Werk & Studie alle pijlers

Van vaste baan naar invaller

16-04-2019 20:24 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lezers,

Momenteel ben ik al zo’n 15 jaar werkzaam binnen het basisonderwijs. Ik werk met veel plezier in de bovenbouw.
Toch knaagt er de laatste jaren iets, noem het een onderwijsmidlifecrisis. De werkdruk die er heerst binnen het onderwijs (her)ken ik ook. Ze noemen mij altijd een bovenbouwer, misschien ben ik het ook, maarja niemand wíl bovenbouw dus de kans om eens kleuters of groep 3 te doen is nihil.
Momenteel is er een groot gebrek aan invalleerkrachten. Ik overweeg om de pool in te gaan. Kan met mijn vaste contract, ik val dan gewoon 3 dagen in. Voordelen? Geen rompslomp, veel zien qua scholen én verschillende groepen, op tijd naar huis. Nadelen? Niet bij een team horen, onzekerheid over waar je nu weer heen moet, eventuele reistijd, elke dag opnieuw uitgeprobeerd worden door de leerlingen.
En ik kom er voor mezelf dus niet uit. Want ik ga niet met tegenzin naar mijn werk nu, maar als ik eens wat anders wil ontdekken is dat nu een goede tijd.
Is er iemand die deze sprong al eens gewaagd heeft?
Alle reacties Link kopieren
Alexia-123 schreef:
17-04-2019 19:57
Je kunt ook via detachering in het SBO gaan werken tijdelijk. Lijkt je dit niks?
Nee, SBO lijkt me niet zo leuk eerlijk gezegd. Ik heb dat vaste contract en er is een schreeuwend tekort aan invallers, dus als ik dit echt zou willen is het zó geregeld. Gaan ze op mijn huidige school niet leuk vinden maargoed dat hoort er dan maar bij. De vraag is vooral, wil ik dit? Is invallen wel zo leuk? Welke nadelen zie ik misschien over het hoofd? Geef ik niet iets op voor iets waar ik niet gelukkiger van word?
Het lijkt mij niks om invaller te zijn want je bouwt niks op met collega’s en leerlingen. Maar misschien past het wel bij jou. Wil je geen intern begeleider worden? Daar is ook veel vraag naar.
Alle reacties Link kopieren
Alexia-123 schreef:
17-04-2019 20:08
Het lijkt mij niks om invaller te zijn want je bouwt niks op met collega’s en leerlingen. Maar misschien past het wel bij jou. Wil je geen intern begeleider worden? Daar is ook veel vraag naar.
Nee ik wil graag voor de klas. IB lijkt me verschrikkelijk.
Dat niets opbouwen is wel een nadeel maar voor een jaar misschien niet zo erg.
Alle reacties Link kopieren
Oh je bouwt echt we l wat op met kinderen en collega's hoor. Je komt terug op scholen, bent meestal op scholen van je eigen bestuur. Als je langdurige inval doet is er ook het contact met ouders. Je leert juist heel veel.mensen kennen als invaller.
Alle reacties Link kopieren
renske1975 schreef:
17-04-2019 17:08
Serieus? :-[ Nu snap ik waarom invallers zo'n slechte naam hebben. Je krijgt toch voor 8 uur uitbetaald, waarom zou je dan geen lijmpotjes gaan vullen? Zo help je collega's. Is ook werkdrukvermindering. Ik vind je arrogant overkomen.
Ja in het begin deed ik dat keurig, maar op een gegeven moment heb je daar geen zin meer in. Ik had overigens een erg goede naam.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Het zal zeker anders zijn dan een vaste groep voor een jaar. Maar alles wat je opbouwt is ook altijd snel weer weg.
De mensen die ik ken die invalwerk hebben gedaan zijn erg verdeeld: sommigen vonden het vreselijk, de hele dag uitgeprobeerd worden en niets opbouwen.
Anderen vinden het fantastisch!
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
17-04-2019 20:32
Ja in het begin deed ik dat keurig, maar op een gegeven moment heb je daar geen zin meer in. Ik had overigens een erg goede naam.
Geen zin meer in? Dan is het denk ik toch tijd voor een andere baan. Zoals ik al zei: als je voor 8 uur betaald krijgt/ ingehuurd wordt, kun je je er toch niet na 6 uur met ' ik heb geen zin meer ' vanaf maken?
renske1975 schreef:
17-04-2019 20:29
Oh je bouwt echt we l wat op met kinderen en collega's hoor. Je komt terug op scholen, bent meestal op scholen van je eigen bestuur. Als je langdurige inval doet is er ook het contact met ouders. Je leert juist heel veel.mensen kennen als invaller.

Dit, mits je er zelf in investeert. Gaan lunchen als iedereen dat doet op de plek waar iedereen dat doet. Even naar de briefing als die er is.
Dubbel
renske1975 schreef:
17-04-2019 20:51
Geen zin meer in? Dan is het denk ik toch tijd voor een andere baan. Zoals ik al zei: als je voor 8 uur betaald krijgt/ ingehuurd wordt, kun je je er toch niet na 6 uur met ' ik heb geen zin meer ' vanaf maken?
Dat is het probleem bij invallers met een vast contract. Als je invaller bent op nul-urenbasis dan boekt de directeuren/leidinggevende soms ook echt maar zes uur in als je vroeg vertrekt. En krijg je dus maar zes uur betaald.
Alle reacties Link kopieren
renske1975 schreef:
17-04-2019 18:16
Nee hoor, meestal is het helpen met nakijken, alvast wat kopiëren enzo.,
Het voordeel van invallen is ook dat je veel scholen ziet en dus na een tijdje goed weet waar je wel of juist niet zou willen werken. Waarschijnlijk heb je een bestuursaanstelling, dus dan kun je mooi rondkijken binnen je eigen bestuur.
Dat ligt echt aan de afspraken binnen het bestuur waarvoor je werkt. Ik heb het en tijdje gedaan en dat was echt de afspraak dat je ervoor zorgde dat je de klas waar je door dag geweest was netjes achterliet (dus alles nagekeken en goed weg gelegd, overdracht geschreven voor de eigen leerkracht of volgende invaller, evt. stofzuigen of vegen, je kopjes wegbrengen, zorgen dat alles op Zijn plaats stond) en dat was het wel zo'n beetje. Stel dat er een toets geweest was en er de volgende dag herhaal- een verdiepingsbladen nodig waren dan was het ook fijn als je daarvoor zorgde.
Het was wel altijd de bedoeling om je bij de directie af te melden. Vaak dat nog een praatje over hoe het die dag gegaan was en dan werd je vriendelijk bedankt voor alles en kon je gaan. Daar werd echt niet verwacht dat je extra werk deed voor andere groepen. Vaak was je er echter wel voor wat meer dagen en kon je de tijd ook gebruiken voor voorbereiding. Dat je dan eerder klaar was werd je gewoon gegund als invaller.

Binnen dat bestuur was het ook regel dat je niet alleen pleinwacht hoefde te doen. Je kent de regels van de school niet en de kinderen niet dus de afspraak was dat je of niet naar buiten hoefde of samen. Bij langdurende vervangingen was dat trouwens wel anders natuurlijk.
Wij hadden als invallers wel bijeenkomsten. Een keer of 5/6 per jaar op woensdagmiddag.
Alle reacties Link kopieren
Wat vond je de voordelen en de nadelen van het invallen duizel?
Alle reacties Link kopieren
renske1975 schreef:
17-04-2019 20:51
Geen zin meer in? Dan is het denk ik toch tijd voor een andere baan. Zoals ik al zei: als je voor 8 uur betaald krijgt/ ingehuurd wordt, kun je je er toch niet na 6 uur met ' ik heb geen zin meer ' vanaf maken?
Haha. Ik val al een tijd niet meer in. Maar ja, dat kan dus wel. Op veel scholen kun je gewoon vroeg naar huis gaan en wordt dat als normaal gezien. Wat Duizel al schreef, even een praatje met de directeur over hoe alles gegaan was en je kunt gaan. Sommige scholen willen dat je tot half 5 blijft en klusjes doet. En ja, dat zijn meestal rotklusjes zoals lijmpotjes vullen bij de kleuters. En inderdaad, kleuters zijn niet mijn ding en nooit geweest, dus lijmpotjes vullen vind ik een verschrikkelijke bezigheid en ik zou dan ook nooit kleuterjuf worden of willen zijn.

Ik heb 2 jaar ingevallen en heb toen één keer meegemaakt dat ik tot half 5 moest blijven. Op een paar scholen moest ik ook blijven om anderen te helpen, maar die hadden meestal niet zoveel klusjes te doen dus kon je een half uur later alsnog weg. Veel scholen pauzeerden ook een uur na schooltijd (met z'n allen kletsen) dus daar zat ik ook altijd gezellig bij. En in de meeste gevallen kon ik dus gewoon weg als ik klaar was met mijn werkzaamheden in de klas waar ik inviel. Als ik kleuters had die dag was ik een kwartier na schooltijd al wel klaar, in andere groepen duurde het langer wegens nakijkwerk etc.

Dat is gewoon het leven van een invaller: het is geaccepteerd dat je vroeg naar huis gaat en toch 8 uur betaald krijgt. Dat is nou ook juist de reden dat steeds meer leerkrachten hun vaste school vaarwel zeggen en gaan invallen, omdat zij dan ook alle dingen er omheen niet meer hoeven te doen en vroeg naar huis kunnen! :)
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Lievejetje schreef:
17-04-2019 20:39
Het zal zeker anders zijn dan een vaste groep voor een jaar. Maar alles wat je opbouwt is ook altijd snel weer weg.
De mensen die ik ken die invalwerk hebben gedaan zijn erg verdeeld: sommigen vonden het vreselijk, de hele dag uitgeprobeerd worden en niets opbouwen.
Anderen vinden het fantastisch!
Wat ik al eerder zei: dat uitproberen valt echt reuze mee. Je hebt er wel eens een vervelende klas tussen zitten, maar meestal zijn het gewoon leuke dagen. Het is voornamelijk vervelend als een klas al veel invallers gehad heeft en elke dag een nieuwe krijgt.

Ik vind er eigenlijk geen grote nadelen aan zitten. Het is ook vervelend als een leerkracht zijn spullen niet op orde heeft en je dus niet wat je moet doen die dag omdat er geen rooster is, of het rooster is niet ingevuld. Maarja daar kun jij niks aan doen, dan verzin je gewoon zelf wat leuks. Wat ook mega-irritant is, is als leerkrachten de wachtwoorden van de digidingen niet opschrijven, maar erbij schrijven: 'logt automatisch in'. Ja op je eigen account, niet op het invallersaccount... Dat vind ik zo dom altijd. Hoe kun je dat nou niet bedenken.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
18-04-2019 07:02
Haha. Ik val al een tijd niet meer in. Maar ja, dat kan dus wel. Op veel scholen kun je gewoon vroeg naar huis gaan en wordt dat als normaal gezien. Wat Duizel al schreef, even een praatje met de directeur over hoe alles gegaan was en je kunt gaan. Sommige scholen willen dat je tot half 5 blijft en klusjes doet. En ja, dat zijn meestal rotklusjes zoals lijmpotjes vullen bij de kleuters. En inderdaad, kleuters zijn niet mijn ding en nooit geweest, dus lijmpotjes vullen vind ik een verschrikkelijke bezigheid en ik zou dan ook nooit kleuterjuf worden of willen zijn.

Ik heb 2 jaar ingevallen en heb toen één keer meegemaakt dat ik tot half 5 moest blijven. Op een paar scholen moest ik ook blijven om anderen te helpen, maar die hadden meestal niet zoveel klusjes te doen dus kon je een half uur later alsnog weg. Veel scholen pauzeerden ook een uur na schooltijd (met z'n allen kletsen) dus daar zat ik ook altijd gezellig bij. En in de meeste gevallen kon ik dus gewoon weg als ik klaar was met mijn werkzaamheden in de klas waar ik inviel. Als ik kleuters had die dag was ik een kwartier na schooltijd al wel klaar, in andere groepen duurde het langer wegens nakijkwerk etc.

Dat is gewoon het leven van een invaller: het is geaccepteerd dat je vroeg naar huis gaat en toch 8 uur betaald krijgt. Dat is nou ook juist de reden dat steeds meer leerkrachten hun vaste school vaarwel zeggen en gaan invallen, omdat zij dan ook alle dingen er omheen niet meer hoeven te doen en vroeg naar huis kunnen! :)
Nou, dat was dan vroeger inderdaad. Het is nu eerder uitzondering dat je eerder naar huis gaat. En terecht. Je krijgt hetzelfde betaald als een groepsleerkracht, maar je hebt al minder 'lasten'. Als je dan lijmpotjes moet vullen ipv handelingsplannen schrijven, dan weet ik wel waar ik voor kies. Ik vind het heel onproffesioneel om maar om half drie naar huis te gaan, omdat je invaller bent.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie de invallers bij ons op school ook wel vroeg vertrekken hoor. Een vriendin die tijdelijk invalt en kleuters heeft is op woensdag en vrijdag vaak al om 13:00 uur thuis. Een dag invallen lijkt me wel intensiever dan een dag je eigen groep draaien.
Alle reacties Link kopieren
Overigens is dat niet de reden voor mij om voor invallen te kiezen.
Wel om eens een hoop te zien en al die extra dingen eromheen even niet. Ik heb de laatste jaren misschien ook wel pech gehad, steeds een duo die ergens in het jaar uitviel waardoor ik eigenlijk bijna alle extra dingen voor de klas doe terwijl ik parttime werk. Soms heb ik het idee dat ik alleen nog maar daarmee bezig ben en dan niet geniet van de dag en de klas. Het constant opgejaagd voelen omdat iedereen iets van je wil. En ik ben niet heel gauw gestrest verder maar inmiddels begint het wel een beetje te knagen. Tel daarbij op dat onze school zwaar aan het krimpen is en ik de laatste jaren al diverse fijne collega’s kwijt ben geraakt aan andere scholen, dat maakt dat ik denk waarom zou ik blijven.
Maar ondanks dat alles ga ik niet met tegenzin en zit de school toch ook wel een beetje in mijn hart.
Lievejetje schreef:
18-04-2019 07:22

Maar ondanks dat alles ga ik niet met tegenzin en zit de school toch ook wel een beetje in mijn hart.

Je hart is vast ruim genoeg voor nog een school erin. :heart:

Voor jezelf is het soms lastig om iets leuks en vertrouwds af te sluiten, maar bedenk dat iets nieuws ook inspireert en motiveert.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen; probeer het. Er is zoveel werk in het onderwijs je komt zo weer vast aan de bak als je wilt stoppen met invallen.
Je gaf aan diverse groepen te willen proberen, daar is invallen het ultieme werk voor. Ook zie je verschillende soorten scholen en wie weet vind je wel iets wat veel meer bij jou blijkt te passen dan dat je nu hebt.

Daarnaast geef je aan dat je soms het idee hebt amper meer bezig te zijn met lesgeven en meer met de rompslomp eromheen. Met invallen sta je weer écht voor de klas. Weliswaar zal dat anders zijn dan dat je je eigen klas heb maar als invaller heb je veel minder 'rompslomp'. Ik zou het gewoon proberen. Lerares op het basisonderwijs hoef je echt niet te doen omdat je nu zo'n mega top salaris verdient maar voornamelijk omdat je er een passie voor hebt. Als je niet meer met plezier naar je werk gaat is het misschien tijd om dat plezier weer eens op te zoeken? Wellicht inderdaad dmv invalwerk.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
18-04-2019 07:32
Je hart is vast ruim genoeg voor nog een school erin. :heart:

Voor jezelf is het soms lastig om iets leuks en vertrouwds af te sluiten, maar bedenk dat iets nieuws ook inspireert en motiveert.
Dat denk ik ook. Ik ken hier al jaren alle gezinnen, kan de weg met mijn ogen dicht vinden, weet precies wie wat waar. Maargoed misschien is het daarom wel tijd voor iets nieuws.
Alle reacties Link kopieren
renske1975 schreef:
18-04-2019 07:12
Nou, dat was dan vroeger inderdaad. Het is nu eerder uitzondering dat je eerder naar huis gaat. En terecht. Je krijgt hetzelfde betaald als een groepsleerkracht, maar je hebt al minder 'lasten'. Als je dan lijmpotjes moet vullen ipv handelingsplannen schrijven, dan weet ik wel waar ik voor kies. Ik vind het heel onproffesioneel om maar om half drie naar huis te gaan, omdat je invaller bent.
Zo heel vroeger was dat nou ook weer niet, 2 jaar geleden ben ik gestopt met invallen. Het verschilt per school, wat ik al eerder zei. Sommige scholen verwachten dat je als invaller tot half 5 blijft (1 keer meegemaakt in 2 jaar tijd), de meesten vinden het oke dat je vroeg naar huis gaat. Veel zeggen het ook uit zichzelf: 'Oh ga lekker naar huis!' Bij de besturen waar ik inviel, misschien is dat bij jouw bestuur anders en wordt er gehamerd op half 5 bij de invallers.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Lievejetje schreef:
18-04-2019 07:22
Overigens is dat niet de reden voor mij om voor invallen te kiezen.
Wel om eens een hoop te zien en al die extra dingen eromheen even niet. Ik heb de laatste jaren misschien ook wel pech gehad, steeds een duo die ergens in het jaar uitviel waardoor ik eigenlijk bijna alle extra dingen voor de klas doe terwijl ik parttime werk. Soms heb ik het idee dat ik alleen nog maar daarmee bezig ben en dan niet geniet van de dag en de klas. Het constant opgejaagd voelen omdat iedereen iets van je wil. En ik ben niet heel gauw gestrest verder maar inmiddels begint het wel een beetje te knagen. Tel daarbij op dat onze school zwaar aan het krimpen is en ik de laatste jaren al diverse fijne collega’s kwijt ben geraakt aan andere scholen, dat maakt dat ik denk waarom zou ik blijven.
Maar ondanks dat alles ga ik niet met tegenzin en zit de school toch ook wel een beetje in mijn hart.
Maar als een duo uitvalt krijg je toch een langdurige invaller? Dan doet diegene toch ook de 'normale' taken?
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
19-04-2019 12:36
Maar als een duo uitvalt krijg je toch een langdurige invaller? Dan doet diegene toch ook de 'normale' taken?
Als er een langdurige invaller beschikbaar is wel ja. Maar die zijn er amper dus werd het elke dag een ander voor 4 maanden. En een andere keer wel een langdurige maar die trok gewoon zijn eigen plan waardoor nog steeds alles bij mij kwam. Ook mijn eigen schuld hoor, ik wilde het er niet op aan laten komen dat de kinderen geen rapport zouden krijgen en niet op tijd aangemeld bij het VO.
Alle reacties Link kopieren
Overigens heb in dat meerdere malen aangekaart bij invaller zelf en directie. Tja we hebben niemand anders was dan de reactie.
Alle reacties Link kopieren
Lievejetje schreef:
19-04-2019 13:02
Overigens heb in dat meerdere malen aangekaart bij invaller zelf en directie. Tja we hebben niemand anders was dan de reactie.
Wat een rare reactie van de directie... Daar zou hij toch op aangesproken moeten worden. Ik zou weggaan bij die school. Gewoon lekker gaan invallen. En dan aangeven dat je losse dagjes wil en geen langdurige periodes :)
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven