Werk & Studie alle pijlers

Twijfel over te vragen salaris-geen cao

19-11-2009 16:35 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

ik ben een van de gelukkigen die een nieuwe baan heeft gevonden. Per 1 januari ga ik (eerst 3 maanden via een werving en selectiebureau) bij een bedrijf werken.

Ik verdien nu 2175 inc leasewagen die ik dus moet inleveren. Maar we kopen een andere auto, dus dat is niet erg.

Nu heb ik al te horen gekregen wat mijn nieuwe werkgever (dus niet het werving en selectiebureau) mij wil gaan geven voor salaris.

Hij wil 2500 gaan betalen (wat wel erg fijn is). Mijn nieuwe werkgever en ik hebben nog niets op papier staan, en ik neem aan dat we in april nog een arbeidsvoorwaardengesprek zullen hebben. Toen hij dat bedrag noemde heb ik niet al te happig gereageerd, om mijn eigen glazen niet in te gooien. Heb wel gezegt dat het iets hoger is dan wat ik nu krijg. (als je het leasebedrag van de auto niet meerekent zit ik op zo'n 2425 per maand)

Het bedrijf heeft geen cao, maar het is vergelijkbaar werk van een sector waar wel een cao voor is.

Ik heb gekeken en geinformeerd waar ik met mijn ervaring in zou komen, dit zou in de desbetreffende schaal, trede 2 zijn (wat nagenoeg overeenkomt met 2500, dus ik denk dat mijn toekomstig werkgever dat heeft geraadpleegt)

Echter, de bedrijven die WEL een cao hebben, hebben nog eens eindejaarsuitkering van 3%, die ik dus niet krijg..

Dat is dus zo'n 900 euro op jaarbasis, en dus 75 op maandbasis wat ik dan minder krijg.

Daarbij scheelt het ook "maar" 75 euro met wat ik nu zou krijgen zonder auto.

Ik hoop niet dat ik te hebberig over kom, ik wil gewoon een marktconform salaris.

Wat ik zou willen weten:

Hoe kan ik dit het beste brengen tegen de tijd dat het arbeidsvoorwaarden gesprek plaatsvind? Als hij zegt 2500, is dat neem ik aan niet zijn eindbod. Kan ik de cao van de gelijkwaardige functie erbij halen en daarnaar refereren?

Ik wil namelijk niet dat ze denken dat ik "klaag" dat het bij iemand anders beter is en dat ze me dan niet willen (hoewel ze me nu wel heel graag willen)..

Daarbij ga ik (vergeleken met mijn huidige baan) er op een aantal secundaire voorwaarden op achteruit (gekeken naar de standaard arbeidsvoorwaarden, ik snap dat daar lucht in zit), dus dat wil ik er bij onderhandelen, maar als ik dan op salaris in moet leveren, sta ik net zo ver als ik nu sta..

Het lijkt alsof ik een slechte overstap maak zo :-) Maar het is wel de droomfunctie waar ik mee zou kunnen bereiken wat ik uiteindelijk wil.
Oei, lang verhaal geworden, sorry!
Ik zou eerst eens kijken naar hoe je het bevalt. Als blijkt dat je je werk goed doet, en dat ook met targets kunt aantonen: wat is je meerwaarde etc, dan kun je dat inzetten tegen die tijd. Verder zou ik kijken naar hoe het bedrijf er dan voorstaat. Is het een crisis gevoelige branche? is er net een bezuinigingsronde geweest? etc. Als je al die gegevens hebt kun je ook kijken of het mogelijk is om meer te vragen. Bij een bedrijf wat in slecht weer verkeerd, of waar net om economische redenen een aantal medewerkers zijn ontslagen, staat het heel slecht om als nieuwkomer om een hoger salaris te vragen.
Heeft je nieuwe werkgever je dat bod al gedaan? Want een eerste voorstel is er wat mij betreft op gemaakt om nee te kunnen zeggen. Het dient als voorzet voor de eigenlijke salarisonderhandelingen (en ook uiteraard secundaire arbeidsvoorwaarden). Dus: denk eens goed na of je wil settelen voor dit geboden salaris, of zit er meer in? Kijk wel uit dat je jezelf niet de markt uit gaat prijzen maar kwaliteit kost geld. Als dit bedrijf jou graag wil hebben, mogen ze daar best een schepje bovenop doen. Succes!
quote:Sparkle84 schreef op 19 november 2009 @ 16:35:

Hoe kan ik dit het beste brengen tegen de tijd dat het arbeidsvoorwaarden gesprek plaatsvind?Dan werk je dus al een tijdje voor die werkgever? Voor welk bedrag dan?quote:Als hij zegt 2500, is dat neem ik aan niet zijn eindbod. Kan ik de cao van de gelijkwaardige functie erbij halen en daarnaar refereren?Jazeker. Objectiveren van je standpunt is altijd goed, en zeker beter dan "ja maar ik wil meeeeheeeeeer"quote:Ik wil namelijk niet dat ze denken dat ik "klaag" dat het bij iemand anders beter is en dat ze me dan niet willen (hoewel ze me nu wel heel graag willen)..Onderhandelen is iets anders dan klagen. Doel van onderhandelen is uit komen op een positie waar beide partijen tevreden mee zijn. Jij moet het gevoel hebben dat je krijgt wat je waard bent, je werkgever moet het gevoel hebben dat jij waard bent wat je krijgt. Dat zal je dus duidelijk moeten maken.quote:Daarbij ga ik (vergeleken met mijn huidige baan) er op een aantal secundaire voorwaarden op achteruit (gekeken naar de standaard arbeidsvoorwaarden, ik snap dat daar lucht in zit), dus dat wil ik er bij onderhandelen, maar als ik dan op salaris in moet leveren, sta ik net zo ver als ik nu sta..Ik vind (maar wie ben ik) dat al die secundaire grappen de zaak maar onhelder maken. Je werkgever heeft daar ook niets mee te maken, die heeft gewoon één bedrag dat hij aan je kwijt is. Jij moet dat bedrag fiscaal zo gunstig mogelijk in handen krijgen. En samen moeten jullie het eens zijn over de hoogte van dat bedrag.quote:Het lijkt alsof ik een slechte overstap maak zo :-) Maar het is wel de droomfunctie waar ik mee zou kunnen bereiken wat ik uiteindelijk wil.En ook dat is iets waard.
Als ik het goed begrijp, heb je in deze barre tijden een nieuwe baan gevondne waarin je vooruit gaat qua salaris en ben je niet tevreden?

tja...

ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.
quote:sosofie schreef op 19 november 2009 @ 16:45:

Als ik het goed begrijp, heb je in deze barre tijden een nieuwe baan gevondne waarin je vooruit gaat qua salaris en ben je niet tevreden?

tja...

ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.75 euro bruto per maand meer is niet echt veel meer en daarbij heeft TO niet langer de beschikking over een auto van de zaak, dus zoveel meer is het niet m.i...
quote:sosofie schreef op 19 november 2009 @ 16:45:

tja...

ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.Inderdaad vrij nietszeggend. De waarde van de lease-auto niet meetellen is bijvoorbeeld al niet zo zinnig. En iemand impliciet verwijten dat ze betaald wil worden naar wat ze waard is, is gewoon sneu.
Waarom zou het arbeidsvoorwaardengesprek pas in april zijn? Omdat je tot/met maart via selectiebureau werkt?

Ik zou toch al wat eerder willen weten wat ik zou gaan verdienen. In principe begin je al in januari namelijk.

Eindejaarsuitkering: misschien krijg je een bonus? Dat is vaak beter geregeld hoor.

Verder helemaal eens met boterkuip. Over salaris wordt altijd onderhandeld. Dus als dit het eerste bos is, dan kan je het omhoog krikken. Succes!
nee hoor.

Vanaf het netto-bedrag zonder leaseauto, gaat ze 75 euro vooruit, dus, stel ze zou nu geen leaseauto hebben, dan gaat ze er 75 euro op vooruit.

Ik weet heus wel dat 75 euro erop vooruit geen vetpot is. Ik denk dat je nu allang blij mag zijn als je een leuke baan kunt vinden, hebben, houden.

Ik verwijt helemaal niemand iets, ik geef alleen aan dat je niet zo heel veel te wensen hebt momenteel!
Er is mij gezegt dat ik 2500 krijg, om te compenseren dat ik nu minder verdien. Zij weten niet meer dan dat ik via de W&S minder krijg dan wat ik in mijn huidige baan heb. ik krijg netto hetzelfde van de W&S als ik nu verdien, maar dus zonder auto.

Niet heel fijn dus, was het er ook niet mee eens wat W&S wilde, maar zo was het goedkoper voor mijn nieuwe werkgever om in te huren en was ik dus ook aantrekkelijker voor hen. En aangezien ik wel graag bij mijn nieuwe werkgever in dienst wil gaan..

Toen mijn nieuwe werkgever zei dat ze zaten te denken om me 2500 te geven om te compenseren, omdat ik een paar maanden minder krijg, heb ik gereageert met: "Oke... Ik ga er inderdaad op achteruit (en iets van) dat is wel een prettig vooruitzicht".

Er is nog niets officieels gezegt, en er is verder niet over gesproken dan die ene regel.

Het is een bedrijf waar het heel erg goed is gegaan in de crisis en ze willen verder gaan groeien. Ze zeiden bij het eerste kennismakingsgesprek al meteen dat ze het wel zien zitten met mij, dat ik in het team paste en dat ze het gingen regelen met het W&S.

Misschien ook handig om te vermelden, dat ik eigenlijk niet bij de vacature paste (jonger dan gevraagd, veel minder ervaring dan gevraagd) maar ze hebben er dus de vertrouwen in. Daarbij willen ze na die 3 maanden meteen een vast contract aanbieden.

Maar de "onzekerheid" in "ze zaten te denken aan.." geeft volgens mij aan dat ze aan het peilen waren wat ik van een salaris in die richting zou vinden. Ik wil me in elk geval die eerste 3 maanden volledig in gaan zetten en mijn goede kanten laten zien (niet dat ik dat anders niet zou doen ), zodat ze zien wat voor vlees ze in de kuip hebben

Ik weet dat ik in een hele luxe positie zit, maar ik voel me echt "the woman for the job", en wil dus niet mezelf te goedkoop wegdoen. Want dat weegt mee voor de rest van de tijd dat ik daar zit.

Over een bonus heb ik in elk geval niets in de algemene voorwaarden gelezen, dat zou ik dus nog na moeten vragen.

En over de secundaire arbeidsvoorwaarden, ik ga er zo'n 10 vakantiedagen op achteruit, dus dat is iets wat wel veel meeweegt voor mij. Dat is het belangrijkste wat ik terug wil hebben in elk geval.
quote:sosofie schreef op 19 november 2009 @ 18:09:

nee hoor.

Vanaf het netto-bedrag zonder leaseauto, gaat ze 75 euro vooruit, dus, stel ze zou nu geen leaseauto hebben, dan gaat ze er 75 euro op vooruit.

Ik weet heus wel dat 75 euro erop vooruit geen vetpot is. Ik denk dat je nu allang blij mag zijn als je een leuke baan kunt vinden, hebben, houden.

Ik verwijt helemaal niemand iets, ik geef alleen aan dat je niet zo heel veel te wensen hebt momenteel!

Die 75 euro zou ik ook krijgen bij mijn jaarlijkse indexatie als ik bij mijn huidige werkgever zou blijven, die heb ik nog nieteens meegeteld.

Je hebt gelijk dat ik me al gelukkig mag prijzen met een baan, maar om de crisis als "argument" te gebruiken om minder salaris te krijgen/vragen dan wanneer ik vorig jaar aangenomen was, vind ik niet zo'n ideaal plan

Een nieuwe baan is volgens mij de ideale mogelijkheid om te springen in je salaris, een sprong die in je huidige baan niet mogelijk is.

En om dan gelijkwaardig uit te komen..

Snap je?
Ik snap het wel, de gedachtengang, zeker nu ik lees dat je ook nog eens 10 dagen gaat inleveren...

Maar als ik zie wat er om me heen gebeurt, met vrienden, buren, kennissen, dan denk ik echt: word wakker!

Zeker als je jonger bent dan ze wilden én als ze je een vast contract aan willen bieden.... Dan denk ik: hebben die baan, als ze echt zo blij met je gaan zijn, dan merk je dat echt wel in je salaris volgend jaar.

Overigens steek ik zelf anders in elkaar: ik zou de inhoud van de baan, de werkomgeving, de werkgever, collega's etc. zwaarder laten tellen dan het salaris. Sterker nog: mijn man heeft een half jaar geleden uit de drie banen die hij kon kiezen, de baan met het laagste salaris gekozen (en ook nog eens zonder leasebak) omdat hem die baan het beste aanstond.

Succes!
quote:sosofie schreef op 19 november 2009 @ 18:19:

Ik snap het wel, de gedachtengang, zeker nu ik lees dat je ook nog eens 10 dagen gaat inleveren...

Maar als ik zie wat er om me heen gebeurt, met vrienden, buren, kennissen, dan denk ik echt: word wakker!

Zeker als je jonger bent dan ze wilden én als ze je een vast contract aan willen bieden.... Dan denk ik: hebben die baan, als ze echt zo blij met je gaan zijn, dan merk je dat echt wel in je salaris volgend jaar.

Overigens steek ik zelf anders in elkaar: ik zou de inhoud van de baan, de werkomgeving, de werkgever, collega's etc. zwaarder laten tellen dan het salaris. Sterker nog: mijn man heeft een half jaar geleden uit de drie banen die hij kon kiezen, de baan met het laagste salaris gekozen (en ook nog eens zonder leasebak) omdat hem die baan het beste aanstond.

Succes!Tja dat is een prima keuze en die keuze maakt ieder voor zich. En waarom zou het een het ander moeten uitsluiten?
quote:Sparkle84 schreef op 19 november 2009 @ 18:13:

[...]

Die 75 euro zou ik ook krijgen bij mijn jaarlijkse indexatie als ik bij mijn huidige werkgever zou blijven, die heb ik nog nieteens meegeteld.

Je hebt gelijk dat ik me al gelukkig mag prijzen met een baan, maar om de crisis als "argument" te gebruiken om minder salaris te krijgen/vragen dan wanneer ik vorig jaar aangenomen was, vind ik niet zo'n ideaal plan

Een nieuwe baan is volgens mij de ideale mogelijkheid om te springen in je salaris, een sprong die in je huidige baan niet mogelijk is.

En om dan gelijkwaardig uit te komen..

Snap je?

Ja ik snap dat je zo denkt, nee ik ben het niet met je eens.

Wat is er nou belangrijker voor je:nu meer verdienen of die droombaan die je voor de toekomst meer mogelijkheden biedt?

Ik heb ooit mezelf eens omhoog gebluft, en 25% meer salaris kunnen bedingen dan ik had. Na 2 jaar ben ik gillend weggerend uit die baan, omdat ik op een dood spoor zat.

En dat heb ik vorig jaar weer gedaan: een baan geaccepteerd waarbij ik zelfs minder ging verdienen dan ik had. Maar een wereldbaan, heb echt nog nooit zoveel voldoening gehaald uit mijn werk. En opleidingsmogelijkheden. Wel in eigen tijd maar ja dat is investeren in mijn toekomst. Doorgroei mogelijkheden, ook in het buitenland.

Zo jammer dat mensen alleen kijken naar de financiele kant, het leven is zoveel meer dan dat.
quote:Naomi_Mara schreef op 20 november 2009 @ 09:39:

[...]

Zo jammer dat mensen alleen kijken naar de financiele kant, het leven is zoveel meer dan dat.

Ik kijk niet alleen naar de financiele kant, maar het financiele heeft wel effect op het leven naast het werk. Ik vind het ook belangrijk dat ik (een deel van) de 10 extra vakantiedagen terugkrijg, en dat ik ook een auto kan rijden en dan niet er op achteruit ga.

Daarbij als ik in de sector met de cao (en gelijkwaardig werk) zou werken zou ik meer krijgen, waarom dan niet hetzelfde bedrag bij een bedrijf zonder cao?
quote:Sparkle84 schreef op 20 november 2009 @ 09:51:

[...]

Ik kijk niet alleen naar de financiele kant, maar het financiele heeft wel effect op het leven naast het werk. Ik vind het ook belangrijk dat ik (een deel van) de 10 extra vakantiedagen terugkrijg, en dat ik ook een auto kan rijden en dan niet er op achteruit ga.

Daarbij als ik in de sector met de cao (en gelijkwaardig werk) zou werken zou ik meer krijgen, waarom dan niet hetzelfde bedrag bij een bedrijf zonder cao? Precies! Ik vind het sowieso wel erg zwart wit gesteld dat een hoger salaris meteen zou moeten betekenen dat TO alleen gaat voor de centen (om het even simpel te stellen). Word persoonlijk een beetje moe van de verhalen ja maar ik heb een baan geaccepteerd met een minder goed salaris en heb het daar nu wel naar mijn zin. Want das natuurlijk heel mooi, maar een baan accepteren omdat het je droombaan wel eens zou kunnen zijn hoeft toch niet per definitie te betekenen dat er een minder goed salaris aan vast zou moeten zitten? Dus in a nutshell nogmaals: het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten?!
Nee het een hoeft het ander niet uit te sluiten, dat hoor je mij ook niet zeggen.

Maar het is toch ook zo dat onderhandelingen in een later stadium gewoon lastig zijn. Als je nu al vindt dat je niet wilt inleveren dan is dat handiger om nu te bespreken. Verwachtings management, niet alleen voor jezelf maar ook naar de nieuwe werkgever toe. En ja dat kan betekenen dat de baan aan je neus voorbij gaat/kan gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven