Werk & Studie alle pijlers

Verpleegkundige opleiding

20-04-2009 15:46 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik zag op dit forum nog geen onderwerp staan over de opleiding verpleegkundige. Zag wel al meerdere verpleegkundige hbo-v staan.

Ik wil heel graag de opleiding gaan doen via het antoniusziekenhuis. Deze biedt de versnelde variant aan, 2,5jaar werkend leren ipv 4 jaar!

Heeft er iemand ervaring met zo'n soort opleiding..?

Ik ben al uitgenodigt voor de informatiedag, deze vind morgen al(eindelijk) plaats:)

Ben er heel benieuwd en eigenlijk ook ERGG zenuwachtig voor..

Daarom, heeft iemand hier ervaringen mee?
Ben ik niet met je eens Leentje.

Ik doe duaal, wat dus betekend dat ik van de vier jaar, drie jaar werk in de praktijk. Niet al boventallig, maar als een van het team, vanaf het derde jaar doe je dan ook gewoon avond- en nachtdiensten, dus je draait volledig mee en dat is stagiaire minder. En ik kan je zeggen daar krijg je behoorlijk zelfvertrouwen van hoor, Moet het natuurlijk wel goed gaan, maar dat zou dan ook gelden als je de voltijdopleiding doet. Bij goede beoordelingen krijg je zelfvertrouwen, bij minder goede beoordelingen kan je onzeker worden. Maakt dan mijn inziens niet uit of je nou duaal of voltijd doet.

En qua diversiteit van afdelingen kan je beter voltijd doen, dan kom je in verschillende instellingen ja, maar goed als je zeker weet in een ziekenhuis te willen werken kan je door een duale opleiding je juist heel breed opleiden in het ziekenhuis (elk half jaar een andere afdeling, totaal ervaring op 6 verpleegafdelingen aan het eind van de opleiding).

@Framboosje

Van mijn gesprek kan ik niet zo heel veel meer herinneren. Bij mij refereerde ze ook naar mijn vorige opleiding, waarom de switsch, waarom geen psychiatrie, want dat sloot beter aan bij mijn andere opleiding, wat zijn mijn sterke kanten, waar zal ik aan moeten werken, waarom verpleegkundige, wat trekt je aan in het vak, waar zie je tegenop? Volgens mij was het zoiets.

Competenties verschillen per ziekenhuis/school. Op sommige opleidingen moet je aan rollen werken, zoals zorgverlener/regisseur (zijn er 5, maar ik werk er dus niet mee, Danseresje wel).

Wij werken met competenties die door het ziekenhuis zijn opgesteld, dat zijn de volgende:

- Patientenzorg: Spreekt voor zich denk ik, alles rondom de patient, maar ook indirecte zorg, zoals voor je patient opkomen tijdens de visite(arts en vpk. zijn het niet altijd eens met elkaar)

- Samenwerking: binnen het team, met andere verpleegkundigen, met artsen, inzet tijdens overleggen, meedenken met de organisatie

- Deskundigheidsbevordering: Denk aan verbreding kennis, maken van verslagen(verdieping situatie patient of klinische onzekerheid onderzoeken(wetenschappelijk onderbouwd), presenteren van verslagen of een klinische les geven,

- Reflectie: Je eigen functioneren beoordelen, leerdoelen kunnen opstellen, reflectieverslagen schrijven,

- Beroepshouding: houding binnen het team, houding naar patienten, begeleiden van leerlingen/stagiaires, feedback kunnen geven en ontvangen etc.

Zoiets is het ongeveer, maar wat ik zeg elk ziekenhuis en school geven er een andere invulling aan. Kan zelfs zijn dat school weer andere dingen van je verwacht dan het ziekenhuis waar je werkt.

En avond- en nachtdiensten. Ja het kan rustig zijn, maar ook heel druk. Gister avonddienst gehad en toevallig heel rustig, dus de tijd om even uitgebreid in gesprek te gaan met patienten ook wel eens heel leuk. Het ligt er maar net aan wat voor afdeling (neurologie kan het zijn dat je mensen moet helpen met eten), hoe ziek de mensen zijn (elk uur controles doen, wondlekkage, misselijkheid, veel pijn), hoe zelfstandig mensen zijn, of je veel spoedopnamens krijgt. Is dus eigenlijk geen peil op te trekken.

(Weer een heel verhaal geworden, sorry, kan iets nooit kort en bondig houden)
Ik had het idee dat het over een MBO BBL opleiding ging, dat de mogelijkheid versneld 2,5 jarig ipv 4 jarig is? ik neem aan dat je door een bepaalde vooropleiding in kan stromen dan Framboosje?

Je werkt dus fulltime als leerling verpleegkundige (staat dus ook niet boventallig) elk half jaar op een andere afdeling.
gesprek ging goed, ben aangenomen!

(iets meer info op hbo-v deeltijd draadje!)

~Danseresje
Oh wat goed Danseresje, GEFELICITEERD, ben helemaal blij voor je!!!!!!!!!!!

Ik lees later je verhaal wel op het HBO-Vtopic.

Als ik de OP mag geloven is het de bedoeling dat Framboosje de MBO-opleiding gaat doen. Maar dan snap ik nog je redenering niet Leentjuh? Kan natuurlijk jouw mening zijn, maar mijn inziens maakt het niet uit of je nou MBO of HBO doet en voltijd of deeltijk wat betreft zelfvertrouwen. Zeker niet als je al werkervaring hebt, het kan(dus hoeft niet) een ander verhaal zijn als je net van de middelbare school komt.

Heb je post nog even nagelezen, snap je redenering nu wel wat betreft het meer ervaring op doen door de opleiding in 4 jaar te doen, daar zit wat in.

En ik werk 32 uur p/w als leerlingverpleegkundige ja en ga elk half jaar naar een andere afdeling, alleen laatste jaar zit ik tien maanden op een afdeling naar eigen keuze.
Ik ben nu de MBO-student die de BBL route volgt, sinds een week. Ik werk fulltime, wat inhoudt dat ik daarvan dus 1 dag in de week op school zit. de rest van de tijd werk ik dus op een afdeling, draai in principe alle diensten mee.

Ik kan gaan versnellen, maar zal dan ook versneld naar andere afdelingen gaan, zodat ik aan het eind van de opleiding net zoveel afdelingen heb gezien als iemand die wel 4 jaar nodig heeft als BBL-er of BOL-er. Overigens is het wel zo dat als je vertraagd wel meerdere afdelingen te zien krijgt.

Overigens is het zo dat als je kan instromen dat je dan echt al wel de nodige voorkennis moet hebben hoor.

Groetjes MDF

ps ik heb meer van mijn verhaal op het HBO-Vdeeltijd topic gedropt.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Hoi allemaal,

Bedankt discovery, ga over jou punten wel even nadenken..! Waarom ik dit wil gaan doen ipv toerisme kan ik iig wel goed motiveren! Met de andere punten moet het ook wel goed komen denk ik zo:)

Leentje 77.

Ik wil idd de versnelde mbo opleinding gaan doen, 2,5 jaar ipv 4! Voor mij perfect denk ik. Ik wil juist een pittige opleiding omdat ik tot nu toe alles op mn sloffen heb hoeven doen. Ook wil ik deze variant omdat je gewoon werkt en naar school gaat en een normaal salaris krijgt. Ik kom tijdens de opleiding op 5 verschillende afdelingen te werken. 5 totaal verschillende zodat je kunt ontdekken wat je wel en niet ligt. Qua ervaring lijkt me dat dus genoeg. Ook biedt het zkh erna een hbo variant aan, deze gaan ze ook verkorten naar 1 of 1,5 jaar dacht ik. Dus in 4 jaar tijd kan ik hbo verpleegkundige worden, wat met een normale opleiding niet kan.

Ik heb helemaal geen achtergrond in de zorg maar dat is ook niet gevraagt voor deze opleiding.

Hoop dat het zo wat duidelijker is.

Groetjes
Wel apart eigenlijk dat je verpleegkunde verkort kan doen als je helemaal geen ervaring hebt.

Niet dat ik het je niet gun hoor Framboosje, maar door de verkorting wordt, lijkt mij, dus ook niet alles behandeld. Of is de verkorte versie hetzelfde als 4-jarige versie? Dus dat je bij de verkorte versie meer vakken in een jaar hebt, om alles te kunnen doen.

Als ik bijvoorbeeld naar mijn opleiding kijk. In jaar 1 heb ik heel veel medische kennis gehad, dus echt de basis die je gewoon moet hebben voor de verdere opleiding. Ook hebben we de technische vaardigheden zo goed als allemaal in jaar 1 gehad (denk aan infuus, katheters, injecteren etc) en tja dat moet je toch ook wel leren voordat je in de praktijk aan de slag gaat.

Bij ons in het ziekenhuis kan je ook niks verkort doen. Ook niet de HBO-V als je al MBO-V hebt gedaan. Op school zal je vast wel vrijstellingen kunnen krijgen, maar in het ziekenhuis moet je gewoon de 4-jarige opleiding doen.

Ga jij vanaf dag 1 ook gelijk werken in het ziekenhuis? Je hebt niet eerst een periode op school?
Het is inprincipe geen verkort traject, maar versneld. Het studietempo ligt een stuk hoger. Alles komt dus wel aanbod.

De opleiding begint met 4 weken theorie, 4 weken lang 36uur p.w les. Erna heb je om de week school en om de week werken.

Het ziekenhuis heeft deze opleiding zelf opgericht in samenwerking met het roc. Je krijgt dus ook les van verpleegkundige, artsen en andere uit de praktijk.

Je hoeft dus ook helemaal geen enkele voorkennis te hebben omdat je vanaf 0 begint. In het begin zal je natuurlijk nog niet voledig mee kunnen werken in het ziekenhuis maar gaande weg komt er steeds meer bij.
Hier een oud A- verpleegkundige, nog opgeleid als inservice. Sjee, wat is alles veranderd qua opleiding, leuk om te lezen! Ik ben er zelf zo een 12 jaar geleden overgestapt naar het bedrijfsleven, toch ging een paar jaar geleden die gezondheidszorg toch weer kriebelen. Omdat ik ook wel weer graag wilde studeren ben ik aan het solliciteren geslagen en jawel: aangenomen voor de opleiding anesthesie medewerker. Ik begin in septemer. Meer mensen hier die deze werkzaam zijn op de OK of daar een opleiding in volgen?
Hoi Chiki,

Wat leuk dat jij toch weer de keuze hebt gemaakt voor de zorg, ik heb zelf ook voor die opleiding zitten kijken maar toch deze gekozen.

*

Ik heb gister mijn selectiegesrpekken gehad, 2 x 45 min achter elkaar. Was wel pittig zeg, pfoee.. Maar heb wel beide keren leuke gesprekken gehad, ben er positief over, als ze me niet aannemen dan heb ik alles gedaan wat ik had kunnen doen denk ik!

Ik had na mijn meeloopdag niet super lovende kritiek gehad maar hun zagen dat niet terug in mij, dus dat is wel een plus puntje..:)

Vandaag hoor ik de uitslag al, of ik wel of niet de opleiding mag gaan volgen.. Na 16,30 bellen ze.. Nu dus nog lekker in de zenuwen zitten haha..
Hee Framboosje!

Spannend momenteel dus!!!!!!!!!! Hoop echt dat je positief nieuws krijgt!!!

Wel raar dat je meteen al 'beoordeeld' wordt op je meeloopdag. Die is toch ook een beetje ter oriëntatie? Waar geven ze dan 'kirtiek' over? Over of je je wel genoeg interesseert? Jeetje zeg, zo'n dag is een bom aan informatie! En dan ben ik er ook nieuwsgierig naar of jij ook op die meeloopdag de feedback hebt gehad......

Nou ja, dat even terzijde, mag je altijd later op reageren. Nu ben ik vooral benieuwd of je aangenomen bent natuurlijk!!!!

~Danseresje
Oh wat spannend Framboosje, wel fijn dat je het zo snel hoort duurt de spanning ook minder lang.

En ja wat raar dat je kritiek krijgt op een meeloopdag, ben ook wel benieuwd wat ze dan hebben gezegd.

Vraag me sowieso af wat je 'fout' kan doen op een meeloopdag, het is toch voor jou om te orienteren wat het werk inhoudt, het gaat er toch niet om hoe je inzet is. Neem sowieso aan dat je op zo;n dag veel vragen stelt, maar op een bepaald moment ben je ook vraagmoe (dat merkte ik i.i.g. op mijn meeloopdag op de kinderafdeling).

We horen graag de uitslag Framboosje, fijn dat je een goed gesprek hebt gehad.
Tatatattatataa (tromgeroffel)

Ik ben AANGENOMEN....!!!!!!:D

OOOHH wat ben ik blij zeg..

De spanning heeft nog even geduurd, want ze waren me gister vergeten te bellen:( Dus heb een hele avond in spanning gezeten, en me af te vragen wat het betekend als ze je vergeten zijn..

Maar heb net gebeld en kreeg het goede nieuws..:D

31 augustus begint de opleiding, dus ga binnenkort mijn baan opzeggen!!

Maar danseresje en discovery,

Na mijn meeloopdag moest ik en mijn begeleider een evaluatieformulier invullen wat we er van vonden. En zij was niet zo positief over mij, ook niet heel negatief. Maar ze had neegezet dat ik weinig met haar had gecommuniceerd, en dat ik de kat uit de boom keek.. Ik kon die dag ook niet goed overweg met haar. Kreeg de indruk dat ik niet totaal welkom was en als ik wat vroeg was ze veelal kort af. Dus heb idd weinig met haar gekletst..

Maar met de selectiegesprekken heb ik me daarin goed kunnen verdedingen, en hun zeiden ook een totaal ander beeld van mij te zien dan wat in dat verhaal stond.. Gelukkig maar!!!

Nu krijg ik nog een arbeidsvoorwaardengesprek, en een hoop formulieren wat allemaal ingevuld moet worden!!

Wat een fijn gevoel zeg, mijn dag kan niet meer kapot!
Wat goed, helemaal super en GEFELICITEERD!!!!!!!!!!!

Ik ben toendertijd rond dezelfde tijd aangenomen, ook gelijk mijn baan opgezegd. Ze wisten wel dat ik er mee bezig, ik kreeg ook op mijn werk tijdens de pauze te horen dat ik was aangenomen, dus werd gelijk gefeliciteerd door iedereen. Dus ontslag nemen was meer een formaliteit.

Nu kan je vanaf augustus meeschrijven op het HBO-V-topic, je bent van harte welkom om je leuke momenten, frustraties, onzekerheden, eufories met ons te delen daar.

En wat raar dat ze je vergeten te bellen!!! Je bent dezelfde dag nog op gesprek geweest! En die kritiek slaat echt nergens op, maar goed wen er maar vast aan, want feedback ga je wel krijgen, ook onterechte (in eigen ogen) of puur op je karakter gericht en niet op je handelen en je zal ook zeker begeleiders krijgen waar je geen klik mee hebt en dan is de kans dat zij zeggen dat dan aan jou ligt. Op een bepaald moment weet je wel hoe je je moet gedragen in de leerlingenrol en weet je wat ze willen horen, dan doe je dat maar, maar pik niet alles, leer van jezelf af te bijten, maar hou dan wel rekening met je beoordeling.

Op zich heb ik eigenlijk weinig problemen gehad als leerling hoor, ik ben een vrij makkelijk persoon, makkelijk in de omgang, flexibel en maak me niet snel druk, maar klasgenoten van mij zijn toch wel tegen problemen opgelopen en niet altijd terecht, ik hoor natuurlijk maar een kant van het verhaal, maar toch moet je er rekening mee houden dat je als leerling in een onderdanige rol zit en dat je wat betreft je beoordeling afhankelijk bent van de afdeling.

Wordt wel erg negatief zo he, er is ook heel veel positief hoor. Anders was ik allang gestopt natuurlijk. Het werk is hartstikke leuk, je ziet en leert ontzettend veel door de wisseling van afdelingen en het is allemaal hartstikke interessant.
Ja gek he, dat ze me vergeten waren te bellen, maar die mevr ging door omstandigheden eerder naar huis enz,, Nahja ik ben blij dat ik dit goede nieuws nu weet..!! Even wachten op de bevestiging dat ik ben eengenomen en dan mijn baan opzeggen. Word wel lastig, want hier weten ze van niks, en kan goed met ze opschieten! Maar ze zullen ook wel begrijpen dat ik door wil leren!!

Gelukkig heb ik tijdens mijn vorige opleiding en banen al aardig goed leren omgaan met kritiek.. In de reiswereld krijg je van klanten heel veel persoonlijke kritiek en klachten als ze het ergens niet mee eens zijn. Dus ben gelukkig wel wat gewent..!

Nou laat het papierwerk maar komen, ik heb er zin aan!!:D

Eerst lekker op vakantie (volgende week) en dan word het een hoop regelen..:)
Framboosje,

Beetje laat, maar van harte gefeliciteerd dat je bent aangenomen!!!! Vind het onwijs leuk voor je! Grappig trouwens dat jij ook uit het toerisme komt. Ik heb hiervoor ook toerisme gedaan en nog bijna een jaar op een kantoor gewerkt!

Wel grappig dat jij dit nu allemaal regelt. Jij staat op het punt waar ik vier jaar geleden stond, je baan opzeggen omdat je weer gaat studeren! Dat is rond deze tijd geweest dat ik het allemaal aan het overwegen was en aan mijn werkgever ging vertellen dat ze op zoek zouden moeten naar een nieuwe medewerker!

~Danseresje
Hoi Danseresje,

OOhw echt, wat grappig zeg!!

JIj hebt dus de zelfde overstap gemaakt als ik.

Ik heb na mijn studie ook een tijd in het toerisme gewerkt, maar kan er toch mijn ding niet in vinden. Ik vind het meer mijn hobby, bezig zijn met reizen, culturen. Af en toe zelf op reis gaan. Maar wil er niet meer dag en nacht mee bezig zijn.

JIj hebt de mbo verpleegkundige opleiding gevolgd?

Inmiddels al klaar..?

Baan opzeggen vind ik moeilijk blijven, wil het uiterlijk vrijdag gaan zeggen, want wil eerst de bevestiging afwachten waarin staat dat ik ECHT ben aangenomen, al heeft ze me telefonisch bevestigd dat ik zeker ben van een plekje!

Nou maar hopen dat die brief een beetje opschiet:)
Framboosje, ik heb de hbo-v gevolgd en heb ondertussen alles ingeleverd. eindbeoordeling van de afdeling volgt nog, maar dat kan eigenlijk ook niet meer misgaan, want dan had ik al wat moeten horen!

~Danseresje
Hoi Danseresje,

Wat fijn dat je klaar bent zeg!

Na mijn vakantie krijg ik nog een arbeidsvoorwaarden gesprek over salaris, cao enz.. Ben benieuwd wat daarin allemaal naar voren komt, weet al een hoop gelukkig!

Erna komen dan nog gesprekken en kennismakingen wat je eerste afd enz word. Ik heb echt heel veel zin in! Nu nog maar even wachten tot 31 augustus..:)

Op welke afdelingen hebben jullie je eerste stage gelopen?
Ik heb even een vraag appart, buitenom dit topic. Ik ga dus ook verpleegkunde opleiding doen, de duaal variant; werken en leren tegelijk. Het eerste jaar krijg je dus een zakgeld-vergoeding, weet iemand hoeveel dit is per maand? Alvast bedankt!
Volgens mij is dat per ziekenhuis verschillend. Ik kreeg 850 euro netto per maand het eerste jaar, werd ook zakgeld genoemd aangezien ik het eerste jaar alleen op school zat.
Dat soort bedragen staan in de cao, effe googlen en dan vind je vast wel de Cao voor jouw sector, is verschillend voor verpleeghuizen, ziekenhuizen, ed.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
@ Framboosje: Gefeliciteerd dat je aangenomen bent!

Ik kan uit ervaring vertellen dat je het behoorlijk druk gaat krijgen met de Antonius Opleiding! Hebben ze er inmiddels een andere naam aan gegeven, of heet het nog steeds AMG??

Heel veel plezier, vooral met werken!!

Die 1e 4 weken moet je ff doorzetten, ik kan je verzekeren dat je daarna staat te popelen om aan de slag te gaan!

Waren er op je infodag ook studenten die kwamen vertellen?
Framboosje, lees het nu pas maar alsnog van harte met je aanstelling!! Heel veel succes!
Hallo allemaal!

Het is even wat stil geweest vanuit mijn kant, maar ik ben er weer!:)

Bij terugkomst van vakantie lagen er wel 3 dikke enveloppen op de deurmat te wachten op me!

o.a bevestiging dat ik ben aangenomen, veel formulieren en ik ga mijn eerste stage op de afd algemene chirurgie lopen..:D

Volgende week heb ik nog een arbeidsvoorwaarden gesprek, en dan ook mijn contract tekenen!! Heb er zin an!

@ Lichtpuntje, ik krijg alleen de eerste maand een zakgeld vergoeding erna al een volwaardig salaris. Maar volgens mij zal mijn zakgeld tussen de 700-1000 liggen. Maar op internet zijn er heel veel cao;s te vinden, misschien dat je daar wijs uit word!

@ Brittania, ze noemen het nog steeds de AMG idd, en het schijnt een pittige opleiding te zijn maar daar heb ik juist zin in!

Weet je zelf uit ervaring dat het een drukke opleiding is?

Het was wel de bedoeling dat er bij de infodag studenten zouden zijn die wat gingen vertellen maar dit ging helaas niet door. Op mijn meeloopdag wel met wat studenten gepraat, en ervaringen kunnen uitwisselen!

*Framboosje*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven