Werk & Studie alle pijlers

van HBO naar WO

01-06-2012 22:48 28 berichten
Ik heb twee jaar geleden een HBO-propedeuse gehaald en ben toen gestopt met de opleiding. Tussendoor weer een keer verkeerd gekozen en gewerkt e.d.

Nu overweeg ik om een nieuwe studie te beginnen. Alleen: het is een WO-opleiding. Ik heb havo gedaan en geen vwo.

Mijn vraag is of de overstap groot is van HBO naar WO en wat precies de verschillen zijn. Bij het WO gaat het vooral om onderzoek doen volgens mij. Daar heb ik weinig ervaring mee. Alleen op de HBO-opleiding heb ik een keer praktijkonderzoek moeten doen, wat niet veel voorstelde. En het onderzoek in het kader van het profielwerkstuk op de havo was ook niet bepaald diepgravend te noemen.

Is het een bezwaar dat ik daar zo weinig ervaring mee heb? Er wordt zeker wel een bepaalde basiskennis vereist..

Verder spelen er nog meer factoren een rol, zoals het feit dat ik bijna 22 jaar ben etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:rebecca_90 schreef op 03 juni 2012 @ 09:09:

Wat mij ook tegenstaat aan het HBO, zijn de samenwerkingsopdrachten in groepjes. Altijd zijn er wel z.g.n. meeifters.

Dat merk je snel genoeg, en meelifters merken het vanzelf. Vaak heb je toch verschillende groepje en het ene vak ligt de een nou eenmaal beter dan het andere vak. Ik vind dit wel een hele slechte reden om voor het WO te kiezen ipv het HBO. Ook op het WO zul je groepsopdrachten moeten maken.

Of de overstap te doen is, ik denk dat het van je studie afhangt. Kijk eventueel ook alvast naar het werkveld, voor heel veel studies krijg je na een HBO opleiding gemakkelijker een baan dan na een WO opleiding.
HBO is voor mij praktischer, WO theoretischer. Wat zoek je? Meer preaktisch, of juist een theoretische benadering.
quote:borderwalk schreef op 04 juni 2012 @ 15:38:

MTS2 en MTS1? Afkortingen voor vakken zijn vaak beperkt tot je eigen studie of hooguit faculteitsbreed.Methoden en Technieken en Statistieken en dan 1 is niveau 1 en 2 is niveau 2.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven