Werk & Studie alle pijlers

uitbesteden van zoekopdrachten

24-04-2011 15:44 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
hmmm, lekker onduidelijke titel, ik hoop dat mijn toelichting e.e.a. duidelijker maakt:

ik vroeg mij af of er mogelijkheden zijn om (achtergrond)informatie professioneel te laten opzoeken/uitzoeken door iets of iemand.

Ik heb weleens gehoord van LexisNexis, maar dat is alleen voor artikelen van kranten en tijdschriften e.d. (geloof ik).

Maar stel dat ik zou willen weten hoeveel zaadgewassen er in de eerste helft van de 16e eeuw in de provincie Zeeland in gebruik waren, of hoeveel onbewaakte spoorwegovergangen er zijn in Moldavie? (ik noem maar een paar dwarsstraten); bestaan er bureau's die dit soort dingen voor je kunnen uitzoeken?
Kan je zelf.....gewoon google. En als je mij genoeg betaald, dan wil ik het ook wel voor je googlen
Als je geen tijd hebt voor het uitzoeken, kun je inderdaad wel mensen vinden die het vóór je doen. Freelancers bijvoorbeeld.

Ik weet niet wat je precies onderzocht wil hebben dus ik heb gegoogled op informatie onderzoek. Dit kwam eruit:

Google resultaten
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
dank voor de reacties dusver én het aanbod van Boarn om voor een mooi prijsje mijn zoekproblemen op te lossen .

Raar maar waar; ik weet zelf ook niet precies wát ik zoek; ik ben als liefhebberij e.e.a. aan het uitzoeken over de geschiedenis van een onbeduidend plaatsje. Over de geschiedenis en de ontwikkeling van die plaats kan ik natuurlijk vanalles vinden; op internet maar ook het archief, enz. Geen probleem.

Maar af en toe mis ik wat cultuurhistorische achtergrondinformatie; bijvoorbeeld: wie financierde dit of dat, waar kwam een bepaalde steensoort vandaan, bestond bepaalde bebossing toen wel of niet, hoeveel rijtuigen, automobielen o.i.d telde deze plaats in een bepaalde periode; allemaal kleine feitjes die voor het grote geheel niet belangrijk zijn, maar net wat meer inzicht geven. En die betrekking hebben op een groter geheel en daarom moeilijk in een googleterm te vangen zijn.

Ik snap dat een commerciele zoekopdracht voor een hobby een dure oplossing is, maar ik was benieuwd waar beroepsmatige snuffelaars zoals wetenschappelijk onderzoekers en journalisten hun achtergrondinformatie vandaan halen. Misschien zit er wel een bron bij die voor particulieren/hobbyisten ook bruikbaar is.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval :-)
Misschien heb je hier wat aan?

Kich
Wetenschapswinkel?
Je zou je vragen natuurlijk ook uit kunnen zetten op fora waar mensen komen die geïnteresseerd zijn in de betreffende onderwerpen. Geschiedenis, spoorwegen, Moldavië: je kunt het zo gek niet bedenken of er bestaat wel een forum of een expert-blog over.
Inderdaad, groenteboerin.

Verder gewoon rustig nadenken, laten bezinken, op ideeën komen hoe je die specifieke info kunt vinden. Ik denk persoonlijk dat je toch best ver kunt komen met Google over die kleine feitjes.
Of adverteren in het krantje van die plaats en zodoende bij hobbyisten (schrijf je dat zo?) uitkomen?
Ik krijg er een punthoofd van!
Hebben ze in die specifieke plaats niet een museum o.i.d. met cultuur historische info?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven