Werk & Studie alle pijlers

Uitkering op jonge leeftijd.

24-10-2013 10:58 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik wou even mijn verhaal neerzetten. Om te kijken of er misschien nog opties zijn waar ik zelf niet aan gedacht heb en gewoon advies.

Ik ben een meid van 21 jaar. En eerlijk gezegd heb ik het best wel een beetje verkloot. Vroeger continue gestopt met opleidingen waardoor ik nu alleen mijn VMBO diploma heb.

Ik heb gewerkt als telefoniste maar daar was niet genoeg werk meer voor mij en uiteindelijk zit ik nu al bijna een jaar met een uitkering.

Hier ben ik natuurlijk niet blij mee, want ik wil verder met mijn leven. ( eigen huisje etc)

Ik krijg bij elke sollicitatie te horen dat ze iemand anders hebben met meer ervaring. Nu wil ik dus wel graag een diploma halen en heb voor verschillende BBL opleidingen gesolliciteerd maar ook hiervoor niet aangenomen. Voor een BOL opleiding heb ik nu het geld niet voor, en ben ik ook te laat met aanmelden. Gevraagd of ik eventueel in kan stromen later in het jaar maar dat was dus niet mogelijk.

Via de gemeente heb ik nu een baan bij de Macdonalds. Niet mijn droombaan maar werk is werk. Alleen dit is Parttime, dus mijn uitkering word gewoon aangevuld. Dit vind ik zelf dus niks want zo ben ik nog niet uit die uitkering.

Nu is er een project dat je een opleiding kan doen ( versneld) met behoud van je uitkering. Met als doel dat je veel sneller aan een vaste baan komt en niet weer snel in de uitkering vervalt. Dit wil mijn gemeente niet, want dit is te duur. Aan de ene kant snap ik dat natuurlijk, maar aan de andere kant word mijn uitkering evengoed nog steeds aangevuld en heb ik na een diploma wel betere kansen op de arbeidsmarkt.

Mezelf kan ik wel voor m'n kop slaan dat ik een opleiding niet afgemaakt heb. Ook word het aardig uitzichtloos, ik solliciteer overal op maar krijg elke keer een afwijzing.

Ik weet niet zo goed wat ik nu doen moet, of er misschien andere wegen zijn die ik bewandelen kan, misschien heeft er iemand een goed advies.
quote:paki schreef op donderdag 24 oktober 2013 13:32 Als het gewoon bevalt bij de Macdonalds dan zou dat inderdaad ook gewoon een optie kunnen zijn. Dit is even afwachten want ik werk er nog maar net. mocht het niet bevallen dan kan ik eventueel in februari starten met een opleiding.

Vorige opleidingen waren administratief medewerker, en sociaal maatschappelijk dienstverlener. Hiermee ben ik gestopt omdat ik er toch wel achter gekomen ben dat ik meer een persoon ben van het doen in plaats van de hele dag op één plek zitten en niet alleen maar met papier werk bezig wil zijn. "Vorige opleidingen waren administratief medewerker, en sociaal maatschappelijk dienstverlener. Hiermee ben ik gestopt omdat ik er toch wel achter gekomen ben dat ik meer een persoon ben van het doen in plaats van de hele dag op één plek zitten en niet alleen maar met papier werk bezig wil zijn."

Dit blijft voor mij erg vaag?

Een opleiding tot secretaresse lijkt dus niet zinvol meer. Maar met een opmerking als "ik ben meer van het doen" kan een werkgever natuurlijk heel weinig?

WAT wil je dan doen?

WAAR ben je goed in?

Je doel is een huisje en financiele onafhankelijkheid, het middel een opleiding/baan. Maar dat middel kun je alleen goed gebruiken als je weet wat je wilt/kunt/wilt ontwikkelen...

Met deze argumentatie zou ik je ook niet aannemen zeg maar.... (En met deze basis zou ik niet aan een opleiding/bijbehorende studieschuld beginnen)
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Zo zit ik ook niet bij een sollicitatie gesprek, maar dit gaf ik als reactie waarom ik die studies niet heb afgemaakt.

Ik vind het ook nog steeds moeilijk om te beslissen wat ik nu worden wil. Ook omdat ik twee keer gestopt ben natuurlijk.

Maar als ik kijk naar hoe ik zelf als persoon ben, met mijn eigenschappen en interesses denk ik zelf dat ik geschikt ben in de zorg. Maar zoals ik zei blijf ik het moeilijk vinden om die knoop door te hakken gezien mijn verleden.
Ik vroeg het omdat sommigen suggereerden 'gewoon' te gaan studeren met stufi, maar als je stopt wordt het een lening en dan ben je verder van huis...

Je grote voordeel is dat je de tijd hebt (tot februari). Ik zou als ik jou was in je vrije uren vrijwilligerswerk in de zorg gaan doen: in verzorgingshuizen/verpleeghuizen kunnen ze altijd mensen gebruiken en zo kom je er zonder kosten achter of die omgeving je past of niet.

Bovendien is dit een dikke pre als je opnieuw voor een opleiding zou solliciteren. Dan blijf je voorlopig daarnaast gewoon je huidige werk doen. Dan heb je 2 lijntjes uitgegooid en kun je in de komende maanden misschien wat beter gaan inschatten wat je zou willen?
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Ja dat is ook inderdaad waar ik bang voor ben om straks met een studie schuld te zitten als ik het toch weer niet leuk vind.

Bedankt voor het advies, is inderdaad een goed idee om te gaan kijken voor vrijwilligers werk in de zorg. Daar had ik nog niet bij stil gestaan. Dan zie ik gelijk of ik het wat vind zonder consequenties.
Welke opleidingen heb je gedaan tot nu toe (waar je mee gestopt bent) en waarom vond je ze niet leuk?
The time is now
SMD is best een veelzijdige opleiding. Je zit echt niet alleen achter een bureau, maar het kan zijn dat het jouw ding niet is natuurlijk.

Wat dacht je van werken in de zorg? Er worden nog altijd veel (vooral in de ziekenhuizen) verpleegkundigen gevraagd. Vaak gaat dat via een BBL traject wat het ziekenhuis dan voor je betaalt.

Bij de Mac kun je inderdaad ook interne opleidingen doen en bijvoorbeeld manager worden maar dat moet ook maar net je ding zijn natuurlijk.
quote:paki schreef op 24 oktober 2013 @ 15:40:

Zo zit ik ook niet bij een sollicitatie gesprek, maar dit gaf ik als reactie waarom ik die studies niet heb afgemaakt.Maar die vraag zul je ook wel eens bij een sollicitatiegesprek krijgen, wat geef je dan als antwoord?
Als ik jou was zou ik lekker proberen bij de Mac hogerop te komen. Ik ken veel mensen die helemaal onderaan in een bedrijf zijn gekomen en na 5 jaar vestigingsmanager werden of bedrijfsassistent.
quote:paki schreef op 24 oktober 2013 @ 15:54:

Ja dat is ook inderdaad waar ik bang voor ben om straks met een studie schuld te zitten als ik het toch weer niet leuk vind.

Bedankt voor het advies, is inderdaad een goed idee om te gaan kijken voor vrijwilligers werk in de zorg. Daar had ik nog niet bij stil gestaan. Dan zie ik gelijk of ik het wat vind zonder consequenties.Wat een instelling zeg. Doorzettingsvermogen heb je nodig, gewoon aanpakken die handel.
quote:Trotter schreef op 24 oktober 2013 @ 18:53:

[...]

Maar die vraag zul je ook wel eens bij een sollicitatiegesprek krijgen, wat geef je dan als antwoord?

Als ik op een sollicitatie kom bij een zorgbaan dan zal ik zeggen dat ik tijdens mijn studie erachter ben gekomen dat ik meer op de praktijk gericht ben, mijn laatste studie hier ook niet goed bij aansloot omdat het even goed nog veel computer werk was en je vaak de cliënt niet direct hulp bied maar doorverwijst. Als ik met mensen wil werken wil ik directe hulp bieden, echt met de mensen bezig zijn en op dat zelfde moment nog een verschil maken.

Ik weet niet of dit beter overkomt? Ik hoor het graag.
quote:miscellaneous schreef op 25 oktober 2013 @ 10:26:

[...]

Wat een instelling zeg. Doorzettingsvermogen heb je nodig, gewoon aanpakken die handel.Daar heb je ook gelijk in, maar dat blijft in me achterhoofd meespelen omdat ik al twee keer gestopt ben. Nou moet ik zeggen dat er ook vroeger het nodige gebeurd is met privé dingen tijden mijn opleidingen. Dat is nu voor een groot deel opgelost, plus ik ben ouder geworden en niet meer zo impulsief handel door gelijk te stoppen met een opleiding. Dus inderdaad aanpakken met die handel.
quote:paki schreef op 25 oktober 2013 @ 11:50:

[...]

Daar heb je ook gelijk in, maar dat blijft in me achterhoofd meespelen omdat ik al twee keer gestopt ben. Nou moet ik zeggen dat er ook vroeger het nodige gebeurd is met privé dingen tijden mijn opleidingen. Dat is nu voor een groot deel opgelost, plus ik ben ouder geworden en niet meer zo impulsief handel door gelijk te stoppen met een opleiding. Dus inderdaad aanpakken met die handel.

Je kunt misschien vrijwilligerswerk doen op het gebied wat je leuk lijkt, tot aan de start van een nieuwe schooljaar. Stel jezelf de volgende vragen:

- Waarom ben ik gestopt met vorige opleidingen?

- Wat vond ik er niet leuk aan?

- Vind ik het leuker om meer actief te leren (BBL) of fulltime school en stageperiodes (BOL)?

- Wat verwacht ik van het beroep wat ik wil (deze verwachtingen kun je ontdekken door bv. vrijwilligerswerk. Ook goed voor je CV als je later je diploma hebt.

- etc. etc. etc.
Werk is geen hobby he? Je doet het om geld te verdienen niet omdat het zo leuk of gezellig is. Je bent nu twee keer gestopt met je opleiding omdat je "het niet leuk vond" Het resultaat is dat je geen werk kan vinden. Het resultaat is dat je geen geld hebt voor leuke dingen. en dit zal erger en erger en erger worden. Op je 22e kan je nog wel ongeschoold werk vinden maar op je 30e wordt het een heel ander verhaal.

Je blijft maar denken "ja maar wat als ik het toch niet leuk vind?"

Welnu, de tijd dat je dingen alleen maar leuk hoeft te vinden is voorbij, als jij je eigen geld wilt verdienen, en een leuk huisje wil en leuke dingen wilt doen, dan zal je een goede baan moeten hebben. Ook al betekent dat dat je soms achter de computer moet. Maak een keuze en begin, en MAAK HET AF. Ook al vind je het niet leuk. Je hebt gewoon een diploma nodig.
En ik zie niet in waarom je niet voltijds naar school kan. Studiefinanciering aanvragen, een bijbaantje nemen en evt. een lening daarnaast. Hoe denk je dat je leeftijdgenoten dat doen?
Ik snap iets niet, toen ik op mijn 21e werkloos was had ik de 'pech' dat ik al wel een startkwalificatie had. Had ik dat niet, dan konden ze me bij het UWV erg goed helpen aan een opleiding. Doen ze dat bij jou niet? Want ik lees uit je verhaal dat je geen startkwalificatie hebt? Volgens mij zijn ze op het moment dat iemand geen startkwalificatie heeft verplicht om voor een opleiding/cursus te zorgen, in ieder geval wanneer je nog geen 23 jaar bent.
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 oktober 2013 @ 13:04:

Werk is geen hobby he? Je doet het om geld te verdienen niet omdat het zo leuk of gezellig is. Je bent nu twee keer gestopt met je opleiding omdat je "het niet leuk vond" Het resultaat is dat je geen werk kan vinden. Het resultaat is dat je geen geld hebt voor leuke dingen. en dit zal erger en erger en erger worden. Op je 22e kan je nog wel ongeschoold werk vinden maar op je 30e wordt het een heel ander verhaal.

Je blijft maar denken "ja maar wat als ik het toch niet leuk vind?"

Welnu, de tijd dat je dingen alleen maar leuk hoeft te vinden is voorbij, als jij je eigen geld wilt verdienen, en een leuk huisje wil en leuke dingen wilt doen, dan zal je een goede baan moeten hebben. Ook al betekent dat dat je soms achter de computer moet. Maak een keuze en begin, en MAAK HET AF. Ook al vind je het niet leuk. Je hebt gewoon een diploma nodig.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Ik vond mijn mbo opleiding ook niet leuk. Ik heb het wel afgemaakt en ben daarna in de richting gegaan die ik wel leuk vond. Ik had de mazzel dat ik hierna mijn hbo kon doen, maar klasgenoten van mijn zitten ook niet allemaal meer in de richting van de studie.

Echt kies iets en maak het af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven