Transitievergoeding
woensdag 30 mei 2018 om 07:32
Wie kan mij meer vertellen over de transitievergoeding. De situatie is als volgt: ik werk sinds 2,5 jaar via allerlei tijdelijke contracten bij een uitzendbureau/detacheerder. Nu hebben zij aangegeven dat ze mijn contract niet opnieuw gaan verlengen. Nu schijn ik wellicht recht te hebben op zo’n transitievergoeding maar hoe werkt dit.
Kan ik uitrekenen wat dit bedrag is? Moet werkgever dit automatisch/zelf regelen. Wat moet ik doen? Wie kan mij helpen of heeft tips zodat ik niet iets over het hoofd zie.
Kan ik uitrekenen wat dit bedrag is? Moet werkgever dit automatisch/zelf regelen. Wat moet ik doen? Wie kan mij helpen of heeft tips zodat ik niet iets over het hoofd zie.
woensdag 30 mei 2018 om 07:37
woensdag 30 mei 2018 om 07:49
Dit had ik inderdaad al gevonden en gelezen. Ik ben vooral ook op zoek naar tips en dingen waar ik aan moet denken.
woensdag 30 mei 2018 om 07:59
Nee allemaal opvolgend.Tribal_Lautje schreef: ↑30-05-2018 07:52Waren die tijdelijke contracten allemaal opeenvolgend of zaten er ook periodes tussen?
woensdag 30 mei 2018 om 08:09
met HR gaan praten?fashioncolor schreef: ↑30-05-2018 07:49Dit had ik inderdaad al gevonden en gelezen. Ik ben vooral ook op zoek naar tips en dingen waar ik aan moet denken.
woensdag 30 mei 2018 om 08:13
Goed, ik heb even het Burgerlijk Wetboek voor je geraadpleegd, en je hebt inderdaad recht op een transitievergoeding ogv artikel 7:673 lid 1 sub a onder 3 BW.
De hoogte van je transitievergoeding wordt via een enigzins “ingewikkelde” berekening vastgesteld, maar je kan deze hoogte altijd narekenen via de website die hierboven werd gegeven.
Er wordt verder niks geregeld over wie het initiatief hierin moet nemen, maar ik zou je wel adviseren om, mocht je werkgever na het beëindigen van je contract niks hebben laten weten hierover, hem een aangetekende brief te versturen met dat je recht hebt op een transitievergoeding etc.
De hoogte van je transitievergoeding wordt via een enigzins “ingewikkelde” berekening vastgesteld, maar je kan deze hoogte altijd narekenen via de website die hierboven werd gegeven.
Er wordt verder niks geregeld over wie het initiatief hierin moet nemen, maar ik zou je wel adviseren om, mocht je werkgever na het beëindigen van je contract niks hebben laten weten hierover, hem een aangetekende brief te versturen met dat je recht hebt op een transitievergoeding etc.
Wish you were beer
woensdag 30 mei 2018 om 09:39
Er zijn werkgevers die hierin het piepsysteem hanteren.. dat mag ook. Dan moet je binnen 3 maanden aangeven dat je daar aanspraak op maakt.
De regel voor hoeveel het is lijkt ingewikkeld maar valt wel mee hoor. Voor ieder half dienstjaar krijg je 1/6 maandsalaris.
Voor 2,5 jaar zou het dus 5/6 zijn. Dus afgerond 84% van een maandsalaris!
De regel voor hoeveel het is lijkt ingewikkeld maar valt wel mee hoor. Voor ieder half dienstjaar krijg je 1/6 maandsalaris.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
woensdag 30 mei 2018 om 11:10
Het piepsysteem? Geen idee wat je daar me bedoeld of is het zoiets van: werkgever doet niks totdat ik als werknemer ga piepen?biol schreef: ↑30-05-2018 09:39Er zijn werkgevers die hierin het piepsysteem hanteren.. dat mag ook. Dan moet je binnen 3 maanden aangeven dat je daar aanspraak op maakt.
woensdag 30 mei 2018 om 11:16
woensdag 30 mei 2018 om 12:57
yep! leuk hè? want zoveel mensen weten dit niet inderdaad, dat ze hier recht op hebben. mogen ze van mij veranderen want uitzendbureaus verdienen plenty.fashioncolor schreef: ↑30-05-2018 11:10Het piepsysteem? Geen idee wat je daar me bedoeld of is het zoiets van: werkgever doet niks totdat ik als werknemer ga piepen?
mijn tip? Bij mij klopte het bedrag voor geen meter (heb het sowieso zelf moeten aanvragen) en het heeft uiteindelijk drie maanden geduurd voor ik de rest kreeg. Dat ging om 1100 euro! Bij mijn uitzendbureau werd ik van het kastje naar de muur gestuurd en was de juiste afdeling niet telefonisch bereikbaar.
Ze hebben uiteindelijk mijn eigen berekening overgenomen omdat ze het niet snapten (ging om ziekte, als je minimaal een week ziek bent geweest mogen ze die niet in mindering brengen. losse ziekte en verlofuren wel trouwens.)
Daarom mijn tip: ga er een middag voor zitten om het goed uit te rekenen en vraag het zelf aan. vraag ook altijd om de berekening en stuur desnoods jouw berekening mee.