Werk & Studie alle pijlers

Tijdbesparingstips gezocht

23-01-2021 23:18 105 berichten
Hoi,

Sinds kort ben ik van een parttime baan naar een aanstelling van 40 uur p.w. gegaan met een flinke reistijd op de koop toe. Ik ben me nu veel bewuster van het feit dat tijd de meest kostbare 'resource' is. Wat zijn dingen die je kunt uitbesteden zodat je meer vrije tijd overhoudt? Ik merk dat ik met name doordeweeks eigenlijk geen leven meer heb buiten werk om... Zelf zat ik te denken aan:

- boodschappen laten bezorgen
- weekmenu's maken en in het weekend in bulk koken
- mini vaatwasser aanschaffen
- stoomkoker en rijstkoker aanschaffen
- minder tijd op social media doorbrengen

Kennen jullie ook nog goede timetracking apps waarin je per dag kan bijhouden hoeveel uur je besteedt aan welke taken? Ik wil ook eens een tijdje gaan bijhouden waar mijn tijd aan op gaat en waar ruimte voor verbetering is. Qua inkomsten/uitgaven is dat makkelijk bij te houden in een excel sheetje, maar ik merk dat het met tijd wat lastiger in te voeren is.
Op de klok kijken hoe laat je begint en hoe laat je klaar bent.
Vaste dagen, vaste schema’s, grote klussen versnipperen.
Alle reacties Link kopieren
Maaltijden zo preppen in 't weekend dat je ze kan meenemen en maar in de microgolfoven op je werk hebt te duwen 's middags.
Kan je 's avonds een boterham smeren.

Kijken of thuiswerk een optie is voor 1 of een aantal dagen per week.

Buiten Corona-tijd 1 avond per week afspreken met een vriendin of je ouders op restaurant.
Je eet en tegelijk praat je bij.
En je moet zelf niet koken en afwassen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Eten (saus, gehaktballetjes etc.), groente en fruit gesneden en per portie invriezen.
In de ochtend of avond van te voren overplaatsen naar de koelkast, zodat je het kan gebruiken voor het avondeten of een smoothie.
Pluspunt: minder voedsel verspilling
Een hulp in de huishouding.
Alle reacties Link kopieren
Neem een schoonmaakster!
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
23-01-2021 23:30
Een hulp in de huishouding.
5 dagen per week lange dagen weg van huis ... dat huis wordt niet vuil :-D.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Hulp bij de huishouding en/ of tuinieren, onderhoudsarme tuin, minimalistisch wonen (scheelt veel opruimen), automatische stofzuiger?
Alle reacties Link kopieren
Ik werk altijd al minstens 40 uur en het valt me op dat ik in de winter ook altijd het gevoel heb geen leven te hebben in de avonden terwijl in de zomer ik dat gevoel absoluut niet heb :)
Alle reacties Link kopieren
Wat ik pre-Corona deed om tijd te besparen was foodpreppen, dus alle maaltijden alvast in het weekend klaarmaken, zodat ik doordeweeks nauwelijks tijd kwijt was aan eten voorbereiden. Als je liever een ‘verse’ maaltijd wilt, ipv elke avond wat opwarmen dan kan je ook kijken naar ‘dump dinners’, dan vries je alvast de verse ingrediënten voorgesneden in en hoef je het alleen nog maar in de pan/slowcooker/pressure-cooker/stoomkoker te gooien.

Op zondag alvast voor de hele week kleren klaarleggen hielp me ook, zodat ik in de ochtend niet voor de kast stond te treuzelen.

Maar het ligt ook wel heel erg aan wat je zelf prettig/nuttig vind om uit te besteden. We laten nu bijv. vanwege Corona boodschappen bezorgen, maar ik doe ze eigenlijk liever zelf. Ik vind boodschappen doen best ontspannend en als er dan een ingrediënt niet verkrijgbaar is dan kan ik het vervangen, of besluiten wat totaal anders te maken. Bij de bezorgdienst is het, sorry die eieren die je wilde zijn er niet, maak je quiche maar zonder ei. |-)

Een robotstofzuiger en vaatwasser vind ik erg chill, maar een huishoudhulp vind ik niet prettig.
Wissewis schreef:
23-01-2021 23:31
5 dagen per week lange dagen weg van huis ... dat huis wordt niet vuil :-D.
Een hulp in de huishouding doet ook bedden verschonen, was opvouwen, strijken, ramen lappen.

Scheelt allemaal tijd.
Alle reacties Link kopieren
Foodpreppen is gewoon vooruit koken, toch?
Ik denk dat het vooral gewenning is. Ik werk al jaren 40 uur en hoef niet te jachten. Gewoon rustig de tijd voor dingen nemen, dan voelt je leven een stuk relaxter. En niet teveel schoonmaken. Ik maak schoon wat (heel) vies is, maar ga niet preventief stoffen.
Alle reacties Link kopieren
Geen minivaatwasser, als je er plaats voor hebt, een gewoon standaardmodel. Kun je tenminste ook de vaat kwijt als je eters hebt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Vaker eten afhalen, op restaurant tijdens middagpauze met collega's wanneer dit weer mag. Wij deden dit precorona 2x per week, gezellig, lekker en je hoeft niet te koken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jarenlang 40 uur gewerkt, nooit voedsel voorbereid, Winkels zijn om de hoek, dus ook nooit voor een week menu's gemaakt. Wel een schoonmaakster
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
24-01-2021 00:09
Foodpreppen is gewoon vooruit koken, toch?
Ik denk dat het vooral gewenning is. Ik werk al jaren 40 uur en hoef niet te jachten. Gewoon rustig de tijd voor dingen nemen, dan voelt je leven een stuk relaxter. En niet teveel schoonmaken. Ik maak schoon wat (heel) vies is, maar ga niet preventief stoffen.
Ach, de definitie is een beetje om het even, maar voor mij draait het echt om maaltijdvoorbereiding. Kan ook boterhammen met jam invriezen als dat me helpt tijd te besparen in de ochtend, ik zou dat geen koken willen noemen.

Foodpreppen is trouwens zeker niet voor iedereen, maar ik eet graag vroeg, als ik 19hr thuiskwam na 11 uur van huis te zijn geweest, dan wilde ik gewoon op de bank neerploffen met m’n hapje, en niet eerst nog naar de supermarkt en koken. In de ochtend ben ik echt enorm traag, ontbijt en lunch mee kunnen pakken uit de koelkast scheelt me makkelijk een kwartier.

Rustig aan doen en gewoon wennen zijn wel goede tips, maar ik heb het in al die jaren niet voor elkaar gekregen, tót Corona kwam en ik volledig thuis kon gaan werken. Ik ben ook gewoon geen ochtendmens en functioneer heel slecht als het vroeg is, dus ik trof al zoveel mogelijk voorbereidingen in avond/weekend om me maar zo vlot mogelijk de deur uit te krijgen zonder dingen te vergeten. Ik ga rustig op m’n sloffen naar buiten als er geen schoenen voor me klaarstaan bij de voordeur bijv., niet handig. :$ Nu ik geen trein hoef te halen en geen (mentale) checklists hoef af te werken is het een stuk meer tranquillo in de ochtend.
Alle reacties Link kopieren
Al dat getrack is de ultieme tijdverspilling. Stoppen met forummen levert waarschijnlijk meer op. ;-D
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
23-01-2021 23:53
Een hulp in de huishouding doet ook bedden verschonen, was opvouwen, strijken, ramen lappen.

Scheelt allemaal tijd.

Bovendien hoeft die toch ook niet iedere week te komen? Je kunt ook 1x per 2 weken afspreken, of per 3 weken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Doordeweeks niet koken. Maaltijden bedenken en koken vind ik verreweg het meeste tijd kosten van de week.

Vooruit koken in het weekend kost je een hele weekenddag inclusief bedenken, boodschappen doen. Ik deed dat wel eens maar vond het zonde van de tijd.

Er zijn 5 werkdagen.
1 x pw afhalen
2 x kant en klaar (bijv zuurkool en boerenkool zijn kant en klaar prima en gezond, stoommaaltijden kunnen ook)
1 x soep (heel snel en simpel zelf te maken) met bijvoorbeeld quiche van de ah of een maaktijdsalade.
1 x iets eenvoudigs koken of uit de diepvries (grote pan pastasaus maken).

Doe er elke dag een zakje rauwkost van de AH bij met een dressing en je hebt een redelijk voedzame gezonde week. Als je warm kunt lunchen op je werk dan is het natuurlijk helemaal mooi.
Bedenk ook dat slagers en traiteurs vaak goede kant en klaar maaltijden hebben! Het hoeft geen supermarkt zooi te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Qua eten is het handig om inderdaad vooruit te koken (kan zeker met maaltijdsoepen), of gezonde recepten te vinden die weinig tijd kosten. Verder plan ik inderdaad altijd maaltijden vooruit en doe ik voor een week boodschappen.

Daarnaast hebben we een schoonmaakster en komt er vier keer per jaar een tuinman. Verder vind ik het fijn om in de reistijd ook nog iets te doen wat me informeert, zoals een boek lezen of een podcast luisteren waar ik iets van opsteek.
Alle reacties Link kopieren
Je kan zonder social media leven dus die zou ik totaal afschaffen. Ik zou ook de accounts schrappen. Als die er niet meer zijn zullen de mensen voor wie je relevant bent jou op een andere manier gaan benaderen. De laagdrempeligheid is verdwenen, dus dat scheelt veel onzincontacten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik zou vooral bedenken wat voor jou ontspanning is en wat niet. Als alles alleen maar zo efficiënt mogelijk moet word je juist gestrest.
Alle reacties Link kopieren
Een slowcooker vind ik echt ideaal. Je gooit er in de ochtend de ingrediënten in en je kunt als je thuis komt meteen aan tafel.
Alle reacties Link kopieren
Als het echt een leuke baan is en echt flinke reistijd overweeg dan ook te verhuizen. Zonde van je tijd.

Ook went fulltime werken echt.
Ik houd zelf een goede planning bij, zodat ik ruim van te voren vast een Kadootje regel voor iemand of weet wat ik kook. De werkster komt eens in de week, dat geeft ook rust
Alle reacties Link kopieren
Als je gaat maaltijdpreppen zou ik het s avonds doen, anders ben je heel veel weekendtijd kwijt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven