Werk & Studie alle pijlers

Van vaste baan naar invaller

16-04-2019 20:24 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lezers,

Momenteel ben ik al zo’n 15 jaar werkzaam binnen het basisonderwijs. Ik werk met veel plezier in de bovenbouw.
Toch knaagt er de laatste jaren iets, noem het een onderwijsmidlifecrisis. De werkdruk die er heerst binnen het onderwijs (her)ken ik ook. Ze noemen mij altijd een bovenbouwer, misschien ben ik het ook, maarja niemand wíl bovenbouw dus de kans om eens kleuters of groep 3 te doen is nihil.
Momenteel is er een groot gebrek aan invalleerkrachten. Ik overweeg om de pool in te gaan. Kan met mijn vaste contract, ik val dan gewoon 3 dagen in. Voordelen? Geen rompslomp, veel zien qua scholen én verschillende groepen, op tijd naar huis. Nadelen? Niet bij een team horen, onzekerheid over waar je nu weer heen moet, eventuele reistijd, elke dag opnieuw uitgeprobeerd worden door de leerlingen.
En ik kom er voor mezelf dus niet uit. Want ik ga niet met tegenzin naar mijn werk nu, maar als ik eens wat anders wil ontdekken is dat nu een goede tijd.
Is er iemand die deze sprong al eens gewaagd heeft?
Alle reacties Link kopieren
Lievejetje schreef:
18-04-2019 06:43
Wat vond je de voordelen en de nadelen van het invallen duizel?
Voordelen:
- overal eens binnen kijken, beek scholen zien, meemaken en ontdekken wat mij aanspreekt en wat niet
- afwisseling!
- uitdaging om van elke dag een succes te maken (op een andere manier als je eigen groep)
- flexibiliteit
- je bent klaar als je naar huis gaat
- vrij is vrij. Klaar is klaar. Ik was vaak op tijd naar huis hoor. Binnen mijn bestuur waren de afspraken daar ook naar. Het was daar niet de bedoeling dat je de 'rotklusjes' kreeg als lijmpotjes vullen
- mensen zijn blij als je komt
- veel improviseren

Nadelen:
- je hoort nooit echt bij een team. Echt collega's heb je dan eigenlijk niet. Ja voor een dag... moet je mee om kunnen gaan. Ik koos er wel voor om aan te sluiten als ze na school samen wat dronken. Of juist om aan te sluiten bij de lunch. Niet wat iemand hier zei om dat juist te ontlopen
- je kunt dingen met kinderen of een klas nooit echt aanpakken. Je mist dan eigenlijk een stukje diepgang. Ik vond het juist leuk om met een plan met kinderen of een groep te werken om iets positiefs te bereiken. Met losse dagjes inval heb je dat natuurlijk niet
- je bouwt geen band op met kinderen
- in het begin van het schooljaar heb je nog niet altijd invalwerk. Ik moest naar een vaste school. Was altijd afwachten wat je kon doen. Op mijn school vaak met kinderen extra ondersteunen maar soms ook kopiëren oid
- je weet niet wat je kunt verwachten. Ik vind dat wel een voordeel maar lang niet iedereen denkt er zo over
- je bent meer bezig met orde houden dan bij een eigen groep. Zeker als je invaller nr zoveel bent
- je moet je vaak aanpassen aan een school of de eigen leerkracht. Minder eigen inbreng
Alle reacties Link kopieren
Bedankt duizel voor je uitgebreide antwoord.
Ik zit nog steeds elke dag in tweestrijd. Zie de voordelen én nadelen ervan. Over een week heb ik gesprek en dan moeten er redelijk snel knopen worden doorgehakt voor het komende schooljaar...
Alle reacties Link kopieren
Heb je het gesprek al gehad? Weet je al wat je wil?
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Volgende week het gesprek. Ligt een beetje aan de voorwaarden die er zijn en ik de “eisen” die ik kan stellen, twijfel nog steeds.
Alle reacties Link kopieren
Welke eisen heb je dan?
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Reistijden (welk gebied), kilometervergoeding, uitgeleend worden aan andere besturen en de afspraken daarover, vakanties aanhouden van de stamschool zodat je niet in vakanties in verschillende regio’s ingezet kan worden, afmaken van de opleiding die ik volg, flexibiliteit in werkdagen. Eisen zijn het eigenlijk niet, wel bespreekpunten.
Alle reacties Link kopieren
Oh dat zijn inderdaad geen eisen, dat kun je allemaal zelf bepalen!

Ik weet niet in welke regio je woont, maar ik zat een tijdje bij PON. Je krijgt dan een sms'je als je ergens heen 'moet'. Je moet het dan nog wel eerst bevestigen. Als het dan op 15 km afstand was, gaf ik 'nee' aan. Dan krijg je daarna weer een nieuwe aanvraag (aangezien er een groot tekort is), die wellicht dichterbij is. Er is echt genoeg invalwerk, dus waarschijnlijk kan je gewoon in je eigen gebied/stad blijven.

Er zijn verder geen afspraken over het 'uitlenen' aan andere besturen. Je gaat gewoon daarheen, werkt je dag, gaat naar huis, en je salaris krijg je van je eigen bestuur.

Vakanties kun je gewoon op je persoonlijke pagina blokkeren. Je kunt ook gewoon vaste werkdagen houden, dan blokkeer je bijvoorbeeld het hele jaar de donderdag en vrijdag als je alleen op ma t/m woe wilt werken. Of de ene week wel op vrijdag en de andere week op donderdag etc. Dat bepaal je allemaal zelf. Je moet in een schema aangeven wanneer je wel en niet beschikbaar bent.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
03-05-2019 17:46
Oh dat zijn inderdaad geen eisen, dat kun je allemaal zelf bepalen!

Ik weet niet in welke regio je woont, maar ik zat een tijdje bij PON. Je krijgt dan een sms'je als je ergens heen 'moet'. Je moet het dan nog wel eerst bevestigen. Als het dan op 15 km afstand was, gaf ik 'nee' aan. Dan krijg je daarna weer een nieuwe aanvraag (aangezien er een groot tekort is), die wellicht dichterbij is. Er is echt genoeg invalwerk, dus waarschijnlijk kan je gewoon in je eigen gebied/stad blijven.

Er zijn verder geen afspraken over het 'uitlenen' aan andere besturen. Je gaat gewoon daarheen, werkt je dag, gaat naar huis, en je salaris krijg je van je eigen bestuur.

Vakanties kun je gewoon op je persoonlijke pagina blokkeren. Je kunt ook gewoon vaste werkdagen houden, dan blokkeer je bijvoorbeeld het hele jaar de donderdag en vrijdag als je alleen op ma t/m woe wilt werken. Of de ene week wel op vrijdag en de andere week op donderdag etc. Dat bepaal je allemaal zelf. Je moet in een schema aangeven wanneer je wel en niet beschikbaar bent.
Ah kijk thanks! Ja dat zijn wel de vragen idd die ik heb. Ik ben benieuwd of het bij ons bestuur ook zo werkt, het klinkt wel goed!
Alle reacties Link kopieren
Ja dat aanvragen afwijzen is niet iets wat ze zullen aanmoedigen hoor, ik heb ook nooit gevraagd of dat mocht ofzo. Maar ik werd ingepland voor een school 25 km verderop, toen had ik gemaild of het niet wat dichterbij kon, aangezien ik die 2 jaar daarvoor ook nooit mijn stad uit had gehoeven voor invalwerk, dus er was vast genoeg werk in mijn eigen stad. Ik ben ook braaf naar dat dorpje 25 km verderop gereden. Maar toen kreeg ik een week later weer een aanvraag voor dat dorpje 25 km verderop, toen heb ik die gewoon geweigerd. Toen kreeg ik een paar uur later of een dag later ofzo weer een nieuwe aanvraag voor die dag, maar toen voor een school in mijn eigen stad. Dus blijkbaar kon dat gewoon op die manier :)

Als je ze persoonlijk sprak probeerden ze je over te halen om in de hele regio in te vallen, aangezien zij zoveel mogelijk verspreid aanvragen willen invullen.

Toen ik begon met invallen kreeg ik ook zelden aanvragen van tevoren, aangezien er toen nog invallers in overvloed waren. Dus dan werd je op de dag zelf altijd gebeld. Maar uiteindelijk, toen er een invallerstekort ontstond, kreeg je altijd al aanvragen dagen of weken van tevoren.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Ja dat geloof ik. En aangezien ze zo hard mensen nodig hebben heb ik het idee dat er ook wel wat te onderhandelen valt. Over de afstand bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Ja zeker!

Ook over je salaris hoor. Ik heb mezelf 4 treden omhoog gepraat.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
03-05-2019 18:09
Ja zeker!

Ook over je salaris hoor. Ik heb mezelf 4 treden omhoog gepraat.
Hm, ik zit al aan de max. Wel in L10, die L11 wilde ik eruit slepen zodra de opleiding klaar is. Kan ik wel proberen natuurlijk ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dat nu alvast proberen, aangezien je nu onderhandelingsgesprekken hebt (tenzij het nog 3 jaar duurt voor je klaar bent ofzo, maar las het op korte termijn is...). Je kunt dan eventueel ook nu al afspreken dat je L11 krijgt als je je diploma hebt.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Gesprek inmiddels gehad, al mijn vragen zijn beantwoord. Nu nadenken wat ik wil. Ik heb al een lijstje met plussen en minnen gemaakt en de punten een cijfer gegeven. Op die manier komt invallen niet iets hoger uit. Toch is er iets wat me tegenhoudt om die knoop nu al door te hakken.
Ik denk dat het de angst is dat invallen me zo tegen gaat vallen, dat ik me verloren voel, elke dag ergens anders.
Met name “geen extra taken” scoort erg hoog, ik merk dat ik al het werk eromheen zo beu ben geworden dit jaar.
Alle reacties Link kopieren
Heb je ook salarisverhoging gehad? :)

Je kunt het altijd proberen he... Als het niet bevalt heb je zo weer een vaste school. Misschien ontdek je wel een school die veel leuker is dan je huidige school.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Salarisverhoging krijg ik gewoon zoals afgesproken na afronden opleiding.

Ik geloof dat ik zojuist de knoop heb doorgehakt en besloten heb het te gaan doen (vind het nog wel spannend maar als ik het niet doe zal ik nooit weten of het een goede keuze was geweest). Ik ben al dat extra oneindige werk, de apps en mailtjes in vakanties, de avonden dat je weer op moet komen draven even zó beu.
Lievejetje schreef:
09-05-2019 17:32
Met name “geen extra taken” scoort erg hoog, ik merk dat ik al het werk eromheen zo beu ben geworden dit jaar.
https://meesterlezer.wordpress.com/2019 ... oen-vindt/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven