Werk & Studie alle pijlers

Vastloper

06-09-2019 17:15 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag even wat vertellen over mezelf, mijn situatie, en mijn eventuele mogelijkheden.

Qua studie, heb ik jaren terug mijn diploma uiterlijke verzorging gehaald. Na 10 jaar heb ik op een avondschool mijn diploma Visagie gehaald. Ik heb daarna certificaten gehaald voor Spirituele ontwikkeling en daarnaast certificaat voor Reiki 1 en 2 , Ook heb ik meerdere reintergratie cursussen bijgewoond, een opleiding in de beveiliging voor een deel gedaan (wegens ziekte mee gestopt) en dan nu in opleiding voor verzorgende I.G/M.Z. B.B.L.

Persoonlijk qua levenservaring, heb ik wat aandacht tekort gehad vroeger thuis i.v.m. moeilijk opvoedbare broer, Heb ik een sex. misbruikverleden, heb ik 2 relaties gehad met narcistische mannen met een drugs en drank probleem en ben ik al 10 jaar alleenstaande ouder van 2 kids, momenteel wel in een latrelatie.
Door veel van bovenstaande ben ik in aanraking gekomen met Riagg, GGZ, Maatsch. werk, noem maar op. Tevens door scheiden veel contact gehad met Sociale dienst, U.W.V., A.R.B.O. enz. En daarnaast heb ikzelf ook te maken gehad met kanker en dus chemo's, bestralingen enz.

Anyway Ik zit nu dus in opleiding voor "zuster" en hoewel ik 47 jaar ben, krijg ik een leerling inkomen, naar mijn andere 'erkeninning' is bewust of onbewust niet gekeken. Ik heb meerdere gesprekken met mijn werkgever gehad hoe het kan dat ik hetzelfde verdien als een thuiswonend meisje van zowel 23 en 18 jaar (medecollega's en klasgenoten) maar ze buigen niet, zelfs de vakbond zegt dat 'gewoon' het c.a.o. wordt aangehouden en naar de leerlingenschalen wordt gekeken. Het geheel steekt mij en ik heb echt het gevoel onterecht behandeld te worden, hoe ik maandelijks de eindjes aan elkaar moet knopen, hoe de chemoschade mijn geheugen heeft benadeelt (niet onbelangrijk als o.a. leerling) Hoe ik me hele leven al lijkt te moeten knokken voor 'erkenning' en dan heb ik notebene een buurvrouw ook alleenstaand met kinderen in de bijstand, die alle (financiele) steun krijgt, en ik hou maandelijks bijna hetzelfde over en pies met veel naast de pot.

Ik werk best graag, ben een bezig en leergierig en ambitieus bijtje, ik ben een eerlijk en puur mens, en wil erg graag een passend beroep voor mezelf vinden, ik heb geen hoog i.q.maar ook zeker niet dom, mogelijk is open en naif beter aan mij besteed.

Ik voel dat ik zo zoekende ben, maar lijk me ei niet kwijt te kunnen. Ik voel zo sterk dat ik de mensen wat te bieden heb, maar wat....
Ik heb gedacht naast me opleiding ook nog voor een E.V.C.certificaat te gaan maar die hoge kosten heb ik niet en sparen gaat erg langzaam en moeizaam. Er is me ook wel eens geadviseerd een boek te schrijven, maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen, misschien iets voor later ofzo denk ik dan.

Overigens heeft de G.G.Z. mij ooit benadert om Ervaringsdeskundige te worden, Ik voelde me toch vereert en wilde dit graag aanpakken, helaas was dit de tijd dat je zelfs met je eigen ervaringen geschoold moest zijn, wat ik me niet kon veroorloven dus vastloper.

Wat kunnen jullie mij adviseren, aanraden ik zou toch iets met al die ervaringen moeten kunnen doen zonder weer jaren in de schoolbanken te moeten zitten, voor o.a. een hoger inkomen.
Of......moet ik misschien niet zo zeuren :confused:


Liefs Jewel8
anoniem_389249 wijzigde dit bericht op 06-09-2019 17:26
Reden: aanvulling
0.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat heeft je werkgever met je privé te maken? Je kan toch niet in een CAO vastleggen dat iemand die een te dure huur afspraak maakt of die te grote hypotheek aangaat door een werkgever gecompenseerd moet worden. Je werkgever heeft je kinderen niet gemaakt...dat zijn je eigen keuzes, Je hebt wel een erg grote broek aan voor iemand die zijn diploma nog moet halen en die nog vakvolwassen moet worden.

Ik zou proberen om de verantwoordelijkheid voor je problemen wat minder bij mensen neer te leggen die er niets mee te maken hebben. Je bent zelf verantwoordelijk voor de keuzes die je als volwassene hebt gemaakt. Je kunt de verantwoordelijkheid van je eigen keuzes niet droppen bij een nieuwe werkgever die je als leerling heeft aangenomen. Het externaliseren van problemen (de verantwoordelijkheid voor je eigen keuzes bij een ander neerleggen) kan leiden probleemgedrag en conflicten. Ik zou waken voor die houding want het kan je op de lange termijn in de problemen brengen en ik vraag mij ook af of je je leven en verleden wel onder controle hebt en goed hebt verwerkt.

Wanneer dat zo zou zijn dan zou je namelijk niet het gevoel hebben dat een ander de rekening moet oppakken. Het is niet rechtvaardig om van jouw problemen het probleem van je werkgever te maken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Jewel8 schreef:
09-09-2019 20:02
Ik gaf al eerder aan in de zorg gewerkt te hebben en een werkverleden van 30 jaar te hebben. Het komt er op neer dat in het c.a.o. v.v.t. geen rekening gehouden wordt met o.a. leerlingen met hoge vaste lasten, dus personen die in mijn geval alleen een gezin draaiende moeten houden zelfs met de belasting toeslagen. In mijn ogen is dat niet fair geregeld. En ik hoopte alleen maar dat mijn werkverleden, eerder behaalde diploma's en/of certificaten daar verschil in hadden kunnen maken. Al met al lijk ik het allemaal verkeerd in te zien..blijkbaar.
Wat voor werk heb je dan gedaan in de zorg? Uiterlijke verzorging, visagie en Reiki is geen zorg he.

Je hebt wel een werkverleden, maar NIET in de verzorging. Je begint dus met nul kennis en ervaring in de verzorging. Je bent nu leerling en je wordt daar ook naar betaald. Niets meer en niets minder.
leergierig wijzigde dit bericht op 10-09-2019 00:02
0.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
Jewel8 schreef:
09-09-2019 20:02
Ik gaf al eerder aan in de zorg gewerkt te hebben en een werkverleden van 30 jaar te hebben.

Nee, je hebt niet in de zorg gewerkt. Uiterlijke verzorging en reiki vallen daar feitelijk niet onder. Ik snap ook niet hoe je kunt denken van wel. Dus waarom herhaal je dit steeds terwijl je al verteld is dat je visie hierop niet klopt? Dat maakt het gesprek wat gek. Wat komt er precies niet binnen bij je?

Ik heb mijzelf van schuldhulpverlener ooit om laten scholen tot diëtist. Volgens jouw logica had ik dan ook raakvlakken met zorg (want tsja, iets met mensen helpen) of misschien zelfs 'in de zorg gewerkt'? Dat is gewoon niet zo... Ja, ik heb daar destijds dingen geleerd waar ik nu nog iets aan heb qua mensenwerk, psychologie, omgang met andere zorgprofessionals en disciplines, maar nee, het was niet werken in de zorg. En dat ik als diëtist in het ziekenhuis op trede 1 begon, ondanks latere leeftijd, was dus logisch en fair.

Ik ben later wel 'gezien' voor mijn specifieke talenten, inzichten en sterke kanten in het werk en daardoor steeds in loon gestegen... Net als de 21jarige broekkies die startten in het vak en zich ook als zeer beroepscompetent, met specifieke en unieke vaardigheden en talenten, lieten zien. Er was logischerwijs geen onderscheid tussen ons nee. Niet als starter.

En 30 jaar werkervaring is inderdaad irrelevant. 30 jaar werkervaring wordt pas relevant als het in een zeer vergelijkbare sector is en je feitelijk kunt aantonen dat je bepaalde vaardigheden bij aanvang van de nieuwe functie al op hoog niveau onder de knie hebt. Dat wordt met jouw werkverleden en eerdere diploma's dus gewoon lastig. Als later in de functie blijkt dat jij het gemiddelde niveau ontstijgt zal je daar in loon echt voor gecompenseerd gaan worden, maar nu heb je echt geen recht op een andere behandeling.

Het komt er op neer dat in het c.a.o. v.v.t. geen rekening gehouden wordt met o.a. leerlingen met hoge vaste lasten, dus personen die in mijn geval alleen een gezin draaiende moeten houden zelfs met de belasting toeslagen.


Klopt, en het zou ook belachelijk zijn als dat wel zo was. Ik snap niet waarom dat begrip er bij jou niet is en je laat steeds je redenaties wat dit betreft niet zien. Je wordt betaald naar je functie, niet naar je omstandigheden. Zo makkelijk is het uiteindelijk. Voor je omstandigheden ben en blijf je altijd zelf verantwoordelijk, niet je werkgever. Andersom zou echt een rare en heel oneerlijke situatie creëren. Dan maak je je werkgever deels verantwoordelijk voor jouw persoonlijke keuzes. Het is niet de schuld van je werkgever dat jij een gezin hebt gesticht. Of hoge woonlasten hebt. Dus daar hoeft hij/zij ook niet mee opgezadeld te worden.

Als de markt wel zo zou werken zou ongelijkheid trouwens alleen maar toenemen. Zie je dat niet in?

Al met al lijk ik het allemaal verkeerd in te zien..blijkbaar.

Klopt. Maar gek genoeg krijgen we de vinger niet op het waarom, bij jou. En de puntjes en 'blijkbaar' illustreren ook dat je het nog steeds niet begrijpt. Ik wil graag die weerstand begrijpen.
anoniem_380709 wijzigde dit bericht op 10-09-2019 08:23
24.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heb je ooit gedacht om te gaan werken in de uitvaartbranche? Met jouw opleidingen en ervaringen lijkt me dat je daar heel geschikt voor bent.

Volgens mij is er ook een tekort aan mensen de overledenen verzorgen, het afleggen van overleden. Je moet de overledenen dan wassen, aankleden, en zorgen dat ze netjes in de kist liggen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
10-09-2019 08:12
Heb je ooit gedacht om te gaan werken in de uitvaartbranche? Met jouw opleidingen en ervaringen lijkt me dat je daar heel geschikt voor bent.

Volgens mij is er ook een tekort aan mensen de overledenen verzorgen, het afleggen van overleden. Je moet de overledenen dan wassen, aankleden, en zorgen dat ze netjes in de kist liggen.
Ja! Mooie optie. Hier kun je visagie en uiterlijke verzorging combineren met empathie. Heel, heel mooi vak waarvoor je zeker niet meer jaren hoeft te leren.
Je bent op de goede wel Jewel. Het klopt wel dat je als leerling een leerlingsalaris krijgt, of je nou 23 of 53 bent. Ik snap wel dat dat zuur voelt en dat het daadoor moeilijker is om om te scholen als alleenstaande.

Voor nu denk ik dat het goed is dat je je opleiding blijft volgen en dat papiertje binnenhaalt, dat geeft je meer garantie op inkomen voor later. Het is nu even investeren.

Je schreef dat je werd benaderd om te werken als ervaringsdeskundige. Die functies gaan de komende jaren alleen maar toenemen, dus daar ligt ook een mogelijkheid voor de toekomst. Wel zal ook deze functie nog meer gaan professionaliseren. Er wordt nu al bijna altijd een specifieke opleiding gevraagd, ik verwacht dat in de toekomst de eisen nog scherper worden. Je leek nogal verbaasd dat je naast je eigen ervaring nog een opleiding moet doen, dat is niet meer dan logisch en als je daar verbaasd over bent lijkt de opleiding me alleen maar noodzakelijk. Eigen ervaring betekent niet dat je ervaringsdeskundig bent wat wél belangrijk is in dat werkveld. Jouw ervaringen zijn niet alles, maar een klein deel van wat je kan inzetten in de ondersteuning aan anderen. Dat is heel erg belangrijk om te weten en om professioneel en deskundig mee om te gaan. Je zou kunnen kijken of je een opleiding ervaringsdeskundigheid naast je verzorgende-IG kan doen, of erna. Dan ben je nóg wat breder inzetbaar straks. Je hebt opleidingen op verschillende niveau's, van cursus tot HBO.

https://www.deervaringsdeskundige.nl/in ... gheid.aspx

Altrecht schrijft hier ook duidelijk wat zij verwachten van ervaringsdeskundigen/ervaringswerkers
https://www.altrecht.nl/over-ons/werken-en-leren/
anoniem_365339 wijzigde dit bericht op 10-09-2019 11:01
0.09% gewijzigd
dubbel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven