Werk & Studie alle pijlers

vergaderen

09-11-2014 19:57 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn leidinggevende stuurt geen agenda voor vergaderingen. We krijgen op de dag zelf een oude agenda en dan veranderd ze alleen de datum. Mijn voorstel was om 14 dagen voor de vergadering een agenda te sturen, de week daaropvolgend kunnen de medewerkers dan punten inbrengen. Een week voor de vergadering een definitieve agenda plus de notulen van de vorige vergadering en ingekomen stukken.

Ik ben dat zo gewend van vorige banen en ook bij de speeltuinvereniging deden we dat zo.

Is het tegenwoordig niet meer gebruikelijk? De laatste vergadering kwam ze met flipovers en post-it's waarop we positieve en negatieve zaken op moesten schrijven. Ik wil zo graag werkafspraken maken! Ben ik ouderwets?
Waarom vergaderen jullie?
Vrij normaal.

Maar als de agenda altijd hetzelfde is heb je toch altijd de agenda al in huis? Dan kun je toch gewoon jouw punten insturen?
Ik vind je OP wel een beetje vergadertijgerig klinken hoor. Waarom moet het precies op de manier die jij gewend bent?
Iets met post-its is een werkvorm die je leidinggevende inzet om medewerkers te activeren, zelf nadenken, meer regie bij de medewerkers neerleggen.

Als de agenda altijd hetzelfde is, dan ga je naar de vergadering zonder dat de agenda vantevoren is verstuurd. Je weet toh wat je kunt verwachten, waar je het over gaat hebben.
Ik vind 14 dagen van tevoren wel heel veel. Op die manier heb je altijd punten op je agenda van minimaal een week oud.

Hier is de agenda meestal een week van tevoren bekend, en punten kan je altijd inbrengen.
Jullie kunnen toch punten aan haar aanleveren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Wat voor vergadering is het? Bij een werkoverleg vind ik jouw methode ontzettend overdreven. Bij een kwartaaloverleg met directie en management vind ik het wel normaal.
Vandaar de vraag:waarom vergaderen
Wij hebben eens per 4 weken voor de afdeling overleg. De agenda komt op z'n laatst een paar uur vantevoren. Agendapunten leveren we in de 4 weken tussentijds aan.
Oke dan is het dus niet echt heel gebruikelijk zoals ik het gewend was.

De vergaderingen zijn meer werkoverleggen, overleg over de manier van werken op de werkvloer. Afspraken maken over de wijze waarop zaken aangepakt gaan worden en dergelijke.
viva amber we kunnen wel punt aanleveren maar er is ineens vergadering en dan heb je er niet over kunnen nadenken.
Onze leidinggevende bepaalt in grote lijnen wat we bespreken tijdens onze wekelijkse meet en wij kunnen tijdens de vergadering zelf punten aandragen. Zie het belang niet van vooraf een agenda doorgeven. Het hoeft allemaal niet zo statisch.
quote:benq schreef op 09 november 2014 @ 20:32:

viva amber we kunnen wel punt aanleveren maar er is ineens vergadering en dan heb je er niet over kunnen nadenken.Waarom zou je er vooraf over na moeten kunnen denken? Neem aan dat je zelf wel over je werkzaamheden en team nadenkt zodat je ter plekke kunt anticiperen op werkgerelateerde onderwerpen.
Wij vergaderen elke 2 weken met de afdeling en komen niet verder dan het bespreken van de vorige notulen. Daarna zijn de 2 uren om en gaan we weer verder met ons werk :-) Lekker nuttig *not* ik heb het maar opgegeven om er wat van te maken. Ben nog niet bij 1 bedrijf geweest waar echt effectief werd vergaderd.
Bij ons zijn er altijd wilde plannen (creativiteit, out-of-the-boxdenken wordt gestimuleerd), maar er is geen budget/tijd beschikbaar. Ik vind het altijd wel fijne momenten om even met z'n allen weer na te denken op welke route we liggen, waar we naartoe gaan en wat er binnen de kaders wel mogelijk is.
Vroeger was het gebruikelijk om nieuw ingebrachte punten mee te nemen naar de volgende vergadering. Nieuwe punten horen bij de rondvraag thuis en komen dan bij een volgende vergadering als agendapunt terug. (Indien interessant genoeg)
Bij ons wordt voor een vergadering met externen de agenda twee weken van tevoren verstuurd, en voor een interne vergadering één week. Zeker als er grote stukken meegestuurd moeten worden is het wel handig om die ruim van tevoren nog even goed door te kunnen lezen.
@Benq, begrijp ik nu uit je verhaal dat de vergadering niet gepland staat? Dus dat hij ineens spontaan voor die dag wordt ingepland?quote:benq schreef op 09 november 2014 @ 20:32:

viva amber we kunnen wel punt aanleveren maar er is ineens vergadering en dan heb je er niet over kunnen nadenken.Want als de vergadering altijd gepland staat op de tweede dinsdag van de maand om 2 uur dan weet je toch wanneer er vergadert wordt, dus dan kun je toch ook zelf bedenken welke punten je wilt bespreken. En als de agenda niet vast staat kun je dan toch gewoon dingen toevoegen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven