Werk & Studie alle pijlers

vakantieuren laten uitbetalen bij ontslag?

28-05-2010 22:11 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een nieuwe baan waar ik half juli kan beginnen. Ik heb alleen in mijn huidige baan nogal wat vakantieuren/ overuren en compensatieuren staan. Nu heb ik er niet veel verstand van, behalve dat ik altijd om me heen hoor dat het erg ongunstig is om dit uit te laten betalen. Is dit ook zo?

Zou ik mijn contract ook een maand langer door kunnen laten lopen en daar dan vakantie nemen en dan wel alvast bij mijn nieuwe baas aan de slag te gaan? Ik heb nog uren genoeg voor 1,5 maand.

Heb dit nog niet met de salarisadministratie overlegd, staat maandag op de planning, maar dan hoop ik wat voorkennis te hebben
Dat maakt in feite geen verschil omdat je dan achteraf alsnog moet betalen. Je kan namelijk maar bij 1 werkgever loonheffingskorting toe laten passen en dus betaal je dan nog het hoge tarief voor of je maand "vakantieuren". Of je 1e maand bij je nieuwe werkgevr.. Probeer er zoveel als mogelijk op te nemen en laat de rest lekker uitbetalen.. Dan ben je gelijk klaar!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Een extra uitbetaling wordt tegen bijzonder tarief belast. Bij 2 banen naast elkaar moet je voor de een ook meer belasting betalen dan de ander, omdat er slechts eenmalig rekening gehouden mag worden met de arbeidskorting. Aan het eind vh jaar bij je aangifte betaal je uiteindelijk over het totaal bedrag belasting, ongeacht waar dat bedrag voor was. Als er teveel is ingehouden, dan krijg je dat dus gewoon weer terug.

Kortom, het is "lood om oud ijzer" en voor je uiteindelijke netto inkomen zal het geen enkel verschil maken.
In principe kun je het beste vanaf 1 juni 'vakantie' nemen. Maar weet niet of je huidige baas daar blij van wordt en of je het zelf wilt.
Ok, dat is duidelijk! Bedankt voor het antwoord!
quote:SanneK schreef op 28 mei 2010 @ 22:27:

In principe kun je het beste vanaf 1 juni 'vakantie' nemen. Maar weet niet of je huidige baas daar blij van wordt en of je het zelf wilt.Hmmm, nee daar wordt mijn huidige baas niet zo blij van, haha. Dat lukt ivm de zomerdruke sowieso al niet.
ALs je het lekker vind om anderhalve maand vakantie te houden neem je vakantie op, en als je het geld goed kunt gebruiken werk je nog anderhalve maand en laat je je overuren uitbetalen.

Wat nummerzoveel zegt: aan het einde van het jaar maakt het voor de belastingdienst geen snars uit of jouw loon uit gewone uren of overuren is gekomen.

Een jaarsalaris van 30.000 euro aan overuren wordt niet zwaarder belast dan een jaarsalaris aan normale uren.
Als je puur feitelijk bent heeft hij daar niks over te zeggen en mag je gewoon gaan, als je op tijd op zegt. Zou ik mezelf ook niet fijn bij voelen. Een weekje tussen de banen kan wel lekker zijn.
@katherina

De beslissing of er al dan niet vakantie opgenomen kan worden ligt niet bij TO maar bij haar werkgever.
@sannek

Puur feitelijk gezien heeft de werkgever daar dus wel degelijk wat over te zeggen.
Sanne, dat is niet waar hoor... Je werkgever is niet verplicht om je je vrije dagen op te laten nemen.. Hij kan je gewoon vragen om tot de laatste dag te werken...
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Dat is ook zo nummerzoveel. Ik ging even uit van optimale keuzevrijheid voor TO, omdat ze daar in haar openingspost zo argeloos van uitgaat.
Toen ik een paar jaar geleden van baan wisselde was t toch echt aan mij hoe en wat.
@sannek

Dan had jij dus een werkgever die jou tegemoet kwam en de keuze aan jou liet. Dat hoeft een werkgever dus niet te doen. De medewerker kan verzoeken om het verlof op te nemen, maar het is aan de werkgever om te beslissen of dat kan en dus mag.
Hmm... Dat zou kunnen. Ik had ook veel overuren staan en die heb ik toen opgenomen ( was tijd voor tijd situatie) en vakantie uren uit laten betalen.
@sannek

Dat zou niet kunnen, dat is zo. Staat in het BW.
quote:nummerzoveel schreef op 28 mei 2010 @ 22:17:

Bij 2 banen naast elkaar moet je voor de een ook meer belasting betalen dan de ander, omdat er slechts eenmalig rekening gehouden mag worden met de arbeidskorting.

Dat is waar, maar toen ik een paar jaar geleden in dezelfde situatie zat, en de belastingdienst belde om te vragen wat ik zelf voor actie moest ondernemen om te zorgen dat die heffingskorting correct werd toegepast (ik hoefde toen niet om andere redenen al aangifte te doen), kreeg ik als antwoord dat ik het wel erbij kon laten, omdat het om een niet al te groot bedrag ging. Bij mij was de overlap wel maar twee weken.

Zowel mijn oude als mijn nieuwe werkgever hadden wel regels over het melden van nevenactiviteiten. Voor de volledigheid heb ik ze allebei formeel om toestemming gevraagd om twee weken twee werkgevers te hebben.
@Miffy

Ik heb vaker gehoord dat de BD dat zei. Maar officieel mag het dus niet.
Wordt die teveel ingehouden arbeidskorting dan niet gewoon verrekend bij je aangifte?
Ik laat de uren dan wel gewoon utibetalen. Ik kan het extraatje wel goed gebruiken momenteel. Vandaar ook dat ik aan de constructie dacht 2 banen (1 vakantie, 1 werken) tegelijk, maar goed het is me duidelijk dat het niet uitmaakt!
@Layla

Ja, dat wordt idd met je aangifte verrekend. Maar het mag formeel niet omdat je op die manier je belasting later betaalt dan het geval zou zijn als je het volgens de regels direct zou doen.
quote:nummerzoveel schreef op 28 mei 2010 @ 23:01:

@Miffy

Ik heb vaker gehoord dat de BD dat zei. Maar officieel mag het dus niet.

Officieel niet, maar als het om maar twee weken overlap gaat, is het bedrag kennelijk zo laag dat ze het de administratieve rompslomp niet waard vinden. Als het om een maand gaat, doen ze misschien al moeilijker. Ik heb toen wel de naam van de medewerker die me te woord stond opgeschreven.

Layla, als je aangifte doet, wordt het dan inderdaad rechtgezet, maar ik hoefde toen, behalve dan om eventueel die heffingskorting te corrigeren, geen aangifte te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven