Werk & Studie alle pijlers

Veel Rijles gehad

07-10-2019 22:59 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet helemaal of ik hier op het juiste adres ben, maar wil het toch even van me afzetten.

Ik heb rijles sinds maart.
heb er nu al zo 60 uur gereden in lessen van 2 uur.
Nu begin ik me wel druk te maken.
mijn theorie loopt af in mei en dan wil ik het wel hebben.

Ik zit nu de heletijd te praktiseren dat ik praktijk examen steeds ga falen. en dan die theorie opnieuw moet doen.
er gaan soms tijdens de les nog wel eens wat dingen fout enzo.

Moest dit even kwijt bij onbekende mensen die een onzijdige mening kunnen geven.
Alle reacties Link kopieren
Kind, ik had er 130 uur opzitten, ben pas de 5e keer geslaagd en ik rij al jaren rond zonder noemenswaardige schade.
Maak je niet druk. Dan haal je je theorie toch nog een keer? Dat zal je de kop niet kosten.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
ninanoname schreef:
08-10-2019 10:55
Kind, ik had er 130 uur opzitten, ben pas de 5e keer geslaagd en ik rij al jaren rond zonder noemenswaardige schade.
Maak je niet druk. Dan haal je je theorie toch nog een keer? Dat zal je de kop niet kosten.
Dit. Ik ben ook pas de 5e of 6e keer gslaagd. Moest toen theorie ook overnieuw doen. Rij ook al meer dan 30 jaar zonder schade. (Afkloppen).
Alle reacties Link kopieren
Niet alles gelezen ik heb jaren geleden anderhalf jaar lang iedere week 90 minuten rijles gehad. 5 keer examen gedaan, waarvan de laatste via bureau nader onderzoek (is tegenwoordig het faalangstexamen) en die heb ik op het nippertje gehaald. Als het niet gelukt was had ik mijn theorie ook over moeten doen.

Het is nog lang geen mei, je kunt nog wel een aantal keer examen doen.
Alle reacties Link kopieren
wilma36 schreef:
08-10-2019 11:15
Niet alles gelezen ik heb jaren geleden anderhalf jaar lang iedere week 90 minuten rijles gehad. 5 keer examen gedaan, waarvan de laatste via bureau nader onderzoek (is tegenwoordig het faalangstexamen) en die heb ik op het nippertje gehaald. Als het niet gelukt was had ik mijn theorie ook over moeten doen.

Het is nog lang geen mei, je kunt nog wel een aantal keer examen doen.
Een BNOR examen is iets anders dan een faalangstexamen. BNOR heb je ook totaal geen keuze aan in tegenstelling tot een faalangstexamen. Dat moet je gewoon doen als je 4 keer gezakt bent binnen 5 jaar. Wel is het naar mijn weten redelijk overeenkomstig met het faalangstexamen.
Alle reacties Link kopieren
Overigens eens dat dat best gevaarlijke fouten kunnen zijn. Feit blijft hoe dan ook dat jij je nog niet voldoende zeker voelt. In ieder geval die indruk wek je. Ik denk wel degelijk dat daar met het wat meer lessen nog wel wat winst is te behalen, zodat je in ieder geval wel enigszins vertrouwen in jezelf hebt dat je redelijk oké rijdt, met af en toe een foutje. Ik zou echt die hoeveelheid lessen loslaten. Ik snap echt dat dat veel makkelijker gezegd is dan gedaan. Laat die mensen maar lekker opscheppen hoe geweldig snel ze hun rijbewijs hadden.

Een tussentijdse toets zou wel degelijk handig zijn, dan krijg je ook meteen feedback van iemand anders en wen je een beetje aan de setting. Een faalangstexamen, dat verschilt per persoon of dat wel of niet fijn is. Je moet van te voren over je onzekerheden babbelen en dan daarna je rij-examen doen. Sommigen raken daardoor juist in de negativiteit, ondanks dat men ze zo veel mogelijk probeert gerust te stellen. De mogelijkheid tot een time-out kan voor sommigen wel heel erg helpend zijn, anderen hebben er niet zo veel aan. Je hoort er vaak wel positieve berichten over dus ik denk dat het voor de meesten wel helpend is (niet echt een sterke onderbouwing, maar toch) en dat een examinator je toch wel wat anders benadert. Al verschilt dat ook tussen reguliere examinatoren.
Alle reacties Link kopieren
Lorah schreef:
08-10-2019 12:49
Overigens eens dat dat best gevaarlijke fouten kunnen zijn. Feit blijft hoe dan ook dat jij je nog niet voldoende zeker voelt. In ieder geval die indruk wek je. Ik denk wel degelijk dat daar met het wat meer lessen nog wel wat winst is te behalen, zodat je in ieder geval wel enigszins vertrouwen in jezelf hebt dat je redelijk oké rijdt, met af en toe een foutje. Ik zou echt die hoeveelheid lessen loslaten. Ik snap echt dat dat veel makkelijker gezegd is dan gedaan. Laat die mensen maar lekker opscheppen hoe geweldig snel ze hun rijbewijs hadden.

Een tussentijdse toets zou wel degelijk handig zijn, dan krijg je ook meteen feedback van iemand anders en wen je een beetje aan de setting. Een faalangstexamen, dat verschilt per persoon of dat wel of niet fijn is. Je moet van te voren over je onzekerheden babbelen en dan daarna je rij-examen doen. Sommigen raken daardoor juist in de negativiteit, ondanks dat men ze zo veel mogelijk probeert gerust te stellen. De mogelijkheid tot een time-out kan voor sommigen wel heel erg helpend zijn, anderen hebben er niet zo veel aan. Je hoort er vaak wel positieve berichten over dus ik denk dat het voor de meesten wel helpend is (niet echt een sterke onderbouwing, maar toch) en dat een examinator je toch wel wat anders benadert. Al verschilt dat ook tussen reguliere examinatoren.
Welnee. Je hoeft helemaal niet over je onzekerheid te babbelen. Hoe kom je daar bij.
Alle reacties Link kopieren
Dat 'moest' familie van me wel. Waarom een faalangstexamen en wat haar allemaal zo onzeker maakte. Maar vooral ook waarom ze eerder was gezakt en wat er allemaal mis ging. Die klapte vervolgens helemaal dicht, omdat ze in het negatieve gevoel van voorgaande examens terecht kwam en faalde vervolgens alsnog.
Alle reacties Link kopieren
Lorah schreef:
08-10-2019 12:21
Een BNOR examen is iets anders dan een faalangstexamen. BNOR heb je ook totaal geen keuze aan in tegenstelling tot een faalangstexamen. Dat moet je gewoon doen als je 4 keer gezakt bent binnen 5 jaar. Wel is het naar mijn weten redelijk overeenkomstig met het faalangstexamen.
In mijn tijd had je nog geen faalangstexamen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het allemaal wel. Ik blijf gewoon goed opletten tijdens de lessen en ga me niet meer druk maken. dan lukt het juist niet, denk ik zo.
Alle reacties Link kopieren
Heb niet alles gelezen maar ik had ook extra rijlessen nodig. Ben 3x gezakt voor mijn praktijk examen, en de 4de keer met een faalangst examen geslaagd! Ik zou ervan uitgaan dat je de eerste keer zakt (te spannend: waar moet ik zijn, wie is het, hoe gaat dat examen) en de tweede faalangst examen ga je gewoon halen. Iedereen maakt foutjes anders had helemaal niemand ooit een ongeluk. Ook als je een fout maakt tijdens je examen kan je deze soms redden door het veilig op te lossen. Dit kan je.
Alle reacties Link kopieren
Ik had een aantal dingen die ik 'eng' vond tijdens rijles. Ik vond bijv invoegen, inhalen, uitvoegen op de snelweg lastig. Aantal rijlessen alleen hierop geoefend: hele les op de snelweg, iedere afslag eraf en weer erop. Was echt heel goed voor het zelfvertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Heel veel mensen doen er lang over, maar die hebben het er niet over of liegen erover. Het is echt niet vreemd om er lang over te doen.
Ik weet niet hoeveel uur ik gelest heb, maar het was heel veel. Derde keer uiteindelijk geslaagd, net voor mijn theorie verliep!
Alle reacties Link kopieren
Wat maakt het uit dat je al 60 lessen hebt gehad? Ik moet morgen voor de 5e keer op en zit al lang over de 60 heen, so be it. Leuk is het niet, maar uiteindelijk kom je er wel. De een heeft wat meer lessen nodig dan de ander, dat geeft niets.

En in 7 maanden kun je nog veel lessen nemen, dat moet echt wel goed komen.
Alle reacties Link kopieren
Joh, worst case moet je theorie opnieuw. Wat nu veel makkelijk zal gaan, omdat je deel neemt in het verkeer en veel situaties dus ‘kent’. Maak het niet groter dan het is, mei is nog erg ver weg
Flaffy schreef:
17-11-2019 18:04
Wat maakt het uit dat je al 60 lessen hebt gehad? Ik moet morgen voor de 5e keer op en zit al lang over de 60 heen, so be it. Leuk is het niet, maar uiteindelijk kom je er wel. De een heeft wat meer lessen nodig dan de ander, dat geeft niets.

En in 7 maanden kun je nog veel lessen nemen, dat moet echt wel goed komen.
Succes morgen!
Alle reacties Link kopieren
davidson2000 schreef:
09-10-2019 19:52
Ik zie het allemaal wel. Ik blijf gewoon goed opletten tijdens de lessen en ga me niet meer druk maken. dan lukt het juist niet, denk ik zo.
Het helpt als je het leuk vindt. En dat is het toch ook gewoon? Ik vind autorijden heerlijk. Ik ga warm, droog en comfortabel naar mijn werk (of koel, droog en comfortabel, afhankelijk van het weer). Beetje achtergrondmuziek (lees; ik treed op ;-D ), soms heb ik nog koffie bij me.
Ik heb in totaal een jaar les gehad (1x per week), maar ik merk wel degelijk dat het een stuk drukker is op de wegen dan 30 jaar geleden. Dus wat iemand anders ook al zei; laat je niet gek maken door familieleden die het in de vorige eeuw met twee vingers in hun neus haalden. We mochten meer fouten maken bij het theorie examen, tussentijdse toets bestond nog niet. De auto´s waren over het algemeen wat kleiner en lichter en we hadden één minirotonde in een straal van 20 km. Ik heb een keer een dubbele les moeten doen om in Eindhoven een echte rotonde te kunnen oefenen. Daar staat tegenover dat we ook nog geen stuurbekrachtiging hadden.
Dus lekker laten kletsen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven