Werk & Studie alle pijlers

Tips onderhandelen salaris

21-12-2019 17:31 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Binnenkort heb ik een arbeidsvoorwaardengesprek. Het is de eerste keer dat ik dit soort gesprek heb. In mijn vorige baan heb ik niet hoeven onderhandelen omdat daar geen ruimte voor was.

Heeft er iemand tips hoe ik dit gesprek kan ingaan? Ik heb al duidelijk in mijn hoofd wat ik minimaal wil verdienen en welke secundaire voorwaarden belangrijk voor me zijn. Ik wil de werkgever graag de kans geven eerst een bod te doen.

In mijn omgeving hoor ik dat ik vooral hoog moet inzetten. Dus hoger dan ik minimaal wil verdienen. Maar wil ook zeker niet te hebberig overkomen...

Wat is jullie ervaring?
Waarom wil je dat de werkgever het eerste bod doet?
Je kunt wel willen dat de eg het eerste bod doet, maar dat is niet gebruikelijk.
Zorg dat je met zelfvertrouwen (en een beetje bluf) een goed openingsbod hebt met ruimte voor onderhandeling en onderbouwing.
Zeker hoger inzetten.
Zorg dat je je eisen kunt onderbouwen door de kennis en ervaring die je hebt in het werkveld waar je op solliciteert.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Maar hoeveel hoger inzetten?

Op basis van mijn ervaring heb ik een vermoeden in welke schaal hij me zal indelen. Die schaal vind ik te laag. En dat kan ik onderbouwen met verschillende argumenten. Mijn gewenste schaal is 1 schaal hoger. Is het advies dan om nog een schaal hoger in te zetten? Of zelfs 2?
Is er een cao van toepassing met een fuwa? Want dan moet je echt goed onderbouwen waarom je recht denkt te hebben op die schaal hoger.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Heb even moeten opzoeken wat een fuwa is.... dat is het geval. Ik kan het heel goed onderbouwen. Maar dan is extra bluffen misschien niet zo van toepassing..
looking4 schreef:
21-12-2019 17:45
Maar hoeveel hoger inzetten?

Op basis van mijn ervaring heb ik een vermoeden in welke schaal hij me zal indelen. Die schaal vind ik te laag. En dat kan ik onderbouwen met verschillende argumenten. Mijn gewenste schaal is 1 schaal hoger. Is het advies dan om nog een schaal hoger in te zetten? Of zelfs 2?

Binnen die schaal heb je waarschijnlijk verschillende tredes? En kun je daar hoger inzetten, waardoor je wel in dezelfde schaal eindigt, maar lager qua tredes?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Gewoon niet zo bang zijn om “hebberig” over te komen, een hoog bod neerleggen alvast je “wisselgeld” in gedachten houden (13e maand, bonussen, tijd voor geld).

Geef aan dat je dit salaris wil omdat je dit een mooie stap omhoog vindt ten opzichte van vorige of huidige baan.

Ze wijzen je in dit stadium echt niet af vanwege een hoge indicatie. Ze leggen gewoon een tegenbod neer.
Oh even verwarring. De schaal staat inderdaad vast en dat is prima. Ik wil onderhandelen op tredes ja!
Bij ons zijn hooguit de tredes onderhandelbaar en eventueel het afkopen van een studieschuld. Alle overige arbeidsvoorwaarden liggen vast.
looking4 schreef:
21-12-2019 18:02
Oh even verwarring. De schaal staat inderdaad vast en dat is prima. Ik wil onderhandelen op tredes ja!

Dan is het toch nog makkelijker om hoger in te zetten omdat je blablablabla hebt bereikt in je vorige functie, en dit en dat hebt gedaan?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Realistisch inzetten (op basis van je competenties en de functie), en zeker niet te hoog. Kijk eens op salariskompas van Intermediair of loonwijzer.nl en kijk wat je zou kunnen verdienen. Ga daar een paar procent boven zitten omdat de cijfers op die site altijd achterlopen. Het kan natuurlijk altijd zijn dat de werkgever iets hogers in gedachten had, waardoor je jezelf te kort zal doen, maar aan de andere kant als je een salaris krijgt waar je tevreden mee bent is er niks aan de hand.
Trede of 4 hoger inzetten dan je verwacht te krijgen.
Met een beetje geluk krijg je dan twee trede hoger dan dat zij als eerste bod zouden doen.
Ik zeg altijd ik ben een ton waard per jaar maar ik neem met 60% ook genoegen.
In een arbeidsvoorwaardengesprek is niet altijd de mogelijkheid om te onderhandelen. Vaak is dat ook om vanalles door te spreken en eventueel het salaris overeen te komen. Wij zetten vaak het salaris al vast aan de hand wat je waard bent op je cv.
Argumenten voor meer tredes op een vaststaande schaal:
- aantal jaren relevante werkervaring (elk jaar = 1 trede)
- competenties die je hebt (bedenk vast voorbeelden als ze daar naar vragen)
- de verantwoordelijkheid die je gaat dragen in je nieuwe functie (wederom..voorbeelden)
- ervaring die je hebt opgedaan in nevenfuncties

Bedenk ook goed wat je waard bent voor je nieuwe werkgever. Zijn goeie mensen in jouw functie schaars? Waren er veel kandidaten voor deze functie? Heeft de vacature misschien meermaals uitgestaan? Dit maakt allemaal dat je hoger kunt inzetten ;)
Korte cursus "salarisonderhandeling" vind je hier:
https://youtu.be/kAQCFWlvqhU?t=36
;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven