verkorte PABO opleiding
dinsdag 9 april 2013 om 15:31
hoi dames,
Ik ga waarschijnlijk volgend jaar de verkorte pabo opleiding volgen in den haag of rotterdam. Zijn er nog dames die dit gedaan hebben? Hoe hebben jullie dit ervaren qua studielast?
Ik ben afkomstig van België ben 26 jaar oud en werk daar al enkele jaren in het voortgezet onderwijs. Omdat mijn vriend van Delft afkomstig is, kom ik binnenkort hier wonen en werken.
Ik heb begin dit jaar een korte periode in ee vmbo school gewerkt als docent wiskunde maar dit viel me erg zwaar. De leerlingen (pubers) waren erg brutaal. Ik kon niet aan de mentaliteit wennen omdat dit zo anders was als in Belgie. Ook de methoden, onderwijsvormen,.. waren verschillend met wat ik gewend was dus voelde me absoluut niet op mijn plaats. Op een gegeven moment was het zo erg dat ik ermee gestopt ben en terug naar mijn school in België ben gegaan om even terug op rust te komen en na te denken welke baan me dan wel zou liggen in Nederland (ik zag me niet meer als docent werken op dat moment) Nu ben ik weer een paar maanden verder en het onderwijs bljft mjn passie.
Voordat ik terug voor de klas ga staan, wil ik eerst wat meer basiskennis opdoen over de methoden,vormen,.. in het Nederlandse onderwijs. Hierbij heb ik besloten om me te gaan bijscholen om in een basisschool te gaan werken. Jongere kinderen vind ik ook geweldig en ik denk dat ik als (bescheiden
) Belg me sneller thuis ga voelen in een kleiner team en leerlingen die respectvol met me omgaan en niet puberaal lachen met elke Belgische uitspraak....
Dat was kort mijn verhaal en ervaring.
Ik ben heel benieuwd naar jullie advies en ervaringen en reacties.
Groetjes Eef
Ik ga waarschijnlijk volgend jaar de verkorte pabo opleiding volgen in den haag of rotterdam. Zijn er nog dames die dit gedaan hebben? Hoe hebben jullie dit ervaren qua studielast?
Ik ben afkomstig van België ben 26 jaar oud en werk daar al enkele jaren in het voortgezet onderwijs. Omdat mijn vriend van Delft afkomstig is, kom ik binnenkort hier wonen en werken.
Ik heb begin dit jaar een korte periode in ee vmbo school gewerkt als docent wiskunde maar dit viel me erg zwaar. De leerlingen (pubers) waren erg brutaal. Ik kon niet aan de mentaliteit wennen omdat dit zo anders was als in Belgie. Ook de methoden, onderwijsvormen,.. waren verschillend met wat ik gewend was dus voelde me absoluut niet op mijn plaats. Op een gegeven moment was het zo erg dat ik ermee gestopt ben en terug naar mijn school in België ben gegaan om even terug op rust te komen en na te denken welke baan me dan wel zou liggen in Nederland (ik zag me niet meer als docent werken op dat moment) Nu ben ik weer een paar maanden verder en het onderwijs bljft mjn passie.
Voordat ik terug voor de klas ga staan, wil ik eerst wat meer basiskennis opdoen over de methoden,vormen,.. in het Nederlandse onderwijs. Hierbij heb ik besloten om me te gaan bijscholen om in een basisschool te gaan werken. Jongere kinderen vind ik ook geweldig en ik denk dat ik als (bescheiden
Dat was kort mijn verhaal en ervaring.
Ik ben heel benieuwd naar jullie advies en ervaringen en reacties.
Groetjes Eef
Je kan altijd leuke mensen ontmoeten, zolang je er maar voor open staat.
dinsdag 9 april 2013 om 15:36
dinsdag 9 april 2013 om 15:55
dat hebben vrienden en familie me ook al voorgesteld. Ik heb zo een deuk opgelopen dat ik het eerlijk gezegd niet eens meer durf om in Nederland voor de pubers te gaan staan.
Misschien moet ik toch maar eens op een paar scholen (HAVO of VWO) gaan observeren.
Wat jammer dat er niet veel werk is in het basisonderwijs. Het lijkt me toch ook wel heel leuk om te doen.
Omdat ik nog geen gezin heb en mijn vriend ons ook wel met twee kan ónderhouden' ben ik best bereid om in het begin vervangingen te doen. Maar als een vaste aanstelling binnen de 5 jaar niet zou lukken in het basisonderwijs, lijkt me dat ook niet motiverend. Zou er na verloop van tijd dan geen plaatsen vrij komen?
Als ik de foto 's van de teams bekijk op de websites van de basisscholen hier in de buurt, zitten er toch wel een aantal grijze haartjes bij
Misschien moet ik toch maar eens op een paar scholen (HAVO of VWO) gaan observeren.
Wat jammer dat er niet veel werk is in het basisonderwijs. Het lijkt me toch ook wel heel leuk om te doen.
Omdat ik nog geen gezin heb en mijn vriend ons ook wel met twee kan ónderhouden' ben ik best bereid om in het begin vervangingen te doen. Maar als een vaste aanstelling binnen de 5 jaar niet zou lukken in het basisonderwijs, lijkt me dat ook niet motiverend. Zou er na verloop van tijd dan geen plaatsen vrij komen?
Als ik de foto 's van de teams bekijk op de websites van de basisscholen hier in de buurt, zitten er toch wel een aantal grijze haartjes bij
Je kan altijd leuke mensen ontmoeten, zolang je er maar voor open staat.
dinsdag 9 april 2013 om 17:48
Volwassenonderwijs? Nederlands als tweede taal? Computercursus aan 65 plus? Beter lezen en schrijven aan autochtone Nederlanders?
Ik ben geen Belg en vind lesgeven op het vmbo en mbo niv 1 en 2 ook verschrikkelijk. Na twee jaar proberen heb ik zelf ontslag genomen omdat ik er echt niet meer wilde werken.
Ik heb me altijd wel heel gelukkig gevoeld als docent NT2, alfabetisering ... het volwassenonderwijs dus.
Ik ben geen Belg en vind lesgeven op het vmbo en mbo niv 1 en 2 ook verschrikkelijk. Na twee jaar proberen heb ik zelf ontslag genomen omdat ik er echt niet meer wilde werken.
Ik heb me altijd wel heel gelukkig gevoeld als docent NT2, alfabetisering ... het volwassenonderwijs dus.
Here I am - now what are your other two wishes...
dinsdag 9 april 2013 om 19:49
Ik heb geen tips voor je, ik zit zelf niet in het onderwijs.
Maar er wordt niet alleen gelachen om "Belgische" accenten, hoor.
Ga als Groningse leraar maar eens in het Gooi voor de klas staan, de leerlingen begrijpen je echt niet als je zegt dat ze moeten ophouden met dat "rekkertje" te spelen.
Maar er wordt niet alleen gelachen om "Belgische" accenten, hoor.
Ga als Groningse leraar maar eens in het Gooi voor de klas staan, de leerlingen begrijpen je echt niet als je zegt dat ze moeten ophouden met dat "rekkertje" te spelen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
dinsdag 9 april 2013 om 20:58
Oh gelukkig, ik voel me al niet meer de enige die het nies vind.... Volwassenenonderwijs lijkt me wel heel leuk om te doen. Zijn daar speciale vacaturesites van?
Ik ga daar in ieder geval al eens actief zaken over opzoeken! Thx voor de tips alvast.
Na het stoppen in het vmbo, had ik inderdaad gezegd dat ik met oudere studenten/volwassen of juist met kids zou gaan werken. Maar aangezien er zeer weinig banen zijn in het basisonderwijs, kijk ik nu ook even verder voor het volwassenenonderwijs. Ik denk zelf dat ik dan geen extra opleiding meer moet volgen. Dat is financieel ook weer interessanter.
Ik ga daar in ieder geval al eens actief zaken over opzoeken! Thx voor de tips alvast.
Na het stoppen in het vmbo, had ik inderdaad gezegd dat ik met oudere studenten/volwassen of juist met kids zou gaan werken. Maar aangezien er zeer weinig banen zijn in het basisonderwijs, kijk ik nu ook even verder voor het volwassenenonderwijs. Ik denk zelf dat ik dan geen extra opleiding meer moet volgen. Dat is financieel ook weer interessanter.
Je kan altijd leuke mensen ontmoeten, zolang je er maar voor open staat.
dinsdag 9 april 2013 om 22:24
quote:Snoesje666 schreef op 09 april 2013 @ 19:49:
Ik heb geen tips voor je, ik zit zelf niet in het onderwijs.
Maar er wordt niet alleen gelachen om "Belgische" accenten, hoor.
Ga als Groningse leraar maar eens in het Gooi voor de klas staan, de leerlingen begrijpen je echt niet als je zegt dat ze moeten ophouden met dat "rekkertje" te spelen.
Ach, maar als ze je mogen vinden ze dat accent prima hoor.
Je moet geen dialect praten, want dat verstaan ze niet, maar een accent is helemaal geen probleem.
Probeer inderdaad een vwo-school, of een gymnasium. Daar kunnen leerlingen ook bijdehand doen (mijn gymnasiasten kunnen nog weleens wijsneuzig en vol dedain ergens op reageren), maar zijn erg voor rede vatbaar.
Ik heb geen tips voor je, ik zit zelf niet in het onderwijs.
Maar er wordt niet alleen gelachen om "Belgische" accenten, hoor.
Ga als Groningse leraar maar eens in het Gooi voor de klas staan, de leerlingen begrijpen je echt niet als je zegt dat ze moeten ophouden met dat "rekkertje" te spelen.
Ach, maar als ze je mogen vinden ze dat accent prima hoor.
Je moet geen dialect praten, want dat verstaan ze niet, maar een accent is helemaal geen probleem.
Probeer inderdaad een vwo-school, of een gymnasium. Daar kunnen leerlingen ook bijdehand doen (mijn gymnasiasten kunnen nog weleens wijsneuzig en vol dedain ergens op reageren), maar zijn erg voor rede vatbaar.