Werk & Studie alle pijlers

Transitievergoeding

30-05-2018 07:32 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan mij meer vertellen over de transitievergoeding. De situatie is als volgt: ik werk sinds 2,5 jaar via allerlei tijdelijke contracten bij een uitzendbureau/detacheerder. Nu hebben zij aangegeven dat ze mijn contract niet opnieuw gaan verlengen. Nu schijn ik wellicht recht te hebben op zo’n transitievergoeding maar hoe werkt dit.
Kan ik uitrekenen wat dit bedrag is? Moet werkgever dit automatisch/zelf regelen. Wat moet ik doen? Wie kan mij helpen of heeft tips zodat ik niet iets over het hoofd zie.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... et-verleng
Dit had ik inderdaad al gevonden en gelezen. Ik ben vooral ook op zoek naar tips en dingen waar ik aan moet denken.
Waren die tijdelijke contracten allemaal opeenvolgend of zaten er ook periodes tussen?
Wish you were beer
Tribal_Lautje schreef:
30-05-2018 07:52
Waren die tijdelijke contracten allemaal opeenvolgend of zaten er ook periodes tussen?
Nee allemaal opvolgend.
fashioncolor schreef:
30-05-2018 07:49
Dit had ik inderdaad al gevonden en gelezen. Ik ben vooral ook op zoek naar tips en dingen waar ik aan moet denken.
met HR gaan praten?
Goed, ik heb even het Burgerlijk Wetboek voor je geraadpleegd, en je hebt inderdaad recht op een transitievergoeding ogv artikel 7:673 lid 1 sub a onder 3 BW.
De hoogte van je transitievergoeding wordt via een enigzins “ingewikkelde” berekening vastgesteld, maar je kan deze hoogte altijd narekenen via de website die hierboven werd gegeven.

Er wordt verder niks geregeld over wie het initiatief hierin moet nemen, maar ik zou je wel adviseren om, mocht je werkgever na het beëindigen van je contract niks hebben laten weten hierover, hem een aangetekende brief te versturen met dat je recht hebt op een transitievergoeding etc.
Wish you were beer
Ik heb ook een keer transitievergoeding ontvangen. Dat ging gewoon automatisch, daar heb ik niets voor aan hoeven kaarten. Later nog wel nagerekend met zo’n rekentool, en klopte precies.
Er zijn werkgevers die hierin het piepsysteem hanteren.. dat mag ook. Dan moet je binnen 3 maanden aangeven dat je daar aanspraak op maakt.
De regel voor hoeveel het is lijkt ingewikkeld maar valt wel mee hoor. Voor ieder half dienstjaar krijg je 1/6 maandsalaris.
Voor 2,5 jaar zou het dus 5/6 zijn. Dus afgerond 84% van een maandsalaris!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
biol schreef:
30-05-2018 09:39
Er zijn werkgevers die hierin het piepsysteem hanteren.. dat mag ook. Dan moet je binnen 3 maanden aangeven dat je daar aanspraak op maakt.
De regel voor hoeveel het is lijkt ingewikkeld maar valt wel mee hoor. Voor ieder half dienstjaar krijg je 1/6 maandsalaris.
Voor 2,5 jaar zou het dus 5/6 zijn. Dus afgerond 84% van een maandsalaris!
Het piepsysteem? Geen idee wat je daar me bedoeld of is het zoiets van: werkgever doet niks totdat ik als werknemer ga piepen?
lilalinda schreef:
30-05-2018 08:09
met HR gaan praten?
Met HR praten is lastig. Dit is geen persoon waarom ik kan afstappen maar alleen een telefoonnummer. En mijn contactpersoon bij de organisatie is zeer slecht bereikbaar en houdt zich ook niet aan afspraken.
fashioncolor schreef:
30-05-2018 11:10
Het piepsysteem? Geen idee wat je daar me bedoeld of is het zoiets van: werkgever doet niks totdat ik als werknemer ga piepen?
yep! leuk hè? want zoveel mensen weten dit niet inderdaad, dat ze hier recht op hebben. mogen ze van mij veranderen want uitzendbureaus verdienen plenty.

mijn tip? Bij mij klopte het bedrag voor geen meter (heb het sowieso zelf moeten aanvragen) en het heeft uiteindelijk drie maanden geduurd voor ik de rest kreeg. Dat ging om 1100 euro! Bij mijn uitzendbureau werd ik van het kastje naar de muur gestuurd en was de juiste afdeling niet telefonisch bereikbaar.

Ze hebben uiteindelijk mijn eigen berekening overgenomen omdat ze het niet snapten (ging om ziekte, als je minimaal een week ziek bent geweest mogen ze die niet in mindering brengen. losse ziekte en verlofuren wel trouwens.)

Daarom mijn tip: ga er een middag voor zitten om het goed uit te rekenen en vraag het zelf aan. vraag ook altijd om de berekening en stuur desnoods jouw berekening mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven