Van master naar research master?
dinsdag 26 december 2017 om 16:34
Ik doe een master bij een studie in de geesteswetenschappen aan de universiteit.
Ik vroeg me af of je halverwege het jaar bij de februari-instroom alsnog kunt overstappen naar een research master.
Ook vroeg ik me af of jullie vinden dat een research master van toegevoegde waarde is voor je cv of qua kennis.
Ik vroeg me af of je halverwege het jaar bij de februari-instroom alsnog kunt overstappen naar een research master.
Ook vroeg ik me af of jullie vinden dat een research master van toegevoegde waarde is voor je cv of qua kennis.
dinsdag 26 december 2017 om 16:41
Deze vraag kunnen wij toch niet volledig beantwoorden. Het verschilt per universiteit en opleiding of je later nog kan switchen (ik weet dat het bij de UVA soms nog makkelijk kon). Ik zou zeggen, mail of bel de universiteit morgen.
Of de researchmaster een toegevoegde waarde is hangt ook af wat je in de toekomst wil gaan doen.
Of de researchmaster een toegevoegde waarde is hangt ook af wat je in de toekomst wil gaan doen.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
dinsdag 26 december 2017 om 16:47
De toegevoegde waarde zit 'm inderdaad in je plannen hierna. Bij ons (gamma, bedrijfskunde) doet een research master erg weinig, zelfs als je een promotieplek wilt, omdat er simpelweg te weinig (echt) geïnteresseerden voor promotieplekken zijn. Daardoor kom je met een gewone master ook wel op je plek. En voor het bedrijfsleven heeft het, in onze tak in elk geval, weinig tot geen toegevoegde waarde. Hoe dat in jouw veld zit: vraag 't eens na bij mensen die promoveren of onderzoek doen aan je faculteit, en kijk wat zij zeggen. Kijk ook eens wat de uitstroom van de ReMa is; gaan die mensen allemaal het onderzoek in, of eindigt een (groot) deel ook in het bedrijfsleven?
dinsdag 26 december 2017 om 17:05
Zo triest dat ze allerlei Engelse nep-titels hebben verzonnen, en dat 90% van de mensen die claimen dat niveau te hebben, nauwelijks hoger scoren qua algemene ontwikkeling en kennis dan de mensen die in mijn jaargang half jaren '80 Athenaeum haalden....
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
woensdag 27 december 2017 om 20:07
Ja klopt jij zal dat inderdaad weten. Zo te horen doe jij geen universitaire opleiding want anders zou je er niet zo makkelijk over praten. Ben je jaloers?
woensdag 27 december 2017 om 20:22
Pejeka heeft 3 bullen en is bijzonder hoogleraar 'Vroeger was alles beter', bekostigd door een fonds uit 1963.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
woensdag 27 december 2017 om 21:20
violetskies schreef: ↑27-12-2017 20:22Pejeka heeft 3 bullen en is bijzonder hoogleraar 'Vroeger was alles beter', bekostigd door een fonds uit 1963.
woensdag 27 december 2017 om 23:01
violetskies schreef: ↑27-12-2017 20:22Pejeka heeft 3 bullen en is bijzonder hoogleraar 'Vroeger was alles beter', bekostigd door een fonds uit 1963.
Juist een research master is in het Engels, aangezien het werk dat er op volgt zeer waarschijnlijk ook grotendeels in het Engels is. Ik doe onderzoek, en al onze meetings zijn in het Engels. Dat zal niet altijd perfect zijn, maar het is altijd nog een stuk begrijpelijker dan Nederlands voor mijn collega's uit Italië, Spanje, Egypte en Duitsland.
donderdag 28 december 2017 om 16:32
Nou geweldig... heb onlangs dergelijke "Masters" zonder blikken of blozen horen verkondigen dat Koningin Wilhelmina in de 19 eeuw regeerde, dat Van Gogh en Rembrandt zo ongeveer tijdgenoten waren, dat de 1e en de 2e wereldoorlog ongeveer gelijktijdig vielen, zonder enig interbellum, enz. Om nog maar te zwijgen van het niveau waarop ze het Engels beheersen, want zodra een woord meer dan drie lettergrepen heeft in het Engels, staan ze met de mond vol tanden, laat staan dat ze het kunnen uitspreken...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
vrijdag 29 december 2017 om 00:07
Gelukkig zijn alle mensen met een master titel precies hetzelfde. Ik heb nog een ouderwetsch doctoraal, dus ik weet nog wanneer de 1e wereldoorlog was. Maar al die masters verliezen alle kennis die ze ooit opgedaan hebben zodra ze hun bul halen, heel raar is dat.
Aan de andere kant, mijn diploma is gelijk gesteld aan een master, dus misschien weet ik ook wel niks meer. En is al die communicatie die ik al jaren in het Engels doe helemaal niet te begrijpen. Ondanks dat Engelse moedertaalsprekers er weinig moeite mee lijken te hebben. En dan ben ik ook nog gepromoveerd op een onderwerp met meer dan drie lettergrepen, in het Engels. Je kunt je wel voorstellen wat een drama's dat opgeleverd heeft als ik weer eens op een congres moest presenteren.
Aan de andere kant, mijn diploma is gelijk gesteld aan een master, dus misschien weet ik ook wel niks meer. En is al die communicatie die ik al jaren in het Engels doe helemaal niet te begrijpen. Ondanks dat Engelse moedertaalsprekers er weinig moeite mee lijken te hebben. En dan ben ik ook nog gepromoveerd op een onderwerp met meer dan drie lettergrepen, in het Engels. Je kunt je wel voorstellen wat een drama's dat opgeleverd heeft als ik weer eens op een congres moest presenteren.
vrijdag 29 december 2017 om 00:15
Dit is geen antwoord op de vraag van mijn topic.
vrijdag 29 december 2017 om 01:14
Goed punt, dan ook nog een inhoudelijke reactie. In mijn vakgebied is het zeker van toegevoegde waarde, maar ja, ik doe research. Dus dat is niet zo vreemd. Ik denk dat het er van af hangt wat je wilt gaan doen. Als je richting vertalen wilt, heb je meer aan een master die daar op gericht is dan een research master. Hetzelfde voor een psycholoog die wil gaan behandelen. Als je onderzoek wilt gaan doen, is het wel weer een pre. Het lastigste is natuurlijk als je nog helemaal niet weet wat je wilt gaan doen. Ik denk dat in veel gevallen een research master dan wel goed is voor je cv, omdat het meestal een vrij strenge selectie heeft, die je dan blijkbaar gehaald hebt. Maar als dat bij jullie niet geldt, vervalt dat argument. Blijft natuurlijk wel over dat de research maaters meestal de meeste academische vorming opleveren, en dat is nou net iets waar je altijd wat aan hebt. Dus als het alternatief geen specifieke master is, lijkt het mij wel een voordeel.
Dat gezegd hebbende: als onderzoek je echt niet trekt, zelfs niet voor de duur van de master, zou ik het niet doen alleen voor je cv. Dan kun je beter een algemene master doen, met daarbij (evt als extra) een stage in het veld waar je in wilt werken. Zeker bij geesteswetenschappen blijft praktijkervaring vaak nogal achter, dus dat zou ook een goede toevoeging zijn.
Of je in februari zou kunnen instromen kan alleen de universiteit je vertellen. Bij de master die wij (mede) geven kan het niet, die start alleen in september. Maar het zou best kunnen dat het elders wel kan.
Dat gezegd hebbende: als onderzoek je echt niet trekt, zelfs niet voor de duur van de master, zou ik het niet doen alleen voor je cv. Dan kun je beter een algemene master doen, met daarbij (evt als extra) een stage in het veld waar je in wilt werken. Zeker bij geesteswetenschappen blijft praktijkervaring vaak nogal achter, dus dat zou ook een goede toevoeging zijn.
Of je in februari zou kunnen instromen kan alleen de universiteit je vertellen. Bij de master die wij (mede) geven kan het niet, die start alleen in september. Maar het zou best kunnen dat het elders wel kan.