Werk & Studie alle pijlers

Vaststellingsovereenkomst vraag

01-04-2017 12:34 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb een vraag. Mijn man heeft een vaststellingsovereenkomst aangeboden gekregen. Dit nav een zondebok dynamiek in zijn team, waarbij hij nu uitgestoten wordt. Gaat dus over een zeer onveilige werksituatie waarbij leidinggevende onvoldoende in staat is/zich ingezet heeft dit destructieve proces te keren. Er is geen dossieropbouw maar van beide kanten uit kan de samenwerking niet worden voortgezet. Man zit nu in de ziektewet omdat hij stressklachten (angst, depressiviteit) heeft ontwikkeld door deze situatie. Zijn werkgever heeft hem nu een vaststellingsovereenkomst aangeboden waarbij zeer laag wordt ingezet (minimale transitievergoeding bijv). Mijn man neigt ernaar maar te tekenen om er vanaf te zijn, echter hij is ziek en zijn werkgever wil dat hij zich beter meldt.

Als hij zich beter meldt en akkoord gaat is hij per juni/juli werkloos en start zijn ww. Hij is echter nu nog helemaal niet in staat te gaan solliciteren oiv zijn psychische klachten, ik zou dus zelf willen dat hij in de ziektewet blijft en alles vertraagd wordt. Echter dan ontstaat er meer spanning met de werkgever wat zijn klachten in stand houdt/verergert.

Is er iemand die hiermee ervaring heeft, ons advies kan geven?

Alvast bedankt,

Dophertje
Juridisch advies inwinnen. Nooit zomaar tekenen en zeker niet in een ziekte situatie.
Geen ervaring maar met een minimale vergoeding zou ik me niet beter melden!
Hij heeft maandag een afspraak met een arbeidsrechtadvocaat idd...
Zakelijk bekijken en gesprek met advocaat afwachten. Echt niet zomaar tekenen.
hebben jullie rechtsbijstandverzekering? Sowieso NIETS doen voordat je juridisch advies hebt ingewonnen. Zonder dossieropbouw komen ze niet zo makkelijk van hem af hoor. Pas ook erg op met het beantwoorden van telefoontjes/ mailtjes. Doe geen uitspraken over beter melden o.i.d. Houdt zoveel mogelijk de boot af.
Helaas geen rechtsbijstandsverzekering...
Is er een vakbond waar hij lid van is toevallig? Ik zou in deze situatie zeker niets overhaast doen. Wel erg naar voor je man trouwens
quote:Man zit nu in de ziektewet omdat hij stressklachten (angst, depressiviteit) heeft ontwikkeld door deze situatie. Zijn werkgever heeft hem nu een vaststellingsovereenkomst aangeboden waarbij zeer laag wordt ingezet (minimale transitievergoeding bijv). Mijn man neigt ernaar maar te tekenen om er vanaf te zijn, echter hij is ziek en zijn werkgever wil dat hij zich beter meldt.Wat zegt zijn psych hierover?
Je kan heel veel zelf doen qua communicatie en het laten toetsen voor verzending. Dat heb ik ook gedaan. Alle communicatie zelf opgesteld maar laten toetsen door mijn jurist.
Bij ziekte moet je simpelweg echt nooit een vaststellingsovereenkomst aangaan. Als je in de WW belandt moet je direct solliciteren, en meld je je dan weer ziek door klachten die er voor de WW al waren, dan kun je door het UWV worden aangemerkt als verwijtbaar werkloos met alle financiële gevolgen van dien. Het UWV betaalt namelijk liever niet als een werkgever 2 jaar door moet betalen, en terecht.

Ik zou jullie adviseren om juridische hulp te zoeken en de advocaat dit verder af te laten handelen. De boodschap is dan heel simpel: zolang man ziek is, is een vrijwillig vertrek onbespreekbaar. Meestal maakt het wat meer indruk als een advocaat dit zwart op wit zet.
Juridisch loket kan ook.
Tanx voor reacties en tips tnt. Ik denk ook dat we vooral moeten vertragen en niet meebewegen op t tempo van de werkgever (die wil dat hij over 1 week de overeenkomst tekent)
quote:dophertje schreef op 01 april 2017 @ 12:37:

Hij heeft maandag een afspraak met een arbeidsrechtadvocaat idd...Die zal waarschijnlijk aanraden om niet te tekenen.
quote:dophertje schreef op 01 april 2017 @ 12:42:

Tanx voor reacties en tips tnt. Ik denk ook dat we vooral moeten vertragen en niet meebewegen op t tempo van de werkgever (die wil dat hij over 1 week de overeenkomst tekent)

Zorg wel dat je niet in de modus komt van "niet meewerken aan herstel". Blijf wel bereikbaar, en ga naar een bedrijfsarts als dit gevraagd wordt. Maar zoek wel zo snel mogelijk juridisch advies.

Een vaststellingsovereenkomst kan bij mijn weten niet afgedwongen worden. Werkgever zal zonder dossieropbouw met een bijzonder goede reden moeten komen, kunnen aantonen dat hij zelf alles uit de kast heeft getrokken om de huidige situatie te voorkomen, en je man de kans hebben gegeven zichzelf te verbeteren. Laat je niet intimideren!

Tanx voor reacties en tips tnt. Ik denk ook dat we vooral moeten vertragen en niet meebewegen op t tempo van de werkgever (die wil dat hij over 1 week de overeenkomst tekent)Dat snap ik dat wg dat wil. Vaak als er zoveel druk achter wordt gezet is het vooral eigenbelang. Je man is ziek, daar moet eerst iets mee. Jammer voor de werkgever

Tanx voor reacties en tips tnt. Ik denk ook dat we vooral moeten vertragen en niet meebewegen op t tempo van de werkgever (die wil dat hij over 1 week de overeenkomst tekent)Nee, niet vertragen, gewoon de deur helemaal dicht gooien. En in gesprek gaan met de arboarts over reïntegratie tweede spoor (dus reintegreren op een werkplek bij een andere werkgever).
Nee idd, hij heeft binnenkort weer n afspraak met de arbo arts, maar wg wilde dat deze afgezegd zou worden (wat hij niet heeft gedaan gelukkig)

Valt mee...Bij mij was het maandag ontvangen dinsdag tekenen .

Het is niet eens zo zeer vertragen maar neem de juiste stappen en niet onder druk laten zetten. Zakelijk blijven reageren.
Nogmaals dank. Fijn om te lezen dat mijn idee klopt; als hij ziek is kan er niks.
quote:dophertje schreef op 01 april 2017 @ 12:45:

Nee idd, hij heeft binnenkort weer n afspraak met de arbo arts, maar wg wilde dat deze afgezegd zou worden (wat hij niet heeft gedaan gelukkig)Heb je dit zwart op wit?
Dat weet ik niet, veel is via telefoon gegaan. Zal nakijken. Vanaf nu gaat alles via mail trouwens.
quote:-NummerZoveel- schreef op 01 april 2017 @ 12:45:

[...]

Nee, niet vertragen, gewoon de deur helemaal dicht gooien. En in gesprek gaan met de arboarts over reïntegratie tweede spoor (dus reintegreren op een werkplek bij een andere werkgever).Dit is een domme zet, dit kan namelijk worden aangevoerd als "niet meewerken aan herstel" dan wel "het bevestigen van een verstoorde arbeidsrelatie"
Ja idd nee dat willen we ook niet. Maar ik wil zeker niet dat ik dalijk een man thuis heb zitten waarvan verwacht wordt dat hij kan solliciteren maar hier helemaal nog niet aan toe is...
Is er trouwens sprake van een CAO?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven