Werk & Studie alle pijlers

Van uitkering naar weer studeren

25-06-2013 23:17 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik krijg momenteel een bijstandsuitkering en ik heb geen sollicitatieplicht omdat ik ziek ben. Ik ben van plan om in augustus te beginnen aan een mbo opleiding, maar ik weet niet of dit gaat lukken. Het kan zijn dat ik na 1 dag proberen er gelijk mee kap, of na een paar weken, hoe zit het dan met mijn uitkering? Kan ik die tijdelijk blokkeren? Of kan ik ipv studiefinanciering aanvragen, hiermee beter wachten en de uitkering behouden? Is dat mogelijk?

Wie weet hoe dat zit?
Hier zitten heel veel haken en ogen aan, je moet hiervoor echt met je consulent om tafel.

Ik zou nooit zomaar je uitkering stopzetten als je faalrisico zo hoog is. En als je al bijna weet dat je gaat falen, waarom begin je er dan aan? Is dat wel realistisch? Voor studeren met een uitkering heb je toestemming nodig. Krijg je die niet en stop je de uitkering, dan moet je hem geloof ik weer opnieuw aanvragen, maar dat laatste weet ik niet helemaal zeker.
Ik weet niet of ik ga falen, de kans bestaat, maar voor hetzelfde geld zal het heel goed gaan, dat weet ik pas als ik ermee begin. Maar weet jij of het wel mogelijk is dat men studeert met een uitkering?
quote:oyeoye2 schreef op 25 juni 2013 @ 23:29:

Ik weet niet of ik ga falen, de kans bestaat, maar voor hetzelfde geld zal het heel goed gaan, dat weet ik pas als ik ermee begin. Maar weet jij of het wel mogelijk is dat men studeert met een uitkering?De regels zijn heel erg streng geworden. Heel erg vaak mag het niet. Wel met wa-jong, niet met bijstand.
Als je een uitkering van de gemeente ontvangt dan is het zo dat wanneer je weer gaat studeren en je stufi krijgt, je uitkering word stop gezet. Dit omdat ze stufi als een voorliggende voorziening zien en het telt als inkomen. In de gemeente waar ik werk gaat dat tenminste wel zo. Wel knap dat je die stap durft te zetten
quote:loppy schreef op 25 juni 2013 @ 23:34:

Als je een uitkering van de gemeente ontvangt dan is het zo dat wanneer je weer gaat studeren en je stufi krijgt, je uitkering word stop gezet. Dit omdat ze stufi als een voorliggende voorziening zien en het telt als inkomen. In de gemeente waar ik werk gaat dat tenminste wel zo. Wel knap dat je die stap durft te zetten En als ik geen recht meer heb op studiefinanciering omdat ik die al een paar jaar heb gehad in het verleden? Kan ik dan wel studeren met behouden van uitkering?
Dan gaan ze er in eerste instantie nog vanuit dat je kunt lenen bij de DUO. Om hier zeker van te zijn zou ik het toch even aan je contactpersoon vragen.
Probeer anders een meeloopdag aan te vragen, zo kun je zien of de opleiding wat voor je is.
quote:lunaa1 schreef op 25 juni 2013 @ 23:47:

Probeer anders een meeloopdag aan te vragen, zo kun je zien of de opleiding wat voor je is.

Daar is het nu al te laat voor, ze hebben al vakantie en na de vakantie begin ik.

Maar weet iemand dus of ik de uitkering kan laten blokkeren in het begin omdat er sprake is van faalrisico?

Als ik de uitkering blokkeer, dan hoef ik niet als ik stop met de opleiding heel de procedure vanaf het begin te doorlopen en opnieuw aan te vragen. Of is het mogelijk om in het begin geen studiefinanciering aan te vragen en bijstandsuitkering te behouden en totdat ik zekerheid heb dat ik verder ga en dan pas uitkering stopzetten en studiefinanciering aanvragen.
quote:oyeoye2 schreef op 25 juni 2013 @ 23:40:

[...]

En als ik geen recht meer heb op studiefinanciering omdat ik die al een paar jaar heb gehad in het verleden? Kan ik dan wel studeren met behouden van uitkering?

dat is van zoveel dingen afhankelijk. De tijd dat men daar zij: alstublieft mevrouw, hier is een pot geld, ga maar studeren, is voorbij.

Als het al toegestaan wordt tegenwoordig, moet je zo ongeveer baangarantie hebben.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Als je studeert en je hebt recht op stufi, dan moet je dat aanvragen. Omdat stufi voor een uitkering gaat. Over het faalrisico zou je kunnen overleggen, elk geval is namelijk anders en wordt anders behandeld
Als het om een dagopleiding gaat mag het geloof ik niet, maar dat zou je beter kunnen vragen aan je klantmanager ( of hoe ze tegenwoordig heten)
quote:loppy schreef op 25 juni 2013 @ 23:59:

Als je studeert en je hebt recht op stufi, dan moet je dat aanvragen. Omdat stufi voor een uitkering gaat. Over het faalrisico zou je kunnen overleggen, elk geval is namelijk anders en wordt anders behandeld Ja maar kan je de uitkering dan ook laten blokkeren zodat je deze niet weer helemaal opnieuw aan hoeft te vragen als je stopt?
Ik heb zelf nog nooit gezien dat dat is gebeurd. Maar zoals ik al zei: elke situatie is anders en je contactpersoon zou veel voor je kunnen betekenen in dit geval wie niet waagt, wie niet wint
quote:loppy schreef op 26 juni 2013 @ 00:07:

Ik heb zelf nog nooit gezien dat dat is gebeurd. Maar zoals ik al zei: elke situatie is anders en je contactpersoon zou veel voor je kunnen betekenen in dit geval wie niet waagt, wie niet wintJa ik ga dit nog allemaal sowieso met mijn contactpersoon bespreken over een paar weken.
Heel veel succes en hoop dat het goed gaat met je opleiding straks!
Begrijp ik het nou goed dat je je voor een opleiding hebt ingeschreven , zonder eerst te informeren bij de gemeente?
Goedemorgen

Toen ik de titel van je topic zag, dacht ik: doen!

Toen ik las dat je na 1 dag misschien stopt, dacht ik: uh lijkt me geen strak plan.

Je kunt een uitkering niet tijdelijk blokkeren. Je uitkering komt te vervallen zodra je stufi ontvangt. Bel DUO even op om te vragen op hoeveel euro je recht hebt (kun je ook online berekenen). Verdienen beiden ouders te veel, dan krijg je minder/weinig. Heb je met een of beide ouders geen contact meer, dan krijg je sowieso (veel) meer. Dit moet je dan wel echt schriftelijk bewijzen/uitleggen etc. En of het uitmaakt dat je eerder al stufi hebt ontvangen: vroeger maakte dat op het MBO niet uit. HBO en WO was/is een ander verhaal. Ik ken namelijk meerdere meiden die meerdere MBO-opleidingen hebben gedaan en dus langer dan 4 jaar op het MBO zaten.

Ik vraag me vooral af: hoe verstandig is het als je gaat studeren? Je nu al afvragen of je het wel kunt is geen goed begin. Welke opleiding wil je gaan volgen? Waarom deze opleiding? Heb je goed nagedacht over de keuze? Heb je verschillende opleidingen naast elkaar neergelegd?

Misschien kun je deeltijd gaan studeren met behoud van je uitkering en uit eigen zak je opleiding betalen? Stel dat anders even voor. Een deeltijd opleiding kost niet superveel geld en kun je misschien zelf betalen? De tijd dat de gemeente zo gul was is inderdaad helaas voorbij. Je moet het nu zelf zien te fixen.

Denk goed na of de gekozen studie de juiste is en of je het gaat redden (financieel maar ook zeker wat gezondheid betreft).
Pyramids, op het MBO krijg je ook maar 4 jaar studiefinanciering.

Een deeltijdopleiding op het MBO bestaat niet echt. Je moet bij bijna elke opleiding stage lopen in de bol, in de bibliotheek moet je een baan hebben.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 26 juni 2013 @ 08:09:

Pyramids, op het MBO krijg je ook maar 4 jaar studiefinanciering.

Een deeltijdopleiding op het MBO bestaat niet echt. Je moet bij bijna elke opleiding stage lopen in de bol, in de bibliotheek moet je een baan hebben.

Ok, dan is dat veranderd waarschijnlijk, want sommige meiden ontvingen echt meer dan 4 jaar probleemloos de volle mep.

Ik heb me nooit in deeltijd verdiept, maar misschien valt er iets te regelen met de bijstand. You never know.
Veel deeltijd opleidingen vereisen een stage of werkplek voor een x aantal uur in de week. Houd daar rekening mee

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven