kan me zo voorstellen dat je niet echt lekker aan het werk bent als je een of meer kleintjes hebt rondrennen thuis.
Wel moet je de verleidingen kunnen weerstaan om toch maar even een wasje te doen / die ene vriendin te bellen / te lang met de hond te wandelen etc etc etc. Zelfdiscipline is dus wel handig!
Maar ik vind vooral de afwisseling (en de vrijheid) heel prettig. En het scheelt reistijd! Al met al kun je je dag veel efficienter indelen als je niet vastgebakken zit aan de trein van 7.15 's morgens en die van 17.15 's middags.
Geen kinderen hier, dus op dat punt ook geen ervaring. Maar ik kan me zo voorstellen dat je niet echt lekker aan het werk bent als je een of meer kleintjes hebt rondrennen thuis.
donderdag 24 september 2009 om 09:00