Vakantiedagen en ontslag
dinsdag 12 oktober 2021 om 12:34
Hoi allemaal,
Mijn situatie is als volgt. Ik werk bij werkgever x waarbij ik een opzegtermijn heb van twee maanden. Nadat ik mijn ontslag op tijd heb ingediend had ik nog een week vakantie staan dat al gepland stond en een heleboel vakantiedagen.
Het zou erop neer komen dat ik een volle maand nog werk en in de tweede maand een weekje weg ga. Mijn idee was om na mijn vakantie mijn overige dagen op te nemen en het dan af te sluiten.
Roostertechnisch is dit geen punt. Echter kwam mijn leidinggevende met een argument waarbij ik mijn vervanger moet inwerken alvorens ik kan vertrekken. In principe zou dit makkelijk door mijn directe collega’s kunnen. Bij voorgaande collega’s die ontslag hebben genomen was dit namelijk niet het geval. Zij konden weg zonder een medewerker in te werken.
Het komt erop neer dat ik mijn vakantie uren zou laten uitbetalen. Wat voor mij nadelig uitkomt.
Raden jullie aan om er verder werk van te maken zodat ik toch mijn dagen kan opnemen? Sta ik in mijn recht?
Mijn situatie is als volgt. Ik werk bij werkgever x waarbij ik een opzegtermijn heb van twee maanden. Nadat ik mijn ontslag op tijd heb ingediend had ik nog een week vakantie staan dat al gepland stond en een heleboel vakantiedagen.
Het zou erop neer komen dat ik een volle maand nog werk en in de tweede maand een weekje weg ga. Mijn idee was om na mijn vakantie mijn overige dagen op te nemen en het dan af te sluiten.
Roostertechnisch is dit geen punt. Echter kwam mijn leidinggevende met een argument waarbij ik mijn vervanger moet inwerken alvorens ik kan vertrekken. In principe zou dit makkelijk door mijn directe collega’s kunnen. Bij voorgaande collega’s die ontslag hebben genomen was dit namelijk niet het geval. Zij konden weg zonder een medewerker in te werken.
Het komt erop neer dat ik mijn vakantie uren zou laten uitbetalen. Wat voor mij nadelig uitkomt.
Raden jullie aan om er verder werk van te maken zodat ik toch mijn dagen kan opnemen? Sta ik in mijn recht?
zondag 17 oktober 2021 om 21:35
Misschien kan een andere werknemer dat ook doen? Misschien is TO niet de enige medewerker die het werk kan doen.Stampertje12 schreef: ↑16-10-2021 23:19Aangeven dat je iemand nodig hebt om de opvolger in te werken is een behoorlijk zwaarwegende reden.
Dat is juist wel de betekenis van het begrip 'zwaarwegend'Of het ook echt een drama wordt voor het bedrijf als dat niet kan is niet zo relevant voor de praktijk.
Nee, de werkgever beweert dat het 'zwaarwegend' is, en dat is niet 'ik heb liever dat Pietje dit doet dan Marietje'. Liever is niet hetzelfde als: Als jij niet komt moet het bedrijf sluiten.Want ga maar eens aantonen dat dit niet zwaarwegend is.
Het is natuurlijk aan de WG om aan te tonen dat het waar is, en niet aan een ander dat het onzin is. Als ik beweer dat de maan van groene kaas is, ligt de bewijslast bij mij, en niet bij een ander. Wie beweert, bewijst.De werkgever kan gewoon zeggen: ik heb beperkte capaciteit, er gaat al iemand weg en de opvolger moet ingewerkt worden. Als ik dat niet kan doen heb ik een probleem dat nog weken doorloopt.
Dan is het toch echt aan jou om aan te tonen dat dit onzin is. En wil je daar een rechtszaak over starten? Bovendien vermoed ik dat de rechter
nu ben je bewijslast van zwaarwegendheid aan het mengmixen met een opzegtermijn. Wat dat met elkaar te maken heeft is mij niet duidelijk, volgens mij ben je dingen door elkaar aan het verwarren.ook mee zal wegen dat je akkoord bent gegaan met de opzegtermijn van 2 maanden. Als je dan een deel opneemt daarvan heb je de facto een kortere opzegtermijn dan die je eerder overeengekomen bent.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.

maandag 18 oktober 2021 om 07:32
Ik zou ze ook aan elkaar willen koppelen, maar dan andersom. Deze werkgever heeft een opzegtermijn van twee maanden, en toch kan het inwerken van de vervanging pas in de allerlaatste week. Beetje bijzonder. Hij kan ook de hele zeven weken ervoor gebruiken om een overdracht te organiseren tussen TO en haar collega's.KooktMetKnoflook schreef: ↑17-10-2021 21:35(...)
nu ben je bewijslast van zwaarwegendheid aan het mengmixen met een opzegtermijn. Wat dat met elkaar te maken heeft is mij niet duidelijk, volgens mij ben je dingen door elkaar aan het verwarren.
maandag 18 oktober 2021 om 08:49
De werkgever gebruikt de opzegtermijn waarschijnlijk voor de sollicitatieprocedure voor een vervanger voor TO. Werkgever gaat er vanuit dat die in de laatste werkweek van TO kan beginnen zodat er een vloeiende overgang is tussen TO en opvolger.PogingTwee schreef: ↑18-10-2021 07:32Ik zou ze ook aan elkaar willen koppelen, maar dan andersom. Deze werkgever heeft een opzegtermijn van twee maanden, en toch kan het inwerken van de vervanging pas in de allerlaatste week. Beetje bijzonder. Hij kan ook de hele zeven weken ervoor gebruiken om een overdracht te organiseren tussen TO en haar collega's.
Een opzegtermijn is daar ook (mede) voor bedoeld.
Wij zijn hier geen juristen dus of TO kan afdwingen dat ze toch de laatste werkweek vrij kan nemen, is niet aan ons. Ik kan echter wel de logica achter het besluit van werkgever begrijpen.
Dus als je je vrije dagen op wil nemen, zou ik dat in de eerste maand doen TO. Of toch laten uitbetalen.
zondag 24 oktober 2021 om 11:35
Wat heeft TO met de logica van de werkgever te maken?
Het is heel simpel. Is het op een of andere manier anders op te lossen zonder dat de hele operatie grote schade oploopt? Ja? Prima, TO heeft vrij.

zondag 24 oktober 2021 om 14:09
Hahaha, die logica is maar net hoe jou het uitkomt niet?
Niet meer kunnen werken' geestelijk' op de toppen van je kunnen die laatste week...is niet hele rare logica?

zondag 24 oktober 2021 om 14:43
De werknemer hoeft helemaal niet aan te geven waarom de vrij willen. De werkgever moet aantonen dat het écht niet anders kan.FeeLucifer01 schreef: ↑24-10-2021 14:09Hahaha, die logica is maar net hoe jou het uitkomt niet?
Niet meer kunnen werken' geestelijk' op de toppen van je kunnen die laatste week...is niet hele rare logica?![]()
zaterdag 30 oktober 2021 om 00:51
Dus jij wil dat andere collega's, die het al drukker hebben omdat er 1 persoon (jij) weg is, ook nog eens iemand gaat inwerken? Dat zou op mijn werk niet haalbaar zijn. De vertrekkende collega werkt alleen de nieuwe collega niet in maar een andere collega. De vertrekkende collega kan dan de druk nog even opvangen die ontstaat doordater een collega aan het inwerken is.

zaterdag 30 oktober 2021 om 10:04
Voorheen deden ze het bij TO op werk ook zo. En je moet de nieuwe ook maar net op tijd gevonden hebben.Nanouk schreef: ↑30-10-2021 00:51Dus jij wil dat andere collega's, die het al drukker hebben omdat er 1 persoon (jij) weg is, ook nog eens iemand gaat inwerken? Dat zou op mijn werk niet haalbaar zijn. De vertrekkende collega werkt alleen de nieuwe collega niet in maar een andere collega. De vertrekkende collega kan dan de druk nog even opvangen die ontstaat doordater een collega aan het inwerken is.
Dus bij jullie kan nooit iemand vakantiedagen opmaken bij vertrek??

zaterdag 30 oktober 2021 om 10:10
Nee hoor.
Je kan vrij vragen en dan is er een ja of nee mogelijk. Dat antwoord moet gegeven zijn binnen een bepaald termijn.
Maar een nee dat komt slecht uit, is bij vrij vragen echt genoeg.
Het is niet zoals met minder uur op een contract vragen hoor.

zaterdag 30 oktober 2021 om 10:35
Nee, bij opmaken vrije dagen bij vertrek moet de werkgever een gewichtige reden hebben. En bezetting is geen argument als er net een nieuwe bij is gekomen.FeeLucifer01 schreef: ↑30-10-2021 10:10Nee hoor.
Je kan vrij vragen en dan is er een ja of nee mogelijk. Dat antwoord moet gegeven zijn binnen een bepaald termijn.
Maar een nee dat komt slecht uit, is bij vrij vragen echt genoeg.
Het is niet zoals met minder uur op een contract vragen hoor.
zaterdag 30 oktober 2021 om 10:45
Nou zo zwart wit is dat natuurlijk niet.
Als de periode het toelat wel. Is het een drukke periode, dan niet achtereen de laatste weken van het dienstverband. Elke week een dagje zou dan bijvoorbeeld wel kunnen om je dagen op te maken. Of ze moeten al iemand gevonden hebben die ook eerder kan beginnen ivm opzegtermijn.