Werk & Studie alle pijlers

tips begeleiden stagiare

24-08-2009 20:30 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgende week krijgen wij een nieuwe stagiaire, en ik mag haar begeleiden.. Erg leuk natuurlijk, maar ook wel spannend. Ik heb zelf ook ervaring met begeleidsters die er de kantjes van af lopen, en weinig zin hebben er tijd in te steken, en ik wil het dus graag goed doen.. Het is de 1e keer dat ik dit doe, ik oktober krijg ik wel een cursus 'stage begeleiding', maar daar heb ik nu dus nog niks aan..

Wie heeft er tips voor mij? Waar moet ik aan denken? Of wat heb je zelf als fijn/niet fijn ervaren toen je stage liep? En de eerste dag, wat laat je haar dan wel of niet al doen? Hoe zorg je er voor dat iemand zich op haar gemak voelt?

Wat ik zelf vooral belangrijk vind is dat ik beschikbaar ben als ze vragen heeft, de tijd neem (als het op dat moment niet kan, dan later) en wekelijks onder twee ogen een gesprekje.. Ook wil ik haar vragen wat ze zelf van de stage (en mij) verwacht en wat ze wil leren..
Leuk dat je stagiaires gaat begeleiden! Als je een fijne begeleidster hebt op stages kan dit echt zo veel schelen! Hier mijn tips

- Probeer veel met haar samen te werken, zodat je ook echt een mening kunt vormen over haar werk. Ik heb begeleidsters gehad die hun mening baseerden op een paar uurtjes samen werken..Niet fijn.

- Als je feedback geeft, onderbouw deze met situaties.

- Schrijf feedback op, vraag of ze een schriftje of iets dergelijks aanlegt. Eventueel aan het einde van de dag een 5 minuten evaluatie, waarin je haar vraagt naar haar bevindingen die dag, en waarin je zelf ook je ''tips en tops'' kunt geven (''dit heb je goed gedaan, let hier de volgende keer op!'')

Kloontje, Jij schrijft dat je zelf pas net begonnen bent, dit kan voor stagiaires juist heel fijn zijn! Ik zou dit ook zeker vertellen, jij bent nieuw, zij zijn nieuw...geeft toch een bepaald gevoel van op hetzelfde niveau zitten, zo heb ik het in ieder geval altijd ervaren
Tchai, ja je hebt helemaal gelijkt. Het is voor een stagiaire fijn om op hetzelfde niveau te zitten en omdat ik ook nieuw ben is dat natuurlijk heel erg fijn.

Hele goeie van je trouwens, elke dag even een 5min evaluatie! Ik ging tijdens mijn stage namelijk wel een eens naar huis met een k$t gevoel omdat ik die dag ergens tegen aan was gelopen maar het op dat moment niet kwijt kon aan mijn begeleidster. Het zou dan fijn zijn geweest als de dag elke dag even kort zou worden besproken zodat je op het einde van de dag met een lekker gevoel naar huis kunt.
Ik heb zelf inderdaad ook eens een begeleidster gehad, die alleen maar negatieve feedback gaf, en toen ik het hier eens met haar over had, zei ze" je bent toch niet 1 van de peuters hier? moet ik dan steeds zeggen "goed zo, meid?"'

niet alles opsparen tot een gesprek is ook fijn inderdaad, dan weet ze ook duidelijk waar ze aan toe is..
Eerste dag rondleiden, voorstellen aan collega's en mee laten draaien zonder verantwoordelijkheden.

Kijken, wennen, en veel vragen stellen over hoe het bij jullie gedaan wordt.

Einde van de eerste dag gesprek over verwachtingen en doelen, en vooral ook de 'regels' heel duidelijk maken.

Samen bespreken wat ze haar eerste week verder gaat doen.

Daarna inderdaad regelmatig samen evalueren, en opdrachten/werk aanpassen aan haar niveau/resultaten.

Draait ze na 4 weken al met twee vingers in haar neus op de groep mee, dan is het misschien leuk en leerzaam om haar ook dingen 'achter de schermen' te laten zien/doen.
Gewoon zoals je 'n nieuwe medewerker zou behandelen: je werkt hem/haar in en zorgt dat ze zsm zelfstandig het werk dat je aan hen uitbesteedt kunnen doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven