Werk & Studie alle pijlers

Twijfels over mijn studie, ik word er gek van!

25-11-2009 12:57 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een tijdje ben ik aan het twijfelen over mijn studiekeuze. Ik ben in september begonnen met de studie Rechtsgeleerdheid. Tot februari 2009 heb ik me blindgestaard op economie. Toen ik naar de school zou gaan vorig jaar om daar nog het een en ander na te vragen kreeg ik echter ineens mijn twijfels. Economie was veel te zakelijk, had niks met mensen te maken en alleen maar met cijfers, ik had hier helemaal geen zin in! Ik zat toen nog op de middelbare school en ging naar de decaan. Die probeerde nog allerlei studies te zoeken voor mij die een combinatie waren tussen economie en iets anders. Omdat ze dacht dat ik, aangezien ik me er zo op had gefocust, toch wel iets met economie zou willen gaan doen. Voor mij was het echter al duidelijk en ik zou dan rechten gaan doen, dit was immers veel socialer dan economie en moest mij dus wel liggen (Even voor de duidelijkheid; ik doe WO, en wil dat ook graag blijven doen). En bovendien had ik het idee dat je met rechten sowieso een goed betaalde baan had. Maar steeds vaker kan die goedbetaalde baan voor mij kapotvallen. Ik wil iets leuks doen de rest van mijn leven. Iets dat mij interresseert en wat mij altijd blijft interresseren. Ik ben na de keuze rechten te gaan doen niet meer naar open dagen geweest, immers was het daar in februari eigenlijk al te laat voor. Ja, er waren nog late-kiezers dagen, maar eigenwijs als ik ben dacht ik dat rechten wel goed was. Ik heb in het eerste blok al mijn colleges gevolgd, heb mijn best gedaan en goed opgelet. Helaas draaiden mijn tentamens uit op onvoldoendes. Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet veel geleerd heb, maar rechten interresseert me ook niet goed genoeg om er meer over te leren. Ik kan me er gewoon niet toe zetten. Rechten is niet sociaal. Het is hartstikke zakelijk. Het gaat niet over mensen helpen tegen onrechtvaardigheid, het gaat alleen maar over wetten, boeken en arresten. Ik weet dat rechten een taaie studie is, en misschien moet ik door de zure appel heenbijten, maar ik wíl het eigenlijk wel helemaal niet. Bovendien zijn er nog ander factoren waarom ik me niet thuisvoel op school. Ik heb totaal geen aansluiting met mijn klasgenoten, en ik moet er heel erg aan wennen om nu overal zelf achterna te gaan. Zelf ben ik vroeger vaak in aanraking geweest met jeugdzorg en psychologen. Daarom interresseert me dit misschien ook wel heel erg. Ik weet het niet, maar op de een of ander manier voel ik me erg aangetrokken tot psychologie. Ik heb me al ingeschreven op school voor een studiekeuze traject, en ik ben van plan om naar open dagen te gaan en ik heb al miljoenen studiekeuzetests gedaan (waar telkens andere resultaten uit komen) maar toch moet ik er ook met iemand over praten. Mijn ouders staan er niet voor open. Ze warten al hartstikke boos toen ik zulke slechte resultaten kreeg na de tentamens, dus ik durfde het ze eerst niet te vertellen. Vervolgens heb ik het er met mijn vader over gehad maar die wil dat ik persé dit jaar afmaak en dat ik nu heel veel ga leren (waar ik echt geen motivatie voor heb). Daarom ben ik dus hier, ik zou het er graag met jullie over hebben, misschien wat advies krijgen en wat steun. Want ik ben radeloos.

Ik wil ook niet stoppen, natuurlijk had ik liever dat ik het hartstikke naar mijn zin zou hebben op school. En ik zie er bovendien tegenop om een halfjaar zonder school te zitten. Maar bij de IB-groep zal ik mijn studiefinanciering wel stop moeten zetten. Ik heb het net nog even nagevraagd en ik kan ook mijn prestatiebeurs op nul laten zetten en de rest van het jaar afmaken, mijn OV dus ook behouden en volgend jaar met iets nieuws beginnen, maar ik weet het nu echt even niet meer. Ja oké, dan heb ik mijn propedeuse, maar wat kan ik daar mee?

Nouja, zoals jullie zien is het voor mij erg verwarrend. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Nou ik ga nu werken, dus ik ga het topic verlaten. Ik kijk vanavond weer of er nog nieuws is. Fijne dag nog allemaal!
Hoi Vivelle,

Als ik jouw verhaal lees, bekruipt mij ook het gevoel dat je misschien meer op je plaats bent in een HBO-studie. Zoals Spijker ook al aangaf, is nu juist het kenmerkende van een universiteit, dat je het allemaal zelf moet doen. Een universiteit zal je in de regel niet aan je hand pakken als het niet zo goed gaat, sterker nog, als het niet goed blijft gaat, zullen ze je vragen weg te gaan.

Ik krijg het idee dat je ook veel liever direct meer met de praktijk bezig zou willen zijn, dus direct voorbeelden uit het dagelijks leven, waar je je kennis op moet toepassen. Ook in dat geval raad ik je aan jezelf op het HBO te richten. Ik heb zelf rechten (WO) gestudeerd, en mijn ervaring is dat het een theoretische studie is, waar je zelf de praktijk moet opzoeken. Ik heb uit mijn omgeving gemerkt dat dit niet heel anders is voor andere WO studies, ook niet voor psychologie.

In ieder geval wens ik je veel sterkte toe!
Kan me voorstellen dat het knap lastig is jezelf te motiveren om in de boeken te duiken als de studie je op dit moment niet aanspreekt.

Zelf heb ik ook rechten gestudeerd. Vorig jaar ben ik afgestudeerd.

Het eerste jaar vond ik zelf het minst leuk. Achteraf had ik het idee dat de opzet was om de studenten eerst een heleboel vervelende vakken te laten volgen om zo snel een aantal studenten te laten afhaken.

Na de propedeuse werd het alleen maar leuker. Ben nu ook erg blij met mijn baan bij een rechtsbijstandverzekeraar. Na de toch vooral theoretische studie ben ik nu toch ook vooral sociaal bezig. Natrekken hoe iets juridisch zit is een ding, het goed overbrengen aan de klant is ook een vak apart. Krijg nu ook veel vaardigheidstrainingen omdat de theoretische kennis echt niet genoeg is voor de praktijk.

Voor je de overstap maakt naar psychologie zou ik wel goed nagaan of dat echt is wat je wil. Zelf had ik altijd het idee psychologie te gaan studeren maar na een open dag was ik daar direct van genezen. Daarna hals over kop voor rechten gekozen wat uiteindelijk dus een hele goede keuze was.

Als je nu hulp nodig hebt voor een opdracht wil ik je best op weg helpen. Zonder goede begeleiding van je mentor kom jij natuurlijk ook niet verder.
Vivelle, weet je, er kan een hele hoop niet. Studeren aan de universiteit betekent heel erg assertief zijn. Ik weet niet of psychologie een lotingsstudie is, maar eigenlijk maakt dat niet zoveel uit. Als jij psychologie wilt studeren, ga je psychologie studeren. Studiepunten of niet, schuif gewoon aan bij de colleges en bonk op de deur van de studieadviseur totdat ze je te woord staan.

Beslis eerst of je rechten af wilt maken of niet. Zo niet, zet je stufi stop, zonde om dat door te laten lopen. Je kunt ook zonder OV, toch?

Dan ga je meelopen bij psychologie op de universiteit, werken en meelopen op het HBO.

En weet je, je bent er vroeg bij. September is alles begonnen, het is nu nog november. Minder dan drie maanden!

Echt hoor, niemand gaat je aanreiken wat jij nodig hebt, qua studie of qua vrienden. Je moet er echt zelf achteraan.

Je klinkt als een slimme meid, die nu gewoon even niet weet waar ze naartoe moet. Alles is veranderd, en je moet wennen aan een nieuwe situatie. Vertrouw op jezelf en op je intelligentie!
Ik heb zelf net afgestudeerd als a&o psycholoog in Tilburg. Ik heb daarvoor personeelwetenschappen gestudeerd (bachelor afgerond, ook in Tilburg). Psychologie is inderdaad geen lotingsstudie in Tilburg. Is personeelwetenschappen (pew) of organisatiewetenschappen (ow) niet iets voor jou? Dat zijn allebei studies waar het menselijke met het zakelijke gecombineerd wordt. Ik ben zelf uiteindelijk na de bachelor overgestapt naar arbeid en organisatiepsychologie (hoefde maar 6 extra vakken te doen om die overstap te kunnen maken), omdat ik het psychologie onderdeel van de studie veruit het interessantste vond. Wel vind ik de sfeer binnen de opleiding bij ow en pew stukken beter dan bij psychologie. Het zijn vrij kleine opleidingen waardoor er veel persoonlijke aandacht is.

Ik zou zeker een keer bij colleges gaan zitten. Zoek op blackboard op wanneer er grote hc's zijn en ga er gewoon bij zitten en spreek wat mensen aan. Dan proef je meteen de sfeer en kun je kijken of het je wat lijkt.

Overigens is een vriendin van mij ook aan rechten begonnen destijds en zij vond het eerste jaar ook verschrikkelijk. Ze wilde ook meer met mensen doen. Nu zit ze in de master internationaal recht en volgens mij de richting mensenrechten (ook in Tilburg) en ze vind het helemaal fantastisch. Dus misschien kun je ook een keer bij wat mastervakken gaan zitten om te kijken of die je wel aanspreken. Eerstejaarsvakken zijn toch over het algemeen een stuk saaier en theoretischer ingesteld. Succes met je keuze!
Vergis je alsjeblieft niet in een studie psychologie, de eerste 2 jaar is gort droog en zeker niet 'sociaal'. Wel veel zaken als statistiek e.d..

Overigens klinkt dat prestatiebeurs op 0 verhaal me heel vaag in de oren. Met een prestatiebeurs op 0 maar wel OV, ontvang je namelijk wel een beurs en die heb je maar 4 jaar. Mocht je toch gaan stoppen, zou ik je hele beurs stopzetten (dus ook je OV inleveren) om er aan het einde nog gebruik van te kunnen maken.

Ik heb ook wel eens verkeerde adviezen gekregen vanaf de help-desk van de IBG, dus zoek het alsjeblieft goed uit!!
Volgens mij kan je je prestatiebeurs niet 'op 0 zetten'. Je kan wel je stufi geheel stop zetten, en als je dat voor kerst doet in het eerste jaar worden die maanden inderdaad kwijtgescholden. Je mag dus één keer een verkeerde studiekeuze maken, en daar op tijd achterkomen. Maar dan moet je wel je OV inleveren!
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Het is al eerder gezegd maar ik hamer er toch nog maar eens op: alle studies zijn droog het eerste jaar. En grote kans dat veel vakken altijd droog zullen blijven, welke studie je ook doet, in welk jaar je ook zit. Wat helpt, is weten waarom je die studie volgt en probeert dat steeds in je hoofd te houden terwijl je met de theorie bezig bent. Dat houdt je motivatie een beetje op peil en bovendien kun je op die manier de theorie een beetje concreet maken door 'm in je hoofd op de praktijk toe te passen.

Maar het is inderdaad niet makkelijk, zo'n eerste jaar op de universiteit. Ze laten je inderdaad gewoon een beetje aanklooien. Bij ons was het ook nog eens praktisch onmogelijk om er achter te komen wie je waarvoor moest hebben. Dus ja, ik heb ook zeer regelmatig overwogen met mijn studie te stoppen. Ik heb me zeer sterk aangetrokken gevoeld tot de Pabo, tot journalistiek, tot Nederlands, tot psychologie... en toch kwam er ik elke keer achter dat het een ideaalbeeld was dat me zo aantrok. Ik zeg niet dat dat bij jou ook zo is. Maar het is in ieder geval verstandig je zo goed mogelijk te orienteren en mee te lopen waar mogelijk.

Een huisgenootje van mij is trouwens geswitcht van rechten op WO niveau naar rechten op HBO niveau en het is haar zeer goed bevallen. Alles wordt veel beter uitgelegd, je wordt beter begeleid en het is meer gericht op de praktijk. Misschien toch iets om in overweging te nemen.

Maar als ik je post zo lees, denk ik dat je misschien de meeste baat zult hebben bij een orientatiejaartje. Gewoon lekker werken, liefst in verschillende baantjes, dat kan ook nog weleens heel goed helpen om er achter te komen wat je nu eigenlijk leuk vindt. En zoveel mogelijk meelopen bij zoveel mogelijk verschillende studies. Tegen de tijd dat je weer moet gaan kiezen, zul je zoveel geleerd hebben dat dat je een stuk makkelijker valt dan nu. En je hebt lekker geld gespaard voor als je weer een arme student bent
Is een HBO studie pedagogiek, SPH of toegepaste Psychologie niet meer iets voor jou? als je de begeleiding mist, en geen aansluiting vind.......
Ja, ik wilde ook Toegepaste Psychologie (HBO) zeggen... Dat is denk ik wat gestructureerder en je moet projecten in groepjes doen..
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
Hey iedereen. Nou ik ben weer terug van werk. Heb alleen maar aan school kunnen denken en ik heb er echt buikpijn van. Ik weet niet wat ik er nu mee moet. Maar ik vind jullie reacties wel allemaal heel lief!

HBO is iets waar ik zelf ook al aan heb gedacht. Ik heb meer met praktijk dan met theorie en ik moet overal een voorbeeld bij, anders is het te abstract. Ik ga dus ook zeker naar de open dagen op het HBO. Ik heb 13 januari een workshop voor herorientatie. En ik heb tot nu toe besloten dat ik wel mijn best ga doen voor mij tentamens in december, en bij die workshop zie ik dan wel weer verder. En dan kan ik altijd nog voor 1 februari beslissen. Ben nu vooral moe en ik ga er nog even over nadenken. Maar ik ga sowieso heel veel open dagen bezoeken en colleges op school bijwonen en natuurlijk meeloopdagen te volgen.

Voor nu weltrusten iedereen en bedankt voor alle begripvolle reacties!
Hoi Vivelle,

Ik heb je een PM gestuurd!
Ik heb het even nagevraagd hier in Nijmegen op de universiteit en je mag bij ons gewoon vakken volgen. Dit nav de post van Spijker, ook al is het een lotingsstudie, dan mag dat gewoon (hier).

HBO TP is inderdaad ook een idee! Dan kan je altijd erná nog je universitaire papiertje halen als je dat wil! En dat kan dan vaak in twee jaar. Zo'n tweejarige universitaire studie is erg leuk, omdat je dan alles tegelijk krijgt en je een veel beter beeld hebt hoe het er allemaal uitziet!

Heel veel succes!
UCchick1990: ik heb gereageerd:)

Tuffers: bedankt voor het navragen, ik hou het in gedachten!

Nou heb hier inmiddels een hel hoop tips gekregen waar ik erg blij mee ben! In ieder geval genoeg om me te orienteren. Ik zit nogsteeds te twijfelen of ik mijn tentamens wel uberhaupt moet gaan maken. Vind het zo moeilijk om me nu te motiveren. Maargoed ik denk er nog even over na. Vrijdag had ik nog een uitreiking op mijn oude middelbare school en een oud-lerares van mij had me uitgenodigd om met haar of de decaan van mijn middelbare school te komen praten als dat nodig mocht zijn, dus dat is in ieder geval een begin.

Over mijn komende tentamens zit ik wel heel erg in twijfel.. Weet niet of ik er uberhaupt aan moet beginnen..
Hoi Vivelle, heb je de dingen al wat duidelijker voor jezelf?
I only get one shot at life - so I shoot to kill

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven