Werk & Studie alle pijlers

Tips Webwinkel

02-07-2010 11:07 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben pas begonnen met een eigen webwinkel en vraag me af hoe ik hier het beste reclame voor kan maken? Er zijn nl zoveel webwinkels, hoe zorg ik ervoor dat mijne snel zichtbaar wordt? Via google, advertenties, folders, kaartjes enz enz...wie heeft hier veel ervaring mee en wil helpen?
Ik heb er weinig verstand van, maar 1 tip, doe het niet hier
"ik ben het, Barbabelladingdong"
quote:Bar_Ba_Bella schreef op 02 juli 2010 @ 11:07:

Ik heb er weinig verstand van, maar 1 tip, doe het niet hier
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
wat voor webwinkel heb je, wat verkoop je (en nee, hoef geen naam of webadres)
en heb je daar niet over nagedacht voor je begon?
ja tuurlijk heb ik daar over nagedacht, heb al veel steekwoorden geplaatst in mijn webwinkel zodat google de site makkelijk vind, sta op marktplaats en speurders, heb kaartjes in winkels neergelegd, sta op hyves enz enz enz...ik heb ook een interview aangevraagd in de krant, die gaan we na de zomer doen (want nu is het sowieso geen goede tijd) maar misschien zijn hier mensen die er gewoon heel veel verstand van hebben en zeggen; joh als je dit nou eens doet dan.....daar zijn dit soort forums toch voor, om elkaar te helpen?

Ik heb een webwinkel in woonaccessoires en geef ook woonparty's die gaan super goed, maar de webwinkel blijft wat achter. En nee ik ga hier geen reclame maken, ik weet dat dat niet mag :-)
Misschien op een markt/braderie gaan staan? En verder: maak een twitteraccount aan.

Ik ben ook bezig met het opzetten, maar nog niet over de promotie nagedacht (op een markt eind dit jr na dan)
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Ik ben ook niet al te lang geleden een webwinkel begonnen, dus ik lees mee.

Die van mij loopt zonder al te veel reclame trouwens heel aardig, maar dat komt denk ik doordat ik een heel specifiek iets verkoop. Bij google staat mijn webwinkel daarom op de tweede plaats. Mijn mazzel!

Ik heb trouwens van kennissen begrepen dat je ook hoger in de lijst bij google staat naarmate meer websites een link naar jouw site hebben. Dus misschien ken je zelf nog mensen die een site hebben en een link willen plaatsen? Of je stuurt een mailtje naar websites die met jouw product te maken hebben. Misschien dat je dan links kunt uitwisselen. Dat gebeurt heel veel.

Oh ja, ik deel trouwens ook aan iedereen die ik ken meerdere visitekaartjes uit. Dat vind ik een handige en goedkope manier om reclame te maken.
Ik heb zelf ook een webshop, maar ook een eigen kleding label, dat is wel iets anders omdat wij onze eigen producten maken ben je al uniek. Dit loopt als een tierelier! Omdat we ook al in een aantal nationale mode bladen hebben gestaan! Een webwinkel met woon producten bestaan natuurlijk al! Je moet uniek proberen te zijn! Niet alles meteen in de sale gooien, wel proberen met acties bv met gratis verzenden enz. Ik hoop dat je er iets aan hebt! En natuurlijk persberichten sturen!

Succes!
@viavanandia2: mag ik vragen wat het ongeveer kost om in landelijke bladen te adverteren? Zit zelf ook te denken aan advertenties, maar dan bijv, in bladen als Flow en Happiness.
geloof me, veel mensen openen een webwinkel en gaan dan pas nadenken....

gebruik je eigen netwerk, ga naar netwerk meetings, veel tips kun je ook krijgen via kvk netwerk...

onderscheid je van je concurrenten qua prijs/service

misschien kun je een samenwerking aangaan met aanverwante webwinkels/diensten (interieur design, behang/verf winkel, verhuizen, makelaars etc)
@baluga

voor 1/8e pagina werd mij voor landelijke bladen tussen de ¤600-¤2000 gevraagd...
quote:gelukkigmeisje schreef op 02 juli 2010 @ 11:44:

@baluga

voor 1/8e pagina werd mij voor landelijke bladen tussen de ¤600-¤2000 gevraagd...Dat is best pittig, maar wel wat ik zo'n beetje had verwacht. Heb je het toen ook daadwerkelijk gedaan? Zo ja, heb je er wat aan gehad?
Google adwords is een stuk goedkoper en doeltreffender
Ik heb niks betaald, omdat wij een eigen merk zijn is, krijgen wij gratis publicaties. Ze vinden ons merk leuk en vernieuwd:-)

Ik zou als ik jou was niks gaan betalen nog! gewoon kranten aanschrijven enz.. enz.. en goede persberichten is echt een must!

We hebben ook een aantal bn-ers die in ons merk lopen ( netwerken)! Helaas kan je dat niet echt realiseren met een woon webshop!
@baluga

nee. mij te duur!

@to

ben je van de brocante of niet? je hebt veel brocante markten waar je heen zou kunnen gaan.

Bij mij werkt face to face contact heel goed..hebben ze je een keertje ontmoet...dan blijven ze terugkomen...

zorg dat je klanten kunt tracken

als je met visitekaartjes werkt, doe er een 10% kortingscode bij...wordt die specifieke code gebruikt, dan weet je waar je klant vandaan komt...

zelfde met flyers etc. altijd erg belangrijk te weten waar klanten vandaan komen...

Ik heb wel eens in kleine lokale krantjes gestaan met 0,0 resultaat...dan doe je dat niet meer...
[quote]gelukkigmeisje schreef op 02 juli 2010 @ 12:06:

@baluga

nee. mij te duur!

Mee eens. Daarom was ik even benieuwd naar het resultaat.

Die tip van de kortingscode op visitekaartjes onthou ik. Bedankt!
@kortingscodes

zorg dat je voor elke 'gelegenheid' een andere kortingscode hebt!

dan zie je zo precies mogelijk waar klanten vandaan komen..en wat wel niet werkt

ik had een event gesponsord dat 0,0 resultaat had, en in een lokaal dierenblaadje..ook 0,0 resultaat...toen die mij beiden weer benaderden...kon ik makkelijk nee zeggen

verstuur producten snel, krijg er veel complimenten over!!

hou contact gedurende proces van bestellen

zorg dat je goed bereikbaar bent

doe eens iets extra's in pakket

gratis verzending bij x bedrag

ik hou 'persoonlijk' contact met klanten, bijv. toen ik zwanger was, toen winkel dicht was ivm bevalling etc.

laat op je website weten op welke markten je staat
gelukkigmeisje; ik snap heel goed hoor dat sommige mensen niet eerst nadenken en klakkeloos maar iets beginnen. Ik heb echter wel nagedacht maar weet dat er veel meer moet kunnen. Ben wel steeds op zoek naar vernieuwende dingen.

IK heb al 3x op een braderie gestaan (ben 1 mei begonnen) en dat liep super goed, veel kaartjes uitgedeeld en hele leuke reacties, maar ik heb het idee dat het daar dan stopt. Die kortingsactie is inderdaad een goed idee. En zoals gezegd het interview komt eraan. En misschien moet ik ook eens een goed persbericht gaan schrijven.

En ja hoe kom je in de bladen, moet je ze gewoon mailen?

Wat wel leuk is is dat ik van een woonparty (hier heb ik er al 7 van gehad) vaak weer een nieuwe woonparty krijg, ik heb in augustus/september en oktober alweer afspraken staan. Tis net tupperware maar dan anders...haha
wat moet ik me voorstellen bij een woonparty? Nodig je mensen uit en laat je je spulletjes zien??

Nederlanders houden van korting...wat ik bijv. doe is aan al mijn klanten een kortingscode sturen...steevast krijg ik dan binnen een paar dagen weer een aantal bestellingen (ok, ik heb een 'verbruiksproduct' in de hobby sector dus je hebt elke keer nieuwe nodig, dat scheelt)

Ik denk dat als je op die braderieën mensen een kortingscode had gegeven...(ik doe meestal 20%...10% vind ik net iets te weinig...) dat er wellicht wat klanten online hadden besteld...

Vraag mensen om je heen op welke zoektermen zij zouden zoeken, als ze producten zoals die van jou zouden willen kopen (daar kunnen verrassende dingen naar voren komen!!)

en kijk eens hoe goed je in google staat op die zoektermen...

mensen zouden voor woonaccessoires ook kunnen zoeken op 'cadeautje moeder' bij wijze van spreken (om maar even aan te geven dat je op verschillende manieren kunt zoeken)

Mijn instelling is:

als ik op een beurs/braderie quit draai, is het mooi...(de winst van de verkochte producten is ongeveer gelijk aan de kosten om te mogen staan) dan heb je een dag lang 'gratis reclame' gemaakt voor je winkel!!!

vaak maak ik ook wel winst...maar ook als je nauwelijks winst maakt, heb je je dag niet verdaan....
Je kunt natuurlijk lukraak wat persberichten versturen. Maar journalisten worden platgegooid met dat soort mails, en bij ons gaan ze linea recta de prullenbak in. Een goed persbericht maken is een kunst, helemaal als je een commerciele bedoeling ermee hebt. Je maakt alleen kans als je echt een uniek product of concept hebt. Dus laat dat duidelijk merken in je persbericht. Vermijd ook jeukwoorden als 'hip, trendy, fantastisch, mooi', journalisten bepalen liever zelf of die kwalificaties bij je product passen.

Je woonparty's hebben een leuk regionaal karakter, je zou het plaatselijke sufferdje hiervoor kunnen benaderen. (een website is juist helemaal niet interessant voor het sufferdje want niet regionaalgebonden)

Ik denk dat je het meest resultaat boekt door je vindbaarheid op google. Hoe heb je je zoekwoorden op de site verstopt?

Welke naam geef je je links en plaatjes? Heb je veel tekst op je site?

links uitwisselen met andere sites werkte vroeger goed, maar google is ook niet dom, en kan tegenwoordig deze links filteren. Ik zou hier niet heel veel energie in steken. Wat wel handig is om overzichtpagina's te benaderen. Kijk bijvoorbeeld op www.pagina.nl in welke categorieen je site past, bijv. interieur.pagina.nl. Tip de webmasters met je site en misschien zijn ze zo aardig om een link te plaatsen.

Adverteren in kranten en tijdschriften zou ik niet snel doen. Mensen schakelen niet snel van papier naar online.

voor een webshop zou ik daarom vooral investeren in google ads. Heb je een analytics programma. Weet je met welke zoekwoorden mensen op je site komen? Koop in op de populaire termen. Vaak linken ads beter door dan je hoge organic positie, is mijn ervaring.
Bij een woonparty kom ik bij de mensen thuis met heel veel spullen en richt dan bepaalde plekken in hun huis in met de woonaccessoires en vaak zet ik de achtertafel vol met allerlei leuke dingen, dit loopt echt heel goed. De mensen kunnen dan kijken en kopen (als ze het leuk vinden). Ik doe niks met praatjes, alleen even uitleggen wat ik doe, waarom en dat het allemaal geheel vrijblijvend is, ik ga niemand iets opdringen maar geef natuurlijk wel advies.

Dit is echt heel erg leuk om te doen en de mensen kunnen zo je producten ook zien en kopen dan veel makkelijker. Ik probeer ook de prijzen laag te houden, want met hele dure dingen moet je niet aankomen bij zo'n party, dat heb ik inmiddels wel geleerd.
Kun je je niet alleen richten op de woonparty's?

Woonaccessoires zou ik nooit via een site kopen. Misschien dat meer mensen zo denken?

Heb je een groot en goed netwerk? Dat is altijd erg belangrijk. Zijn er huwelijksfeesten in je omgeving waar je de boel kunt aankleden met jouw spullen? Is er een nieuwbouwwijk in de buurt waar je flyers in de bus kunt doen? Woonbeurzen waar je gaat staan.

Zijn je spullen vernieuwend, of zijn het de standaard woonspullen? Zorg ervoor dat je iets unieks te bieden hebt, dan pas zullen mensen iets kopen, want het aanbod is zo groot.
ligt bij mij helemaal aan de accessoires...als ik bijv. een keertje op een braderie bij TO een leuke kussenhoes/kaarsenstandaard/plaid oid heb gekocht...zou ik die zo weer een keertje online kopen...of als het van een merk is dat ik ken...of als het zooo goedkoop is dat ik wel het risico wil nemen
Vasteklantcode/korting . Dat als je de mensen eenmaal hebt, ze nog eens terug komen

vriendinnenactie
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven