Werk & Studie alle pijlers

van HBO naar WO

01-06-2012 22:48 28 berichten
Ik heb twee jaar geleden een HBO-propedeuse gehaald en ben toen gestopt met de opleiding. Tussendoor weer een keer verkeerd gekozen en gewerkt e.d.

Nu overweeg ik om een nieuwe studie te beginnen. Alleen: het is een WO-opleiding. Ik heb havo gedaan en geen vwo.

Mijn vraag is of de overstap groot is van HBO naar WO en wat precies de verschillen zijn. Bij het WO gaat het vooral om onderzoek doen volgens mij. Daar heb ik weinig ervaring mee. Alleen op de HBO-opleiding heb ik een keer praktijkonderzoek moeten doen, wat niet veel voorstelde. En het onderzoek in het kader van het profielwerkstuk op de havo was ook niet bepaald diepgravend te noemen.

Is het een bezwaar dat ik daar zo weinig ervaring mee heb? Er wordt zeker wel een bepaalde basiskennis vereist..

Verder spelen er nog meer factoren een rol, zoals het feit dat ik bijna 22 jaar ben etc.
Ik heb dezelfde route gedaan en vond het goed te doen, maar het schijnt dat het bij het grootste deel niet lukt. Daar heb ik me destijds niet door tegen laten houden. Het WO vond ik juist een verademing en veel fijner dan het HBO. Om je leeftijd zou ik het niet laten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook na mijn HBO propedeuse overgestapt naar het WO. Grote verschillen zijn dat het WO veel zelfstandiger is. Er wordt van je verwacht dat je jezelf kan aansturen. Daarbij is WO inderdaad veel onderzoek doen. Ook is veel van de lesstof in het Engels.
De verschillen: het HBO is schoolser, niet erg diepgaand en meer gericht op de praktijk. Op het WO word je - althans, dat was toen - geacht zeer zelfstandig te zijn, ligt het niveau van de stof en het tempo waarmee je er door heen gaat een stuk hoger en ben je meer theoretisch bezig. Je moet de theorie en de lesstof echter wel zelf kunnen toepassen.
Het ligt ook erg aan welke opleiding je volgt in het WO. Mijn vriend schrijft zeker 3 papers per semester, terwijl ik er nog geen enkele heb moeten schrijven. In mijn opleiding gaat het er wel schools aan toe (talen...), maar in zijn richting zit je gemakkelijk met 1000 man in een auditorium.

Vooral van belang bij het WO is het bijhouden van alles. Voor veel vakken uit mijn richting moet je dagelijks huiswerk maken (verplicht), maar ik volg ook vakken van een andere studie waar ik mijn nota's van overtypte en aanvulde na de les. Helpt ook heel goed voor je tentamens.
Het is een erg groot niveau verschil.
Hoe staat het met je wiskunde/statistiek?

Dat is een van de vakken waar ik veel HBO-ers op heb zien struikelen.
Volgens mij was er een tijdje geleden ook wat gedoe over de HBO P route:

http://www.utnieuws.nl/ni ... oen-het-beter-dan-gedacht
Ik denk dat het heel erg verschilt per studie. Ik ben zelf ook na het halen van mijn HBO propedeuse (kunstacademie) gestopt en begonnen met een universitaire studie (scandinavische talen) omdat ik niet goed wist wat ik wilde doen en ik diepgang miste op HBO niveau. Ik vond de universiteit erg leuk, maar veel te zwaar. Ik moet er bij werken, en mijn leven bestond alleen maar uit studie en werk. En dat kon ik echt niet aan. Ik had totaal geen moeite met het niveau van de universiteit, en haalde uitstekende cijfers, maar het tempo lag echt te hoog voor mij. Uiteindelijk miste ik het tekenen zo erg dat ik in september weer terug naar de kunstacademie.

Ik zit er dus een beetje tussenin, het HBO vind ik te weinig, maar het WO vind ik te veel. Ik ga komende jaren proberen een soort van middenweg te vinden zodat het toch uitdagend genoeg blijft.
_Branwen_ schreef op 01 juni 2012 @ 23:01:

De verschillen: het HBO is schoolser, niet erg diepgaand en meer gericht op de praktijk. Op het WO word je - althans, dat was toen - geacht zeer zelfstandig te zijn, ligt het niveau van de stof en het tempo waarmee je er door heen gaat een stuk hoger en ben je meer theoretisch bezig. Je moet de theorie en de lesstof echter wel zelf kunnen toepassen.
Mijn ervaring is juist 100% het tegenovergestelde. Op het WO ben je weer gewoon braaf colleges aan het volgen en braaf sommetjes aan het oefenen uit het boek om je tentamens te halen. Om die reden heb ik het dus ook niet gehaald. Ik was al klaar met MBO en HBO en kon het echt niet meer ombrengen om braaf opgaves te maken uit een boek zoals op de middelbare school. Vond het echt zo kinderlijk dat ik het gewoon niet meer trok en ben gaan werken.
Nou, na de middelbare school is het natuurlijk wat je zelf van je studie maakt, of het nou HBO of WO is. Ik heb op beide meegemaakt dat klasgenoten het zich er gemakkelijk vanaf maakten en een 6 kregen, terwijl als ik er echt tijd en energie in stak een 9 kreeg. Ik vond het HBO eerst te saai, maar ik besef nu dat je er van kan maken wat je wil, vooral op de kunstacademie. Ik hield me vooral aan de opdrachten. Maar nu besef ik dat ik eigenlijk er veel meer uit kan halen. Dus als ik in september terug ga, ben ik ook van plan om dat te doen. Maar dat is denk ik wel iets wat ik afgelopen jaar op het WO geleerd heb, om hard te werken. Dat heb ik op het VWO namelijk nooit echt gedaan.
Volgens mijn ervaring is het niet moeilijker, maar ànders. Je leert een andere manier van denken en bij de één kost dat meer tijd dan de ander. Voornaamste is, zoals met alles, of het je interesse heeft. Verder vond ik het er op mijn universitaire opleiding (onder het mom 'grotere zelfstandigheid') veel meer als een fabriek aan toe gaan dan op het hbo en dat vind ik ongeacht welke onderwijsvorm ook een slechte leeromgeving.
_Branwen_ schreef op 01 juni 2012 @ 23:01:

Hoe komen mensen er toch bij dat 'gericht op de praktijk' minder diepgaand zou zijn? Denken vs. doen en praktijk vs. theorie zijn werkelijk zulke ouwbollige tegenstellingen.
Ik ben 23 en in september gestart met WO.

Ik had een gedeelte van HBO gedaan maar dit leek vanwege stage mij niet te gaan lukken omdat ik het met mijn gezondheid niet redde. Ik zit nu dus op WO en ik vind het geweldig.

Het is echt mijn ding en ik ben blij dat ik de stap heb gezet.

Ik heb tot nu toe op 1 vak na alles in één keer gehaald.

Ik vind het echt zo veel meer diepgang hebben in de theorie, je duikt er echt in en ik heb in dit jaar meer geleerd dan in 2 jaar HBO.

Als het HBO je wel goed af gaat dan zou ik zeker WO gaan doen als je denkt dat dat beter bij je past!
Ik vond de uni ook veel schoolser dan het HBO. Je leert snel en veel. Heerlijk! Beviel mij prima ik vond het HBO vaak wat aan prutsen, vooral het project groepjes gedoe.
22 is niet oud om te beginnen met het WO. Toen ik op mijn 18e instroomde was ik echt een jonkie, de meeste mensen waren al iets ouder omdat ze er een jaar tussenuit waren geweest of eerder een andere studie hadden gedaan. Leeftijdsverschillen zijn ook niet echt een probleem meer als je de 20 gepasseerd bent.

Verder verschilt het ontzettend per vakgebied hoe je het WO ervaart. Geesteswetenschappers hebben weinig contacturen en zitten veel in de boeken, terwijl de beta's juist meer practica hebben. Je kunt WO en HBO dus niet eenduidig tegenover elkaar zetten. Ik weet niet welke richting je gaat doen, maar voor geesteswetenschap (de richting waar ik ervaring mee heb) kan de overgang best groot zijn. Opeens heb je minder les en moet je meer zelf doen. Daarnaast wordt er van je verwacht dat je je door veel theorie heen werkt, die theorie kritisch kunt bekijken en erover kunt schrijven. Maar dat leer je al doende, en ik vond het na het VWO ook even wennen. Het is dus niet zo dat je als HBO-er per se in het nadeel bent.
Ben het niet met rococo eens dat het niveauverschil groot is. Ik vond mijn wo-studie appeltje eitje ivm. mijn heao-opleiding. Datngeldt overigens niet voor alle doorstromers, integendeel, maar ik denk dus dat het verschil hem echt zit in wat ligt je het beste. Ik ben best praktisch voor een academicus en was juist te theoretisch/analytisch voor een heao'er. Ik ben heel blij dat ik na het hbo door ben gegaan maar heb er velen (80%) zien stranden. Was overigens een communicatiestudie. Mogelijk scheelt het ook per richting. (?)
Tijntje schreef op 02 juni 2012 @ 02:08:

Mijn ervaring is juist 100% het tegenovergestelde. Op het WO ben je weer gewoon braaf colleges aan het volgen en braaf sommetjes aan het oefenen uit het boek om je tentamens te halen. Om die reden heb ik het dus ook niet gehaald. Ik was al klaar met MBO en HBO en kon het echt niet meer ombrengen om braaf opgaves te maken uit een boek zoals op de middelbare school. Vond het echt zo kinderlijk dat ik het gewoon niet meer trok en ben gaan werken.
Zal wel aan de opleidingen zelf liggen dan. Op het HBO werd je tot op het ergerlijke af als een kleuter behandeld, en op het WO werd je juist geheel vrij gelaten en geacht geheel zelfstandig te zijn.
isa_isa_ schreef op 02 juni 2012 @ 10:05:

Hoe komen mensen er toch bij dat 'gericht op de praktijk' minder diepgaand zou zijn? Denken vs. doen en praktijk vs. theorie zijn werkelijk zulke ouwbollige tegenstellingen.
Er staat én gericht op de praktijk, én minder diepgaand (los van elkaar dus). Dat is althans mijn ervaring.
Bedankt voor de reacties.

Het nadee is wel dat ik op de havo wiskunde A1 heb gedaan, de makkeijkste soort, waar ik ook geen examen in heb gedaan. Dat ging me wel goed af, maar het is natuurlijk erg weinig als ik straks vakke zoals statistiek krijg.

Wat mij ook tegenstaat aan het HBO, zijn de samenwerkingsopdrachten in groepjes. Altijd zijn er wel z.g.n. meeifters.
quote:rebecca_90 schreef op 03 juni 2012 @ 09:09:

Het nadee is wel dat ik op de havo wiskunde A1 heb gedaan, de makkeijkste soort, waar ik ook geen examen in heb gedaan. Dat ging me wel goed af, maar het is natuurlijk erg weinig als ik straks vakke zoals statistiek krijg.

.Ik heb wiskunde in de tweede van de middelbare school laten vallen en ben pas op mijn 28e aan WO studie begonnen, dus een slechtere achtergrond kun je wat dat betreft niet hebben :-), maar met bijlessen statistiek heb ik het evengoed allemaal in één keer gehaald met een ruime voldoende. Het kostte me wel wat nachtmerries en extra geld, maar als je iets echt wilt, heb je dat soort dingen er voor over.
Ik denk dat er met 'schoolser' wordt bedoeld dat je op het HBO vaak echt een klas hebt, veel samenwerkt in groepjes enzovoorts. Wat dat betreft vind ik het HBO inderdaad schoolser. Op de universiteit wordt er van he verwacht dat je jezelf voorbereidt op colleges. Die colleges volg je dan tegelijkertijd met 300 medestudenten. Als ik niet kom opdagen zal er geen 'klasgenoot' smsen waar ik ben. Hoogstens een studiegenoot, die me mist omdat ik er normaal gesproken wel ben. Colleges skippen is heel makkelijk op de universiteit omdat je zo anoniem bent. Vervolgens merk je dat je tentamens toch wel heel erg pittig zijn. Hierdoor heb ik geleerd dat ik mezelf altijd op colleges dien voor te bereiden. Vrijwel alle colleges volg ik ook. De stof vind ik een stuk diepgaander dan de stof op het HBO. Wat betreft statistiek, ik heb net zoals jij wiskunde a1 op de havo gedaan. Ik ben dit jaar overgestapt naar de universiteit. Gelukkig statistiek in een keer gehaald (colleges en werkgroepen volgen).

Het kan best pittig worden, dat was bij mij ook zeker het geval. Maar nu kan ik oprecht zeggen dat dit voor mij een hele goede keuze is geweest.

Succes met je keuze TO.
Today is life, tomorrow never comes.

Wat mij ook tegenstaat aan het HBO, zijn de samenwerkingsopdrachten in groepjes. Altijd zijn er wel z.g.n. meeifters.Op het WO had ik ook projectgroepjes (noemden ze daar subgroepjes) en terwijl ik op het hbo vaak de kar van deze groepjes trok, voelde ik me op het WO vaak een meelifter. (En mijn persoonlijke instelling was echt niet anders.)

Wat mij ook tegenstaat aan het HBO, zijn de samenwerkingsopdrachten in groepjes. Altijd zijn er wel z.g.n. meeifters.

Ik heb VMBO TL gedaan en alleen eerste 3 jaar wiskunde gedaan.

Inmiddels ben ik bezig met MTS2 en MTS1 heb ik gewoon in één keer gehaald.

Het valt best mee qua moeilijkheid.

Het is vooral goed bijhouden en veel veel veel oefenen.

De berekeningen vallen best wel mee.

Dat ik het vak "eng' vind zit vooral tussen mijn oren maar ik kom prima mee ondanks mijn belabberde wiskunde achtergrond.
MTS2 en MTS1? Afkortingen voor vakken zijn vaak beperkt tot je eigen studie of hooguit faculteitsbreed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven