Werk & Studie alle pijlers

Vakantiedagen en ontslag

12-10-2021 12:34 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn situatie is als volgt. Ik werk bij werkgever x waarbij ik een opzegtermijn heb van twee maanden. Nadat ik mijn ontslag op tijd heb ingediend had ik nog een week vakantie staan dat al gepland stond en een heleboel vakantiedagen.
Het zou erop neer komen dat ik een volle maand nog werk en in de tweede maand een weekje weg ga. Mijn idee was om na mijn vakantie mijn overige dagen op te nemen en het dan af te sluiten.

Roostertechnisch is dit geen punt. Echter kwam mijn leidinggevende met een argument waarbij ik mijn vervanger moet inwerken alvorens ik kan vertrekken. In principe zou dit makkelijk door mijn directe collega’s kunnen. Bij voorgaande collega’s die ontslag hebben genomen was dit namelijk niet het geval. Zij konden weg zonder een medewerker in te werken.

Het komt erop neer dat ik mijn vakantie uren zou laten uitbetalen. Wat voor mij nadelig uitkomt.

Raden jullie aan om er verder werk van te maken zodat ik toch mijn dagen kan opnemen? Sta ik in mijn recht?
Nee je staat niet in je recht. Een werkgever is niet verplicht je in de gelegenheid te stellen je vakantiedagen op te nemen.

Als het eerder wel zo ging, zou je er nog een discussie aan kunnen wagen, maar in dit geval mag je werkgever gewoon weigeren.
Het is overigens niet nadelig voor je financieel gezien. Mensen denken dat soms, omdat er in eerste instantie veel loonbelasting vanaf gaat. Maar bij je aangifte kun je dat weer terugkrijgen.

En je werkgever mag altijd je vakantieverzoek weigeren ivm zwaarwegende bedrijfsbelangen. Als ze dat nu doen dan kun je dit aanvechten uiteraard, maar in de praktijk ga je daar natuurlijk geen rechtszaak om beginnen en zal ook de uitspraak in kort geding te laat komen. Probeer anders nog een weekje voor je op vakantie gaat vrij te krijgen. Beide beetje water bij de wijn.
ik zou gaan schuiven met mijn dagen, zodat ik ze toch op kon maken en toch het inwerken kon regelen
Het punt is dat de nieuwe medewerker pas begint tijdens mijn laatste werkweek...
sneeuwwitje80 schreef:
12-10-2021 12:59
Het is overigens niet nadelig voor je financieel gezien. Mensen denken dat soms, omdat er in eerste instantie veel loonbelasting vanaf gaat. Maar bij je aangifte kun je dat weer terugkrijgen.

En je werkgever mag altijd je vakantieverzoek weigeren ivm zwaarwegende bedrijfsbelangen. Als ze dat nu doen dan kun je dit aanvechten uiteraard, maar in de praktijk ga je daar natuurlijk geen rechtszaak om beginnen en zal ook de uitspraak in kort geding te laat komen. Probeer anders nog een weekje voor je op vakantie gaat vrij te krijgen. Beide beetje water bij de wijn.
Dit. Het blijft z'n hardnekking misverstand dat je meer belasting betaald over vakantiedagen. In de voorheffing ja, en bij de belastingaangifte wordt het weer rechtgetrokken

Wat betreft de 2de alinea, TO, vraag via mail naar de zwaarwegende belangen. Als je een reactie krijgt, dan reageren dat de nieuwe medewerker pas in je laatste week begint. Dus van een inwerktijd is dan sowieso geen sprake. Daarnaast kunnen je collega's dat ook natuurlijk doen.
Off-topic, maar ik heb er altijd een hekel aan om ingewerkt te worden door de vertrekkend voorganger. Laat zo iemand alles netjes voor zichzelf afronden en laat iemand lekker gaan, laat ze desnoods een overdracht schrijven, ipv zich in de laatste week nog om de nieuwe te moeten bekommeren.
KokoRose schreef:
12-10-2021 13:06
Het punt is dat de nieuwe medewerker pas begint tijdens mijn laatste werkweek...
Is een maand later ontslag nemen een optie?
Dan neem je die maand op van je vakantiedagen en laat je die extra maand dus gewoon uitbetalen als een normale maand.
paulp wijzigde dit bericht op 12-10-2021 15:26
Reden: vautje hersteld
2.58% gewijzigd
summerheat schreef:
12-10-2021 13:13
Dit. Het blijft z'n hardnekking misverstand dat je meer belasting betaald over vakantiedagen. In de voorheffing ja, en bij de belastingaangifte wordt het weer rechtgetrokken

maar je kunt wel veel 'waarde' hechten aan de vrije dagen, en geld van minder waarde vinden
ik heb een werkgever met veel vakantiedagen (goeie CAO) en dat is "onbetaalbaar" :)
PaulP schreef:
12-10-2021 14:04
Is een maand later ontslag nemen een optie?
Dan neem je die maand op van je vakantiedagen en laat je dus gewoon uitbetalen als een normale maand.
Dat zou je ook nog kunnen proberen. Hoeft trouwens niet persé gelijk een hele maand te zijn. Kan ook een halve maand bijvoorbeeld. Maar misschien wil je nieuwe werkgever dit niet?
En dat het niet voordelig is, ligt dat wellicht aan je toeslagen? Dat je door de uitbetaling minder recht hebt op huur/zorg/kind toeslagen?
sneeuwwitje80 schreef:
12-10-2021 12:59
Oeh interessant, dit wist ik ook niet! Moet je daar nog speciaal iets voor opgeven bij de aangifte of gaat dat 'vanzelf'?
stoepkrijt schreef:
12-10-2021 15:21
Oeh interessant, dit wist ik ook niet! Moet je daar nog speciaal iets voor opgeven bij de aangifte of gaat dat 'vanzelf'?
Tegenwoordig hoef je bijna niks meer in de vullen bij je aangifte en is alles vooraf ingevuld. Je moet controleren met je loonstrook van december of je jaaropgave of salaris, loonheffing en arbeidskorting goed zijn ingevuld en dan gaat het verder vanzelf.
lilalinda schreef:
12-10-2021 14:08
maar je kunt wel veel 'waarde' hechten aan de vrije dagen, en geld van minder waarde vinden
ik heb een werkgever met veel vakantiedagen (goeie CAO) en dat is "onbetaalbaar" :)
Klopt. Maar zo las ik de vraag van To niet. Enkel dat ze bezorgd was dat ze er teveel belasting over zou betalen.

Ik zelf zou ook liever 2 weken vrij hebben om mentaal los te komen van het huidige werk en dan fris en uitgerust aan iets nieuws te beginnen.
Ik heb het inderdaad niet correct geformuleerd. Het gaat niet eens zozeer om het betalen van de belasting, maar meer dat het iets is dat ook nog eens in mijn nadeel werkt.

Ik wil gewoon even bijtanken en mijn hoofd leeg maken. Ook zie ik het nut niet om een nieuwe medewerker in te werken op de manier waarop ik werk. Dat zouden mijn collega’s, die haar directe collega’s beter kunnen doen...
Ik begrijp de wens van je werkgever wel, dat je een week gebruikt om over te dragen aan je opvolger en een start te maken met inwerken. Daarom heeft hij die week overlap ingeroosterd, je opvolger is dan boventallig. Als je collega’s moeten inwerken moeten ze dat naast hun eigen werkzaamheden doen, en waarschijnlijk valt er na 1 week ook nog wel genoeg in te werken.

Kun je niet eerder je vakantiedagen opnemen en die week terug komen om af te ronden en over te dragen?
KokoRose schreef:
12-10-2021 16:54
Ik heb het inderdaad niet correct geformuleerd. Het gaat niet eens zozeer om het betalen van de belasting, maar meer dat het iets is dat ook nog eens in mijn nadeel werkt.

Ik wil gewoon even bijtanken en mijn hoofd leeg maken. Ook zie ik het nut niet om een nieuwe medewerker in te werken op de manier waarop ik werk. Dat zouden mijn collega’s, die haar directe collega’s beter kunnen doen...

Toch maar even omschakelen. Gewoon vakantie nemen op het moment dat het wel kan en dan terugkomen voor die laatste week en je daarbij niet druk maken.
Helaas heeft je werkgever wel degelijk het recht om je te vragen te komen werken als het redelijk is. En het inwerken van een vervanger is best redelijk.

Mocht je er werk van willen maken dan moet je gaan betogen dat dat inwerken ook op een andere manier zou kunnen, maar dat lijkt me allemaal erg veel werk met weinig kans van slagen.

Bovendien hebben jullie samen een opzegtermijn overeengekomen en die is er juist voor dat de werkgever tijd heeft om maatregelen te treffen om jouw vertrek op te vangen. Daar beroept de werkgever zich nu op, dus zal je daar ook wel gehoor aan moeten geven.

Het is misschien wat flauw, maar ach, je bent er bijna weg. Kun je bij je nieuwe werk niet een week later beginnen? Dan heb je ook een week vrij tussendoor.
De opzegtermijn is al twee maanden, laat hem lekker iets anders regelen. Zou hem vertellen dat je niet denkt dat je geestelijk nog in staat bent om de laatste week op de toppen van je kunnen te presteren.
Ik zou niet al meteen naar m’n nieuwe werkgever willen vragen of ik later kan starten. Dat is waar je nu krediet en een band moet opbouwen. En bij veel werkgevers heb je ook in de eerste week introductie met alle new hires. Ik wil niet gelijk met gedoe ergens starten. Een werkgever moet best een goede reden hebben om vrije dagen te weigeren en het inwerken van een opvolger, zeker als dat normaal ook geen gebruik is, lijkt me niet zwaarwegend.

Schrijf een goede overdracht en bied dat als alternatief.
Ja nogal logisch dat als er een klasje ofzo is dat je dan niet later gaat starten. Maar veel werkgevers hebben gewoon individuele startdata en dan is het helemaal geen probleem om een weekje later te beginnen.

Als je nu al niet durft te communiceren met je nieuwe werkgever….
Stampertje12 schreef:
15-10-2021 18:30
Helaas heeft je werkgever wel degelijk het recht om je te vragen te komen werken als het redelijk is. En het inwerken van een vervanger is best redelijk.
Volgens mij als het zwaarwegend is, niet als het redelijk is.
Bij zwaarwegend denk je aan 'het bedrijf moet dicht als jij die vakantie opneemt' en niet 'het komt beter uit met het rooster' en als helemaal niet 'ik heb liever dat jij dit doet dan Pietje'
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
KooktMetKnoflook schreef:
16-10-2021 23:04
Volgens mij als het zwaarwegend is, niet als het redelijk is.
Bij zwaarwegend denk je aan 'het bedrijf moet dicht als jij die vakantie opneemt' en niet 'het komt beter uit met het rooster' en als helemaal niet 'ik heb liever dat jij dit doet dan Pietje'
Aangeven dat je iemand nodig hebt om de opvolger in te werken is een behoorlijk zwaarwegende reden. Of het ook echt een drama wordt voor het bedrijf als dat niet kan is niet zo relevant voor de praktijk. Want ga maar eens aantonen dat dit niet zwaarwegend is.

De werkgever kan gewoon zeggen: ik heb beperkte capaciteit, er gaat al iemand weg en de opvolger moet ingewerkt worden. Als ik dat niet kan doen heb ik een probleem dat nog weken doorloopt.
Dan is het toch echt aan jou om aan te tonen dat dit onzin is. En wil je daar een rechtszaak over starten? Bovendien vermoed ik dat de rechter ook mee zal wegen dat je akkoord bent gegaan met de opzegtermijn van 2 maanden. Als je dan een deel opneemt daarvan heb je de facto een kortere opzegtermijn dan die je eerder overeengekomen bent.
Nee hoor, opvolgers inwerken geldt over het algemeen juist niet als zwaarwegend bedrijfsbelang, helemaal niet in combinatie met de opzegtermijn van twee maanden. De zwaarte van de functie maakt daarbij ook uit. Niet iedereen heeft een sleutelpositie in het bedrijf, waardoor de continuïteit meteen in het gedrang komt. Het gaat echt om een zwaarwegend belang dat een verstoring van de bedrijfsvoering kunnen veroorzaken. Weinigen hebben zo’n positie. En een overdracht kan ook schriftelijk en met behulp van de aanwezige collega’s. Zo ging het ook met andere vertrekkend collega’a bij TO.
cleo schreef:
17-10-2021 00:27
Nee hoor, opvolgers inwerken geldt over het algemeen juist niet als zwaarwegend bedrijfsbelang, helemaal niet in combinatie met de opzegtermijn van twee maanden. De zwaarte van de functie maakt daarbij ook uit. Niet iedereen heeft een sleutelpositie in het bedrijf, waardoor de continuïteit meteen in het gedrang komt. Het gaat echt om een zwaarwegend belang dat een verstoring van de bedrijfsvoering kunnen veroorzaken. Weinigen hebben zo’n positie. En een overdracht kan ook schriftelijk en met behulp van de aanwezige collega’s. Zo ging het ook met andere vertrekkend collega’a bij TO.
Denk dat je niet helemaal snapt waar het om draait in dit geval.

Dat het allemaal prima schriftelijk kan en dat het bedrijf niet omvalt als hij vrij heeft is natuurlijk wel logisch.

Maar we hebben het hier over juridische beoordeling van de zaak. En dan is het gewoon een hele klus om als vertrekkende werknemer aan te gaan tonen dat de werkgever, die makkelijk kan zeggen “de werknemer heeft geen compleet beeld van de gehele bedrijfssituatie”, geen gelijk heeft. Als werkgever is het nu eenmaal een stuk makkelijker aan te tonen. Werkgever kan er bovendien van alles bij halen.

En dat allemaal opzij schuivend: wil je als werknemer zo weg bij je werkgever?

Maak gewoon je werk netjes af. Voor volgende keer een les dat je je volgende contract wat later in moet laten gaan als je tijd weg wil tussen twee banen als je hebt nog geen overeenstemming over het opnemen van dagen in je opzegtermijn hebt.
Stampertje12 schreef:
17-10-2021 20:57
Denk dat je niet helemaal snapt waar het om draait in dit geval.

Dat het allemaal prima schriftelijk kan en dat het bedrijf niet omvalt als hij vrij heeft is natuurlijk wel logisch.

Maar we hebben het hier over juridische beoordeling van de zaak. En dan is het gewoon een hele klus om als vertrekkende werknemer aan te gaan tonen dat de werkgever, die makkelijk kan zeggen “de werknemer heeft geen compleet beeld van de gehele bedrijfssituatie”, geen gelijk heeft. Als werkgever is het nu eenmaal een stuk makkelijker aan te tonen. Werkgever kan er bovendien van alles bij halen.

En dat allemaal opzij schuivend: wil je als werknemer zo weg bij je werkgever?

Maak gewoon je werk netjes af. Voor volgende keer een les dat je je volgende contract wat later in moet laten gaan als je tijd weg wil tussen twee banen als je hebt nog geen overeenstemming over het opnemen van dagen in je opzegtermijn hebt.
Ik bekijk het júist van de juridische kant en dan moet werkgever wel met echt goede redenen komen om een verlof niet toe te kennen. Overdracht van een functie valt daar zelden onder (onderbezetting kan werkgever namelijk niet aanvoeren), zeker als dat voorheen sowieso al nooit gebruikelijk was.

En daarvoor ligt de bewijslast bij de werkgever, niet omgekeerd, dat werknemer moet aantonen waarom ze wel vrij zou moeten kunnen krijgen. De werkgever moet aantonen dat het bedrijf anders in grote problemen komt. Het moet een zwaarwegend belang zijn. En bij een opzegtermijn van twee maanden zal dat zelden bezetting zijn.

Ze maakt haar werk netjes af, dat hoeft niet allemaal in die laatste weken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven