Werk & Studie alle pijlers

Vakantie opnemen na indienen ontslag

23-11-2009 12:37 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha P&O'ers en ervaringsdeskundigen,

Misschien kan één van jullie mijn vraag beantwoorden. Vanmiddag heb ik een arbeidsvoorwaardelijk gesprek bij mijn hopelijk toekomstige werkgever. Deze wil mij in principe wanneer we rond komen per 1 januari laten starten. Dit kan, want ik heb bij mijn huidige werkgever een opzegtermijn van 1 volle maand en ik zou dan zeg maar deze week mijn ontslag in moeten dienen.

Ik heb nog ongeveer 3 weken aan vakantie staan. Bij mijn vorige werkgevers heb ik altijd tot de laatste dag doorgewerkt om het netjes af te ronden, maar vanwege het feit dat ik het hier helemaal gehad heb zou ik graag deze 3 weken gewoon op willen nemen.

Zoals ik het nu kan zien wordt het de komende weken rustig qua opdrachten dus lijkt het me in dat opzicht geen probleem om met vakantie te gaan.

Ik ben alleen erg bang dat mijn werkgever toch moeilijk gaat doen en aangezien ik mezelf ken wil ik me vast op de hoogte stellen van de eventuele rechten die ik (of werkgever) heb.

Van iemand hoorde ik dat de werkgever in ieder geval verplicht is 2 weken vakantie in te willigen bij ontslag wanneer de werkzaamheden dit toelaten. Ik wil graag weten of dit (nog) zo is en waar ik dit kan vinden.

Heb zelf al wat gegoogled, maar kom niet echt iets tegen wat mijn vraag beantwoord.

Alvast bedankt!
Vakantie-aanvragen zijn altijd in overleg. De twee weken ken ik zelf alleen als: de werkgever is gelet op de arbeidstijdenwet verplicht om jou jaarlijks minstens twee weken aaneengesloten vakantie toe te staan.

Met betrekking tot je vakantiedagen opnemen in je opzegtermijn gelden geen algemene wettelijke regelingen, maar misschien dat jouw CAO of arbeidsovereenkomst iets anders vermeld.

Indien dat niet het geval is, kan jouw werkgever net als bij alle andere vakantieaanvragen jou deze weigeren mits hij kan aantonen dat jouw afwezigheid het bedrijfsbelang schaadt, en overgaan tot uitbetaling van die dagen in de eindafrekening.

Kortom, indienen & overleggen dus.

Veel succes in je nieuwe baan, en gefeliciteerd!
Ik heb geen CAO en in de arbeidsovereenkomst staat hier ook niets over vermeld, dus dat wordt inderdaad gewoon overleggen. Jammer, had graag een stok ( regel) achter de deur gehad om voor mezelf op te kunnen komen haha..

Bedank voor je snelle reactie!
geheel eensch met Tia. Vakantie gaat in overleg, in de meeste gevallen is er geen sprake van recht op vakantie na het indienen van ontslag. Normaal hanteren de meeste bedrijven de regel dat vakantie een X aantal weken/dagen vooraf aangevraagd moet worden. Dit verandert niet bij indienen van ontslag.

Als je een maand opzegtermijn hebt kan je werkgever weigeren je 3 weken vakantie te geven in die periode. Werkzaamheden moeten worden overgedragen, wellicht moeten er eerst mensen vrij gemaakt worden om dit over te nemen. Dan is een week wel erg kort.

anyway: vakantie in overleg dus.

*off topic: Tia, hoe gaat het? Nog even toch?*
Graag gedaan, Juniper, succes! Kijk of je eventueel nog een weekje of wat kunt, maar inderdaad: werkgever mag besluiten jou die vakantie te weigeren: het is in zijn belang dat jij de zaken uitwerkt & overdraagt.

Mips! Het duurt inderdaad niet al te lang meer nu...
Ik heb ooit een werkgever gehad die me 1 dag gaf. Want ik was zo dringend nodig.... Ik hoor ook dat werkgevers hier niet moeilijk over doen omdat je dan toch "klaar" bent met het bedrijf.

Ik zou eerst tekenen en dan direct informeren wat de mogelijkheden zijn om vrij te nemen als je je ontslag in dient! Heel veel succes.

PS In de laatste weken van december zijn er toch al heeeeeeel veel vrije dagen! Wel 2!
Volg je hart. Dat klopt.
[quote]Tia Dalma schreef op 23 november 2009 @ 12:51:

Met betrekking tot je vakantiedagen opnemen in je opzegtermijn gelden geen algemene wettelijke regelingen, maar misschien dat jouw CAO of arbeidsovereenkomst iets anders vermeld.

Indien dat niet het geval is, kan jouw werkgever net als bij alle andere vakantieaanvragen jou deze weigeren mits hij kan aantonen dat jouw afwezigheid het bedrijfsbelang schaadt, en overgaan tot uitbetaling van die dagen in de eindafrekening.

Kortom, indienen & overleggen dus.

[quote]

Geld niet voor mij hoor, maar ben gewoon nieuwsgierig Tia. Want dat woordje aantonen wekt mijn belangstelling. Hoe dan aantonen? Wat houdt aantonen precies in? Op papier? En wat zijn dan bijv aantoonbare redenen?

Volgens mij is het nl voor een werkgever uitermate moeilijk (zeker in december) om te kunnen aantonen dat jouw afwezigheid het bedrijf ook echt schaadt. (ja, als er al een personeelstekort zou zijn of zoiets dergelijks, maar anders.....) of niet?
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Zoals ik het nu kan inschatten lopen we over 2 weken helemaal leeg met opdrachten en de verwachting is dan klein dat er in december nog veel zal komen. Dit is normaliter elk jaar zo.

Ben ook wel benieuwd hoe die bewijstlast van de werkgever is inderdaad dat je niet vrij zou kunnen nemen. En eigenlijk kan het me niets schelen aangezien zij een heel aantal voorwaarden ook niet zijn nagekomen. Maar ja, dat durf ik dan weer niet te zeggen he..

Nogmaals, normaal ben ik veel loyaler naar (ex) werkgevers, maar het kan me hier allemaal gestolen worden.

Nou, eerst maar eens zien dat ik dadelijk een mooi aanbod krijg. Over een half uurtje ga ik er heen!

Bedankt nog voor de reacties..
Mmm, er bestaat inderdaad een verschil tussen 'aantonen' en 'aannemelijk maken'. Een werkgever mag jou het opnemen van dagen weigeren op basis van 'zwaarwegende bedrijfsbelangen' (tenzij dat dus zoals eerder gemeld, tegen de Arbeidstijdenwet ingaat maar daar ga ik hier even niet van uit).

Daar bestaan geen vaste regels en criteria voor: de wetgever gaat uit van goed overleg daarover tussen werkgever en werknemer, en anders de mogelijkheid van het in beroep gaan bv door inschakelen vakbond of branche-organisatie.
En? Hoe ging je arbeidsvoorwaarden gesprek?

Je zou kunnen overwegen om eerst bij je baas te polsen of je in dec. vakantie kan krijgen..

En dan later ev. je vertrek pas aankondigen. Is misschien niet heel netjes.. maar 't zou ook best kunnen dat je echt al eerder een vakantie wilde plannen...
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
Vakantie toegezegd kunnen krijgen en opzeggen staan echt los van elkaar, dus eerst polsen en dan opzeggen lijkt me alleen al erg de schijn tegen hebben.
Het is goed gegaan. Heb aangegeven dat ik vanavond nog even rustig alle voorwaarden door wil lezen en overleggen met het thuisfront, maar ben erg enthousiast dus ik weet bijna zeker dat ik deze week ontslag zal gaan nemen.

Ik ga inderdaad niet eerst polsen of ik vakantie kan krijgen (zou sowieso al tussen kerst en oud & nieuw vrij zijn). Probeer in ieder geval de 4 dagen voor kerst er nog bij te pikken dan heb ik dus minimaal 2 weken vrij. Lijkt me een redelijk compromis.

Nogmaals bedankt voor het meedenken en Tia succes met de laatste loodjes :-)
Hoewel ik heb begrepen dat het probleem inmiddels is opgelost had je ook nog voor een andere variant kunnen kiezen.

Je kunt namelijk met de eerste werkgever overeenkomen het restant verlofdagen te laten uitbetalen. De volgende werkgever is dan verplicht om je op jouw verzoek voor dat aantal uitbetaalde dagen onbetaald verlof te geven. Op deze wijze is gegarandeerd dat ook werknemers die gedurende het jaar van werkgever wisselen voldoende verlof kunnen genieten. Dit gaat natuurlijk niet op bij verlofstuwmeren maar in normale situaties kan het een geschikte oplossing zijn.
Wuiles, klopt. Alleen heeft ze dan niet die dagen net in december, toch? Plus ze betaalt extra belasting op die dagen bij de oude werkgever (bijzonder tarief) en krijgt daarna minder salaris bij nieuwe werkgever (wegens onbetaald verlof).

Dus alleen interessant inderdaad bij stuwmeer en niet als het doel is om net in de opzeg-maand vrij te zijn.
Wilde nog even laten weten dat ik inmiddels opgezegd heb en ik lekker na volgende week vakantie heb. 3 Weken dus, super fijn dat het kon. Het is ook erg rustig hier, vandaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven