Werk & Studie alle pijlers

Trainingen niet betaald

08-02-2015 22:26 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Mijn collega's en ik krijgen op ons werk regelmatig trainingen, soms wel 2 per maand. ze duren vaak een halve dag, soms een hele. Ik krijg die uren niet betaald (ik heb een 0-uren contract). Is dat normaal? In mijn contract wordt er niets over gezegd. Mijn collega's vinden het wel normaal, maar bij eerdere banen werden deze uren gewoon als arbeidstijd gerekend. Weet iemand of dit kan kloppen, of niet mag?
Nee dat is niet normaal.

Is het een verplichte training? Dan is het arbeidstijd.
Staat volgens mij in je CAO.
Ja, het is verplicht.
Wat zegt je baas er van als je er naar vraagt? Of het mag of normaal is zal per bedrijf verschillend zijn.

Ik denk bijv. wat mooi dat jouw werkgever zo veel in jou investeert en dat je zelf niet de studiekosten hoeft te betalen. Goed bijgeschoold zijn en opleidingen krijgen is vandaag de dag zeldzaam. Wees blij dat je werkgever dit voor je wil doen. Zie het als een investering in jezelf die uurtjes.

Maar goed, dat ben ik.
Dat hangt er vanaf. Wat zegt de CAO?
Er is geen CAO van toepassing. Ik wil ook niet zeuren, maar ik vroeg het me af. Het zijn trouwens geen trainingen/cursussen van een extern opleidingscentrum oid. De trainingen krijg je van je leidinggevende.
Volgens de wet is het arbeidstijd mits het een verplichte training is.

Heb hetzelfde gehad 3 jaar geleden en na wat gedoe kwam HR excuses aanbieden en kreeg ik alsnog mijn uren uitbetaald.
Zoek maar even op de Arbeidstijdenwet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven