Werk & Studie alle pijlers

Trainingen FNV

28-02-2011 16:48 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier dames die ervaringen hebben met de trainingen en de loopbaanbegeleiding van de FNV? Volgens mijn CAO heb ik recht op vakbondsverlof. Weet iemand hoe dat gaat?
Vond de training een paar jaar terug 'mwah'. Niet veel nieuws maar... De andere jongere dames in de groep zaten er zo zwaar doorheen dat ik het idee kreeg dat ik een topbaan had, haha. Verlof was niet nodig, kreeg 'gewoon' vrij van werk. Daar kan ik je niet mee helpen.
Hoi Dotjemol, welke training heb je gedaan? Was 'gewoon 'vrij geen verlof?? (geen idee hoe dat werkt)
Vakbondsverlof krijg je over het algemeen als je als kaderlid aan de slag gaat, of bijvoorbeeld in de OR zit.

Ik vraag me af of je die krijgt voor een training...
Zou me verbazen als je hiervoor vakbondsverlof krijgt. Dat is meer iets voor actieve leden (kaderleden) die voor de vakbond werkzaamheden doen. Wel kun je natuurlijk scholings afspraken in je cao hebben staan waardoor je recht op verlof hebt. Misschien handig om je cao dus even te noemen.
# CAO Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening 2008-2011

13.8 Vakbondsverlof

1. De werknemer die lid is van een werknemersorganisatie, partij bij de CAO, heeft op schriftelijk verzoek van deze organisatie recht op buitengewoon verlof met behoud van salaris. Dit verlof is bedoeld voor het deelnemen aan werkzaamheden of bijeenkomsten, en vormings- en scholingsdagen georganiseerd door de werknemersorganisatie. Dit geldt niet als de te verrichten werkzaamheden zich naar het oordeel van de werkgever daartegen verzetten.

2. Jaarlijks is voor de in het eerste lid van dit artikel bedoelde activiteiten een verloftegoed per instelling beschikbaar voor alle binnen die instelling werkzame werknemers tezamen als bedoeld in het eerste lid van dit artikel. Dit verloftegoed is afhankelijk van de omvang van de instelling en bedraagt:

Omvang instelling Vakbondsverlof

Minder dan 20 werknemers 10 dagen

21 tot en met 300 werknemers 0,5 dag per werknemer

301 tot en met 600 werknemers 0,5 dag per werknemer,

maar maximaal 200 dagen

601 tot en met 1.000 werknemers 250 dagen

Meer dan 1.000 werknemers 300 dagen

3. Wenst een zodanig groot aantal leden in aanmerking te komen voor het in het eerste lid van dit artikel bedoelde verlof dat toekenning van dit verlof aan hen allen de voortgang van de werkzaamheden in de instelling ernstig zou belemmeren, dan kan de werkgever zich met die vraag richten tot het hoofdbestuur van de desbetreffende werknemersorganisatie. Deze zal bepalen welke leden voor het bedoelde verlof in aanmerking komen.

4. Is aan het deelnemen aan de in het eerste lid van dit artikel bedoelde werkzaamheden/bijeenkomsten/vorming- en scholingsdagen een financiële vergoeding – met uitzondering van een kostenvergoeding – verbonden, dan is de werknemer verplicht deze vergoeding, op voorwaarde dat deze wordt genoten in verband met de tijdens het buitengewoon verlof als kaderlid verrichte werkzaamheden, aan de werkgever af te dragen. Dit tot een maximumbedrag dat gelijk is aan de door de werkgever op te brengen bruto loonkosten over de tijd waarin het buitengewoon verlof wordt genoten.

5. De werkgever deelt een afwijzing van een verzoek om toekenning van het in het eerste lid van dit artikel bedoelde verlof schriftelijk en gemotiveerd mee aan de werknemer.
dit staat in de cao...
Lievelente: ik dacht dat het de loopbaantraining voor jonge professionals was.

Waar heb je de keuze uit? Waar ben je naar op zoek?

Ik kreeg idd een cursusdag kado omdat mijn werkgever het vond passen bij mijn ontwikkeling en werkgerelateerd was. En zij de kosten voor de training niet zelf hoefden te betalen
Ik denk het niet als ik het zo lees. Er staat namelijk op schriftelijk verzoek van de organisatie. Dus voor actieve kaderleden die van de FNV een uitnodiging krijgen om scholing te gaan vormen voor hun werkzaamheden voor de vakbond. Jij doet deze cursus volgens mij voor jezelf.
Volgens mij moet je in hfdst 8.1 van je cao kijken en naar het scholingsbeleid in de organisatie waar je werkt. Volgens de cao stelt de werkgever zo'n beleid op samen de or of pvt.
Dotjemol, leuk dat je de cursus gratis mocht doen, wel jammer dat je het mwah vond. Welke training heb je gedaan? Ik zat te denken aan Pitstop 30+ Waar sta je en waar wil je naartoe? , Coach jezelf! Of persoonlijke effectiviteit. En Toe aan ander werk? Weet dan wat je waard bent! Alleen is die laatste misschien niet zo handig om te melden...

Jojo en Vinyl bednakt voor jullie reactie. Ik heb het voor de zekerheid maar even aan P&O gevraagd. Ze gaan het voor me uitzoeken.

Wanneer ben je kaderlid bij de FNV? Ik zit wel bij de bestuursvergaderingen, maar ben voor zover ik weet geen bestuurslid....
zijn er hier eigenlijk veel mensen lid van de vakbond? In mijn omgeving eigenlijk niemand. Ook niet op het werk...
Ik ben lid van een vakbond. Voornamelijk vanwege de rechtsbijstandsverzekering en de cao die ze voor me afsluiten met betere arbeidsvoorwaarden dan de basis dingen uit het BW. Daar heb ik graag 15-16 euro pm voor over.

Als je in de OR zit of PVT er bent en lid van de vakbond ben je automatisch kaderlid. Anders omdat je dit zelf aangeeft bij de vakbond.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven